Na střeše je druhým celovečerním filmem v režii Jiřího Mádla. Hlavní role v příběhu stárnoucího, osamělého muže, kterého náhodné události spojí s mladým Vietnamcem na útěku, vytvoří Alois Švehlík a Duy Anh Tran.
Příběh
Profesor Rypar (Alois Švehlík) poskytne dočasné útočiště Songovi (Duy Anh Tran), mladému Vietnamci, jehož našel ukrytého na střeše svého domu. Mohou však dva takto odlišní lidé vůbec sdílet jeden prostor, aby z toho nebyla katastrofa? Pomůže jim v tom jejich drzý plán? Soužití nevraživého pána, rozzlobeného na celý svět, který mu neuchopitelně uniká a mladíka, který hledá východisko ze zoufalé situace v neznámém městě, přináší mnoho třecích ploch, tragikomických situací, ale i překvapivých nápadů a řešení. Každý z nás totiž potřebuje, aby jej někdo potřeboval. A Song potřebuje kromě teplého oblečení a střechy nad hlavou někoho, komu bude důvěřovat a kdo na oplátku bude důvěřovat jemu. Lze však věřit neznámému klukovi? Profesor Rypar se o to pokusí i za cenu, že musí sem tam slevit ze svých zásad a jeho střecha se musí trochu rozšířit. Ale dokáže Song tuto důvěru skutečně oplatit?
O filmu
Jiří Mádl úspěšně střídá ve své kariéře posty před i za kamerou. V posledních letech patří k vyhledávaným českým hercům, s úspěchem se ale setkal i jeho start na poli režie. Za debut Pojedeme k moři, který v kinech vidělo přes 100 tisíc diváků, získal při vyhlašování Cen české filmové kritiky 2015 Cenu RWE pro objev roku.
Na scénáři filmu Na střeše začal pracovat v době studií ve Spojených státech. „V New Yorku jsem rok bydlel na kolejích s asijským ilegálem. Můj kamarád si prošel podobným osudem jako Song – hlavní postava ve scénáři. Byl jsem nakonec součástí toho dobrodružství po dobu téměř tří let a vím, co pro mě tato zkušenost znamená a jak moc to může oslovit, a především pobavit publikum,“ říká Jiří Mádl.
Podobně jako u svého debutu by byl rád, aby snímek Na střeše působil hořkosladkým dojmem. „Na střeše je příběh o setkání s někým, koho považujeme za cizince, nicméně může být součástí, kterou postrádáme. Pokud máte parťáka, může být život zatracence, kterého nikdo nechce, docela zábavný. Trocha ilegálního chování s úmyslem někomu pomoct je motorem tohoto filmu,“ říká režisér.
Producentkou filmu je Monika Kristlová ze společnosti Dawson Films, v jejíž produkci vznikl snímek 3 sezony v pekle, oceněný 3 Českými lvy, koproducenty jsou Česká televize, Barrandov Studio, innogy, Barbara Janišová Feglová ze slovenské společnosti Hitchhiker Cinema, dále společnosti InVestito a RTVS. Film vzniká s podporou Státního fondu kinematografie, Audiovizuálneho fondu SR a Nadačního fondu Praha ve filmu Prague Film Fund. Film vznikl pod záštitou starostky Prahy 2 Mgr. Jany Černochové. Film vznikl za podpory programu Kreativní Evropa – MEDIA.
„S Jirkou Mádlem jsme se před časem potkali pracovně a on mi nejdříve nabídl námět na jiný film. Shodou okolností - a myslím, že to byla šťastná shoda - jsme se nakonec domluvili na realizaci filmu Na střeše,“ vzpomíná producentka Monika Kristlová. „Mluvili jsme o scénáři a já věděla, že si oba přejeme natočit stejný film. Shodli jsme se i v obecnějších pohledech, a to bylo stejně důležité jako námět a scénář dohromady. Natáčení filmu je dlouhá a náročná cesta, a takhle dlouhou dobu prostě chcete strávit s někým, s kým vás to baví a komu věříte. Tedy já rozhodně ano. A cesta filmu Na střeše někdy vypadala, že je nekonečná, anebo má cíl v jiné galaxii.“
Na dlouhou, společnou cestu se s Jiřím Mádlem vydali, a film nyní směřuje k vytouženému cíli – divákům. „Pro mě je příběh filmu Na střeše o potřebě sounáležitosti. Je o lidech, kteří tu sounáležitost potřebují víc, než kdokoliv jiný, protože se ocitli v situaci, kdy jim schází možnost se opřít o rodinu, kamarády nebo partnery. V jejich životě se objeví člověk, který, ač se to na první pohled zdá nereálné, jim onu potřebu sounáležitosti naplní. Na střeše je příběh plný života, kdy chvíli pláčete a pak se zase smějete,“ dodává producentka Monika Kristlová.
Nejnovější komentáře