Hledáte zajímavou knihu pro své školáky? Máte doma dítě s poruchami hybnosti? Tak právě vám je určena kniha s názvem Největší nemehlo pod sluncem, jejíž autorkou je Petra Štarková.
Bára je školačka, která si připadá jako největší nemehlo pod sluncem. Není den, aby se jí něco nestalo. Vše ji padá z ruky, občas něco převrhne a nic se ji nedaří. Zrovna začínají prázdniny a ona se chystá ke svému dědečkovi. Moc se samozřejmě těší. Dědeček má ale bolavé koleno a díky pochvale a přístupu dědečka k Báře se jí podaří spoustu potíží překonat a zdánlivě nezvladatelné věci se pro Barču stanou jednodušší. Budou to pro ni ty nejkrásnější prázdniny. Jak se to vlastně dědečkovi podaří? Pojďte se na to společně se mnou podívat.
Kniha je naprosto úžasná. Jelikož dětí s touto diagnózou přibývá je třeba, aby si ji přečetli rodiče, prarodiče, učitelé, ale i děti. Bude pro ně pak snadnější těmto dětem pomoci a vlastně i jednodušší pro ty děti, které touto poruchou trpí, že nebudou muset okolí nic vysvětlovat, což pro ně bývá složité a hlavně nepříjemné. Součástí publikace je poučení pro veřejnost, kterou by si měl každý přečíst. Kniha vychází v edici Má to háček a vyšlo v ní již několik titulů, které rozhodně stojí za přečtení. Přístup dědečka byl naprosto báječný. Barča se díky němu cítila konečně užitečná a ne jako nemehlo. Příběhy jsou krátké, dějově na sebe navazují. Texty se čtou velice dobře. S knihou můžete klidně pracovat i v hodinách a rozebírat s dětmi jednotlivé problémy a pocity, které dítě s touto poruchou může mít.
Porucha motorické koordinace je charakterizována významným opožděním v oblasti hrubé a jemné motoriky, nedostatky v osvojování a provádění koordinovaných motorických úkonů. Kromě hrubé a jemné motoriky zaznamenáváme také obtíže v oblasti grafomotoriky, vizuomotoriky a motoriky mluvidel (oromotoriky). Jedná se o vrozenou poruchu, která není způsobena nesprávnou výchovou nebo nedostatečným zájmem rodičů. Patří do skupiny neurovývojových poruch. Projevy těchto poruch se mohou s věkem měnit, překrývat, mohou zcela vymizet nebo se naopak zvýraznit.
Mezi hlavními projevy patří především menší obratností v pohybech, problémy při nácviku sebeobsluhy, potíže s oblékáním, zavazování tkaniček, opožděnými grafomotorickými schopnostmi, špatně se učí na kole, plavat, na koloběžce, chodit po schodech, chytat míč, jezdit na lyžích atd.
Jak těmto dětem pomoci?
- včasná diagnostika a odhalení potíží
- edukace rodičů a pedagogů
- podporovat v samostatnosti
- dostatek času a trpělivosti
- děti nesrovnávat s jinými vrstevníky
- netrestat děti za neobratnost
-podpořit dítě u vykonávání aktivit
- v hodinách výtvarné výchovy, pracovních činnostech či tělesné výchovy neklasifikovat za nedokonalou práci
Kniha má 13 kapitol, celkem 88 stran a je zakončena doslovem, který informuje o tom, co tzv. porucha motorické koordinace znamená, jaké příznaky dítě postižené touto nemocí má a jak mu vlastně pomoci. Součástí textu je i odkaz na pracovní listy, které si můžete stáhnout na stránkách vydavatelství Pasparta.
Kniha je určena pro děti od 7 let.
Ukázka z knihy:
Bára se ohlíží na sporák a kuchyňskou linku, ale žádné jídlo nevidí.
„Co budeme obědvat?“ ptá se nejistě a začíná mít z celé té záležitosti kolem dědečkova kolena docela strach.
„Budeme jíst to, co si uděláme,“ odpovídá jí dědeček opatrně.
„Už jsi někdy něco vařila?“
Bára nešťastně zavrtí hlavou a bojí se zeptat, kdo jim teď vlastně bude vařit jídlo.
„Máme ve spíži ještě buchty od maminky. Takové buchty, když k nim ohřeje hrnek mléka, jsou taky oběd,“ rozumuje dále děda.
„Buchtu bych si dala,“ olízne se Bára. Pak se s obavou ohlédne k lednici a opatrně navrhuje: „Tak já vytáhnu ze spíže buchty a ty ohřeješ to mléko?“ Jenomže pak se podívá na dědečkovu oteklou nohu.
„A nezvládla bys to mléko přece jen ohřát ty?“ řekne dědeček a zní to trochu jako prosba.
Bára se se strachem zahledí na sporák.
„Blázníš, dědo? Já přece všechno vyleju! A k ničemu horkému vůbec nesmím!“
„Hm,“ dědeček se zamyslí, „tak to asi budeme pít mléko studené. Taky je v polici kakao, myslel jsem, že by sis dala..“
Mňam! Bára má najednou obrovskou chuť na kakao! Rozhlédne se po kuchyni ještě jednou.
Několik slov o autorce:
Petra Štarková je psycholožka a autorka fantasy povídek, fejetonů, populárně-naučných článků a zejména knih pro děti. Její knihy Pirát jménem Šampaňský a Jak to chodí v lidské hlavě (dětská psychologická encyklopedie) byly zařazeny do katalogu Nejlepší knihy dětem 2015/2016, druhá z nich byla nominována na Zlatou stuhu 2017. Další její knížky, Lukáš a profesor Neptun a Můj brácha Tornádo, vydal Albatros ve spolupráci s nakladatelstvím Pasparta v edici Má to háček a obdržely Cenu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany za publicistické práce (2018).
Autor: Petra Štarková
Doslov: napsala Veronika Šporclová
Edice: Mát to háček
Ilustrace: Michaela Večerková
Žánr: příběhy pro děti
Vydáno: 2022, ve spolupráci s nakladatelstvím Pasparta vydal Albatrosmedia a.s., Praha
Počet stran: 88
Vazba knihy: vázaná s laminovaným potahem
ISBN: 978-80-00-06715-5
Knihu můžete koupit zde
Nejnovější komentáře