Carnival Row. The Wheel of Time. Extraction 2...
Takové projekty se do České republiky pravděpodobně nevrátí ani podle nového plánu filmových pobídek, který schválily obě komory českého parlamentu a který čeká už jen na podpis prezidenta Miloše Zemana, než vstoupí v platnost.
Nový plán je dobrou zprávou pro nejbližší budoucnost: země prožila prvních osm měsíců roku 2022 bez platného plánu pobídek, což znamená, že od loňského prosince se v České republice nemohly registrovat žádné nové projekty, které by chtěly natáčet. V současnosti natáčené produkce jako Vrána a Malé světlo se stihly zaregistrovat už loni, ale desítky dalších projektů trpělivě čekaly na znovuotevření registrací.
Nový plán také vyčleňuje do rozpočtu země na filmové pobídky dalších 570 milionů korun, celkem tedy asi 1,4 miliardy korun (asi 60 milionů dolarů).
Ale je tu ještě jedna zajímavost: pobídky byly omezeny na 150 milionů korun (asi 6 milionů dolarů) na jeden projekt. Při současné dvacetiprocentní slevě - která nebyla v rámci nového plánu zvýšena, přestože zaostává za Maďarskem (30 %), Polskem (30 %), Slovenskem (25 %) a dokonce i Německem (25 %) - to znamená, že zahraniční produkce mohou v České republice utratit 750 milionů korun (asi 30 milionů dolarů), než budou odříznuty.
Pro šetřivé filmaře mohou české lokace stále ještě udělat díru do světa. V nedávném netflixovském hitu The Gray Man září Praha na plátně po celou dobu filmu, hraje sama sebe a zastupuje exotické lokace jako Bangkok, Baku, Vídeň nebo Berlín.
Přestože je Praha v celém filmu výrazně přítomna, natáčel se The Gray Man v české metropoli jen asi tři týdny. Na pobídkách získal asi 140 milionů korun, což znamená, že produkce v České republice utratila celkem asi 700 milionů korun. Z údajného rozpočtu filmu The Gray Man ve výši 200 milionů dolarů bylo v Praze utraceno jen asi 30 milionů dolarů, většina produkce se odehrála v Los Angeles.
Nový český pobídkový plán možná umožňuje takovéto výjimečné případy, ale co jiné velké produkce? Po pozitivní zkušenosti s natáčením filmuThe Gray Man v Praze přivezli producenti Joe a Anthony Russoovi do české metropole svůj další projekt: V tomto filmu si zahraje hlavní roli Chris Hemsworth. Na rozdíl od jejich předchozího filmu se tento natáčel téměř celý v českých lokacích během tříměsíčního natáčení.
Ačkoli nejsou k dispozici konečná čísla, Český filmový fond přidělil Extraction 2 celkem 365 milionů korun (15 milionů dolarů) na potenciální pobídky a odhadl, že projekt v zemi utratí 1,8 miliardy korun (75 milionů dolarů). To je na akční velkofilm stále málo - ale více než dvakrát tolik, než na kolik je vyčleněno v novém plánu slev na dani v České republice.
Extraction 2 se natáčel na okraji Prahy a české lokace možná ve výsledném filmu ani nebudou poznat. Šedý muž dělá České republice lepší reklamu. Ale Extraction 2 napumpovalo do místní ekonomiky, která se vzpamatovává z pandemie, téměř dvě miliardy korun, což se podle nového plánu země nebude opakovat.
Druhá série Kola času dostala na slevách necelých 420 milionů korun (18 milionů dolarů), zatímco Carnival Row si přišel na zhruba 400 milionů korun (17 milionů dolarů). Dohromady Amazon na výrobu několika sezón obou seriálů v Praze vynaložil něco kolem šesti miliard korun (250 milionů dolarů), což jsou peníze, které se do místní ekonomiky v budoucnu pravděpodobně nevrátí.
V rámci místního průmyslu přijdou v rámci nového plánu pobídek v České republice o tisíce pracovních míst, přičemž není zaručeno, že tato místa budou nahrazena v rámci menších produkcí. Středně velké projekty mohou být motivovány k tomu, aby si raději přivezly vlastní herce a štáb, než aby využívaly místní talenty, a vyhnuly se tak překročení hranice 750 milionů korun na místní výdaje.
Utrpí i další místní odvětví. Pouze asi 40 procent výdajů filmové produkce jde na pracovní místa ve filmovém průmyslu; zbylých 60 procent jde na dopravu, ubytování, stravování a další. Filmové pobídky jsou skvělým způsobem, jak podpořit zahraniční výdaje v místní ekonomice, a proto jsou sousedé České republiky ochotni nabídnout až 30 procent slev.
Praha zažila koncem 90. let a v roce 2000 boom zahraniční filmové tvorby, kdy vznikly velké hollywoodské produkce jako Mission: Impossible, Bourneova identita, Blade II, xXx, Hellboy, Casino Royale, Letopisy Narnie a mnoho dalších, které využívaly nádherné lokace a talentovaný místní průmysl.
Česká republika však přišla pozdě, když ostatní země začaly v polovině roku 2000 zavádět plány daňových slev, a velké produkce odešly do center, jako je Budapešť, aby ušetřily značné částky. Navzdory zavedení plánu pobídek v roce 2012 a nedávnému boomu v posledních několika letech se produkce takového rozsahu již nikdy nevrátily.
Nová vláda České republiky měla letos při projednávání nového rozpočtu na filmové pobídky příležitost dohnat své sousedy a možná i zvýšit slevy na konkurenceschopnou úroveň. Místo toho se zdá, že nevysvětlitelně zatloukla poslední hřebíček do rakve velkým produkcím v Praze.
Přestože se o dodatečných prostředcích vložených do plánu pobídek v zemi mluví jako o zlepšení, smutnou realitou je, že po vyřazení velkých produkcí z rovnice nebudou pravděpodobně potřeba.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře