Film Stephena Daldryho (Billy Elliot, Předčítač) z roku 2014 by se dal označit jako brazilská odpověď na Milionáře z chatrče (Slumdog Millionaire, 2008). Prostředí, velmi působivé dětské herecké výkony a happy end jako z podprůměrného slaďáku. To vše dává naznačit, že Daldry nepřichází s ničím novým, ale i přesto dokázal z tématu, v poslední době hodně omílaném, vymáčknout alespoň něco.
Úvod snímku nás zavede do hotelového pokoje, odkud právě kvapem utíká neznámý muž před policií a odhozením se zbavuje peněženky. Následně je zabit. Peněženku později naleznou tři mladíci a postupem času zjistí, že se jedná o kompromitující materiály na významného místního politika, usilujícího o pozici starosty. Kamarádi se nezaleknou a na vlastní pěst i s pomocí dospělých pokračují v pátraní, které započal onen neznámý muž.

Daldry sází na tři dětské herce jako hlavní hrdiny, přičemž práce s mladými se mu osvědčila již dříve ve filmu Billy Elliot a zapadá i do komparace se zmíněným Milionářem z chatrče. Všichni tři podali skvělý charismatický výkon a kdykoliv něco takového vidím, nedá mi to neporovnat s kvalitou malých herců a hereček u nás - pak je mi ovšem do breku. Právě v zobrazování přátelství mezi chlapci a jejich nerozlučnosti získává film největší energičnost. Jejich pouto je zároveň zesilováno záběry z kamery, které si hrdinové natočí.
Dalo by se říct, že Daldry se tak přehnaně snaží o zachycení reality, až se mu to často nedaří a v mnoha případech se mine účinkem. Klasický scénař několika „chudáků“ nebo lépe smolařů, kteří rozbijí systém a prakticky se postarají o revoluci v ulicích a v budoucnu možná i o světový mír, je toho důkazem. Scéna s dcerou v počátku zabitého muže, která přežívá na hřbitově před vlastním hrobem, ve kterém se ukrývají další důkazy, je pak až směšná.

Photo © Universal Pictures International France






















(4,91 z 5)