Kdo by neznal Minecraft. Nejprodávanější videohru v historii, která způsobila regulérní mánii a které se prodalo více než 300 milionů kopií, i když skutečný počet hráčů bude pravděpodobně vyšší. No a jak víme, velká hollywoodská studia v posledních letech často sází na videoherní adaptace, přičemž ty poslední pokusy jsou i celkem finančně úspěšné. Otázkou tak tedy bylo, kdy na řadu přijde i Minecraft.
Autorem filmu, který za první víkend v Evropě i v Americe dosáhl velmi úspěšných čísel návštěvnosti, je pod hlavičkou studia Warner Bros. režisér Jared Hess. Ten sice začínal u nezávislého filmu, ale brzy přešel k větším, a má za sebou například tvorbu animovaného filmu pro Netflix i nominaci na Oscara za nejlepší krátký animovaný film. Kromě něj na štábové listině zaujmou i jména představitelů ústřední dvojice – Jack Black a Jason Momoa. Oba dva jsou zejména v Americe oblíbení herci a dabéři, kteří se již zhostili nejedné role. Tvůrčí mix tak tedy není vůbec špatný a jakže dopadl výsledek?
Dalo by se očekávat, že postavit filmový příběh na hře, kde je primárním požitkem hráče interagovat se světem kolem sebe, není možné. Respektive, dalo by se očekávat, že pokud se bude jednat o klasický film, tak, že to bude velká nuda, jelikož tu zábavnou část hry za Vás bude odvádět nějaká postava na plátně. A jestli teď čekáte, že vám tuto iluzi zbořím, tak bohužel. Bohužel je film přesně takový, jaký vypadá z traileru. Tedy obyčejný až nudný. Ano, herecké výkony jsou super, , oko zkušeného diváka potěší veškeré odkazy na hru a i převod herního prostředí do světa CGI nevypadá špatně. Jenže příběh, který je postaven na tom nejotřepanějším klišé (někdo se propadne portálem do jiné dimenze, portál se mu zavře a on se snaží dostat zpět), to fakt nezachrání. A ano, jsou na místě argumenty o tom, že to je přeci film pro děti a generace, které mánie okolo Minecraftu vůbec nezasáhla, to nemůžou pochopit. Tu ovšem můžeme nabourat tím, že si řekneme: je toto opravdu to, co chceme dětem pouštět? Myslím, že to, proč jsou dodnes úspěšné klasické české pohádky jako S čerty nejsou žerty, Tři oříšky pro Popelku aj. je to, že ony počítají i s tím, že se na to bude koukat také dospělý divák. A abych tu neargumentoval 50 let starými filmy, připomeňme si Oscary ověnčené klasiky od Pixaru jako je Toy story, Wall-e nebo první V hlavě. To jsou také filmy mířené primárně na děti. Nicméně i přesto, mají duchaplný příběh, který třeba v případě toho Wall-eho dokáže dojmout i dospěláka. A vzhledem k tomu, že se nejedná o osamělé příklady, není to důkaz toho, že i tvorbu pro děti lze dělat kvalitně? Proč bychom se měli spokojovat s tím, že dětem budeme pouštět braky nevalné kvality, které pouze hezky vypadají a mají spoustu barviček? Ano, můžeme se bavit o tom, že Minecraft film má svou technickou kvalitu (i když občas je taková podivně zastaralá), můžeme se bavit o slušných hereckých výkonech, nicméně myslím, že je dobré se podívat i na tu druhou stranu mince a říci si: je tohle nutné, aby to celé bylo tak naivně infantilní? Nešlo by to udělat i lépe?
Samozřejmě, že šlo. Nicméně pravdou taky je, že Minecraft film je spíš marketingovým produktem a místy mi to přišlo až jako dvouhodinová reklama s průměrným příběhem. Takže ano, zájem o prodej Minecraftu to zvedne, podniky, ve kterých se prodávají produkty s logem hry taky určitě zaznamenají vyšší tržby. Ale to už je možná lepší ta podivná Sněhurka než tahle kýčovitá a podivně komerční patlanina. Takže jestli máte dítě, které by chtělo na film jít, neříkám, že to nesplní účel a že nebude nadšené. Ale možná je namístě se také zamyslet, co mu to vlastně pouštíme.
Běžně takhle hejtíš, chlapečku?