Umělec Leonardo da Vinci přichází na začátku 16. století na francouzský královský dvůr experimentovat s lidským tělem, stavět létající stroje, obrněná vozidla a další fantastické vynálezy. Čeká ho nejen napínavé dobrodružství, ale také osudové setkání s odvážnou princeznou Margaritou, se kterou hledá odpověď na tu nejdůležitější otázku. „Jaký je smysl života“?
Jim Capobianco dlouho pracoval jako tvůrce storyboardů u studií Disney a Pixar, kdy se podílel na tvorbě animáků jako je Lví král, Zvoník od matky boží, Příšerky S. R. O. Hledá se Nemo a Dory, WALL-I, Vzhůru do oblak, V hlavě, Coco nebo Ratatouille. U posledního zmíněného se tak Capobianco podílel na scénáři, která mu vynesla nominaci za nejlepší originální scénář na Oscarech. Po letech přišel čas na to, aby Capobianco realizoval svůj režijní celovečerní debut. Stalo se tomu tak u animovaného filmu Vynálezce, kdy je titulním vynálezcem legendární Leonado da Vinci. Tomu se Capobianco věnoval již ve svém krátkém filmu Leonardo z roku 2009, po četných pracích na 2D a 3D animovaných filmech se ovšem u Vynálezce on a jeho tvůrčí tým vydali krapet jiným směrem. Poslední léta Leonarda da Vinciho jsou tak prozkoumaná pomocí stop-motion animace. A výsledek je rozhodně zajímavý.
Spousta animovaných filmů ve své reklamní kampani láká na to, že půjde film pro celou rodinu, kdy je většina z nich sice cílená především na dětské publikum, rodiče se ovšem dle slibů nebudou u filmu nudit. Tyto sliby většinou dopadají od desíti k pěti, v případě Vynálezce ovšem nutně nemusí jít o plané řeči. Vynálezce je na jednu stranu interaktivní hodinou dějepisu, která může dětským divákům přiblížit význam jména Leonardo da Vinci, kdy je výsledek zábavný a díky poutavé animaci a skromné délce 99 minut má potenciál snadno udržet diváckou pozornost, chvílemi se ovšem může vyjevit dojem, že sami tvůrci vlastně neví, komu je animák spíše určen.
Vynálezce do velké míry stojí na reálných základech. Renesanční tvůrce skutečně prožil svá poslední léta ve Francii po pozvání krále Františka I. Za 10 milionů dolarů tak vznikl (i dle závěrečných titulů) poctivě realizovaný stop-motion animák, který za pochodu sem tam vytáhne 2D animaci, která do velké míry pracuje s nevyzpytatelnou myslí, který na sklonku života hledá úvahy nad smyslem života, kdy ke svým výzkumům mimo jiné používá těla nebožtíků. Vynálezce se nebojí adresovat úmrtí, hrozby válečných konfliktů i filozofických úvahách. Skutečně tak vzniká krapet uvědomělejší animovaný film, který si sice pořád zvládá udržet pozornost diváka, zároveň ovšem nesází na prvoplánové momenty, které by si diváckou pozornost (a především hihňání dětských diváků v kinosálech) zajistily více.
Stylizace je dostatečně výrazná, koprodukci USA, Francie, Irska a Lucemburska jde rozhodně označit za výrazný animák, který navíc vzniká v době, kdy se upřednostňuje především 3D animace. Vynálezce je tak mimo jiné svěžím větrem nejen svým obsahem, ale také svým zpracováním. Jde o kreativní animák, který je odlišný, má vzdělávací hodnotu, obsahuje spousty zajímavého a může obstát jako vděčně přikrášlená hodina dějepisu. Animáku přitom nechybí ani emoce a je tak snadné propadnout příběhu všestranného umělce na konci života, který je nucen směřovat své umění směrem, který on sám nevyžaduje. Skrze da Vinciho přátelství s princeznou Margaritou poté dochází na příběh o emancipaci, přehodnocování priorit i zdánlivé rozuzlení o tom pravém smyslu života.
Jde vlastně o zvláštní mix něčeho, co se pořád snaží být především dětskému divákovi vděčné a neodpustí si to tedy několik vtipů, které ovšem alespoň nepůsobí infantilně, některé vtipy navíc mohou docenit pouze dospělí (papež Lev X. a jeho vztah s Michelangelem Buonarrotim v době vytváření jeho výzdoby Sixtinské kaple). Zároveň se ovšem opravdu pracuje s momenty, které snadněji tíhnou k dospělému divákovi. Film se skutečně nebojí motivů o smrti, závěr filmu je poté nejspíše zdánlivě nedoslovný a svadí k volné, i pořád víceméně čitelné interpretaci. Působí to dojmem, že se Capobianco v období, kdy ve Walt Disney Animation vládlo období takzvané Disney renesance a zároveň při práci na várce jedněch z nejlepších pixarovek, naučil to nejlepší, co mohl. Scénář Vynálezce vlastně chvílemi působí ambiciózně jako ty nejambicióznější scénáře z dílny Pixaru.
Biografický stop-motion animák je možná chvílemi sice ambiciózní až příliš a navzdory úsilí nikdy nedokáže dojet vyloženě do finiše, minimálně vyvrcholení celého příběhu ovšem zvládne vydolovat uspokojivé emoce. Vynálezce vlastně nemusí extra sázet na nějaké fantasy prvky, kdy je většina z nich dílem čisté fantazie samotného da Vinciho, stop-motion animace s občasným záskokem v podobě 2D animace totiž zvládají být po celou dobu skutečně působivé, různá prostředí působí promakaným způsobem a v období nadvlády 3D animáků vyšších či nižších kvalit je stop-motion animovaný film v posledních letech velmi sympatickou obměnou.
Film samotný se snaží jasně říci, že dobře strávený život je dlouhý život. Můžeme se obávat konfrontace se samotnou Smrtí, dumat nad povahou duší, stejně tak vlastně o samotném smyslu života, stěžejní je ovšem nejspíš ze světa odejít z pocitem, že jsme náš život nežili nadarmo. Pro dětské diváky možná až příliš ambiciózní, dost možná i pro některé dospělé. Minimálně ovšem ambice animáku nevycházejí víceméně vniveč, výsledkem je tak vlastně nejen poctivě vytvořený animák, ale především animák s hlubokými myšlenkami. Start sice může možná namlsat až příliš a celé to dilema ohledně toho, zda vybudovat ideální město nebo ideální zámek, vlastně není tak zábavné jako právě pátrání da Vinciho po otázkách života a smrti, uspokojivé finále ovšem animák vrací na ty správné koleje. A utvrdí, že nevznikl animák, jehož jde nejvíce pochválit neutrálním „bylo to zajímavé.“
Tak dlouho Jim Capobianco pracoval u Walt Disney Animation a Pixaru, až se nakonec naučil jejich největší trumfy. Držitel Oscara za scénář k filmu Ratatouille se pozná, protože ani tady nechybí krom poutavé stop-motion animace především příběh s výrazným přesahem. Výsledek poté možná dohromady není nejsilnější a film svým ambicím nikdy nedokáže vyloženě dostát, snaha se přesto cení. Především i proto, že Vynálezce své kouzlo a zároveň hloubku má, naplno poté dokáže dostát titulu animovaného filmu pro celou rodinu….
Nejnovější komentáře