Kovboj Frank T. Hopkins (VIGGO MORTENSEN) byl kdysi žijící legendou, ale dny jeho slávy jsou dávno sečteny – se svým věrným koněm Hidalgem se stal vyděděncem ve vlastní zemi. Když je ale jako první Američan v historii pozván k účasti ve vyčerpávajícím, 3 000 mil dlouhém závodě napříč nelítostnou krajinou Arabské pouště, má znovu šanci dokázat, co v něm ve skutečnosti je. Závod, během kterého se pokusí o nemožné, se však stane nejen záležitostí hrdosti a cti, ale také bojem o přežití.
O FILMU
„ Najít příběh, který by stál za zfilmování, je vždycky to nejdůležitější – a někdy je to neskutečně obtížné, ” říká producent filmu Ohnivý oceán Casey Silver . „ Ale s Johnem Fusco je to hračka. Tento příběh byl pro něj velmi důležitý a vycházel přímo z jeho nitra. Velmi oceňuji jeho talent a bylo pro mě ctí podílet se na filmu, který podle jeho příběhu vzniknul. ”
„ Zabýval jsem se zkoumáním historie klasických indiánských poníků a stále jsem narážel na to jméno – Hopkins. Byl to muž, který jezdil na slavném indiánském poníkovi jménem Hidalgo. Další pátrání po této nerozlučné dvojici mě postupně zavedlo až k onomu legendárnímu závodu přes Arabskou poušť, ” říká Fusco .
Na scénáři k tomuto filmu Fusco pracoval celých 12 let. Čerpal nejen z mnoha různých historických pramenů, mezi které patřily i knihy tak významných historiků, jakými jsou například J. Frank Dobie nebo Dr. Ruy d’Andrade, ale také z příběhů, které sám vyslechl od starých Indiánů a farmářů z Wyomingu.
„ Na závodě, o kterém film pojednává, je zajímavé, že vlastně ani nezáleží na tom, kdo nakonec zvítězí, ” říká herec Viggo Mortensen , který ve filmu ztvárnil hlavní roli. „ Podstatné je to, jak taková zkušenost ovlivní život člověka, který jí prošel. ”
Se scénářem se Silver obrátil na režiséra Joea Johnstona , který prokázal své výjimečné schopnosti ve filmech jako Říjnové nebe , Jurský park 3 nebo Jumanji .
„ V době, kdy mě Casey požádal, abych si přečetl pracovní verzi scénáře k Ohnivému oceánu, jsem neměl v úmyslu točit další film, ” říká Johnston . „ Když jsem se ale dal do čtení, nemohl jsem přestat. Bylo to skoro jako číst nějaký knižní bestseller. Po dočtení poslední stránky jsem věděl, že zkrátka nemohu říci ne. Podobné příležitosti, jako je tato, člověka potkají jednou za život, pokud má štěstí. Věděl jsem, že akční scény a velkolepé pojetí příběhu tvoří ideální základ k natočení vizuálně strhujícího filmu, avšak to, co mě na scénáři zaujalo nejvíce, byl jednoduchý příběh o ztraceném člověku a jeho nejlepším příteli, který je shodou okolností kůň. Neuvěřitelně náročný, 3 000 mil dlouhý dostih je pro něj zkouškou ohněm a zároveň prostředkem ke znovunalezení sebe sama. ”
„ Aby příběh správně fungoval, museli jsme zaujmout publikum nejen samotným Frankem Hopkinsem, ale také jeho koněm a vzájemným vztahem, který je drží pohromadě, ” pokračuje Johnston . „ Byl jsem si vědom toho, že se pohybujeme na velmi tenkém ledě – museli jsme si dávat pozor, abychom koně ve filmu nijak nezlidšťovali, abychom z něj nedělali ‘superkoně“. Bylo by jistě jednoduché o trochu posunout uvěřitelnou hranici zvířecí inteligence, ale Hidalgo prostě není Trigger, Silver ani Lassie. Připadá mi, že je mnohem působivější nevybočovat z přirozených schopností těchto dvou postav, protože realita, kterou tímto způsobem navodíte, se vám nakonec vyplatí. Chtěli jsme, aby bral Frank Hidalga jako svého partnera, ale pouze takovým způsobem, jakým by s ním nakládal skutečný jezdec z 90. let 19. století. Není pochyb o tom, kdo je pán, ale jejich vztah je unikátním způsobem blízký a téměř lidský. ”
Role Franka T. Hopkinse vyžadovala herce, který by dokázal ztvárnit širokou škálu citů a zároveň náročné atletické výkony. Johnston se Silverem oslovili zkušeného Vigga Mortensena , který má na kontě více než 30 filmů a v poslední době se proslavil jako Aragorn v trilogii Pán prstenů .
Mortensena na filmu zaujala povaha příběhu, který se podobá staré báji o Davidu a Goliáši. „ Vše je proti Frankovi, ” říká herec. „ V porovnání s arabskými koni vypadá poník Hidalgo jako malý pes. Přestože je ale tento závod pro Franka vykoupením, není nejdůležitější, aby jej vyhrál – nejdůležitější je, že vůbec závodí. ”
Mortensena zaujala také možnost zahrát si s legendou stříbrného plátna Omarem Sharifem , který ve filmu obsadil roli Sheikha Riyadha. „ Některé scény jsme natáčeli na místech, kde Omar před 40 lety točil film Lawrence z Arábie. Má vynikající paměť a spoustu skvělých historek. Na každém místě, kde jsme natáčeli, se vytasil s nějakým zajímavým příběhem o tom, jaké to tehdy bylo. Je to skvělý herec. ”
„ Když jsme natáčeli Lawrence z Arábie, byli jsme zřejmě první štáb, který kdy filmoval v Ouarzazate (Maroko) – na místě, kde jsme nyní točili i velkou část Ohnivého oceánu, ” říká Sharif . „ Tehdy tady ještě nebyly žádné hotely, museli jsme si postavit stany a přespávat v nich. Teď je to ale oblast, kterou velmi ovlivnil filmový průmysl. Vypadá to tady skoro jako v Hollywoodu. ”
„ Nehrál jsem v žádném filmu od roku 1996, protože mi nebyly nabídnuty žádné role, které by mi připadaly zajímavé, ” pokračuje Sharif . „ Pak jsem ale v Paříži narazil na scénář k filmu Monsieur Ibrahim a rozhodnul jsem se, že se zase k herectví vrátím. Během práce na tomto snímku mi pak byla nabídnuta role v Ohnivém oceánu – jediná dobrá role ve filmu velkého studia, se kterou mě někdo v poslední době oslovil. Přestože jsem byl uprostřed natáčení Monsieur Ibrahim, nakonec jsem byl velmi rád, že se nám podařilo najít způsob, jak v mém pracovním rozpisu najít místo pro oba filmy. ”
Role dcery Riyadha Jaziry se zhostila Zuleikha Robinson , pro kterou byl Ohnivý oceán první velkou hereckou příležitostí. „ Jazira je velmi silná postava, která je svazována kulturou, v níž žije, ” říká herečka. „ Často zkouší hranice pochopení svého otce, takže jejich vztah je velice zajímavý. ”
Neméně důležitý byl také výběr správného koně do role Hidalga. Ve filmu jej ztvárnilo celkem pět hřebců, přičemž jeden z nich – T.J. – byl považován za hlavního „představitele” a ostatní byli dle potřeby namalováni tak, aby vypadali stejně. „ T.J. má skutečnou osobnost, ” říká Mortensen . „ Dokáže úžasné věci. Nacvičovali jsme některé scény a já jsem se často ptal sám sebe, jak to proboha vůbec chtějí natočit. Pak jsme ale začali natáčet a T.J. dělal přesně to, co měl… vypadalo to, že byl v každém záběru perfektní. Stávalo se to až příliš často na to, aby to byla jenom náhoda. Měli jsme velké štěstí, že jsme pracovali právě s ním. ” Filmové přátelství mezi Frankem a Hidalgem nakonec získalo obdobu i ve skutečném světě – po skončení natáčení si Mortensen T.J.-e koupil a nyní jej chová ve své stáji.
I přesto, že si nedávno zajezdil na koni v trilogii Pán prstenů , potřeboval si Mortensen své jezdecké schopnosti procvičit. Za tímto účelem se filmaři obrátili na zkušeného trenéra Rexe Petersona , který ve filmovém průmyslu pracuje již 25 let a podílel se na filmech jako Zaříkávač koní , Nevěsta na útěku nebo Černý blesk . „ Rex byl přísný, ale to rozhodně nebylo ke škodě. Je to opravdu výborný učitel… a perfekcionista, ” říká Mortensen . „ Koním se musíte umět přizpůsobit, ” pokračuje herec. „ Nejsou jako auta… nejsou to stroje. Jsou jako my a mají dobré a špatné dny. Někdy udělají něco neočekávaného a vy musíte být připraveni. ”
Hledáním vhodného koně strávil Peterson přes tři měsíce. Poté, co podle přísných kritérií spolu s režisérem vybral z několika stovek mustangů T.J.-e, musel ještě najít Hidalgovy dvojníky a několik arabských koní, se kterými se utká ve velkém pouštním závodě. Další tři měsíce pak koně (a herce) připravoval na jejich role.
Kromě koní, kterých je ve filmu přibližně 800, se na plátně objevuje dalších 25 různých druhů zvířat, mezi které patří velbloudi, supi, sokoli, králíci, kozy, psi, osli, soumaři, leopardi nebo bizoni. Na zacházení se zvířaty každý den dohlížel pracovník společnosti American Humane Association.
Natáčení filmu probíhalo na několika různých místech, mezi které patřila například Montana, Maroko, Jižní Dakota nebo Kalifornie. Hlavní výtvarník Barry Robinson , který s Johnstonem spolupracoval již na filmu Říjnové nebe , byl téměř neustále na cestách, protože musel postavit scény na třech různých místech. „ Práce na Ohnivém oceánu byla jako práce na třech nebo čtyřech různých filmech, ” říká Robinson . „ Největší péči jsem věnoval scéně z newyorského přístavu. Zatopili jsme jedno parkoviště v jižní Kalifornii a postavili loď v životní velikosti. Vytvářet kus New Yorku z 19. století bylo skutečně velmi zajímavé. ”
V oblasti vizuálních efektů není režisér Joe Johnston žádným nováčkem. Natočil hned několik filmů, které byly na efekty velmi náročné (mj. Jurský park 3 , Jumanji ) a před začátkem své režijní kariéry získal Oscara za práci na vizuálních efektech k filmu Dobyvatelé ztracené archy . U Ohnivého oceánu byl však pevně rozhodnut přistoupit k použití vizuálních efektů pouze ve scénách, kde to bylo nezbytně nutné. Pro film původně plánoval pouze 70 záběrů s efekty, a přestože se jejich počet nakonec ztrojnásobil, i tak má Ohnivý oceán oproti ostatním akčním filmům stále přibližně jen polovinu efektů – v porovnání s filmy, které jsou na vizuálních záběrech založeny, dokonce méně než desetinu. Na těchto záběrech pak filmaři spolupracovali s Timem Alexanderem ze studia Industrial Light & Magic, který na filmu pracoval jako vedoucí vizuálních efektů.
„ Během prvních setkání jsem Timovi vysvětlil, že nechci, aby lidi odcházeli z kina a vykládali si mezi sebou o tom, jak úžasné vizuální efekty právě viděli, ” říká Johnston . „ Tim ihned věděl, co tím myslím. Nejlepší vizuální efekty jsou ty, které nejsou vidět – ty, které se neznatelně prolínají s realitou. ”
„ Jsem hrdý na to, že z 215 trikových záběrů se jich běžnému člověku nepodaří poznat více než 20 – písečnou bouři, kobylky, leopardy – a ani ty nepůsobí jako pěst na oko, ” říká Alexander . „ Zbytek efektů byl vytvořen pomocí kompozicí a modrého pozadí. Pokud jsme zvládli svou práci dobře, ani nepoznáte, že jsme s těmi záběry nějak manipulovali. ”
Profil VIGGA MORTENSENA
Nejnovější komentáře