Otevřené moře

Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Susan a Daniel jsou dob­ře situ­o­va­ný man­žel­ský pár. Jejich vztah je v posled­ní době vzhle­dem k pra­cov­ní­mu nasa­ze­ní napja­tý. Což takhle na chví­li pole­vit a vyra­zit si, jen sami dva, bez mobi­lů a lap­to­pů, někam na malé prázd­ni­ny? Slunná dovo­le­ná na Bahamách spo­je­ná s rela­xač­ním potá­pě­ním vypa­dá jako vyni­ka­jí­cí nápad – ovšem jen do oka­mži­ku, kdy se dvo­ji­ce roz­hod­ne zúčast­nit turis­tic­ké­ho výle­tu ke korá­lo­vé­mu ato­lu.

Po půl­ho­din­ce strá­ve­né v leh­kých potá­pěč­ských oble­cích obdi­vo­vá­ním pod­moř­ských krás se Susan a Daniel vyno­ří na hla­di­nu a zjis­tí, že loď s ostat­ní­mi turis­ty a jejich prů­vod­ci, kte­rá je sem dopra­vi­la, beze sto­py zmi­ze­la. K nej­bliž­ší pev­ni­ně je to nepře­ko­na­tel­ných pat­náct mil. Kdy někdo zjis­tí, že se nevrá­ti­li s ostat­ní­mi, a zahá­jí po zmi­ze­lých pát­rá­ní?

Manželé se na plných čty­ři­a­dva­cet hodin oci­ta­jí sami na vol­ném moři, vysta­ve­ni všem před­sta­vi­tel­ným úto­kům vod­ní­ho svě­ta, kte­rý dosud pova­žo­va­li jen za zají­ma­vý objekt pozo­ro­vá­ní. Během kru­tě poma­lu uplý­va­jí­cí­ho času se z nich stá­va­jí akté­ři zou­fa­le a ze všech sil boju­jí­cí o to, aby se nesta­li sou­čás­tí míst­ní­ho potra­vi­no­vé­ho řetěz­ce.

Působivé dra­ma, nato­če­né s děsi­vou rea­lis­tič­nos­tí a pod­le sku­teč­ných udá­los­tí, kom­bi­nu­je žra­lo­čí dyna­mi­ku Čelistí (Jaws, 1975) s tem­nou děsi­vos­tí Záhady Blair Witch (The Blair Witch Project, 1999).

O FILMU:

Scenárista a reži­sér Chris Kentis a pro­du­cent­ka Laura Lau posta­vi­li pří­běh své­ho fil­mu na sku­teč­ných udá­los­tech a nato­či­li ner­vy­drá­sa­jí­cí thriller o man­žel­ské dvo­ji­ci, kte­rá je omy­lem zane­chá­na upro­střed oce­á­nu. Film byl natá­čen o víken­dech a vol­ných dnech a neob­sa­hu­je ani jeden laci­ný spe­ci­ál­ní efekt nebo počí­ta­čo­vě gene­ro­va­nou scé­nu. Herci Blanchard Ryan a Daniel Travis muse­li strá­vit přes 120 hodin ve vodě, vzdá­le­ni přes dva­cet mil od nej­bliž­ší­ho bře­hu a obklo­pe­ni vše­mi dru­hy vod­ní fau­ny včet­ně sku­teč­ných žra­lo­ků, kte­ří fil­mu pro­půj­či­li mra­zi­vou auten­ti­ci­tu.

Stejně jako Susan a Daniel jsou i lidé v poza­dí toho­to fil­mu part­ne­ry a zku­še­ný­mi potá­pě­či. Lau při natá­če­ní zasta­la roli pro­du­cent­ky a Kentis film napsal, zre­ží­ro­val a sestří­hal - jejich úlo­hy se však čas­to vzá­jem­ně pře­krý­va­ly. Film nasní­ma­li oba spo­leč­ně.

Podle hereč­ky Blanchard Ryan byl týmo­vý prvek, kte­rý Lau a Kentis do natá­če­ní vnes­li, důle­ži­tou sou­čás­tí prá­ce na fil­mu. „Při spo­lu­prá­ci s autor­skou dvo­ji­cí jsme se cíti­li lépe, pro­to­že natá­če­ní toho­to fil­mu bylo z mno­ha růz­ných důvo­dů pře­ce jenom poměr­ně nároč­né - chví­le­mi jsme hrá­li nazí, voda oko­lo nás se hem­ži­la žra­lo­ky, natá­če­ní pro­bí­ha­lo upro­střed oce­á­nu a navíc jsme byli dva nezná­mí her­ci, kte­ří muse­li být opo­rou celé­ho fil­mu... Důvěřovali jsme jim a vědě­li jsme, že se nebu­dou hádat jako ostat­ní fil­mo­vé štá­by, což bylo vel­mi pří­jem­né.“

Stejně důle­ži­tým akté­rem jako dva hlav­ní před­sta­vi­te­lé je také samot­ný oce­án. Všudypřítomná, krás­ná i děsi­vá a stá­le se mění­cí voda byla pro fil­ma­ře zdro­jem inspi­ra­ce a sta­la se také tře­tím čle­nem mini­a­tur­ní­ho štá­bu (sestá­va­jí­cí­ho z Kentise, Lau, její sest­ry a kapi­tá­na lodi). Voda čas­to zastá­va­la roli osvět­lo­va­če, když se na hla­di­ně či ve vlnách zales­kl odraz slun­ce, oblo­hy, měsí­ce či zlo­věst­né­ho bles­ku. Posloužila jako pře­prav­ce, kte­rý s pomo­cí vět­ru a vod­ních prou­dů pře­sou­val her­ce a štáb z mís­ta na mís­to, a byla také rekvi­zi­tá­řem, jenž fil­ma­řům čas od času obsta­ral trsy cha­luh, hej­no med­úz či barra­cu­du se zuby ost­rý­mi jako břitvy. Kdyby však byl oce­án sku­teč­ným čle­nem štá­bu, Lau a Kentis by jej v někte­rých dnech zřej­mě vyho­di­li.

„Scénář byl vel­mi detail­ní a kon­krét­ní,“ říká Lau. „Když se změ­ni­la oblo­ha, muse­li jsme pře­sko­čit k natá­če­ní jiné scé­ny. Ke kon­ci jsme ztra­ti­li něko­lik dní jen díky tomu, že bylo fan­tas­tic­ké poča­sí - mod­rá oblo­ha a pra­ží­cí slun­ce se zkrát­ka vůbec neho­di­lo ke scé­nám, kte­ré zbý­va­ly.“

„Matka pří­ro­da nám ale pře­váž­nou vět­ši­nu času vychá­ze­la vstříc,“ říká Kentis. „Když jsme napří­klad měli natá­čet scé­nu s med­úza­mi, zni­če­ho­nic se obje­vi­ly. A to bylo jedin­krát za celé natá­če­ní, kdy jsme něja­kou zahléd­li. Původně jsem měl v úmys­lu vyra­zit na zvlášt­ní mís­to, kde bychom je našli a nato­či­li sou­vi­se­jí­cí scé­ny, ale ony si mezi­tím našly nás.“

Námět fil­mu se zaklá­dá na sku­teč­né udá­los­ti, kte­rá před něko­li­ka lety plni­la strán­ky potá­pěč­ských časo­pi­sů a bulle­ti­nů. Týkala se dvou potá­pě­čů, kte­ří byli omy­lem zane­chá­ni své­mu osu­du upro­střed ote­vře­né­ho moře. Kentis se začal zají­mat o to, zda se jed­ná o zce­la oje­di­ně­lou nebo čas­těj­ší neho­du, a postu­pem času vypá­t­ral, že se podob­ná udá­lost sta­la již více­krát. Kromě toho zužit­ko­val také infor­ma­ce o mužích, kte­ří se ocit­li na ote­vře­ném moři během vál­ky - díky těm­to svě­dec­tvím se dozvě­děl více o psy­cho­lo­gic­kých i fyzi­o­lo­gic­kých změ­nách, kte­rý­mi pro­chá­zí mysl a tělo člo­vě­ka ve stre­su z nasta­lé situ­a­ce a při vysta­ve­ní podob­ným fyzic­kým pod­mín­kám.

„Když jsem začal vymýš­let ten­to film, neměl jsem v úmys­lu psát pří­běh o těch kon­krét­ních dvou lidech,“ říká Kentis. „Nepátral jsem po nich. Nechtěl jsem psát o jejich vzta­hu či živo­tech – jed­nak z respek­tu k jejich sou­kro­mí, jed­nak kvů­li tomu, že to neby­lo pro pří­běh fil­mu nijak zvlášť důle­ži­té. Také jsme nechtě­li, aby se film ode­hrá­val na něja­kém kon­krét­ním mís­tě, pro­to­že bychom nera­di něko­mu rui­no­va­li jeho turis­tic­kou živ­nost. To, co mě oprav­du zají­ma­lo, byl fakt, že podob­ná věc se zkrát­ka může stát a také se sta­la. Říkal jsem si, že je to skvě­lý varov­ný pří­běh.“

Převážná vět­ši­na fil­mu vznik­la ve vodách u Bahamských ost­ro­vů. Filmaři spo­lu­pra­co­va­li s míst­ním odbor­ní­kem na žra­lo­ky, kte­rý je sezná­mil s hej­nem, zvyk­lým na kon­takt s lid­mi.

Experti poté spo­lu s fil­ma­ři ovliv­ňo­va­li pohyb žra­lo­ků háze­ním tuňá­ků a krve do vody, čas­to i do bez­pro­střed­ní blíz­kos­ti her­ců. „Házeli jsme do vody návna­dy, aby se žra­lo­ci tro­chu zača­li hýbat,“ vysvět­lu­je Kentis. „Jakmile se mezi ně ale dosta­lo pří­liš mno­ho atrak­tiv­ní potra­vy, žra­lo­ci zdi­vo­če­li a her­ci muse­li vylézt z vody. Laura ale stá­le natá­če­la ze své­ho stu­pín­ku, kte­rý se během žra­lo­čí­ho běs­ně­ní chví­le­mi nořil pod hla­di­nu. Někdy si při tom i máče­la nohy ve vodě.“

„Blanchard z toho byla hod­ně ner­vóz­ní,“ dodá­vá Lau. „Pořád na mě vola­la‚ Lauro, dej si pozor, Lauro, buď opa­tr­ná, zejmé­na pak ve chví­lích, kdy jsme háze­li návna­dy z toho stu­pín­ku a on byl celý pokry­tý krví. Já jsem ale vědě­la, že žra­lo­ky neza­jí­mám, a navíc jsem plně důvě­řo­va­la exper­tům, se kte­rý­mi jsme spo­lu­pra­co­va­li.“

„Při natá­če­ní ve vodě do mě žra­lo­ci nará­že­li téměř neu­stá­le,“ říká Kentis. „Když jsem se v někte­rých chví­lích podí­val dolů, neby­lo tam vůbec mod­ro, jen komí­ha­jí­cí se šedá žra­lo­čí těla.“ „Filmové“ hej­no sestá­va­lo pře­váž­ně z šedých úte­so­vých žra­lo­ků, kte­ré dopl­ňo­va­lo něko­lik žra­lo­ků běla­vých. Jejich cel­ko­vý počet se pohy­bo­val mezi 45 a 50.

Hlavní důraz klad­li fil­ma­ři na zajiš­tě­ní maxi­mál­ní bez­peč­nos­ti. „Přestože jsme měli níz­ký roz­po­čet, bez­peč­nost byla prvo­řa­dá,“ vysvět­lu­je Lau. „Nejen, že jsme oba her­ce necha­li pod­stou­pit kurs potá­pě­ní na ote­vře­ném moři, ale také jsme obě­to­va­li tro­chu více peněz kvů­li tomu, abychom moh­li natá­čet na Bahamách, kde jsou nej­vět­ší odbor­ní­ci na fil­mo­vá­ní se žra­lo­ky.“

Dvojice titul­ních her­ců nosi­la pod neo­pré­no­vý­mi kom­bi­né­za­mi ochran­ný drá­tě­ný oblek, kte­rý by v pří­pa­dě neho­dy zabrá­nil váž­něj­ším zra­ně­ním. Bez drob­něj­ších inci­den­tů se však natá­če­ní neo­be­šlo – žád­né­ho z her­ců sice nepo­kou­sal žra­lok, avšak hned prv­ní den natá­če­ní si uži­la Ryan drob­nou nepří­jem­nost s barra­cu­dou.

„Hodně jsem krvá­ce­la,“ říká hereč­ka. „Zajímala jsem se, jest­li se to poda­ři­lo nato­čit. Říkala jsem si, že když už mě něco pokou­sa­lo, mohl by to být aspoň pou­ži­tel­ný záběr.“

„Daniel se žra­lo­ků sko­ro nebál, ale já jsem byla pořád­ně vydě­še­ná,“ pokra­ču­je Ryan. „První natá­če­cí den sko­či­li Chris s Danielem do vody a pla­va­li oko­lo, zatím­co žra­lo­ci pojí­da­li tuňá­ky a nevší­ma­li si jich. Řekla jsem si ‚Jsem padav­ka. Musím tam taky sko­čit!‘ a šla za nimi. Bylo to ale děsi­vé.“

Producentka Laura Lau však trvá na tom, že i navzdo­ry chvil­kám hrů­zy, kte­ré si her­ci uži­li, bylo natá­če­ní mezi žra­lo­ky zce­la bez­peč­né. „Bylo to hej­no vycvi­če­ných žra­lo­ků a lidé, se kte­rý­mi jsme spo­lu­pra­co­va­li, se s nimi potá­pě­jí kaž­dý den. Žraloci jsou téměř jako holu­bi – vědí, že dosta­nou potra­vu a zvyk­li si igno­ro­vat potá­pě­če. Je prav­da, že se Daniel a Blanchard nesmě­li ve vodě pří­liš plá­cat, aby je žra­lo­ci nekous­li neú­mysl­ně. Pokaždé, když jste v blíz­kos­ti zví­řat s vel­ký­mi a ost­rý­mi zuby, musí­te být veli­ce opa­tr­ní. Během celé­ho natá­če­ní jsem ale ani jed­nou nemě­la pocit, že by byl někdo v ohro­že­ní.“

„Práce se sku­teč­ný­mi žra­lo­ky byla z mého pohle­du pro film klí­čo­vá,“ říká Kentis. „Připadá mi, že v sou­čas­ných fil­mech jsou všech­ny tri­ky zalo­že­ny na digi­tál­ních efek­tech, kte­ré nema­jí tako­vé kouz­lo jako pocti­vá kaska­dér­ská prá­ce ze 70. a 80. let. Při sle­do­vá­ní fil­mů z této éry vám běhal mráz po zádech, pro­to­že jste vědě­li, že v tom autě, kte­ré se prá­vě ošk­li­vě nabou­ra­lo, musel oprav­du někdo sedět.“

„Bylo důle­ži­té pra­co­vat se sku­teč­ný­mi žra­lo­ky, kte­ří svý­mi oca­sy vytvá­ře­li dojem, že to ve vodě vře, jako kdy­by se tam mle­ly obrov­ské kry­sy – opro­ti kla­sic­ké holly­wo­od­ské plout­vi, kte­rá jen tak fleg­ma­tic­ky krou­ží po hla­di­ně,“ dodá­vá Kentis.

Autor: Redakce Kritiky.cz
Týden plný filmových premiér v Česku: novinky, které stojí za pozornost
18. srpna 2025Týden plný filmových premiér v Česku: novinky, které stojí za pozornostTento týden se v kinech v České republice představí několik očekávaných titulů, od dramatických příběhů přes komedie až po nezávislé filmy. Připravte se na pestrou filmovou nabídku, která osloví různé divácké chutě a přinese nové filmové…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Filmové premiéry tohoto týdne v Česku: Nové příběhy a hvězdy na stříbrném plátně
4. srpna 2025Filmové premiéry tohoto týdne v Česku: Nové příběhy a hvězdy na stříbrném plátněTento týden přináší do kin v České republice pestrou škálu filmových premiér, od dramatických příběhů po komedie a akční thrillery. Diváci se mohou těšit na nové tituly s hvězdnými obsazeními i osvědčenými režiséry, kteří opět přinášejí…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Džob: Pokračování kultovních filmů Gympl a Vejška přináší pohled na život dospělých sprejerů
31. července 2025Džob: Pokračování kultovních filmů Gympl a Vejška přináší pohled na život dospělých sprejerůRežisér Tomáš Vorel po letech opět představuje film, který navazuje na své populární snímky Gympl a Vejška. Nový film Džob sleduje osudy dvou starších sprejerů, kteří se po letech vracejí ke své vášní, ale jejich životy…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Týden filmových premiér v ČR: novinky, které stojí za pozornost
28. července 2025Týden filmových premiér v ČR: novinky, které stojí za pozornostTento týden je v kinech opravdu pestrý – od komedií a animáků po hluboké dramatické snímky. Připravte se na filmové zážitky, které vás nejen pobaví, ale i přimějí zamyslet. Přinášíme přehled nejzajímavějších premiér, které si rozhodně…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Týden filmových premiér v ČR: novinky, které stojí za to vidět
21. července 2025Týden filmových premiér v ČR: novinky, které stojí za to vidětNový týden přináší do kin širokou škálu nových filmových titulů, od dramatických příběhů přes akční dobrodružství až po originální snímky, které potěší různé divácké chutě. Připravte se na pestrou filmovou nabídku, která vás určitě nezklame. Nejlépe…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Nové filmové premiéry tohoto týdne v ČR: od rodinné zábavy po sportovní drama
14. července 2025Nové filmové premiéry tohoto týdne v ČR: od rodinné zábavy po sportovní drama Tento týden přináší do kin v České republice pestrou paletu filmových premiér, které potěší jak fanoušky animovaných příběhů, tak milovníky sportovních dramat či rodinné komedie. Připravte se na novou dávku filmových zážitků, které rozhodně stojí za…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Filmové premiéry tohoto týdne v ČR: Nové příběhy na plátně
7. července 2025Filmové premiéry tohoto týdne v ČR: Nové příběhy na plátněTento týden přináší do kin v České republice pestrou směsici filmových novinek, od očekávaných pokračování přes přelomové debuty až po inovativní artové snímky. Diváci se mohou těšit na rozmanité žánry, které osloví jak milovníky akce, tak…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Filmové premiéry tohoto týdne v ČR: Co nás čeká na plátně
30. června 2025Filmové premiéry tohoto týdne v ČR: Co nás čeká na plátněTento týden je v českých kinech skutečně pestrý. Přicházejí nejen akční blockbustery a dobrodružné filmy, ale také komedie a dramatické příběhy s hlubším poselstvím. Diváci se mohou těšit na různé žánry a příběhy, které nabídnou zábavu,…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Lavi se vrací: Vyšehrad Dvje je větší, drzejší a šílenější
9. dubna 2025Lavi se vrací: Vyšehrad Dvje je větší, drzejší a šílenějšíDruhý díl kultovní komedie přináší návrat neřízené střely jménem Lavi. Tentokrát míří až na dno – do vesnického klubu FK Smrkov. Nové tváře, staré průšvihy a humor, který si nebere servítky. Vyšehrad: Dvje rozšiřuje svůj fotbalový…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Od 4. července v kinech: Dvě filmové novinky
4. července 2024Od 4. července v kinech: Dvě filmové novinkyS příchodem léta se v kinech objeví dvě očekávané filmové premiéry, které slibují přinést nejen napětí a dobrodružství, ale i zábavu pro celou rodinu. Představujeme vám moderní adaptaci klasického románu "Hrabě Monte Christo" a další pokračování…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře