Kniha je určená především pokročilým studentům všech vysokých škol připravujících pedagogické pracovníky. „Nové podněty pro svou práci v ní ale nejdou i stávající učitelé, mistři odborné výuky, trenéři, sociální pedagogové a další lidé, působící na děti, mládež či dospělé studenty. Knihu lze doporučit i studentům psychologie, sociální práce a zdravotnických oborů. I když jde o naučnou literaturu, „bibli pedagogické psychologie“, užitečná bude všem, kteří by se rádi dozvěděli poznatky o psychologických principech učení, vzdělávání a výchovy, podstatě výchovného poradenství, pedagogicko-psychologické diagnostiky a výzkumu.
Publikace je rozdělena do devíti kapitol, každá kapitola obsahuje několik tematických podkapitol. Úvodní část knihy se věnuje charakteristice a obsahu oboru pedagogické psychologie a jeho historii a důležitým vztahům s jinými obory. Kapitola 3 se zaměřuje na sociálně-psychologické poznání v pedagogickém prostoru. Poznání těchto aspektů má velký vliv na kvalitu přímé výchovné, vzdělávací, preventivně výchovné a poradenské práce ve školách a školských zařízeních. Autor kapitoly srovnává přístupy jednotlivých badatelů a porovnává protichůdné názory tematiku pedagogické komunikace. Zároveň nabízí řešení častých problémů s agresí a mezilidskými vztahy ve škole. Kapitola 4 seznámí s psychologickými aspekty učení a faktory, které ovlivňují proces výuky. Obsáhlá 5. kapitola se věnuje cílům, metodám, formám výuky a jejímu obsahu. Prostor je věnován tématu hodnocení a známkování žáků. Šestá kapitola se věnuje problematice výchovného působení na děti a dospívající. Sedmá kapitola připomíná význam prevence, včasné diagnostiky a pedagogicko-psychologické péče o ohrožené žáky i možnosti řešení problémů. Kapitola 8 se týká výchovného poradenství a poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních. Kapitola 9 představuje vybrané diagnostické metody a výzkumné přístupy, používané při diagnostice a zpracování pedagogické prognózy.
Jako každá odborná publikace, obsahuje Pedagogická psychologie pro učitele anglické Summary, Seznam pramenů a literatury, Jmenný a Věcný rejstřík. Dozvíte se i o praxi a zaměření autorů, nechybí kapitola Bibliografické poznámky.
Některé kapitoly jsou poměrně obtížné pro studium a vyžadují určitou předchozí znalost problému. Přesto kniha přináší cenné poznatky z oboru, přínosný je nejen samotný výklad, ale i nastínění řešení problémů, s nimiž se pracovníci ve školství každodenně setkávají. Publikace reflektuje složitou a náročnou dobu, kterou školství v současnosti prochází.
Pedagogická psychologie pro učitele
Autoři: Richard Jedlička, Jaroslav Koťa, Jan Slavík
Žánr: naučná listeratura
Vydala: Grada
Kniha ke koupi: Grada Publishing a.s.
Počet stran: 528
Rok vydání: 2018
Hodnocení: 100 %
Nejnovější komentáře