Pět pilířů komunikace (nejen) s dětmi

EK51157EK51157
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (4 hla­sů, prů­měr: 4,00 z 5)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Knižní novin­ku „Pět pilí­řů komu­ni­ka­ce (nejen) s dět­mi“ od autor­ky Jany Šintákové Michalicové oce­ní všich­ni ti, kte­ří uva­žu­jí o tom, že by si opráši­li své doved­nos­ti v komu­ni­ka­ci nejen se svý­mi nej­bliž­ší­mi v oko­lí, ale i s cizí­mi lid­mi.

V kni­ze, kde hned na prv­ní pohled zaujme doko­na­lá a oku laho­dí­cí obál­ka, se blí­že sezná­mí­te s novou komu­ni­kač­ní meto­dou s pří­znač­ným názvem „Pět pilí­řů“ tzv. „5P“.

Ostatně jak už samot­ný název napo­ví­dá, jed­ná se o meto­du slo­že­nou z pěti pilí­řů, jimiž jsou dle autor­ky: empa­tie, oslo­ve­ní, vysvět­le­ní sta­no­vis­ka mluv­čí­ho, spo­leč­né hle­dá­ní řeše­ní, a nako­nec i poskyt­nu­tí psy­chic­ké pod­po­ry.

Tato tak tro­chu psy­cho­lo­gic­ká bro­žur­ka číta­jí­cí 173 stran je pře­hled­ně roz­dě­le­na do tří vel­kých kapi­tol. První z nich pojed­ná­vá o komu­ni­ka­ci vše­o­bec­ně, a záhy pak pře­chá­zí k samot­né­mu vzni­ku meto­dy „Pěti pilí­řů“.

Stěžejní kapi­to­lou je kapi­to­la dru­há věnu­jí­cí se podrob­né­mu roze­brá­ní této komu­ni­kač­ní meto­dy a jejich jed­not­li­vých pilí­řů. Naopak ve tře­tí kapi­to­le se může­te těšit na prak­tic­ké ukáz­ky jed­not­li­vých roz­ho­vo­rů v kon­tak­tu s part­ne­ry, dět­mi, rodi­nou, kole­gy či šir­ším oko­lím.

Mě osob­ně se líbi­ly a nadchly pře­váž­ně prv­ní dvě kapi­to­ly, kde je vše krás­ně a sro­zu­mi­tel­ně vysvět­le­no, a to i pro laic­kou veřej­nost. Autorka se toho­to téma­tu zhos­ti­la vel­mi bra­vur­ně a svým čte­ná­řům tak poskyt­la jaký­si pohled na komu­ni­ka­ci pod svým drob­no­hle­dem.

Kdo Janinku zná, hlav­ně její srdeč­ný styl psa­ní, tak ví, že se může těšit i na pod­nět­né citá­ty slav­ných osob­nos­tí. A ano, i tady si při­jde­te na své...

„V moci jazy­ka je život i smrt, kdo ho rád pou­ží­vá, nají se jeho plo­dů. Šalamoun“

Komunikační meto­da jako tako­vá se mi z teo­re­tic­ké strán­ky moc zamlou­va­la, a mož­ná bych ji i pou­ži­la ve svém kaž­do­den­ním živo­tě. Ovšem tře­tí část věnu­jí­cí se prak­tic­ké strán­ce mě nao­pak malin­ko zkla­ma­la a odra­di­la od ní.

A i když si autor­ka dala hod­ně zale­žet, aby své­mu čte­ná­ři poskyt­la vel­ké množ­ství prak­tic­kých uká­zek roz­ho­vo­rů, mys­lím si, že by v tom­to pří­pa­dě bylo lep­ší čte­ná­ře moc neza­hl­co­vat a poskyt­nout jich radě­ji méně.

Možná je to tím, že všech­ny mají napros­to totož­nou sklad­bu a shod­né začát­ky (slo­vo od slo­va), čímž jsem po pře­čte­ní něko­li­ka z nich už ztrá­ce­la ostra­ži­tost a pozor­nost. Navíc se mi moc nelí­bi­lo, že všech­ny jsou vede­ny tak, že ve finá­le dochá­zí k zma­ni­pu­lo­vá­ní pro­tiv­ní­ka v můj vlast­ní pro­spěch, aniž bych mu někdy já sama vyšla úpl­ně vstříc, spí­še nao­pak ane­bo jen čás­teč­ně na půl ces­ty.

Já osob­ně si nedo­ve­du před­sta­vit, že bych tak­to komu­ni­ko­va­la a zpra­co­vá­va­la tří­le­té, řvou­cí, pali­ča­té dítě a sna­ži­la se mu domlu­vit a v nepo­sled­ní řadě zma­ni­pu­lo­vat ho tak, aby bylo vyho­vě­no ať už plně nebo čás­teč­ně hlav­ně mým potře­bám.

Každopádně kni­ha Pět pilí­řů komu­ni­ka­ce posky­tu­je nový náhled na komu­ni­ka­ci jako tako­vou a je na kaž­dém z nás, zda se nechá tou­to meto­dou inspi­ro­vat a vne­se si ji do své­ho kaž­do­den­ní­ho živo­ta. 

„Komunikace nená­sil­nou for­mou může vybu­do­vat zdra­vou a sil­nou osob­nost, násil­ná komu­ni­ka­ce může odsou­dit člo­vě­ka k níz­ké­mu sebe­vě­do­mí a nezdra­vým vzta­hům s ostat­ní­mi lid­mi.“

 

PĚT PILÍŘŮ KOMUNIKACE (NEJEN) S DĚTMI

Napsala: Jana Šintáková Michalicová

Rok vydá­ní: 2024

Počet stran: 173

Elektronická kni­ha

Ve znamení štíra
1. listopadu 2025Ve znamení štíraMiroslav Vaňura je známý publicista, který se v knižní nebo televizní podobě snaží bližší veřejnosti představit práci jednotlivých složek záchranného integrovaného systému ve všech jeho podobách. Nejčastěji se však pohybuje v okolí zdravotních záchranářů nebo kolem různých policejních…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Svatební košile
1. listopadu 2025Svatební košileNa svatební veselí se i po letech vzpomíná a události, které se toho dne zdály být malou tragedií, se lety přemění v zábavné rodinné historky. Jak se strýc opil tak, že odpadl už po slavnostním nakrojení dortu.…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Studánka
1. listopadu 2025StudánkaTakové nádherné slovo jako Studánka. Jak může v někom vzbuzovat negativní pocity a asociace? Netypické jméno pro svoji detektivku zvolila autorka Veronika Skalecká, rodačka z Pardubic, která svoje město neopustila ani na stránkách krimi. Vyšetřovatel Brázda má za…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Materialista
1. listopadu 2025MaterialistaStarší čtenáři si jistě ještě pamatují legendární a často parodovaný seriál Žena za pultem, který vysílala ještě Československá televize na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století. Těžko říci, jestli se Karel Hynie inspiroval právě zde,…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Encyklopedie podmořského světa
1. listopadu 2025Encyklopedie podmořského světaVětší plochu na Zemi než souš zaujímají moře a oceány, které jsou předmětem častého zkoumání a ani přes pokrok vědy a technické možnosti nemůžeme říct, že by v této oblasti bylo vše probádáno a objasněno. Alespoň malý…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Děvčátko Momo
1. listopadu 2025Děvčátko MomoNa okraji velkého města ve staré rozpadlé ruině amfiteátru žije nový nájemník, kterého by zde nikdo nečekal. Novou nájemnicí je malé děvčátko. Jak se tam ocitla? Žije sama? Co tam celé dny dělá? Na všechny otázky…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Dětská encyklopedie zvířat
1. listopadu 2025Dětská encyklopedie zvířatV dnešním digitalizovaném světě není encyklopedií v papírové podobě pro děti nikdy dost. Na český trh nyní přichází překladová kniha Dětská encyklopedie zvířat s podtitulem Komplexní náhled do světa zvířat se stovkami dokonalých ilustrací. S ohledem na rozsah se jedná…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Deníček muflonky Emi
1. listopadu 2025Deníček muflonky EmiLidská mláďata inklinují k mláďatům zvířecím, a jakmile se někde objeví malé štěňátko, koťátko nebo kůzlátko, děti nemají stání a na nového mazlíčka se hned vrhají. Jaké by to asi bylo mít doma malé mládě muflona? To…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Domov Hochland-továrna na děti
25. října 2025Domov Hochland-továrna na dětiMáte rádi historické romány? Chcete si přečíst silný a velmi emotivní příběh o jedné silné ženě, která dokázala zachránit mnoho dětských životů. Adriana Allegri je autorkou románu Domov Hochland.  Alina Strauss je mladá dívka, která když…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Potterovský průvodce, Ron Weasley
24. října 2025Potterovský průvodce, Ron WeasleyKdo z nás by neměl rád Rona, jednoho ze dvou nejbližších přátel Harryho Pottera? Musím říci, že tato částečně komická postava mi byla vždy mnohem sympatičtější než její dva největší kamarádi, snad to bylo právě tím,…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jana

Moje komu­ni­kač­ní meto­da 5P zahr­nu­je dia­lo­gic­ký, empa­tic­ký a respek­tu­jí­cí pří­stup:

Syn Ríša: hra­je hry na počí­ta­či (dítě je spo­ko­je­né a dob­ře se baví)

Rodič: „Já vím, že se ti nechce ven, Ríšo, že si teď hra­ješ, ale já už potře­bu­ji změ­nit pro­stře­dí, oba potře­bu­je­me na vzduch. Půjdeme do ZOO? Co říkáš? Bude se ti tam líbit, uvi­díš! Užijeme si to! Prohlédneš si tam zví­řát­ka, nadý­cháš se čer­stvé­ho vzdu­chu. Dobře?“ (5P)

Syn Ríša: „Ale já teď hra­ju hry…“ (dítě je otrá­ve­né a roz­trp­če­né)

Rodič: „Já to vidím, Ríšo, chá­pu tě, že se ti nechce ven, navíc, když teď prá­vě hra­ješ hry. Ale pochop i ty mne, že není dob­ré být stá­le jen zavře­ný doma. Místo toho si uži­ješ jinou zába­vu ven­ku. Hm?“ (5P)

Syn Ríša: „Zase do ZOO? Vždyť jsme tam byli posled­ně…“ (dítě nesou­hla­sí s návrhem)

Rodič: „Chápu, Ríšo. Tedy nemu­sí­me jít prá­vě do ZOO. Můžeš sám navrh­nout, kam bys šel rád. Co mys­líš, jak to udě­lá­me, co navr­hu­ješ?“ (5P)

Syn Ríša: „Mohli bychom jít do ska­te­par­ku?“ (dítě při­šlo s vlast­ním návrhem)

Rodič: „Skvělý nápad, Ríšo, to zní dob­ře. Jistě si to tam uži­ješ. Jsme domlu­ve­ni.“ (5P)

Syn Ríša: „OK. Jen to dohra­ju.“ (sou­hlas)

Rodič začí­ná tím, že vyja­dřu­je poro­zu­mě­ní dět­ským poci­tům („Já vím, že se ti nechce ven…“) a záro­veň sdě­lu­je své potře­by – to je jas­né a upřím­né vyslo­ve­ní posto­je bez nátla­ku. Nabízí návrh a moti­vu­je pozi­tiv­ně („Půjdeme do ZOO? Co říkáš? Bude se ti tam líbit…“), ale neza­ka­zu­je ani nevnu­cu­je. Dítě má pro­stor rea­go­vat a vyjá­d­řit nesou­hlas („Ale já teď hra­ju hry…“). Rodič pokra­ču­je v naslou­chá­ní a opět vyja­dřu­je pocho­pe­ní, při­čemž vysvět­lu­je své důvo­dy, ale stá­le nevnu­cu­je. Nabízí dítě­ti mož­nost vol­by („Tedy nemu­sí­me jít prá­vě do ZOO. Můžeš sám navrh­nout…“). Nakonec dítě samo při­jde s návrhem a rodič jej při­jí­má, potvr­zu­je a respek­tu­je.

Manipulace by byla, kdy­by rodič záměr­ně skrý­val své sku­teč­né moti­vy, pou­ží­val lži, nátlak nebo emo­ci­o­nal­ní vydí­rá­ní, pří­pad­ně kdy­by nepři­pus­til dět­ský nesou­hlas. To není mani­pu­la­ce, pro­to­že: Nejde o skry­té ovliv­ňo­vá­ní, ale o ote­vře­ný dia­log. Dítě není obelhá­vá­no ani pře­hna­ně pře­svěd­čo­vá­no. Rodič zacho­vá­vá respekt k auto­no­mii dítě­te. Probíhá sku­teč­ná výmě­na názo­rů s cílem najít spo­leč­né řeše­ní.

Recenze se mě osob­ně jeví jako mani­pu­la­tiv­ní, vní­mám ji s jíz­li­vým, iro­nic­kým až sar­kas­tic­kým pod­tó­nem, tvá­ří se jako záměr­ně fami­li­ér­ní, ačko­liv se s paní Bátovskou osob­ně nezná­me, nety­ká­me si ani nejsme kama­rád­ky. S mno­ha názo­ry, jenž jsou v recen­zi vydá­vá­ny za fak­ta, nesou­hla­sím, co se týče mé komu­ni­kač­ní meto­dy.