Pět pilířů komunikace (nejen) s dětmi

EK51157EK51157
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (4 hla­sů, prů­měr: 4,00 z 5)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Knižní novin­ku „Pět pilí­řů komu­ni­ka­ce (nejen) s dět­mi“ od autor­ky Jany Šintákové Michalicové oce­ní všich­ni ti, kte­ří uva­žu­jí o tom, že by si opráši­li své doved­nos­ti v komu­ni­ka­ci nejen se svý­mi nej­bliž­ší­mi v oko­lí, ale i s cizí­mi lid­mi.

V kni­ze, kde hned na prv­ní pohled zaujme doko­na­lá a oku laho­dí­cí obál­ka, se blí­že sezná­mí­te s novou komu­ni­kač­ní meto­dou s pří­znač­ným názvem „Pět pilí­řů“ tzv. „5P“.

Ostatně jak už samot­ný název napo­ví­dá, jed­ná se o meto­du slo­že­nou z pěti pilí­řů, jimiž jsou dle autor­ky: empa­tie, oslo­ve­ní, vysvět­le­ní sta­no­vis­ka mluv­čí­ho, spo­leč­né hle­dá­ní řeše­ní, a nako­nec i poskyt­nu­tí psy­chic­ké pod­po­ry.

Tato tak tro­chu psy­cho­lo­gic­ká bro­žur­ka číta­jí­cí 173 stran je pře­hled­ně roz­dě­le­na do tří vel­kých kapi­tol. První z nich pojed­ná­vá o komu­ni­ka­ci vše­o­bec­ně, a záhy pak pře­chá­zí k samot­né­mu vzni­ku meto­dy „Pěti pilí­řů“.

Stěžejní kapi­to­lou je kapi­to­la dru­há věnu­jí­cí se podrob­né­mu roze­brá­ní této komu­ni­kač­ní meto­dy a jejich jed­not­li­vých pilí­řů. Naopak ve tře­tí kapi­to­le se může­te těšit na prak­tic­ké ukáz­ky jed­not­li­vých roz­ho­vo­rů v kon­tak­tu s part­ne­ry, dět­mi, rodi­nou, kole­gy či šir­ším oko­lím.

Mě osob­ně se líbi­ly a nadchly pře­váž­ně prv­ní dvě kapi­to­ly, kde je vše krás­ně a sro­zu­mi­tel­ně vysvět­le­no, a to i pro laic­kou veřej­nost. Autorka se toho­to téma­tu zhos­ti­la vel­mi bra­vur­ně a svým čte­ná­řům tak poskyt­la jaký­si pohled na komu­ni­ka­ci pod svým drob­no­hle­dem.

Kdo Janinku zná, hlav­ně její srdeč­ný styl psa­ní, tak ví, že se může těšit i na pod­nět­né citá­ty slav­ných osob­nos­tí. A ano, i tady si při­jde­te na své...

„V moci jazy­ka je život i smrt, kdo ho rád pou­ží­vá, nají se jeho plo­dů. Šalamoun“

Komunikační meto­da jako tako­vá se mi z teo­re­tic­ké strán­ky moc zamlou­va­la, a mož­ná bych ji i pou­ži­la ve svém kaž­do­den­ním živo­tě. Ovšem tře­tí část věnu­jí­cí se prak­tic­ké strán­ce mě nao­pak malin­ko zkla­ma­la a odra­di­la od ní.

A i když si autor­ka dala hod­ně zale­žet, aby své­mu čte­ná­ři poskyt­la vel­ké množ­ství prak­tic­kých uká­zek roz­ho­vo­rů, mys­lím si, že by v tom­to pří­pa­dě bylo lep­ší čte­ná­ře moc neza­hl­co­vat a poskyt­nout jich radě­ji méně.

Možná je to tím, že všech­ny mají napros­to totož­nou sklad­bu a shod­né začát­ky (slo­vo od slo­va), čímž jsem po pře­čte­ní něko­li­ka z nich už ztrá­ce­la ostra­ži­tost a pozor­nost. Navíc se mi moc nelí­bi­lo, že všech­ny jsou vede­ny tak, že ve finá­le dochá­zí k zma­ni­pu­lo­vá­ní pro­tiv­ní­ka v můj vlast­ní pro­spěch, aniž bych mu někdy já sama vyšla úpl­ně vstříc, spí­še nao­pak ane­bo jen čás­teč­ně na půl ces­ty.

Já osob­ně si nedo­ve­du před­sta­vit, že bych tak­to komu­ni­ko­va­la a zpra­co­vá­va­la tří­le­té, řvou­cí, pali­ča­té dítě a sna­ži­la se mu domlu­vit a v nepo­sled­ní řadě zma­ni­pu­lo­vat ho tak, aby bylo vyho­vě­no ať už plně nebo čás­teč­ně hlav­ně mým potře­bám.

Každopádně kni­ha Pět pilí­řů komu­ni­ka­ce posky­tu­je nový náhled na komu­ni­ka­ci jako tako­vou a je na kaž­dém z nás, zda se nechá tou­to meto­dou inspi­ro­vat a vne­se si ji do své­ho kaž­do­den­ní­ho živo­ta. 

„Komunikace nená­sil­nou for­mou může vybu­do­vat zdra­vou a sil­nou osob­nost, násil­ná komu­ni­ka­ce může odsou­dit člo­vě­ka k níz­ké­mu sebe­vě­do­mí a nezdra­vým vzta­hům s ostat­ní­mi lid­mi.“

 

PĚT PILÍŘŮ KOMUNIKACE (NEJEN) S DĚTMI

Napsala: Jana Šintáková Michalicová

Rok vydá­ní: 2024

Počet stran: 173

Elektronická kni­ha

KOZA V PLAVKÁCH a dalších 97 básniček pro děti
6. října 2025KOZA V PLAVKÁCH a dalších 97 básniček pro dětiAť už malí nebo velcí, ostatně na věku zas až tolik nezáleží, všichni chtě nechtě milujeme vtipné básničky, jež dokáží od srdce rozesmát každého, co si potrpí na hravá slovíčka a chytlavé rýmy. A právě toto…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Čakra mandala – tantrická jóga jako cesta
6. října 2025Čakra mandala – tantrická jóga jako cestaTato obsáhlá publikace Barbory Hu nás provede dosud záhadnými končinami tantrické jógy. Autorka se kromě psaní věnuje výuce jógy a na této publikaci je znát, že je pro ni tato nauka srdeční záležitostí. Vystudovala indologii i…Vydáno v rubrice: Recenze knih
MALÍČEK
5. října 2025MALÍČEKPokud si libujete v napínavých a skvěle napsaných detektivek českých autorů, tak si určitě nenechte ujít knihu "Malíček" od Václava Křivance. "Slibuji na svůj malíček, že nic nás nikdy nerozdělí. Spolu budeme v dobrém i zlém,…Vydáno v rubrice: Recenze knih
MALOVANÝ ROK
4. října 2025MALOVANÝ ROKRomantické a možná i trošičku umělecko-kreativní duše, ať už malé nebo velké, by si určitě neměli nechat ujít nádhernou knihu "Malovaný rok" od Magdaleny Konečné a Jany Sedláčkové, jež vydalo nakladatelství Albatros Media a.s. "Jaro, léto,…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Tajemství platanového knoflíku
3. října 2025Tajemství platanového knoflíkuVelmi působivý román nejen o rodinných tajemstvích, nejrůznějších formách lásky, ať už partnerské, sourozenecké nebo mateřské, ale i o konání dobra ve jménu lásky, tak o tom všem je příběh odehrávající se v legendami opředeném jižanském…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Potterovský průvodce, Hermiona Grangerová
29. září 2025Potterovský průvodce, Hermiona GrangerováPůvabná knížka pro všechny milovníky světa Harryho Pottera, tak by se dala stručně charakterizovat útlá publikace ze série Potterovský průvodce. Jedná se o třetí díl v pořadí, první dva jsou věnovány Harrymu Potterovi a Ronovi Weasleymu.…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Strašidýlko Stráša hasí průšvihy
28. září 2025Strašidýlko Stráša hasí průšvihyMáte rádi knihy Aleny Mornštajnové? Chcete si přečíst zábavný a dobrodružný příběh jednoho strašidla? Pojďte se na to společně podívat. Čeká vás druhé dobrodružství oblíbeného strašidýlka z pera Aleny Mornštajnové.  Úvod knihy naleznete v komiksové podobě, což…Vydáno v rubrice: Recenze knih
MYŠ: ZOMBIE APOKALYPSA V MOSKVĚ
22. září 2025MYŠ: ZOMBIE APOKALYPSA V MOSKVĚČas od času se na knižním trhu objeví kniha, která je v jiných státech svým čtenářům úplně zapovězena, a právě jednou takovou knihou je kniha o zombie apokalypse v Moskvě s názvem "MYŠ" od autora Ivana…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Jak na pohádku-pracovní listy pro rozvoj tvořivosti a čtenářské gramotnosti u dětí od 5 let
21. září 2025Jak na pohádku-pracovní listy pro rozvoj tvořivosti a čtenářské gramotnosti u dětí od 5 letMáte doma dítě, které rádo píše a miluje knihy? Hledáte publikaci, která pomůže vašim dětem začít psát a dále se rozvíjet? Metodická příručka s názvem Jak na pohádku, jehož autorkou je Ludmila Bakonyi Selingerová vám ukáže…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Mariáš s ďáblem
21. září 2025Mariáš s ďáblemOsobně dávám přednost knihám, které jsou napsané na motivy skutečných příběhů zasazeny do období druhé světové války, a pokud možno i na území naší rodné matičky vlasti, a právě jednou takovou knihou je i kniha s…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jana

Moje komu­ni­kač­ní meto­da 5P zahr­nu­je dia­lo­gic­ký, empa­tic­ký a respek­tu­jí­cí pří­stup:

Syn Ríša: hra­je hry na počí­ta­či (dítě je spo­ko­je­né a dob­ře se baví)

Rodič: „Já vím, že se ti nechce ven, Ríšo, že si teď hra­ješ, ale já už potře­bu­ji změ­nit pro­stře­dí, oba potře­bu­je­me na vzduch. Půjdeme do ZOO? Co říkáš? Bude se ti tam líbit, uvi­díš! Užijeme si to! Prohlédneš si tam zví­řát­ka, nadý­cháš se čer­stvé­ho vzdu­chu. Dobře?“ (5P)

Syn Ríša: „Ale já teď hra­ju hry…“ (dítě je otrá­ve­né a roz­trp­če­né)

Rodič: „Já to vidím, Ríšo, chá­pu tě, že se ti nechce ven, navíc, když teď prá­vě hra­ješ hry. Ale pochop i ty mne, že není dob­ré být stá­le jen zavře­ný doma. Místo toho si uži­ješ jinou zába­vu ven­ku. Hm?“ (5P)

Syn Ríša: „Zase do ZOO? Vždyť jsme tam byli posled­ně…“ (dítě nesou­hla­sí s návrhem)

Rodič: „Chápu, Ríšo. Tedy nemu­sí­me jít prá­vě do ZOO. Můžeš sám navrh­nout, kam bys šel rád. Co mys­líš, jak to udě­lá­me, co navr­hu­ješ?“ (5P)

Syn Ríša: „Mohli bychom jít do ska­te­par­ku?“ (dítě při­šlo s vlast­ním návrhem)

Rodič: „Skvělý nápad, Ríšo, to zní dob­ře. Jistě si to tam uži­ješ. Jsme domlu­ve­ni.“ (5P)

Syn Ríša: „OK. Jen to dohra­ju.“ (sou­hlas)

Rodič začí­ná tím, že vyja­dřu­je poro­zu­mě­ní dět­ským poci­tům („Já vím, že se ti nechce ven…“) a záro­veň sdě­lu­je své potře­by – to je jas­né a upřím­né vyslo­ve­ní posto­je bez nátla­ku. Nabízí návrh a moti­vu­je pozi­tiv­ně („Půjdeme do ZOO? Co říkáš? Bude se ti tam líbit…“), ale neza­ka­zu­je ani nevnu­cu­je. Dítě má pro­stor rea­go­vat a vyjá­d­řit nesou­hlas („Ale já teď hra­ju hry…“). Rodič pokra­ču­je v naslou­chá­ní a opět vyja­dřu­je pocho­pe­ní, při­čemž vysvět­lu­je své důvo­dy, ale stá­le nevnu­cu­je. Nabízí dítě­ti mož­nost vol­by („Tedy nemu­sí­me jít prá­vě do ZOO. Můžeš sám navrh­nout…“). Nakonec dítě samo při­jde s návrhem a rodič jej při­jí­má, potvr­zu­je a respek­tu­je.

Manipulace by byla, kdy­by rodič záměr­ně skrý­val své sku­teč­né moti­vy, pou­ží­val lži, nátlak nebo emo­ci­o­nal­ní vydí­rá­ní, pří­pad­ně kdy­by nepři­pus­til dět­ský nesou­hlas. To není mani­pu­la­ce, pro­to­že: Nejde o skry­té ovliv­ňo­vá­ní, ale o ote­vře­ný dia­log. Dítě není obelhá­vá­no ani pře­hna­ně pře­svěd­čo­vá­no. Rodič zacho­vá­vá respekt k auto­no­mii dítě­te. Probíhá sku­teč­ná výmě­na názo­rů s cílem najít spo­leč­né řeše­ní.

Recenze se mě osob­ně jeví jako mani­pu­la­tiv­ní, vní­mám ji s jíz­li­vým, iro­nic­kým až sar­kas­tic­kým pod­tó­nem, tvá­ří se jako záměr­ně fami­li­ér­ní, ačko­liv se s paní Bátovskou osob­ně nezná­me, nety­ká­me si ani nejsme kama­rád­ky. S mno­ha názo­ry, jenž jsou v recen­zi vydá­vá­ny za fak­ta, nesou­hla­sím, co se týče mé komu­ni­kač­ní meto­dy.