Každých pár let se objeví nová adaptace Petera Pana, a ani rok 2023 není výjimkou. Režie se tentokrát chopil americký režisér David Lowery, pro kterého se jedná o první film od jeho kontroverzního snímku Zelený rytíř z roku 2020, a pirátským hákem svou ruku nahradil Jude Law. Jak se nová adaptace povedla, a přináší vůbec něco nového?
Byl jsem relativně skeptický, protože zdaleka ne všechny hrané reimaginace od Disney se povedou, a hlavně loňský Pinocchio byl naprosto katastrofický, ale naštěstí mohu říct, že o takový průser zdaleka nejde. Tenhle film zdatně modernizuje klasický příběh a aktualizuje jej pro současné publikum, aniž by ovšem měnil příliš moc a sázel čistě na to, že je „moderní.“ Nejzářnějším příkladem toho je samotná Wendy. Je to stále ta samá Wendy jako z animovaného originálu, stejně jako tehdy je i teď jakousi mateřskou figurou pro ostatní děti a je nedílnou součástí příběhu, ovšem její povaha byla trochu aktualizována a dokážu si představit, že se s ní dnešní děti sžijí stejně jako se děti v 50. letech sžili s tehdejší Wendy. Herečka Ever Anderson (Black Widow, Resident Evil: The Final Chapter) ji navíc ztvárnila velice sympaticky. Dobře je také to, že se Wendy dostala i do názvu samotného filmu, protože příběh je přeci jen stejně o ní jako o Peteru Panovi, a ve filmu sehrává velice důležitou roli.
Samotný Peter Pan se (kromě vzhledu) výraznější změny nedočkal, snad jen působí o něco méně arogantně než v původním zpracování. Stále je trochu nafoukaný, ale jen v příjemných mezích. Jeho představitel Alexander Molony (The Bad Seed Returns) je sympatický a líbila se mi jeho energie.
Koho naopak potkala velká změna je Kapitán Hook. Dočkal se zde totiž nového originu, a zde si vlastně nejsem jistý, co si tom myslet. Na jednu stranu sice jakožto postava nepůsobí tak jednodimenionzálně a ploše, ovšem na druhou stranu mě toto pojetí přinutilo pociťovat vůči němu jisté sympatie, až lítost, a tím pádem jsem sledoval poslední třetinu filmu a celou dobu jsem říkal, proč mám vlastně fandit Peterovi, když v podstatě Hookovi udělal tohle a tohle (nechci zde zápletku vyzradit), a Hook je spíše nešťastným člověkem který potřebuje pomoc, nežli prachsprostým padouchem? Konec filmu tento problém sice tak nějak napraví, přeci jen to už ale nemůže smazat pocit, jaký jsem měl celou jednu třetinu filmu. Jude Law je ovšem charismatický herec a i kdyby nic jiného, je Kapitán Hook alespoň zábavný na sledování.
Velice pozitivní změna přišla v podobě Tiger Lily a jejího příběhu. V původním filmu byli Indiáni podáni ve velice stereotypické podobě která je dnes již nepřijatelná, a tato nová adaptace velice šikovně použila tuto postavu a udělala z ní plnohodnotnou a zdatnou součást Peterova týmu. Roli si střihla domorodá kanadská herčka Alyssa Wapanatâhk (Riverdale, Bones of Crows), a ačkoliv nemá ve filmu prostoru tak moc, zanechala dobrý dojem.
Víla Zvonilka v této verzi přišla o svoji osobnost naivní nedospělé dívky, která kvůli zlomenému srdci naletěla na manipulace Kapitána Hooka, což je sice dobře, ovšem bohužel jí scénáristé zapomněli dodat novou osobnost, a tak tam ve výsledku prostě tak nějak pouze je, a občas pomůže někomu či něčemu létat. Myslím, že mohla být zpracována lépe.
Co se samotného příběhu týče, líbí se mi, jak některé scény prakticky adaptuje 1:1 z původního animáku, zatímco z jiných si bere spíše inspiraci a přináší do nich něco nového. Podobnou kombinaci přístupů zkoušel i již zmiňovaný Zemeckisův Pinocchio z minulého roku, ovšem ten scénáristicky naprosto pohořel, zatímco tento snímek to zvládl velmi dobře a působí vybalancovaně. Je povědomý, známý, ale zároveň svěží a zajímavý. Jmenovitě bych zmínil Peterův stín - v původním díle jde spíše o zábavnou, ale nepodstatnou část příběhu, která je po začátku zapomenuta. Tentokrát se však vrací v průběhu filmu několikrát, a nakonec sehraje poměrně důležitou roli. Naopak nepovedené novinky přináší konec - tam dojde hned k několika výrazným změnám, a zdaleka ne všechny fungují, a některé dokonce podráží celému příběhu nohy.
Vizuální stránka filmu je velice zvláštní mix. Na jednu stranu zde máme skvělou kameru, která mě obzvlášť překvapila, když jsem zjistil, že se jí zhostil Bojan Bazelli (Vražda v Paříži, Osamělý jezdec). Ten mě totiž v minulosti spíše zklamal, než potěšil, a rozhodně bych ho nepovažoval za něčím výjimečného či osobitého kameramana. Tentokrát se ovšem překonal, a kamera je pro mě osobně bezpečně nejzajímavějším aspektem filmu. Zároveň musím pochválit CGI a vizuální efekty - je jich zde opravdu hodně, a Disney se v posledních letech opravdu nemůže chlubit kvalitními vizuály (opět odkazuji na loňského Pinocchia), ale tentokrát si v podstatě v tomto ohledu není na co stěžovat - obzvlášť když jde film určený rovnou na Disney+, čímž se avizuje menší důvěra ze strany producentů a zároveň chtě nechtě i nižší kvalita. Opravdu zde bylo hodně příležitostí to pokazit, ale naštěstí (jakoby zázrakem) se vlatně nepokazilo nic. Kulisy a pozadí také působily velice opravdově a na pohled příjemně. Působily by ovšem ještě daleko příjemněji, kdyby do nich tvůrci v postprodukci vnesli trochu barvy a života. Jenže bohužel, všechno je zde jen modré, zelené, hnědé a šedé, a barvy jsou pochmurné a nevýrazné. Velké minus.
Peter Pan & Wendy je solidní moderní pojetí klasické pohádky které ji aktualizuje pro naši dobu bez toho, aby ji příliš měnilo. Některé změny bohužel nefungují a ve výsledku příběhu spíše ubližují. Film je dostatečně zábavný na to, aby si udržel divákovu pozornost po celou dobu své velmi přívětivé stopáže.
60 %
Nejnovější komentáře