Po strništi bos

Photo © BioscopPhoto © Bioscop
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Předpokládám, že zná­te film stej­né autor­ské i rodin­né dvo­ji­ce s názvem Obecná ško­la. Pokud ano, máte jako divá­ci na jed­nu stra­nu vyhrá­no, pro­to­že už pře­dem tuší­te, jakou poe­ti­ku auto­ři v novém fil­mu zvo­li­li, a navíc děj fil­mu Po str­niš­ti bos před­chá­zí ději Obecné ško­ly, tak­že někte­ré důle­ži­té posta­vy (ač je po létech samo­zřej­mě hra­jí jiní her­ci) už vlast­ně zná­te. Na dru­hou stra­nu je Obecná ško­la pro nový film asi podob­ným pro­kle­tím jako váš star­ší chytřej­ší bra­tr, kte­rý cho­dí do stej­né ško­ly jako vy: Máte jis­to­tu, že vás s ním budou pořád srov­ná­vat a je vel­mi prav­dě­po­dob­né, že to srov­ná­ní nebu­de dopa­dat ve váš pro­spěch. Rád bych se na nový svě­rá­kov­ský film díval neza­u­ja­tý­ma oči­ma, ale nejsem si jis­tý, jest­li je to vzhle­dem k výbě­ru námě­tu vůbec mož­né.

Dějový rámec je cel­kem jed­no­du­chý: Malý Eda s rodi­či žije v pro­tek­to­rát­ní Praze, kde postup­ně houst­ne atmo­sfé­ra a lidé, kte­ří se vidi­tel­ně nei­den­ti­fi­ku­jí s němec­kou mocí a její­mi váleč­ný­mi cíli, mají čím dál víc pro­blé­mů a jsou spo­lu se svý­mi rodi­na­mi vysta­ve­ni stá­le vět­ší­mu nebez­pe­čí. Poté, co Edův tatí­nek (Ondřej Vetchý) ztra­til prá­ci v elek­trár­ně, stě­hu­je se celá rodi­na na ves­ni­ci, odkud tatí­nek pochá­zí. Malý Eda je tak vytr­že­ný z měst­ské­ho pro­stře­dí, kte­ré důvěr­ně zná, a dostá­vá se do míst, kde se žije pořád pod­le pra­sta­rých tra­dic a patri­ar­chál­ních pra­vi­del, do míst kde slo­vo hos­po­dá­ře (děde­ček v podá­ní Jana Třísky) je záko­nem a vzta­hy mezi lid­mi urču­jí i dáv­né rodin­né hří­chy, křiv­dy a nedo­ro­zu­mě­ní, jejichž zosob­ně­ním je ve fil­mu rodi­nou zavr­že­ný tatín­kův bra­tr Vlk (Oldřich Kaiser). Navíc se malý Eda musí sna­žit být při­ja­tý do ves­nic­ké klu­kov­ské par­ty, kte­ré se zpo­čát­ku bojí, i když pak do ní až pozo­ru­hod­ně rych­le zapad­ne. Další děj pak tvo­ří jaká­si navol­no slo­že­ná mozai­ka růz­no­ro­dých Edových radost­ných i lehce děsi­vých zážit­ků, kte­rá vyvr­cho­lí dra­ma­tic­ký­mi udá­lost­mi sou­vi­se­jí­cí s kon­cem vál­ky. Válka kon­čí, kon­čí tedy i důvo­dy pro „exil na ves­ni­ci“ a rodi­na s o něco dospě­lej­ším Edou se vra­cí do měs­ta, aby se násled­ně mohl roz­to­čit děj Obecné ško­ly.

Úplný začá­tek fil­mu se mi zdál vel­mi naděj­ný: Eda ješ­tě s jed­ním kama­rá­dem čůra­jí z mos­tu na pro­jíž­dě­jí­cí vlak (jako by tvůr­ci hned v prv­ní scé­ně o své vlast­ní újmě divá­ko­vi pod­sou­va­li to již zmí­ně­né srov­ná­vá­ní s Obecnou ško­lou), a nevo­ňa­vou sprš­ku tak nechtě­ně dopře­jí i němec­kým vojá­kům, kte­ré vlak pře­vá­ží. Následuje asi nej­dra­ma­tič­těj­ší scé­na celé­ho fil­mu, kdy se roz­jíž­dí drs­ná honič­ka němec­kých vojá­ků za Edou (ale­spoň tedy v jeho klu­kov­ské mys­li). Jako by nám chtěl reži­sér potvr­dit, že dra­ma­tic­kou scé­nu nato­čit umí, i když už něco podob­né­ho do kon­ce fil­mu nepo­u­ži­je. Naoko poklid­ná ale latent­ně stá­le napja­tá pro­tek­to­rát­ní atmo­sfé­ra jako by v očích malé­ho klu­ka popus­ti­la uzdu své sku­teč­né zbě­si­lé tvá­ři. Eda prcha­jí­cí před domně­lý­mi němec­ký­mi pre­dá­to­ry doběh­ne domů, scho­vá se pod postel jako pod ochran­ná kří­d­la domo­va ješ­tě zesí­le­ná las­ka­vou mamin­kou (Tereza Voříšková). Nu, pěk­ně si to krát­ké počá­teč­ní fik­tiv­ní dra­ma vychut­nej­me, do kon­ce fil­mu už nám tvůr­ci nic podob­né­ho nena­bíd­nou. I poté - ješ­tě ve měs­tě, ale i poslé­ze na ves­ni­ci - je vůbec domov vní­mán jako ost­rov bez­pe­čí, kam za námi nepřá­te­lé nemo­hou. Když je ale bez­pe­čí tako­vé­ho ost­ro­va pro­lo­me­no (např. gesta­po odvá­dí sou­se­da kvů­li nepo­vo­le­né­mu posle­chu roz­hla­su), je nut­né ho opus­tit a najít jiný. Na ves­ni­ci se pak ost­rov z oázy bez­pe­čí mění spíš v hrad - pev­nost.

Film ve mně vyvo­lal podiv­ný pocit, jako by všech­ny čás­ti obra­zu byly pro­fe­si­o­nál­ně nato­če­né, dob­ře vysti­že­né a přes­ně na svých mís­tech, přes­to v cel­ko­vém pohle­du vypa­dá obraz podiv­ně: K her­cům nemám váž­něj­ší výhra­dy, Alois Grec v hlav­ní dět­ské roli je výbor­ný, mamin­ce Terezy Voříškové věřím, že je milu­jí­cí mamin­kou, tatín­ko­vi Ondřeje Vetchého, že je v mno­ha ohle­dech odváž­ný, byť jeho odva­ha má „rozum­né meze“ a nej­spíš by se ochot­ně­ji posta­vil celé němec­ké armá­dě než své­mu vlast­ní­mu staré­mu otci. Dědeček Jana Třísky má mož­ná pod zka­me­ně­lou slup­kou měk­ké srd­ce, ale nave­nek jed­ná jako zaťa­tý zabej­či­lec, kte­rý není nadán schop­nos­tí odpouš­tět dru­hým ani při­pus­tit vlast­ní pochy­be­ní (ó můj milý vlast­ní dědeč­ku, ško­da, že se na pana Třísku nemů­žeš podí­vat, nej­spíš bys obje­vil i někte­ré vlast­ní pova­ho­vé rysy :-)). Osobně mě ale víc než rodi­če i pra­ro­di­če zau­jal Oldřich Kaiser jako z rodi­ny vyob­co­va­ný Vlk. Jen mi potvr­dil to, co jsem si o něm mys­lel už dáv­no: že když chce, umí se jako jeden z mála čes­kých her­ců podí­vat do kame­ry tako­vým způ­so­bem, že divá­kům i bez nad­by­teč­ných slov pře­běh­ne po zádech mráz, dokon­ce i když hra­je drs­né­ho ven­kov­ské­ho dří­če (pro mne done­dáv­na u Kaisera nepřed­sta­vi­tel­ný pro­ti­ú­kol), ze kte­ré­ho umí jít strach, ale i zvlášt­ní cit. A zdá­lo se mi, že v tom­to fil­mu chtěl.

Paralelně k dění v rodi­ně běží dru­há dějo­vá lin­ka tvo­ře­ná své­ráz­ným živo­tem ves­nic­ké klu­kov­ské par­ty. Obyčejné klu­kov­ské kra­to­chví­le nemo­hou zůstat nedo­tče­né váleč­nou rea­li­tou, tak­že kro­mě hřbi­tov­ní­ho dou­pě­te klu­kov­ské par­ty, kte­ré v něko­li­ka dal­ších dra­ma­tič­těj­ších vte­ři­nách sho­ří na popel málem i s Edou (ale váže­ní, věři­li bys­te, že se může hlav­ní­mu hrdi­no­vi něco stát? Já tedy ne, ani názna­kem!), do děje zasáh­nou nepří­mo i přes ves­ni­ci pocho­du­jí­cí němeč­tí vojá­ci, pře­lé­tá­va­jí­cí spo­je­nec­ké letou­ny a do děje se zapo­jí i letec­ká „bom­ba“, přes­ně­ji tedy pali­vo­vá nádrž z jed­no­ho leta­dla, kte­rou doká­žou šikov­ní klu­ci nále­ži­tě vyu­žít, aby se moh­la ode­hrát dal­ší krát­ká fan­ta­zij­ní scé­na s léta­jí­cím inva­lid­ním vozí­kem.

Velmi, vel­mi nesmě­le se ve fil­mu obje­vu­jí i prv­ní názna­ky muž­ské­ho roz­jitře­ní u malé­ho, pod­le před­lo­hy osmi­le­té­ho Edy. Neodbytná spo­lu­žač­ka, tvář dív­ky z pro­tek­to­rát­ní dese­ti­ko­ru­ny tolik podob­ná zahrad­nic­ké dcer­ce, pood­ha­le­ná teti­na hruď a konec­kon­ců i na lože se chys­ta­jí­cí mamin­ka malé­ho Edu z nezná­mých důvo­dů při­ta­hu­jí, ale - poprav­dě - dob­ro­duž­ný pří­běh je pro Edu jako pro čte­ná­ře pořád ješ­tě mno­hem zají­ma­věj­ší, než ten zami­lo­va­ný. Asi malé­ho Edu vyzvu, jest­li by se nechtěl stát ofi­ci­ál­ním pat­ro­nem nás - nesměl­ců, kte­ří taky jako on mís­to prav­di­vé­ho „Líbíš se mi“ řek­nou radě­ji „Tak ahoj!“ :-).

Ono s tou svě­rá­kov­skou las­ka­vos­tí a bez­kon­flikt­nos­tí je to těž­ké a hlav­ně nejed­no­znač­né: Můžu se jako divák roz­či­lo­vat, že vidi­tel­né kon­flik­ty v ději chy­bě­jí, o to víc ale zabe­rou, když k nim dojde. Pěkným pří­pa­dem je situ­a­ce, kdy našňupnu­tý Eda, kte­ré­ho tatí­nek při volej­ba­lu nechce pus­tit do hry, mu vme­te pře­de vše­mi do tvá­ře, že poslou­chá zahra­nič­ní roz­hlas. Nebo když neod­byt­né­ho psa gesta­pem odvá­dě­né­ho sou­se­da Němci vyslo­ve­ně při­bouch­nou do dve­ří, pro­to­že po dob­rém se se svým pánem roz­lou­čit nechce. V těch­to dra­ma­tic­kých špič­kách divá­ci v kině spo­leč­ně doslo­va nahlas hek­li, jak to byla kon­cen­t­ro­va­né a v té oče­ká­va­né všu­dypří­tom­né las­ka­vos­ti pře­kva­pi­vé, ale opět to nasta­lo jen v něko­li­ka oka­mži­cích na samot­ném začát­ku fil­mu, pak jako kdy­by na ves­ni­ci fil­mo­vá las­ka­vost zkom­bi­no­va­ná s podiv­nou „při­po­roz­há­da­nou pře­ce­vzá­jem­nos­tí“ tri­um­fo­va­la a pev­něj­ší dra­ma­tic­ká struk­tu­ra fil­mu se roz­cink­la na stov­ky stříp­ků. Přitom Jan Svěrák doká­že jako málo­kte­rý jiný reži­sér vytáh­nout z nená­pad­né­ho zábě­ru hned něko­lik úrov­ní sdě­le­ní, jejichž nejed­no­znač­né dozně­ní už nechá­vá na divá­ko­vi, což je mi sym­pa­tic­ké. V kon­tras­tu k těm­to oka­mži­kům (např. lehoun­ce nazna­če­ný dří­věj­ší bliž­ší vztah mezi mamin­kou a Vlkem?) se mi zdá­ly para­dox­ně nejmé­ně fun­gu­jí­cí ty situ­a­ce, kte­ré byly do posled­ní­ho slo­va a ges­ta pře­vza­té z kníž­ky (např. „titul­ní“ scé­na, ve kte­ré se Eda nau­čí cho­dit bos po str­niš­ti, když se během čte­ní dob­ro­druž­né­ho čti­va zatou­lá se svý­mi husa­mi do míst, kam se dostat nechtěl a potká děv­če ze zahrad­nic­tví, nebo když se při­pra­vu­je na zásad­ní střet se svým „wes­ter­no­vým pro­tiv­ní­kem“, spo­lu­žá­kem Škaloudem. V kni­ze jsou to oka­mži­ky s význa­mem doslo­va ini­ci­ač­ním, ale ve fil­mu - ale­spoň v mých očích - jsou oby­čej­né, uto­pe­né a snad­no zapo­me­nu­tel­né. Ne dra­ho­ka­my, ale jen pár z mno­ha vzá­jem­ně si podob­ných skle­ně­ných stříp­ků děje bez zvlášt­ní­ho les­ku.

Navíc sko­ro kaž­dá dal­ší zákru­ta děje jako kdy­by byla pře­dem snad­no odhad­nu­tel­ná. Možná je v tom ves­nic­kém živo­tě něja­ká danost a před­ur­če­nost a věci nemo­hou v podob­ném pro­stře­dí pro­běh­nout jinak, ale měl jsem pocit, že od pří­jez­du na ves­ni­ci jsou všech­ny nastá­va­jí­cí udá­los­ti prů­hled­né jako umaš­tě­ný papír, ani divák nemu­sí být vystu­do­va­ným pro­gnos­ti­kem. Kam se vytra­ti­lo pře­kva­pe­ní a ori­gi­na­li­ta? Možná v tom­to nej­víc jako by se pro­je­vi­lo, že námě­tem není okouz­le­né obje­vo­vá­ní svě­ta malým klu­či­nou, pro kte­ré­ho všech­no, co zaží­vá, voní novo­tou a dob­ro­druž­stvím, ale ve sku­teč­nos­ti jím je vzpo­mí­ná­ní staré­ho muže, kte­rý má mož­ná výho­du v tom, že doká­že pro­ži­té udá­los­ti zařa­dit do kon­tex­tu svých život­ních zku­še­nos­tí a vyba­vit je osob­ním i his­to­ric­kým nad­hle­dem. Ale ten ohňostroj nových barev na původ­ně prázd­ném bílém plát­ně malé­ho člo­víč­ka pře­sa­ze­né­ho se svou nezku­še­nos­tí a oba­va­mi do úpl­ně odliš­né­ho pro­stře­dí, než kte­ré dopo­sud znal a uměl si před­sta­vit, ohňostroj, kte­rý by doká­zal divá­ka pře­nést do obdo­bí, kdy i on - v jiných sou­vis­los­tech - obje­vo­val podob­né nové bar­vy, chu­tě a vůně svě­ta, aby se v kaž­dém návštěv­ní­ko­vi kina roze­zně­la podob­ná strun­ka vlast­ní­ho pro­žit­ku, nic tako­vé­ho, zdá­lo se mi, Svěrákův film nena­bí­zí. Možná by to auto­ři doká­za­li, ale nevy­tkli si to v tom­to fil­mu za svůj cíl, kdo ví. Ale pod­le mne je to ško­da, nevy­u­ži­tá pří­le­ži­tost a mož­ná ten klí­čo­vý roz­díl opro­ti zmí­ně­né Obecné ško­le, důle­ži­těj­ší než kva­li­ta sní­ma­jí­cí kame­ry, herec­ké výko­ny, hud­ba nebo dyna­mi­ka stři­hu.

Podobně jako si zku­še­ný hou­bař i v nepří­z­ni­vém a pří­liš suchém obdo­bí svá mís­teč­ka s pár hou­ba­mi najde, i já jsem si ve fil­mu Po str­niš­ti bos našel mís­ta, kte­rá se mi líbi­la, někte­rá dokon­ce moc; na sma­že­ni­ci to urči­tě sta­či­lo. Ale pořád se mi tak tro­chu zdá­lo, že živo­ta­dár­né­ho deš­tě bylo ten­to­krát na pořád­né a neza­po­me­nu­tel­né fil­mo­vé hou­by pros­tě málo :-).


Podívejte se na hod­no­ce­ní Po str­niš­ti bos na Kinoboxu.
Bathory: Velkolepý film s krvavou historií, který nenaplnil očekávání
22. dubna 2025Bathory: Velkolepý film s krvavou historií, který nenaplnil očekáváníFilm Bathory slavného slovenského režiséra Juraje Jakubiska sice poprvé spatřil světlo světa už v roce 2008, ale i po sedmnácti letech od premiéry je to snímek, který stále rozděluje diváky. První klapka padla už v roce…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Chata na prodej – Homolkovi po padesáti letech - 55 %
15. dubna 2025Chata na prodej – Homolkovi po padesáti letech - 55 %Film Chata na prodej (2018) režiséra Tomáše Pavlíčka (Přišla v noci) je komorní tragikomedií, která s jemným humorem a nostalgií zobrazuje setkání třígenerační rodiny na jejich chatě během posledního víkendu před jejím prodejem. Režisér spolu s kolegyní Lucií…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Film Učitelka – psychologický rozbor
15. dubna 2025Film Učitelka – psychologický rozborJeště bych se jednou vrátila ke komornímu dramatu Učitelka (2016) režiséra Jana Hřebejka a ráda bych nabídla pokus o psychologický rozbor. Předem bych předeslala, že Zuzna Mauréry ztvárnila svou učitelku zcela věrohodně, asi nejsem zdaleka jediná,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Učitelka – lekce z manipulace – 75%
14. dubna 2025Učitelka – lekce z manipulace – 75%Komorní psychologické drama Učitelka (2016) režiséra Jana Hřebejka se mi trefilo do noty a rezonuje svou nadsázkou s rytmem vývoje dnešní doby. Snímek se snaží zachytit úskalí manipulace skryté za vtíravost, vlídná slova, úsměvy a lži, a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Její tělo - mezi skokem a pádem - 75%
13. dubna 2025Její tělo - mezi skokem a pádem - 75%Film Její tělo (2023) režisérky Natálie Císařovské přináší dramatizaci života Andrey Absolonové, české skokanky do vody, která po vážném zranění páteře ukončila vrcholovou sportovní kariéru a stala se úspěšnou pornoherečkou pod pseudonymem Lea De Mae. Snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Amatér: Špionážní thriller z pražského prostředí je nedokonalý
11. dubna 2025Amatér: Špionážní thriller z pražského prostředí je nedokonalýKryptograf CIA se vydává do terénu po šokující vraždě své ženy rukou teroristů ve filmu Amatér, který je v současné době k vidění na americkém serveru Hulu a který stojí za to si znovu připomenout po…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Příběh seriálu: Bylo nás pět
13. února 2025Příběh seriálu: Bylo nás pětV lednu odstartoval na blogu zbrusu nový občasník Příběh seriálu, jehož první díl byl věnován legendární české minisérii Byl jednou jeden dům, která oslavila půlstoletí od své televizní premiéry. O dvacet let později na obrazovkách České…Vydáno v rubrice: Seriály
Příběh seriálu: Byl jednou jeden dům
5. ledna 2025Příběh seriálu: Byl jednou jeden důmS novým rokem začíná na blogu i zbrusu nový občasník, který bude věnován televizním seriálům, nejprve českým a později možná i zahraničním. Už před dvěma lety jsem samostatný článek věnoval koňskému seriálu Dobrá Voda, specifický článek v…Vydáno v rubrice: Seriály
Chobotnice z II. patra
24. prosince 2024Chobotnice z II. patra"Chobotnice z II. patra" je čtyřdílný československý televizní seriál z roku 1987, který vznikl pod režijním vedením Jindřicha Poláka na základě knižní předlohy Oty Hofmana. Seriál byl natočen v koprodukci se Západním Německem a dodnes patří…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Tři veteráni – Retro pohádková recenze – 90%
13. prosince 2024Tři veteráni – Retro pohádková recenze – 90%Velice zábavná a diváky opěvovaná komediální pohádka dua tvůrců Zdeněk Svěrák a Oldřich Lipský, která byla zfilmována v roce 1983 podle scénáře Jiřího Brdečka a Zdeňka Svěráka na motivy autorské pohádky Jana Wericha z knihy Fimfárum,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře