Adaptace divadelního bestselleru Pochyby sbírá na provinčních festivalech jednu cenu za druhou, zato na velkých akcích typu Oscar nebo Zlaté glóby je letos rekordmanem v počtu neproměněných nominací.
Určitě to neznamená, že by byla v něčem retardovaná, jen že se dnes už na ta velká dramata úplně nehraje a co si budeme povídat, konkurence byla silná. Přesto nepříjemným výsledkem je, že film teď nemá v Evropě pořádně co prodávat, a tudíž se o něm moc nemluví. Přitom divadelní předloha J. P. Shanleyho patří už několikátým rokem ke standartám Brodwaye, nemluvě o Pulitzerovi za rok 2005.
Drama o nevyhnutelných změnách, které v 60. letech v Americe církev měla podstoupit, a tedy nejistotě z budoucnosti, staví kriticky na hereckém umu. Tahounem filmu je trojce Meryl Streep (sestra Beauvier), Philip Saymour Hoffman (otec Flynn) a Amy Adams (sestra James). Tedy casting hereckých elit v různých oblastech a generacích, kterým se skvěle daří udržet pozornost diváka od jinak nefilmovosti Pochyb. Interakce jejich charakterů je klasickým soubojem kontrastních postojů k životu a zároveň z jejich autoritativních pozic i reprezentace dvojjakého přístupu církve k věřícím a výchově. Sestra Beauvier zastává zatvrzele dominantní a represivní přístup, otec Flynn je pokrokový, odtažité kázání zlidšťuje a je vůči svým svěřencům partnerem - tedy jak je církev povětšinou vnímána dnes. A sestra James, ta poletuje na pochybách někde mezi tím.
I když obecné vyznění látky filmu je, dá se říct, umytí rukou nad církevní reformou, odehrává se tu klišé dramatu na pozadí historické události. Shanley zpracování posouvá dál od historie k malýmu příběhům. Ředitelka katolické školy Beauvier řeší na jedné straně svůj zestárlý učitelský sbor poloslepých a polohluchých jeptišek, na té druhé ovlivnitelnou a dobrosrdečnou sestru James, ve které vidí nedostatek zásadovosti a autority. Do toho se ve škole motá otec Flynn se svým modernistickým kázáním o úloze člověka ve vlastním životě a pocitech, víc než o Bohu samotném nebo bezmezné oddanosti víře.
Z pohledu sestry Beauvier se svět stává zkaženým, když je lidem dána příliš velká svoboda myšlení a vytrácí se nutný autoritativní, tedy vedoucí postoj církve. Děti ve škole jsou nedisciplinované, drzé, sexuálně posedlé a plné hříchů, které jim otec Flynn pak na bohoslužbě velkohubě odpouští. Neustálé pendlování žáků z a do ředitelny za každou maličkost a následné trestání ji pak utvrzuje, že systém strachu je jedinou cestou jak si udržet nad vším kontrolu.
Postava Meryl Streep stejně časem ztrácí pevnou půdu pod nohama, jak se pomalu ale jistě vtírá život a hodnoty venku za zdmi školy dovnitř. Paranoidně pátrá po každém náznaku odchylky od životní sterility, která je jejím traktátem životní esence.
Zahráno je to precizně, Streepová předvádí, že hollywoodský oldschool stále umí nahradit všechny ty vizuální efekty a nákladnou výpravnost. Téhle strnulé tváři nadřazenosti, plné jinak excelentních nuancí v dialozích skvěle sekunduje P. S. Hoffman jednou cynický tichý komentátor situací, příště zapálený řečník. Ne úplně přesvědčivý výkon však podává Amy Adams, její kůzle ve smečce vlků občas víc působí jako výplň, než se na plátně objeví jeden z dvou předních aktérů. Až ke konci získává svojí roli a její postava nachází v ději nějakou definovatelnou pozici.
V Pochybách může člověk určitě hledat to, co čeká od divadelní režie. Velkou pozornost na herecký výkon, upozadění prostředí, decentní hudbu, hodně moc dialogů... Přesto samozřejmě na plátně získává předloha svojí filmovou realističností novou atraktivitu. Pochyby jsou hodně sentimentální. Při ztrátě jasné budoucnosti a silných konfrontacích se zpátečkou, kterou bezohledně sestra Beauvier zařazuje, dojde v silných momentech i na ty slzy.
Pochyby jako film o uvolnění poměrů v katolické výchově 60.let v USA může u nás dost dobře nudit. Stačí ale přijmout téma a soustředit se na obecné vyprávění o ničem menším, než je xenofobie a jejích často nepříjmených důsledcích. Přidejte spoustu kladných bodů za hereckou vybroušenost a máme tu jedno z nejlepších čistých dramat letošního roku. Přesto bude ale určitě zajímavější dát si Pochyby v divadle, kdyby to tedy nebylo na Brodway tak daleko...
Naše hodnocení:
7
Podobné články
Recenze: Doba ledová 3: Úsvit dinosaurů
Recenze: JCVD
Recenze: Válka Nevěst
Recenze: Chlapec v pruhovaném pyžamu
Recenze: Monstra vs Vetřelci 3D
Recenze: Marley a já
Recenze: Sedm životů
Pochyby
Recenze: Strážci - Watchmen
Recenze: Milionář z chatrče
10. March 2009 - 0:13 — Michal Frýdl
Nejnovější komentáře