Režisér Vít Zapletal si pro svůj absolventský film napsal scénář pro několik herců a zvolil velmi citlivou formu zpracování. Zachycuje členy jedné rodiny, která je postavena do závažné životní situace. Když dva bratři přijíždí do rodného domu k rodičům, není jejich cesta plánovaná ani radostně očekávaná. Mrtvice totiž upoutala jejich otce na postel a jeho stav je velmi vážný. V domě se zahradou se mísí předměty i místa plné vzpomínek. I když jeden život drží jen tenká nit dechu, snaží se ostatní odhadovat svou budoucnost a současně plnit povinnosti vyplývající ze situace. Postupně se otevírají a projevují vztahy, staré křivdy i touhy vypořádat se s tvrdou realitou. Jak nemoc zasáhne do života jednotlivých členů rodiny? Co mohou udělat pro sebe a pro své blízké? To jsou otázky, které si nekladou hrdinové filmu, ale které se nabízejí automaticky při sledování filmu. I když se některé filmové postavy musí poprat s vlastními problémy, děje se tak za zvláštního poklidu a v mírném tempu. Dvojice bratrů sice řeší své rodinné problémy, ale ty jsou jen lehce načrtnuté a schází jejich provázanost. Film působí především laděním některých scén. Starý dům a jeho interiér odráží dobu minulou, kde i zvuk gramofonové desky působí dráždivě. Dalším výrazným dramatickým prostorem je příroda. Život zvířat i rostlin fungují bez ohledu na lidské osudy a starosti. Plyne čas i život, jen smrt přichází nečekaně a potichu.
S malým počtem méně známých herců a neherců se podařilo režisérovi vytvořit velice citlivé komorní drama, které však neburácí emocemi ani velkými gesty. Scény na sebe navazují pomalým tempem a nabízejí dlouhé záběry na postavy, které v sobě nechávají doznívat emoce i myšlenky. Je to trochu hra na schovávanou, kde je třeba domýšlet, co se asi uhnízdilo jednotlivým postavám v hlavě. Ale tahle hra nemá ambice na výhru a snadné řešení. Každý si může představovat podle svých zkušeností a všechno je tak trochu schované, nepostižitelné. Je to zajímavý způsob filmového vyprávění, ale chvílemi až zavádějící a samoúčelně zdlouhavý.
Dospělým hercům se daří statečně udržet pomalé tempo i míru vnitřního zaujetí. Hrají minimalisticky a bez afektu. Dětskou roli Dominika si s bezprostředností sobě vlastní zahrál Filip Truksa. Na první pohled je jeho herecký projev vzhledem k ostatním výraznější a v mírném afektu, ale odpovídá dětskému vnímání nemoci i smrti. Zajímavou postavu civilně pojatého kněze si zahrál Miroslav Babuský. Jeho dialogy s Radkem Valentou, který hraje syna Libora, jsou vedeny věcně, ale nepostrádají cit pro lidské slabosti a současnou realitu. Režisér dodal filmu duchovní rozměr, ale nevnucuje víru v Boha jako jedinou životní jistotu, což je přijatelné i pro ateisty.
Na vyznění filmu má velký podíl kameraman Ondřej Belica a zvukař Jan Richtr. Zachycení atmosféry venkovského domu působí syrově, ale věrohodně, a odpovídá celkovému ladění vyprávěného příběhu. Film dává velký prostor pro doznívání navozených představ a asociací. Poklidné tempo je chvílemi dovedené až za hranici očekávaní, ale má svůj význam a opodstatnění. Film byl uveden již na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary 2015. Film může zaujmout citlivé a vnímavé duše. Premiéra 11.8.2016.
Nejnovější komentáře