Kritiky.cz > Speciály > Pražské orgie

Pražské orgie

word image 10
word image 10
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Ksenia Rappoport: Olga se pohy­bu­je na hra­ně pro­vo­ko­vá­ní

Proč jste při­ja­la nabíd­ku na roli ve fil­mu Pražské orgie?

S potě­še­ním jsem nabíd­ku Ireny hrát v jejím fil­mu při­ja­la. Jde o vyni­ka­jí­cí lite­ra­tu­ru a vel­mi dob­rý scé­nář, kte­rý Irena napsa­la. A role Olgy je napros­to úžas­ná. Takže jsem po pře­čte­ní scé­ná­ře nemě­la žád­né pochyb­nos­ti. Mám ráda, když jsou věci slo­ži­té, když dělám něco, co jsem dopo­sud nedě­la­la, když se musím něco nové­ho nau­čit, když musím vyna­lo­žit úsi­lí – to je vždyc­ky to nej­za­jí­ma­věj­ší.

Znaly jste se i Irenou z dří­vějš­ka?

S Irenou se zná­me dlou­ho, víc než 16 let, kdy měla točit v Rusku film o dru­hé man­žel­ce Stalina a kde si mě obsa­di­la do jed­né z rolí. Měly jsme spo­leč­ně jen jeden natá­če­cí den, bohu­žel z toho fil­mu z finanč­ních důvo­dů sešlo, ale mezi námi s Irenou se vytvo­ři­lo vzá­jem­né poro­zu­mě­ní. Jsem šťast­ná, že si mě Irena z té doby zapa­ma­to­va­la. Když mi Irena po létech nabíd­la roli v jejím fil­mu, cíti­la jsem s ní vnitř­ní spo­je­ní a souzně­ní. Pustila jsem se do toho­to dob­ro­druž­ství, kde jsem měla hrát čes­kou ženu v ang­lič­ti­ně a tro­chu i čes­ky, pro­to­že jsem měla k Ireně plnou důvě­ru.

Jak bys­te tu kom­pli­ko­va­nou posta­vu Olgy popsa­la?

Moje role Olgy je slo­ži­tá, nejed­no­znač­ná, neby­ly v ní žád­né jed­no­duš­ší momen­ty. Olga exis­tu­je a pohy­bu­je se na hra­ně pro­vo­ko­vá­ní, šílen­ství, zou­fal­ství. Je to osob­nost, kte­rá má nestej­no­měr­né emo­ce, moti­vy její­ho cho­vá­ní nejsou vždy ucho­pi­tel­né Je opi­lá, kon­flikt­ní, agre­siv­ní a také sla­bá a zra­ně­ná, v růz­né momen­ty vyvo­lá­vá růz­né poci­ty. Někdy sou­cit, někdy pohor­še­ní, neu­stá­le pro­vo­ku­je své oko­lí, dělá to upřím­ně a ze zou­fal­ství. Prožívá hlu­bo­ce, co se děje v zemi. Její pro­test - to není povrch­ní, bláz­ni­vá idea: „pojď­me se oddá­vat neřes­tem“, je to z pře­svěd­če­ní, je to zou­fa­lý pro­test a hle­dá­ní aspoň něja­ké­ho úze­mí, kde by byli lidi svo­bod­ní.

To, jaká Olga je, je do vel­ké míry dáno i dobou, v níž žila…

Olga pro­ží­va­la tu dobu v té podo­bě, kte­rá byla vlast­ní její extra­va­gant­ní pova­ze, její žen­ské pod­sta­tě. Organizovala divo­ké večír­ky v domě své­ho vliv­né­ho milen­ce, kde si vytvo­ři­la malé úze­mí svo­bo­dy ale­spoň v oblas­ti vol­ných vzta­hů, což ji udr­žo­va­lo nad hla­di­nou… V dru­hém plá­nu tuší­me, že ji nej­spíš nabí­ze­li spo­lu­prá­ci s StB, ale tuto oblast jsme s Irenou nepro­hlu­bo­va­ly. Když Olga říká větu, že „svo­bo­da v sexu je jedi­ná svo­bo­da, kte­rou nám nese­bra­li,“ – to nejsou slo­va něja­ké zhý­ra­lé či pří­liš odvá­za­né ženy, ale slo­va plná boles­ti.

Co vás zají­ma­lo na Olze víc – poli­tic­ká nebo osob­ní linie?

To nejde u mé posta­vy oddě­lo­vat, pro­to­že v tom­to člo­vě­ku je to těs­ně pro­ple­te­né. Společenské kli­ma je sou­čás­tí pří­bě­hu, lidé byli zastra­še­ní, ve vzdu­chu líta­la pode­zí­ra­vost a nedů­vě­ra a není divu, že se z toho člo­věk chtě­la aspoň na chví­li vyma­nit. Ona má také osob­ní trau­ma, kte­ré v sobě nezpra­co­va­la, že ji opus­til man­žel. Ona se s tím nemů­že vyrov­nat – a cítí to tak, že ji poní­žil. To je ten důvod, proč ty povíd­ky nechce Zuckermanovi dát a sou­čas­ně důvod, že mu je nako­nec pře­dá. Je to neu­kon­če­ný vztah, kte­rý ona muči­vě pro­ží­vá v osa­mo­ce­ní dál. Protože on je s jinou ženou. A Olga s ním pokra­ču­je sama uvnitř sebe vést dia­log. V tomhle smě­ru se Zuckerman tre­fu­je do toho její­ho nej­bo­la­věj­ší­ho mís­ta.

Jak se vám spo­lu­pra­co­va­lo s herec­kým part­ne­rem Jonasem Chernickem?

Jonas je výteč­ný herec, fil­mo­vý a diva­del­ní, je také sce­náris­ta, člo­věk s vel­kou zku­še­nos­tí, neu­vě­ři­tel­ně takt­ní, skrom­ný, nároč­ný sám k sobě. Mám tako­vé part­ne­ry jako je Jonas moc ráda. Takové, se kte­rý­mi můžeš nad rolí hlou­bat, pole­mi­zo­vat, nachá­zet něco…Jeho poje­tí posta­vy Zuckermana je vel­mi pře­svěd­či­vé, on je vel­mi niter­ný a přes­ný herec.

Jak se vám v Praze natá­če­lo?

Skvěle. Štáb byl výbor­ný, prá­ce na pla­ce bez­vad­ná, a když to porov­nám se svý­mi jiný­mi zahra­nič­ní­mi zku­še­nost­mi, tak na vyso­ké pro­fe­si­o­nál­ní evrop­ské úrov­ni. Všichni se o mě krás­ně sta­ra­li, hýč­ka­li si mě tam. Všichni jsme pra­co­va­li upřím­ně, od srd­ce a napl­no. Nikdo během natá­če­ní v žád­né z pro­fe­sí nebyl lhos­tej­ný… Musím oce­nit, že jsme natá­če­li scé­ny pod­le jejich chro­no­lo­gie, což je dnes vel­ká vzác­nost. Obyčejně se točí tak, aby to bylo výhod­né pro pro­du­cen­ty, tady to bylo jinak a všem to dává mož­nost lépe vysta­vět scé­ny, posbí­rat emo­ce a sou­vis­los­ti z pře­de­šlých obra­zů. My jsme ke kon­ci natá­če­ní měli tudíž s Jonasem tu mož­nost znát his­to­rii vzá­jem­ných vzta­hů našich postav ve fil­mu, dosta­li jsme se jim při­ro­ze­ně pod kůži, pro­to­že jsme moh­li vychá­zet z pře­de­šlých scén.

Jak se vám pra­co­va­lo s Irenou Pavláskovou?

My si s Irenou vzá­jem­ně vel­mi dob­ře rozu­mí­me, cítí­me věci stej­ně. Já jsem tako­vá hereč­ka, že se pořád hlá­sím se svý­mi návrhy. Některé Irena při­ja­la hned a byla za ně ráda, jiné nepři­ja­la. Je to nor­mál­ní a správ­ný pro­ces, když může­me o věci dis­ku­to­vat a my jsme měly vel­mi plod­nou a tvůr­čí spo­lu­prá­ci. V tom nasa­ze­ní jsme si s Irenou podob­né. Byly momen­ty, kdy už i Irena byla spo­ko­je­ná, a já požá­da­la ješ­tě o jed­nu klap­ku. Ten per­fek­ci­o­na­lis­mus je část naší pro­fe­se, bez kte­ré se nelze hnout. Naopak mě děsí to, když se po nato­če­ném zábě­ru hned řek­ne: „per­fekt­ní, jde­me dál!“ Mně se líbí, když reži­sér něco chce, usi­lu­je o to, boju­je, chce to říct přes­ně­ji. Vidí, kde to jde udě­lat ješ­tě lépe, to je skvě­lé. Jestli mě Irena ješ­tě po této bouř­li­vé spo­lu­prá­ci pozve k dal­ší­mu fil­mu, budu šťast­ná.

V roz­ho­vo­ru pro Rádio svo­bod­ná Evropa – Svoboda jste dosta­la i tuto otáz­ku: Rok 1976, do kte­ré­ho jste se na dva měsí­ce pono­ři­la, je to obdo­bí po sovět­ské inva­zi, kte­rou Češi nazý­va­jí nor­ma­li­za­cí. Podobá se to nyněj­ší situ­a­ci v Rusku v tom smys­lu, že jde o dobu tem­na, když se po spo­le­čen­ském vzed­mu­tím bylo všech­no zaká­za­né a země ztra­ti­la budouc­nost. Vidíte podob­nost mezi sou­čas­ným Ruskem a dobou nor­ma­li­za­ce v Československu?

To je slo­ži­tá otáz­ka, pro­to­že nejsem zna­lec té doby v Československu. Ale u nás v Rusku cítím, že se budouc­nost nějak scvrk­la. Na roz­díl od deva­de­sá­tých let, když jsme dýcha­li napl­no, hlta­li jsme vzduch plný­mi douš­ky. Měli jsme pocit, že při­chá­zí něco nové­ho a pře­krás­né­ho, že se nám všech­no poda­ří, nehle­dě na to, že je všech­no slo­ži­té a těž­ké. Teď pro­bí­há pro­ces her­me­tic­ké­ho uza­vře­ní. Postupně vyrůs­ta­jí růz­né zdi, nej­pr­ve níz­ké plo­ty a když se oto­číš, tak už ti zeď sahá k pasu a najed­nou přes tu zeď už nevi­díš vůbec nic.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Režisérka Irena Pavlásková natáčí svůj sedmý film30. prosince 2018 Režisérka Irena Pavlásková natáčí svůj sedmý film Režisérka Irena Pavlásková natáčí film Pražské orgie. Scénář napsala podle slavné knihy nedávno zesnulé americké literární legendy, držitele Pulitzerovy ceny, Man Bookerovy ceny a desítek […] Posted in Filmové a televizní aktuality
  • VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní!5. listopadu 2024 VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní! Nový film Hřebejka s Vetchým a Dykovou v hlavních rolích sice nezískal žádná ocenění a podle ohlasů ani nezíská, přesto způsobil velký poprask na malém rybníčku české filmové tvorby. Snad […] Posted in Filmové recenze
  • Ondřej Vetchý ve Výjimečném stavu30. října 2024 Ondřej Vetchý ve Výjimečném stavu Na podzim tohoto roku vstoupila do kin nová česká komedie Jana Hřebejka Výjimečný stav. Uvedena byla již na festivalu Finále Plzeň, kde se o ní mluvilo jako o pokračování Pelíšků a jako o […] Posted in Filmové recenze
  • Fotograf - Jan Saudek - kontroverzní, provokativní...27. ledna 2020 Fotograf - Jan Saudek - kontroverzní, provokativní... Fotograf Jan je obklopen ženami a není tak divu, že mu výrazně zasahují do života. Modelky potřebuje, protože fotografováním je Janova profese a posedlost. Kromě modelek však se o […] Posted in Retro filmové recenze
  • Pravidla lži - filmový debut Roberta Sedláčka17. července 2019 Pravidla lži - filmový debut Roberta Sedláčka Snímek režiséra Roberta Sedláčka pojednává o skupince lidí, kteří se sešli na odlehlém místě Šumavy, aby zde společně bojovali se závislostí na drogách. Příběh začíná ve chvíli, kdy do […] Posted in Retro filmové recenze
  • Lída Baarová19. června 2019 Lída Baarová Česká herečka Lída Baarová je v roce 1934 pozvána do berlínských filmových ateliérů Babelsberg, považovaných za evropský Hollywood. Po počátečních potížích nakonec okouzlí i davy fanoušků […] Posted in Galerie
  • Fotograf19. června 2019 Fotograf V příběhu se vracíme k některým osudovým křižovatkám turbulentního života hlavního hrdiny (Karel Roden), člověka, který je obdařen nejedním výjimečným talentem, živelností a vášní. Všechny […] Posted in Galerie
  • Habermannův mlýn – promarněná šance10. dubna 2019 Habermannův mlýn – promarněná šance Mlynář August Habermann byl skutečnou postavou. V jesenickém pohraničí mu za první republiky patřila velká pila. Jakožto sudetský Němec se oženil těsně před válkou s Češkou židovského […] Posted in Retro filmové recenze
  • Fotograf a jeho film6. ledna 2015 Fotograf a jeho film Dnes představili tvůrci novinářům film Fotograf a zájem byl velký. Jednak zapůsobila samotná osobnost známého fotografa Jana Saudka a také možnost nahlédnout trochu „pod pokličku“ jeho […] Posted in Filmové premiéry
  • Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhu22. prosince 2024 Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhu Dva šestnáctiletí kluci, Rendy (Vojta Kotek) a Jáchym (Jirka Mádl), odjíždí na hory, aby nasbírali zkušenosti jak ve snowboardingu, tak balení holek. Už na začátku se jim však jejich […] Posted in Retro filmové recenze

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,53944 s | počet dotazů: 269 | paměť: 62939 KB. | 23.12.2024 - 19:39:18