Sněhová nadílka, která nám v posledních dnech docela vydatně zásobuje zemi, možná na čas odvrátila pozornost od šílené pandemické krize, z níž zatím není vidět ani pověstné světlo na konci tunelu. Možná také ne. Diskusi totiž stále ovládají dost emotivní výlevy směrem k (ne)rozvolňování epidemických pravidel, která docela upozaďují i samotné řešení pandemie jako takové. Varovný prst se často vznáší do budoucna směrem k finančním propadům, nejistotám trhů, sektorové nezaměstnanosti a bůhvíčemu ještě.
Na dva důležité aspekty se ale podle mě trochu pozapomíná. Jestli nám koronavirová krize něco důležitého přinesla (nebo odnesla, záleží na úhlu pohledu), pak je to jakýsi návrat do normalizačního života v předstírání. Můj dojem je takový, že mnoho lidí předstírá, že epidemiologická opatření dodržuje, nosí tedy způsobně roušky např. ve veřejné dopravě, ale v okamžiku, kdy tento důvod pomine a oni jsou opětovně „mezi svými“, tak je odloží a žije se jako dříve. Stejně tak restauratéři předstírají, že mají zavřeno, ale poctivé štamgasty si dovnitř pustí. Jistě, nutí je k tomu zoufalá ekonomická situace, ale to na kultuře předstírání nic nemění. Podobně je na tom i Vláda. Předstírá, že se trasuje, že má pandemii víceméně pod kontrolou, ale realita je trochu jiná. Paralela se zmiňovanou kulturou předstírání během normalizace se tedy vysloveně nabízí. Z dlouhodobého hlediska je to ale východisko dost zhoubné.
Dalším aspektem je pak podle mě mizející solidarita. Co si budeme nalhávat, ta v naší zemi ani před covidem nebyla úplně „top“. Přesvědčení, že si každý za svůj zpackaný život může sám je tu už od devadesátých let hojně rozšířené a současná krize to jen více obnažila. Už hůře se pak dívá na realitu, v níž se každému nedostává onoho luxusu pracovat na „home office“, mít krásně zařízený dům se zahradou, kde se „lockdown“ tráví o poznání lépe, než na přeplněné ubytovně (kde se často navíc ani nejedou základní hygienická opatření). Ale co, odbyde se to tím, že si za to ti lidé mohou víceméně sami, měli se asi prostě více snažit.
27. listopadu 2024 Mrazík – kultovní Vánoční klasika – 80 % Stará dobrá Vánoční klasika Mrazík je již od dětství jedna z mých nejoblíbenějších pohádek. Pohádku natočilo filmové studio Gorkij v roce 1964 podle tradiční ruské pohádky Morozko. V […] Posted in Retro filmové recenze
27. listopadu 2024 Dozorkyně - tíživé, napínavé severské drama Tento čtvrtek do českých kin vstoupí dánské drama Dozorkyně. Představeno bylo již na letošním Berlinale, kde se účastnilo hlavní soutěže. Psychologické severské drama z prostředí vězení má […] Posted in Filmové recenze
26. listopadu 2024 Daniela Bystrická – česká kuchařka a bývalá modelka Daniela Bystrická je česká kuchařka působící v olomoucké restauraci Entree. Dříve se věnovala modelingové kariéře, kterou však opustila, aby se mohla naplno věnovat své vášni – […] Posted in Reality show
25. listopadu 2024 Dáma na kolejích vs. Barbie aneb proměny feminismu očima AI Retro recenze pro dnešek nás zavede zpátky do hlubin socialismu – do roku 1966, kdy se režisér Ladislav Rychman rozhodl dva roky po vydání prvního českého muzikálu Starci na chmelu natočit […] Posted in Filmové recenze
18. listopadu 2024 Netradiční After Party V minulém týdnu se do kin dostal velmi zajímavý debutový snímek Vojtěcha Strakatého After Party. Netradiční a zajímavý je hned z několika důvodů: v prvé řadě byl jeho scénář oceněn […] Posted in Filmové recenze
Nejnovější komentáře