Sněhová nadílka, která nám v posledních dnech docela vydatně zásobuje zemi, možná na čas odvrátila pozornost od šílené pandemické krize, z níž zatím není vidět ani pověstné světlo na konci tunelu. Možná také ne. Diskusi totiž stále ovládají dost emotivní výlevy směrem k (ne)rozvolňování epidemických pravidel, která docela upozaďují i samotné řešení pandemie jako takové. Varovný prst se často vznáší do budoucna směrem k finančním propadům, nejistotám trhů, sektorové nezaměstnanosti a bůhvíčemu ještě.
Na dva důležité aspekty se ale podle mě trochu pozapomíná. Jestli nám koronavirová krize něco důležitého přinesla (nebo odnesla, záleží na úhlu pohledu), pak je to jakýsi návrat do normalizačního života v předstírání. Můj dojem je takový, že mnoho lidí předstírá, že epidemiologická opatření dodržuje, nosí tedy způsobně roušky např. ve veřejné dopravě, ale v okamžiku, kdy tento důvod pomine a oni jsou opětovně „mezi svými“, tak je odloží a žije se jako dříve. Stejně tak restauratéři předstírají, že mají zavřeno, ale poctivé štamgasty si dovnitř pustí. Jistě, nutí je k tomu zoufalá ekonomická situace, ale to na kultuře předstírání nic nemění. Podobně je na tom i Vláda. Předstírá, že se trasuje, že má pandemii víceméně pod kontrolou, ale realita je trochu jiná. Paralela se zmiňovanou kulturou předstírání během normalizace se tedy vysloveně nabízí. Z dlouhodobého hlediska je to ale východisko dost zhoubné.
Dalším aspektem je pak podle mě mizející solidarita. Co si budeme nalhávat, ta v naší zemi ani před covidem nebyla úplně „top“. Přesvědčení, že si každý za svůj zpackaný život může sám je tu už od devadesátých let hojně rozšířené a současná krize to jen více obnažila. Už hůře se pak dívá na realitu, v níž se každému nedostává onoho luxusu pracovat na „home office“, mít krásně zařízený dům se zahradou, kde se „lockdown“ tráví o poznání lépe, než na přeplněné ubytovně (kde se často navíc ani nejedou základní hygienická opatření). Ale co, odbyde se to tím, že si za to ti lidé mohou víceméně sami, měli se asi prostě více snažit.
16. dubna 2025 Okupace – A komu tím prospějete? – 55% Film Okupace (2021), režijní debut scénáristy, herce a režiséra Michala Nohejla, je temná černá komedie zasazená do období normalizace, která se odehrává během jednoho večera v divadelním […] Posted in Filmové recenze
15. dubna 2025 Chata na prodej – Homolkovi po padesáti letech - 55 % Film Chata na prodej (2018) režiséra Tomáše Pavlíčka (Přišla v noci) je komorní tragikomedií, která s jemným humorem a nostalgií zobrazuje setkání třígenerační rodiny na jejich chatě během […] Posted in Filmové recenze
15. dubna 2025 Film Učitelka – psychologický rozbor Ještě bych se jednou vrátila ke komornímu dramatu Učitelka (2016) režiséra Jana Hřebejka a ráda bych nabídla pokus o psychologický rozbor. Předem bych předeslala, že Zuzna Mauréry […] Posted in Filmové recenze
15. dubna 2025 Odpovídá Minecraft film nárokům dětského publika? Kdo by neznal Minecraft. Nejprodávanější videohru v historii, která způsobila regulérní mánii a které se prodalo více než 300 milionů kopií, i když skutečný počet hráčů bude pravděpodobně […] Posted in Filmové recenze
14. dubna 2025 Učitelka – lekce z manipulace – 75% Komorní psychologické drama Učitelka (2016) režiséra Jana Hřebejka se mi trefilo do noty a rezonuje svou nadsázkou s rytmem vývoje dnešní doby. Snímek se snaží zachytit úskalí manipulace […] Posted in Filmové recenze
14. dubna 2025 The Last of Us - Dny budoucí (S02E01) - Apokalypsa pokračuje Návrat Ellie a temná budoucnost: Druhá sezóna Last of Us začíná silně. Tak se nám vrátila Ellie. Řeknu to rovnou, trocha klidu po první sezóně neuškodí. Seriál se vrátil tam, kde skončil. […] Posted in TV Recenze
14. dubna 2025 Hříšníci - Hororová novinka od tvůrce Black Panthera Dvojčata - bratři Smoke a Stack (Michael B. Jordan v dvojroli) - se vracejí do rodného města, aby zanechali svou komplikovanou minulost za sebou a mohli začít od začátku, dokud nezjistí, […] Posted in Filmové recenze
13. dubna 2025 Čtvrtstoletí Samotářů Před rokem jsem na blogu připomínal zřejmě divácky nejoblíbenější porevoluční film, hořkou retrokomedii Pelíšky, která vloni oslavila čtvrtstoletí od premiéry. O rok později však přišel […] Posted in Filmová klasika
13. dubna 2025 Její tělo - mezi skokem a pádem - 75% Film Její tělo (2023) režisérky Natálie Císařovské přináší dramatizaci života Andrey Absolonové, české skokanky do vody, která po vážném zranění páteře ukončila vrcholovou sportovní […] Posted in Filmové recenze
Nejnovější komentáře