„Každý chce hrát Hamleta, když je mladý. A když je člověk starý, chce hrát Krále Leara. A doufáte, že „Hamleta“ budete dělat mnohokrát, protože nikdy se vám to nepovede najednou. Je to tak nevyčerpatelně fascinující. Shakespeare je tak geniální, protože nemusíte vědět, co autor zamýšlel, protože nevíte, co zamýšlel. Chce jen, abyste použili svou představivost, dá vám pár skvělých slov a pak uvidíte, kde skončíte.“
Předtím, než Michael York v roce 1964 absolvoval studium angličtiny na Oxfordské univerzitě, absolvoval turné s Národním divadlem pro mládež a hrál také v Oxfordské univerzitní dramatické společnosti a v souboru University College Players. Po nějaké době působení v Dundee Repertory Theatre, kde hrál ve hře Brendana Behana „Rukojmí“, nastoupil York do National Theatre pod vedením Laurence Oliviera, kde spolupracoval s Francem Zeffirellim při inscenaci „Mnoho povyku pro nic“ v roce 1965. Po roli Jolyona (Jollyho) v britské televizi ve filmu Sága rodu Forsytů (The Forsyte Saga, 1967) debutoval York ve filmu jako Lucentio v Zeffirelliho Zkrocení zlé ženy (The Taming of the Shrew, 1967) a poté byl obsazen do role Tybalta v Zeffirelliho filmové adaptaci Romea a Julie z roku 1968.
York také ztvárnil Briana Robertse ve filmové verzi „Kabaretu“ Boba Fosseho (1972, viz níže), D’Artagnana v adaptaci „Tří mušketýrů“ z roku 1973 a v pokračování „Čtyř mušketýrů“ z roku 1974 a titulní postavu ve filmové adaptaci „Loganova útěku“ (1976).
York prohlásil, že jeho největší chybou v kariéře bylo odmítnutí hlavní role ve filmu „Love Story“ (1970). Producenti mu za hlavní roli nabídli tarifní sazbu spolu s 10 % z hrubého zisku. York měl pocit, že film nevydělá žádné peníze, a tak odmítl. Toto rozhodnutí ho v roce 1970 stálo hodně přes 10 milionů dolarů. (IMDb/Wikipedia)
Všechno nejlepší k narozeninám, Michaele Yorku!
25. dubna 2025 Příběh Trumpa – příběh kmotra po americku – 75 % The Apprentice: Příběh Trumpa (2024) režiséra Aliho Abbasiho je dramatizací raných let Donalda Trumpa jakožto develpera (nikoli jako politika), a zejména jeho vztahu s kontroverzním […] Posted in Filmové recenze
24. dubna 2025 Until Dawn - Adaptace, neadaptace Rok poté, co její sestra Melanie (Maia Mitchell) záhadně zmizela, se Clover (Ella Rubin) a její přátelé vydávají do odlehlého údolí, kde zmizela, a hledají odpovědi. Při průzkumu […] Posted in Filmové recenze
23. dubna 2025 Zlatý plán – projekt finanční osvěty – 55 % Zlatý plán (2025) je režijním debutem mladého Marka Záruby, který se doposud věnoval převážně natáčení hudebních videoklipů a reklamních spotů. První celovečerní film Marka Záruby je […] Posted in Filmové recenze
23. dubna 2025 Zúčtování 2 - Rain Man na steroidech Christian Wolff (Ben Affleck) má talent na řešení složitých problémů. Když je zavražděn jeho starý známý Raymond King (J. K. Simmons) a zanechá po sobě záhadný vzkaz, je Wolff nucen případ […] Posted in Filmové recenze
21. dubna 2025 Vlny – historické drama z období okupace – 75 % Vlny (2024) jsou v pořadí již třetím režijním počinem mladého (38 let), ale přesto nadějného herce, scénáristy a režiséra Jiřího Mádla, který již odrostl svým pubertálním rolím rafťáka či […] Posted in Filmové recenze
19. dubna 2025 Klec – Bohdalová uvězněna v kleci – 85% Psychologické drama Klec (2019) mne 87 minut poutalo a bavilo, což v dnešní době nelze říci o každém produktu filmového průmyslu. Thriller je výsledkem uměleckého tria Epstein, Strach, […] Posted in Filmové recenze
Nejnovější komentáře