Film začíná slovy: „Americká ekonomika se zhroutila.“ Po současné světové ekonomické krizi by se tato hláška dala označit za prorocká slova, ale žádnou sofistikovanou studii budoucnosti nečekejte. Je to jen teze, ospravedlňující krvavé vězeňské závody, které v blízké budoucnosti sledují na internetu miliony lidí. Pro trestance je tento závod jedinou vstupenkou na svobodu, slitování proto musí počkat v garáži.
Na Ostrov doživotí, kde se tyto krvavé závody konají, přijíždí i nespravedlivě odsouzený Jensen Ames, bývalý automobilový závodník. Zpočátku to vypadá, že po zbytek svého života nepozná jiné místo, než mu nabízí chladné zdi jeho cely. Brzy se mu ale nabízí jedinečná možnost, jak si vydobýt svobodu. Stačí mu jedinkrát vyhrát ostře sledovaný závod smrti a je volný. Překážky na cestě z vězení ovšem nečekají jen na trati, ale i mimo ni.
Rally smrti důsledně splňuje všechny požadavky správného béčkového filmu. Od jednoduché zápletky přes svůdné ženy a svalnaté hrdiny, dekadentní hlášky a úmrtí všeho druhu, až po nechutně klišovitý happy-end. Dokonce i režisér a herci jsou béčkoví. Ale pozor, toto béčko nejbéčkovatější má áčkový rozpočet, nepřehlédnutelný ve vizuálním zpracování nejrůznějších přestřelek a bouraček. Dalo by se mluvit o sblížení celovečerního filmu s videoklipem a nebál bych se tento film označit ani jako nesestříhaný trailer, neboť jde opravdu jen o jeho delší verzi.
Vypracovaná svalnatá těla, obrněné káry, výbuchy, bouračky, hluboké výstřihy, to všechno navozuje dojem, že se vracíme v čase do počátků kinematografie, kdy vládlo tzv. kino atrakcí. Divákům byly vztahy mezi jednotlivými obrazy naprosto ukradené a radovali se prostě jen z toho, že se dívají. Proto se natáčely atraktivní věci ve stylu Zabití slona elektrickým proudem, apod. Od té doby prošel zázrak pohyblivých obrazů velkým vývojem, ale zdá se že i teď, tedy o 100 let později, si diváci rádi zajdou na velkolepou podívanou nezatěžovanou zbytečně komplikovaným příběhem.
Dokonce i charaktery postav jsou ploché jako závodní dráha, většinou v příběhu nemají víc jak dvě funkce. Jason Statham alias Jensen Ames perfektně řídí a ukazuje svoje svaly. Natalie Martinez v roli jeho navigátorky má za úkol, stejně jako všechny ženy, vystavovat svoje tělo na odiv. Ale samozřejmě má ještě jednu další důležitou úlohu, zamilovat se do hlavního hrdiny. Ian McShane pouze chrlí jednu hlášku za druhou, a největší hvězda celé herecké squadry Joan Allen, se prozměnu celou dobu tváří jako mrcha a všem okolo dává najevou svou moc.
Pokud se tedy řídíte heslem „Všechno co je od “B“ je dobré,“ jak zpívá populárně zábavný český orchestr Elektrick mann, pak je tento film pro vás jako stvořený. Kulervoucí akční nářez vám dobije baterie na maximum a zaručeně vás pobaví. Chce to jen dvě věci, příliš se nezabývat logikou filmu a ochotu nechat se bavit produktem béčkové jakosti.
Paul W. S. Anderson je jako tučňák. V béčkových vodách se pohybuje rychle a obratně, s patřičnou grácií a elegancí. Jakmile ale zavítá na pevnou půdu áčkových titulů, nemotorně se kolíbá ze strany na stranu, je pomalý a směšný. Rallye smrti naštěstí patří do první skupiny a po nevydařeném Vetřelec vs. Predátor si Anderson hodlá rehabilitovat svou pověst v srdci nejednoho filmového fanouška. Pokud ale s návštěvou tohoto snímku přece jenom váháte, doporučuji shlédnout trailer, který přesně vystihuje atmosféru celého filmu.
Photo © Universal Studios
Nejnovější komentáře