Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Hobit: Bitva pěti armád | The Hobbit: The Battle of the Five Armies [35%]

Hobit: Bitva pěti armád | The Hobbit: The Battle of the Five Armies [35%]

Další fil­mo­vá sága dospě­la do své­ho kon­ce. Peter Jackson dneš­ním dnem do čes­kých a slo­ven­ských kin při­ná­ší závě­reč­nou část Hobití tri­lo­gie a to s sebou při­ná­ší obrov­ská oče­ká­vá­ní. Je tomu rok, co jsem se tu roze­psal o dru­hém dílu, ze kte­ré­ho jsem nad­še­ný roz­hod­ně nebyl s čímž vět­ši­na z vás nesou­hla­si­la. Jsem pro­to zvě­da­vý, jak vel­ká vlna nevo­le se zved­ne po tom­to člán­ku. Hobit: Bitva pěti armád je totiž ješ­tě hor­ší...
Thorin (Richard Armitage) a jeho spo­leč­nost včet­ně Bilba (Martin Freeman), v závě­ru posled­ní­ho dílu pro­bu­di­li draka Šmaka k živo­tu a ten se, po jejich neú­spěš­ném poku­su jej zasta­vit, roz­ho­dl pomstít na neda­le­kém jezer­ním měs­tě Esgaroth. To ovšem je jejich nejmen­ší sta­rost. Poté co se Bardovi (Luke Evans) poda­ří dra­čí hroz­bu jed­nou pro­vždy zažeh­nat, se bohat­sví ukry­té hlu­bo­ko v Osamělé hoře stá­vá nechrá­ně­né a o opuš­tě­né trpas­li­čí měs­to se prá­vě díky němu a díky jeho stra­te­gic­ké polo­ze začí­na­jí zají­mat i jiní, než jen trpas­lí­ci a lidé. A tak i když je jed­na hroz­ba zažeh­ná­na, dal­ší už je na obzo­ru...
Tak, řek­ně­me si to pěk­ně na začá­tek. Pokud jste razant­ně nesou­hla­si­li s mojí kri­ti­kou pře­de­šlé­ho dílu a veš­ke­ré moje argu­men­ty vám nepři­šly prav­di­vé, může­te přes­ně v tom­to bodě pře­stat číst a jít vyho­dit své pení­ze za vstu­pen­ku a užít si v kině něco, co urči­te bude jeden z vašich fil­mů roku a bla bla bla. Tohle totiž nebu­de oslav­ná píseň a s nej­vět­ší prav­dě­po­dob­nos­tí ani moc pozi­tiv­ní čte­ní. Hobit: Bitva pěti armád je totiž nej­vět­ší kino­prů­ser v rám­ci bloc­kbuste­ro­vé pro­duk­ce od Noého.
A to jsem mu váž­ně chtěl fan­dit. Vážně jsem dou­fal, že si Peter Jackson svo­ji for­mu scho­vá­vá na vyvr­cho­le­ní nyní už šes­ti­díl­né ságy ze Středozemě, kde měl nastat onen moment, jako když se před lety střet­li na plát­ně Obi Wan a Anakin a po půl­ho­di­no­vé bitvě do sebe zapadly všech­ny kou­síč­ky sklá­dan­ky. Nic tako­vé­ho tu ovšem nehle­dej­te. Tady se moc původ­ní tri­lo­gie nectí. Tady se do ní kope, vykrá­dá a odka­zu­je tím nejmé­ně pří­jem­ným způ­so­bem, jakým je to mož­né. Protože proč si neza­jis­tit nad­še­ní loa­jál­ních fanouš­ků tím, že budu cpát do fil­mu věci, co se tam šíle­ně neho­dí jen pro­to, abych se zavdě­čil. Protože takhle se pře­ci fil­my děla­jí, no ne? Ne. A stej­ně jako posled­ně, já odmí­tám nased­nout na vlnu bez­mez­né ado­ra­ce pro­to, že se jed­ná o Středozem a Petera Jacksona, bez ohle­du na sku­teč­né kva­li­ty fil­mu. Když totiž někdo začne svo­ji prá­ci flá­kat, měl by dostat přes prs­ty, ne za to dostat pochva­lu.
Pokud jsem si tak stě­žo­val hned na něko­lik věcí u dru­hé­ho dílu, kte­ré mi vadi­ly, tak tady by mi na to nesta­čil celý roz­sah člán­ku. Nicméně struk­tu­ra a hlav­ní pro­blémy zůstá­va­jí, jen je to dale­ko více vidět. Třetí Hobit totiž nefun­gu­je. Jako závěr preque­lu nej­lep­ší fan­ta­sy tri­lo­gie totiž její tvůr­ce zvo­lil v pod­sta­tě jen jeden vel­ký digi­tál­ní fes­ti­val malých bitev bez hla­vy a paty, kde prim hra­jí na snad ješ­tě hor­ší digi­tál­ní tri­ky než posled­ně. Jak pod tímhle může být pode­psa­ná Weta, kte­rá děla­la i nesku­teč­ně pro­pra­co­va­né tri­ky u Úsvitu pla­ne­ty opic, je mi záha­dou. Legolasovo dran­dě­ní na jinak se pohy­bu­jí­cím koni z pře­de­šlé­ho dílu byl totiž jen začá­tek. Tady se totiž před­sta­vu­je ješ­tě dale­ko vět­ší pale­ta digi­tál­ních pra­sá­ren, mezi kte­rý­mi nechy­bí zasta­ra­lé pří­še­ry jak z plas­ti­ku, zví­ře­cí dopra­va pohy­bu­jí­cí se vzdá­le­ně podob­ně kostr­ba­tě jako potvo­ry v dnes již legen­dár­ním Souboji titá­nů z osm­de­sá­té­ho prv­ní­ho. A málem bych zapo­mněl na Legolasovy digi­tál­ní eska­pá­dy, kte­ré by vyda­ly na samo­stat­nou kapi­to­lu. Podobné pra­sár­ny by si nor­mál­ně vyslou­ži­ly výsměch, ale pro­to­že film nato­čil prá­vě Jackson, tak to pře­jde­me ne?

Kdyby ovšem byl pro­blém jen v digi­tál­ních tri­cích, bylo by to ješ­tě dob­ré. Tady ovšem začí­ná doce­la váz­nout i logi­ka, věro­hod­nost a něja­ký spád. Logické lapsy, stej­ně jako popí­rá­ní záko­nů fyzi­ky či fil­mo­vé kon­ti­nu­i­ty, to je den­ní chléb postav ve fil­mu, nicmé­ně prá­vě ten spád či něja­ká věro­hod­nost, to tu pros­tě nešla­pe. Veškerá expo­zi­ce ten­to­krát šla stra­nou a mís­to toho dostá­vá­te na plo­še dvou a půl hodi­ny jed­nu digi­tál­ní kaši, ve kte­ré máte posed­lé­ho trpas­lí­ka, něko­lik vojen­ských kon­flik­tů, jeden lov na draka a pak něko­lik malých sou­bo­jů při kte­rých dojde na slzy, pro­to­že proč z fanouš­ků umě­le nevy­táh­nout o něco víc, než jen ty dvě kila za vstu­pen­ku. Tyhle malé osob­ní momen­ty pros­tě nefun­gu­jí, pro­to­že jejich účel­nost a vyuměl­ko­va­nost táh­ne na hony dale­ko, zvláš­tě když ten­to dojem Peter Jackson při­kr­mu­je nejen kopí­ro­vá­ním vše­mož­ných klišé, ale i doce­la nestoud­ným vykrá­dá­ním své původ­ní tri­lo­gie s nadě­jí, že to bude fun­go­vat tak jak to fun­go­va­lo s původ­ní­mi hrdi­ny. Ale prá­vě díky tomu­to jen doka­zu­je, jak pro­past­ný roz­díl mezi novou a sta­rou tri­lo­gií je.

Tam kde totiž Pán prs­te­nů fun­go­val a fun­gu­je dodnes, Hobit nešla­pe, půso­bí nuce­ně a sna­ží se para­zi­to­vat. A poprav­dě, až na moment kdy se na chví­li zasta­vil Elrond se Saruman, mar­ně pát­rám v hla­vě, co mi vlast­ně v troj­ce Hobita neva­di­lo, pro­to­že pokud jsme čeka­li na vrchol podob­ných kva­lit, pak chci vrá­tit čas a vytěs­nit exis­ten­ci všech tří preque­lů radě­ji z hla­vy. Když už totiž vyvsta­ne film, kde na jeho úkor zrov­na já pochvá­lím Avatara, něco je hod­ně špat­ně.
Hobit: Bitva pěti armád je zkrát­ka kolosál­ní prů­ser. Až na pár momen­tů vesměs vizu­ál­ně odpu­di­vá a základ­ní­mi fil­mař­ský­mi pře­hma­ty pro­špi­ko­va­ná dvou a půl hodi­na je krás­nou ukáz­kou toho, jak i pod­prů­měr­ný a vylo­že­ně hloupý film může zachrá­nit hype ze stra­ny fanouš­ků. Hodně bar­vi­ček a digi­tál­ních tri­ků totiž nena­hra­dí uvě­ři­tel­nou atmo­sfé­ru a lid­ský roz­měr, kte­rý nabíd­la původ­ní tri­lo­gie. A pře­hna­ně vyex­po­no­vat osob­ní vzta­hy a psy­cho­lo­gic­ké pro­gre­se jed­not­li­vých hrdi­nů za únos­nou mez není něco, čím to člo­věk nahra­dí. Howard Shore sice v poza­dí cel­kem fun­gu­je ale to je mož­ná tak jedi­né. A tak i když mám Středozem rád a vždy se do ní rád podí­vám skr­ze jaký­ko­liv titul, tyhle dvě a půl hodi­ny podru­hé si s kli­dem odpus­tím.

Ne, tohle váž­ně ne. Odmítám bez­mezně ado­ro­vat coko­liv co Peter Jackson vytvo­ří a hodí smě­rem k hla­do­vým fanouškům bez špet­ky sebe­re­flexe. Třetí a závě­reč­ný díl hobi­ta je hloupou, digi­tál­ně odpu­di­vou, na logic­ké lapsy a vyuměl­ko­va­nost trpě­jí­cí srá­go­rou, kte­rá je výsmě­chem odda­ným fanouškům. Tohle si váž­ně podru­hé nedám.

100% Ztráta času

Hobit: Bitva pěti armád
(The Hobbit: The Battle of the Five Armies,Hobit: Bitka pia­tich armád)
Dobrodružný / Fantasy
USA / Nový Zéland, 2014, 144 min

Režie: Peter Jackson
Předloha: John Ronald Reuel Tolkien (kni­ha)
Scénář: Fran Walsh, Philippa Boyens, Peter Jackson, Guillermo del Toro
Kamera: Andrew Lesnie
Hudba: Howard Shore
Hrají: Martin Freeman, Benedict Cumberbatch, Elijah Wood, Evangeline Lilly, Hugo Weaving, Orlando Bloom, Luke Evans, Cate Blanchett, Ian McKellen, Christopher Lee, Richard Armitage, Lee Pace, Manu Bennett, Billy Connolly, Aidan Turner, Ian Holm, Mikael Persbrandt, James Nesbitt, Bret McKenzie, Graham McTavish, Stephen Fry, Sylvester McCoy, Dean O’Gorman, Ken Stott, William Kircher, Jed Brophy, Mark Hadlow, Adam Brown, John Callen, Peter Hambleton, Stephen Hunter, John Bell, Ryan Gage, Lawrence Makoare

Mládeži pří­stup­ný
Česko V kinech od: 11.12.2014 Warner Bros. CZ
Slovensko V kinech od: 11.12.2014 Continental