Už dlouho se mi nestalo, aby ve mě film zanechal tak rozporuplné emoce. Nový talent Neil Blomkamp, který byl před lety spojován s adaptací herní série Halo aniž by se předvedl jakýmkoliv celovečerním filmem, pak nedlouho nato vytřel zrak všem snímkem District 9, který byl zpracováním jeho krátkometrážního filmu Alive in Joburg. Na svůj celovečerní debut však navázal relativně nedávno rozpačitým velkolepým sci-fi Elysium, které po všech stránkách vyhořelo. Pro svůj třetí celovečerný film se tak rozhodl trochu zvolnit a přejít ke komornějšímu příběhu o vynálezu umělé inteligence, kterým zpracuje do celovečerní podoby další ze svých kraťasů, tentokrát Tetra Vaal. Chappie sliboval už od prvních trailerů jakousi modernější verzi toho, co pro minulé generace, včetně té mojí, byl snímek Číslo 5 žije. A to také částečně do českých a slovenských kin přinesl. Problém ovšem je, že nejenom to.
Deon (Dev Patel) pracuje pro zbrojařskou firmu Tetravaal a je jejich předním technikem v oblasti robotiky. Díky jeho vynálezu, policejnímu robotovi Pátrač se totiž objednávky do všech různých měst jen hrnou. Pátrači byli totiž úspěšně nasazeni do ulic Johannesburgu, kde úspěšně pomáhají snížit kriminalitu na historická minima. Deon ovšem tam se svými vynálezem skončit nechce. Už třetí rok pracuje na novém druhu inteligence, který umožní robotům cítit a chovat se jako lidé. Tento plán se ovšem nesetká s pozitivním ohlasem u Deonovy šéfky Michelle Bradley (Sigourney Weaver), která mu podobné experimenty zakáže. Deon se tak rozhodne jednat na vlastní pěst. To už mu však po stopách jde jeho pracovní kolega Vincent Moore (Hugh Jackman), který nejen, že mu nemůže zapomenout fakt, že jeho Pátrači měli větší úspěch jak jeho obrovský robotický vojensky vybavený kolos s názvem Los, má také svůj plán jak Deona a jeho Pátrače potopit.
A teď se dostáváme k tomu, proč je těžké pro mě tenhle film odstřelit, případně doporučit. Rozumějte, na projekci jsem šel s naprosto minimálními očekáváními, neboť mě trailerová kampaň nedokázala plně přesvědčit k tomu, abych si na film zašel. A i přesto jsem si ty dvě hodiny a něco v kině s filmem prožil. Problém ale paradoxně není v hlavní postavě, neboť Chappie vám hodně rychle přiroste k srdci a budete si ho pamatovat ještě hodně dlouho. Jeho scény totiž naprosto vládnou a momenty kdy se sám učí existovat, případně se seznamuje s novými věcmi, jsou neskutečně emocionální a podmanivé, jako před lety dnes již trochu komické Číslo 5. Problém je ovšem to, na co se to snaží Blomkamp naroubovat. Nebo spíše na koho.
Na určité úrovni dokážu pochopit, proč formace Die Antwoord zaznamenala takový úspěch, i když jsem čekal, že jejich společenská významnost již touto dobou opadne. Co už ovšem je tak trochu mimo moje chápání je důvod, proč se tento tvůrce rozhodl film vystavět kolem této populární dvojice, když každá minuta, kdy jsou na scéně jednoduše bolí. Když totiž někdo k věrohodnosti má takhle setsakramentsky daleko, jeho herecký výkon je pro toto slovní spojení spíše urážkou a během filmu mu konzistence postoje, nebo třeba takové základní věci jako přízvuk, dělá značný problém, je poměrně obtížné obhajovat nebo se spíše pokoušet zjistit, proč. Ti dva prostě nefungují a jejich násilné pašování jak jejich tvorby tak image jich samotných do filmu, neskutečně vytrhává ze zážitku a Ninja vyloženě sere. Chápu, že pro někoho to jsou hvězdy na poli hudby a pro místní komunitu jsou to ikony. Já ovšem jdu na film kde mají hrát lidské postavy a ne umělé karikatury.
A to je setsakramentsky škoda, když Chappie ožívá v naprosto neskutečně parádním podání Sharlta Copleyho. Ten pro postavu dělal jak dabing, tak motion capture a ten malý plecháč v jeho podání vám zkrátka přiroste k srdci, ačkoliv mu scénář háže místy trochu klacky pod nohy. A i když film je hodně průměrnou a místy vyloženě špatně napsanou podívanou, hlavní postavě Chappieho chybí k dokonalosti jen opravdu málo. Už jenom kvůli jeho momentům stojí za to se na snímek podívat, i když vás z toho křepčení postav kolem dokola bude asi hodně rychle bolet hlava.
Zpracování jinak nemá ve své podstatě chybu, tedy co se týče vizuální stránky, která je příjemně nedokonalá, což se k celému konceptu tak příjemně hodí. Další zásadní problém je ovšem hudební doprovod. Aniž bych totiž před projekcí zjišťoval, kdo k filmu dělá hudbu, bude vám to zřejmé už během produkčních log zhruba 30 sekund po začátku filmu. Chápu, že pro spoustu lidí je pořád Hans Zimmer známkou kvalitní filmové hudby (i já jsem do této skupiny ještě pár let zpět patřil), avšak tento další sebevykrádačský kus, který o originalitu narazil jen v momentech, kdy se do hudby zapojí i designer Junkie XL svými výraznými basovými tóny, je až flákárna. Zkrátka stále dokola ta samá kompozice se s přidáním jednoho dvou nástrojů nepromění v něco nového, spíše ve variaci pořád toho samého. A to je nuda, nuda a zase jen nuda. Když si pak navíc bere skladatel inspiraci z tématicky podobného soundtracku od Michaela McCanna k Deus Ex: Human Revolution a roubuje to na stopadesátou variaci motivů z Batmana, už to docela pro moji trpělivost v tomhle směru bylo docela dost. A v tu chvíli vždy přišla na scénu jedna z provařených odrhovaček od hudebního dua, které si ve filmu zahrálo.
Takže, doporučit Chappieho či nikoliv? Sám nevím. Film nabízí několik vyloženě geniálních a skvěle natočených momentů, díky kterým jsem se cítil znovu jako dítě, ale také hromadu těch špatných, kdy jsem se v kině chytal za hlavu a kladl si otázku „sakra proč?“ podobně jako v případě několika vyložených Fuck You v posledních minutách filmu. Pokud tak na film jdete především proto, že vás oslovila hlavní postava, od návštěvy kina vás rozhodně odrazovat nebudu. Jen zkrátka nečekejte zázraky. Pokud jste pak ochotni tolerovat jihoafrickou dvojici v roli těch nejvíce krutopřísných gangsterů na zeměkouli, pak směle dál...
Táková škoda. Sharlto Copley se převtělil v jedno z nejpamátnějších filmových stvoření filmové historie a stejně mu to bylo do značné míry k ničemu. Neil Blomkamp totiž servíruje značně nevyrovnaný snímek, kde opakuje chyby Elysia, protlačuje dřevěné karikatury do prostorů, kde nemají co dělat a hraje k tomu Zimmer, který se opět vykrádá bez nejmenších náznaků něčeho nového, tedy s pominutím příspěvku od Junkie XL. Tak geniální a památné momenty a tolik tupého, nefungujícího a špatně zahraného balastu okolo.
Chappie Akční / Thriller / Sci-Fi USA, 2015, 121 min Režie: Neill Blomkamp Scénář: Neill Blomkamp, Terri Tatchell Kamera: Trent Opaloch Hudba: Hans Zimmer Hrají: Sharlto Copley, Dev Patel, Yo-Landi Visser, Jose Pablo Cantillo, Hugh Jackman, Sigourney Weaver, Miranda Frigon, Robert Hobbs, Kevin Otto, Watkin Tudor Jones Nevhodný mládeži do 12 let Česko V kinech od:12.03.2015 Falcon Slovensko V kinech od:05.03.2015 ITAFilm USA V kinech od:06.03.2015 Columbia/Sony
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
27. srpna 2025Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizincůNaše mysl je velmi přeplněné místo; všichni jsme obýváni mnoha osobnostmi, které musí koexistovat. Racionálními, romantickými, instinktivními, někdy i šílenými. Ale kdo je skutečně pánem situace? Snímek Bláznivě je příběhem prvního rande, rozkošnou romantickou komedií, která nás…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
19. srpna 2025Nikdo 2 - Bláznivá dovolená v akčním kabátkuHutchi Mansellovi (Bob Odenkirk) se dlouhou dobu dařilo skrývat před světem i vlastní rodinou, že má velmi temnou a krvavou minulost. Jenže když násilí zaklepalo na dveře jeho domu, musel s pravdou a troškou toho poctivého lámání…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
14. srpna 2025Sweet Revenge - Jason Voorhees se vracíSkupina teenagerů přijíždí do tábora Crystal Lake, ale jedna věc, kterou o tomto místě netuší, je, že jsou sledováni a záhadně zabíjeni tajemným sériovým vrahem, který touží po pomstě... Poslední celovečerní Pátek třináctého dorazil v roce…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
7. srpna 2025Hodina zmizení - Jeden z hororů i filmů rokuVzájemně propojený hororový epos o zmizení celé školní třídy v malém městě. Vše začíná v okamžiku, kdy 17 dětí z jedné třídy přesně ve 2:17 ráno beze stopy zmizí. Tato děsivá událost rozproudí sled temných a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
7. srpna 2025Filmový projekt Velký vlastenecký výlet – průvodce českou mentalitouLetošní léto mám poměrně dost nabité, co se týče různých kulturních akcí, dovolených i filmových premiér. Dnes jsem byla vyslána hned na dvě novinářské projekce – tou druhou, o které pojednává tato recenze, byl dokumentární snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
6. srpna 2025Bláznivá střela - Liam Neeson kráčí ve stopách Leslieho NielsenaKdyž chceš být dobrý polda, musíš pít spoustu kafe, jíst mraky kalorických jídel, mluvit na podezřelé co nejdrsnějším hlasem a moc se nepárat s tím, co si myslí tvoji nadřízení. Přesně tím se řídí poručík Frank Drebin…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
6. srpna 2025Životopisné drama Duchoň – když talent nestačíUprostřed léta – času prázdnin a dovolených – jsem byla vyslána do pražského kina 35 na novinářskou projekci filmu Duchoň který režíroval Peter Bebjak. Tvůrci jej uvádějí v době, kdy si připomínáme 75 let od narození…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
3. srpna 2025Hurikán Katrina: Závod s časemLetos uplyne přesně 20 let od největší nejen přírodní, ale zejména lidské katastrofy, jež postihla jih Spojených států v oblasti New Orleans. A právě nyní máme možnost prostřednictvím dokumentárního seriálu "Hurikán Katrina: Závod s časem" vysílaným…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
2. srpna 2025The Life of Chuck - Nová adaptace Stephena Kinga, která si zaslouží pozornostFilm The Life of Chuck pojednává o třech kapitolách ze života obyčejného muže jménem Charles Krantz (Cody Flanagan/Benjamin Palak/Jacob Tremblay/Tom Hiddleston), které jsou vyprávěné reverzní chronologií... Film The Life of Chuck vyhrál minulé září diváckou cenu…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nejnovější komentáře