Chappie [50%]

rp chappie02.jpgrp chappie02.jpg
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
Už dlou­ho se mi nesta­lo, aby ve mě film zane­chal tak roz­po­ru­pl­né emo­ce. Nový talent Neil Blomkamp, kte­rý byl před lety spo­jo­ván s adap­ta­cí her­ní série Halo aniž by se před­ve­dl jakým­ko­liv celo­ve­čer­ním fil­mem, pak nedlou­ho nato vytřel zrak všem sním­kem District 9, kte­rý byl zpra­co­vá­ním jeho krát­ko­me­tráž­ní­ho fil­mu Alive in Joburg. Na svůj celo­ve­čer­ní debut však navá­zal rela­tiv­ně nedáv­no roz­pa­či­tým vel­ko­le­pým sci-fi Elysium, kte­ré po všech strán­kách vyho­ře­lo. Pro svůj tře­tí celo­ve­čer­ný film se tak roz­ho­dl tro­chu zvol­nit a pře­jít ke komor­něj­ší­mu pří­bě­hu o vyná­le­zu umě­lé inte­li­gen­ce, kte­rým zpra­cu­je do celo­ve­čer­ní podo­by dal­ší ze svých kraťa­sů, ten­to­krát Tetra Vaal. Chappie sli­bo­val už od prv­ních trai­le­rů jakousi moder­něj­ší ver­zi toho, co pro minu­lé gene­ra­ce, včet­ně té mojí, byl sní­mek Číslo 5 žije. A to také čás­teč­ně do čes­kých a slo­ven­ských kin při­ne­sl. Problém ovšem je, že neje­nom to.  

Deon (Dev Patel) pra­cu­je pro zbro­jař­skou fir­mu Tetravaal a je jejich před­ním tech­ni­kem v oblas­ti robo­ti­ky. Díky jeho vyná­le­zu, poli­cej­ní­mu robo­to­vi Pátrač se totiž objed­náv­ky do všech růz­ných měst jen hrnou. Pátrači byli totiž úspěš­ně nasa­ze­ni do ulic Johannesburgu, kde úspěš­ně pomá­ha­jí sní­žit kri­mi­na­li­tu na his­to­ric­ká mini­ma. Deon ovšem tam se svý­mi vyná­le­zem skon­čit nechce. Už tře­tí rok pra­cu­je na novém dru­hu inte­li­gen­ce, kte­rý umož­ní robo­tům cítit a cho­vat se jako lidé. Tento plán se ovšem nese­tká s pozi­tiv­ním ohla­sem u Deonovy šéf­ky Michelle Bradley (Sigourney Weaver), kte­rá mu podob­né expe­ri­men­ty zaká­že. Deon se tak roz­hod­ne jed­nat na vlast­ní pěst. To už mu však po sto­pách jde jeho pra­cov­ní kole­ga Vincent Moore (Hugh Jackman), kte­rý nejen, že mu nemů­že zapo­me­nout fakt, že jeho Pátrači měli vět­ší úspěch jak jeho obrov­ský robo­tic­ký vojen­sky vyba­ve­ný kolos s názvem Los, má také svůj plán jak Deona a jeho Pátrače poto­pit. 
A teď se dostá­vá­me k tomu, proč je těž­ké pro mě tenhle film odstře­lit, pří­pad­ně dopo­ru­čit. Rozumějte, na pro­jek­ci jsem šel s napros­to mini­mál­ní­mi oče­ká­vá­ní­mi, neboť mě trai­le­ro­vá kam­paň nedo­ká­za­la plně pře­svěd­čit k tomu, abych si na film zašel. A i přes­to jsem si ty dvě hodi­ny a něco v kině s fil­mem pro­žil.  Problém ale para­dox­ně není v hlav­ní posta­vě, neboť Chappie vám hod­ně rych­le při­ros­te k srd­ci a bude­te si ho pama­to­vat ješ­tě hod­ně dlou­ho. Jeho scé­ny totiž napros­to vlád­nou a momen­ty kdy se sám učí exis­to­vat, pří­pad­ně se sezna­mu­je s nový­mi věc­mi, jsou nesku­teč­ně emo­ci­o­nál­ní a pod­ma­ni­vé, jako před lety dnes již tro­chu komic­ké Číslo 5. Problém je ovšem to, na co se to sna­ží Blomkamp narou­bo­vat. Nebo spí­še na koho. 

Na urči­té úrov­ni doká­žu pocho­pit, proč for­ma­ce Die Antwoord zazna­me­na­la tako­vý úspěch, i když jsem čekal, že jejich spo­le­čen­ská význam­nost již tou­to dobou opad­ne. Co už ovšem je tak tro­chu mimo moje chá­pá­ní je důvod, proč se ten­to tvůr­ce roz­ho­dl film vysta­vět kolem této popu­lár­ní dvo­ji­ce, když kaž­dá minu­ta, kdy jsou na scé­ně jed­no­du­še bolí. Když totiž někdo k věro­hod­nos­ti má takhle setsa­kra­ment­sky dale­ko, jeho herec­ký výkon je pro toto slov­ní spo­je­ní spí­še uráž­kou a během fil­mu mu kon­zis­ten­ce posto­je, nebo tře­ba tako­vé základ­ní věci jako pří­zvuk, dělá znač­ný pro­blém, je poměr­ně obtíž­né obha­jo­vat nebo se spí­še pokou­šet zjis­tit, proč. Ti dva pros­tě nefun­gu­jí a jejich násil­né pašo­vá­ní jak jejich tvor­by tak image jich samot­ných do fil­mu, nesku­teč­ně vytr­há­vá ze zážit­ku a Ninja vylo­že­ně sere. Chápu, že pro něko­ho to jsou hvězdy na poli hud­by a pro míst­ní komu­ni­tu jsou to iko­ny. Já ovšem jdu na film kde mají hrát lid­ské posta­vy a ne umě­lé kari­ka­tu­ry.
A to je setsa­kra­ment­sky ško­da, když Chappie oží­vá v napros­to nesku­teč­ně parád­ním podá­ní Sharlta Copleyho. Ten pro posta­vu dělal jak dabing, tak moti­on cap­tu­re a ten malý ple­cháč v jeho podá­ní vám zkrát­ka při­ros­te k srd­ci, ačko­liv mu scé­nář háže mís­ty tro­chu klac­ky pod nohy. A i když film je hod­ně prů­měr­nou a mís­ty vylo­že­ně špat­ně napsa­nou podí­va­nou, hlav­ní posta­vě Chappieho chy­bí k doko­na­los­ti jen oprav­du málo. Už jenom kvů­li jeho momen­tům sto­jí za to se na sní­mek podí­vat, i když vás z toho křepče­ní postav kolem doko­la bude asi hod­ně rych­le bolet hla­va.

Zpracování jinak nemá ve své pod­sta­tě chy­bu, tedy co se týče vizu­ál­ní strán­ky, kte­rá je pří­jem­ně nedo­ko­na­lá, což se k celé­mu kon­cep­tu tak pří­jem­ně hodí. Další zásad­ní pro­blém je ovšem hudeb­ní dopro­vod. Aniž bych totiž před pro­jek­cí zjiš­ťo­val, kdo k fil­mu dělá hud­bu, bude vám to zřej­mé už během pro­dukč­ních log zhru­ba 30 sekund po začát­ku fil­mu. Chápu, že pro spous­tu lidí je pořád Hans Zimmer znám­kou kva­lit­ní fil­mo­vé hud­by (i já jsem do této sku­pi­ny ješ­tě pár let zpět pat­řil), avšak ten­to dal­ší sebe­vy­krá­dač­ský kus, kte­rý o ori­gi­na­li­tu nara­zil jen v momen­tech, kdy se do hud­by zapo­jí i designer Junkie XL svý­mi výraz­ný­mi baso­vý­mi tóny, je až flá­kár­na. Zkrátka stá­le doko­la ta samá kom­po­zi­ce se s při­dá­ním jed­no­ho dvou nástro­jů nepro­mě­ní v něco nové­ho, spí­še ve vari­a­ci pořád toho samé­ho. A to je nuda, nuda a zase jen nuda. Když si pak navíc bere skla­da­tel inspi­ra­ci z téma­tic­ky podob­né­ho soun­d­trac­ku od Michaela McCanna k Deus Ex: Human Revolution a rou­bu­je to na sto­pa­de­sá­tou vari­a­ci moti­vů z Batmana, už to doce­la pro moji trpě­li­vost v tomhle smě­ru bylo doce­la dost. A v tu chví­li vždy při­šla na scé­nu jed­na z pro­va­ře­ných odr­ho­va­ček od hudeb­ní­ho dua, kte­ré si ve fil­mu zahrá­lo.

Takže, dopo­ru­čit Chappieho či niko­liv? Sám nevím. Film nabí­zí něko­lik vylo­že­ně geni­ál­ních a skvě­le nato­če­ných momen­tů, díky kte­rým jsem se cítil zno­vu jako dítě, ale také hro­ma­du těch špat­ných, kdy jsem se v kině chy­tal za hla­vu a kla­dl si otáz­ku „sak­ra proč?“ podob­ně jako v pří­pa­dě něko­li­ka vylo­že­ných Fuck You v posled­ních minu­tách fil­mu. Pokud tak na film jde­te pře­de­vším pro­to, že vás oslo­vi­la hlav­ní posta­va, od návštěvy kina vás roz­hod­ně odra­zo­vat nebu­du. Jen zkrát­ka neče­kej­te zázra­ky. Pokud jste pak ochot­ni tole­ro­vat jiho­af­ric­kou dvo­ji­ci v roli těch nej­ví­ce kru­to­přís­ných gan­gs­te­rů na země­kou­li, pak smě­le dál...      
Táková ško­da. Sharlto Copley se převtě­lil v jed­no z nej­pa­mát­něj­ších fil­mo­vých stvo­ře­ní fil­mo­vé his­to­rie a stej­ně mu to bylo do znač­né míry k niče­mu. Neil Blomkamp totiž ser­ví­ru­je znač­ně nevy­rov­na­ný sní­mek, kde opa­ku­je chy­by Elysia, pro­tla­ču­je dře­vě­né kari­ka­tu­ry do pro­sto­rů, kde nema­jí co dělat a hra­je k tomu Zimmer, kte­rý se opět vykrá­dá bez nejmen­ších názna­ků něče­ho nové­ho, tedy s pomi­nu­tím pří­spěv­ku od Junkie XL. Tak geni­ál­ní a památ­né momen­ty a tolik tupé­ho, nefun­gu­jí­cí­ho a špat­ně zahra­né­ho balas­tu oko­lo.  

 Koktejl: 

20% Policie
20% Umělá inte­li­gen­ce
20% Roboti
20% Gangsteři
20% Umělotina

Chappie
Akční / Thriller / Sci-Fi
USA, 2015, 121 min

Režie: Neill Blomkamp
Scénář: Neill Blomkamp, Terri Tatchell
Kamera: Trent Opaloch
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Sharlto Copley, Dev Patel, Yo-Landi Visser, Jose Pablo Cantillo, Hugh Jackman, Sigourney Weaver, Miranda Frigon, Robert Hobbs, Kevin Otto, Watkin Tudor Jones

Nevhodný mlá­de­ži do 12 let
Česko V kinech od: 12.03.2015 Falcon
Slovensko V kinech od: 05.03.2015 ITAFilm
USA V kinech od: 06.03.2015 Columbia/Sony

http://www.csfd.cz/film/341301-chappie/
http://www.imdb.com/title/tt1823672/


Podívejte se na hod­no­ce­ní Chappie na Kinoboxu.
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vrací
25. září 2025Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vracíCizinci jsou zpět – brutálnější a neúprosnější než kdy dřív. Když zjistí, že jedna z jejich obětí, Maya (Madelaine Petsch), přežila, vracejí se, aby dokončili, co začali. Maya, bez možnosti úniku a bez nikoho, komu by…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionář
24. září 2025Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionářKdyž se po 16 letech znovu objeví jejich úhlavní nepřítel plukovník Steven J. Lockjaw (Sean Penn), skupina bývalých revolucionářů se znovu sejde, aby zachránila Willu (Chase Infinity), dceru jednoho z nich - Boba (Leonardo DiCaprio)... Režisér…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. série
21. září 2025Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. sériePo úspěchu první série "Tělo nezná hranic" se opět vrací charismatický fešák Chris Hemsworth s novou misí, aby tak pokořil nejen svou mysl, ale hlavně i své tělo. V nové sérii pojmenované "Tělo nezná hranic: Žijte…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře