Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Chceš pěstí? | Welcome to the Punch [55%]

Akční / Thriller / Krimi / Dobrodružný
Velká Británie / USA, 2013, 99 min

Režie: Eran Creevy
Scénář: Eran Creevy
Hudba: Harry Escott
Hrají: James McAvoy, Mark Strong, David Morrissey, Peter Mullan, Andrea Riseborough, Daniel Mays, Johnny Harris, Elyes Gabel

James McAvoy je sym­paťák. Neplatí sice za vel­ké hvězdy fil­mo­vé­ho prů­mys­lu, nicmé­ně vět­ši­nou, když se kolem něče­ho motá, sto­jí to za to. Než ho však uvi­dí­me napří­klad  v pokra­čo­vá­ní X-Men: První tří­da, neza­ne­vřel i na men­ší fil­my a brit­ská akč­ní kri­mi­nál­ka Chceš pěs­tí? mezi ně pat­ří. Režisér Eran Creevy debu­to­val před pěti lety fes­ti­va­lov­kou Shifty, nicmé­ně s čis­tou kri­mi­nál­kou zatím zku­še­nos­ti nemá. Jak se mu tedy poved­la tato akč­ní zále­ži­tost, kte­rá zane­dlou­ho při­chá­zí do čes­ké video­dis­tri­buce?

Policejní kari­é­ra Maxe Lewinského je v tros­kách. Před tře­mi lety díky neu­po­slech­nu­tí roz­ka­zu nechal uprch­nout nej­hle­da­něj­ší­ho zlo­čin­ce v Británii. Z posled­ní­ho setká­ní s Jacobem Sternwoodem se dosud psy­chic­ky ani fyzic­ky nezo­ta­vil. Zanedlouho ale při­chá­zí dal­ší šan­ce. Po letech co strá­vil zlo­či­nec v ústra­ní na Islandu, je vylá­kán zpět na ost­ro­vy poté, co je jeho syn postře­len při nevy­da­ře­né prá­ci a zabit. Otec je odhod­lán najít vra­hy své­ho potom­ka a podat si je osob­ně za kaž­dou cenu. Stejný plán má ale s ním samot­ným i Max.
Akční export z Velké Británie je v posled­ní době více než sluš­ný, dalo by se až říci, že tam­ní pro­duk­ce drží akč­ně­ji ladě­né kri­mi­nál­ky při­ži­vo­tě. I když totiž na plát­ně nepo­bí­há Statham, dají se nalézt více než sluš­ní náhrad­ní­ci, kte­ří do žil akč­ní­ho fanouš­ka dodá­va­jí nadě­ji. Koncem roku tu byl tře­ba vel­mi faj­no­vý The Sweeney. Na podob­né vlně se sna­ží razit i sní­mek Chceš pěs­tí?, bohu­žel ani ne zda­le­ka tak úspěš­ně. Ať se vás trai­le­ry a vše oko­lo sna­ží pře­svěd­čit o čem­ko­liv jiném, pod sty­lo­vým zevnějš­kem se scho­vá­vá naiv­ní a do znač­né míry i hloupé poli­cej­ní video­béč­ko, do kte­ré­ho si našli ces­tu dva sym­paťá­ci. To je ale vše.
Eran Creevy se totiž sna­ží dodat vizu­ál­ně vypi­lo­va­nou podí­va­nou, kte­rá bude mít i něja­kou hloub­ku. A v tom je prá­vě mož­ná ten pro­blém. Zatímco vizu­ál­ní strán­ka jede pod­le kla­sic­ké šab­lo­ny vel­kých kon­tras­tů a chlad­ných barev (což fun­gu­je, tak proč to také měnit, že?) a ser­ví­ru­je přes­ně to co se od ní čeká, obsa­ho­vá strán­ka hod­ně pokul­há­vá. A to tak moc, že mís­to aby se divák divil dějo­vým zvra­tům a byl po napě­tí odmě­něn twis­tem kte­rý ho pře­kva­pí, jedi­ná věc kte­rá vás pře­kva­pí je to, jak jsou pře­kva­pe­ni z napros­to oči­vid­né věci cha­rak­te­ry uvnitř sním­ku.
Což krás­ně vede k dru­hé­mu hlav­ní­mu pro­blé­mu sním­ku, cha­rak­te­rům. I když se totiž jako hlav­ní dvo­ji­ce ve fil­mu vysky­tu­jí jed­ni z nej­cha­risma­tič­těj­ších her­ců kte­ré v sou­čas­nos­ti mohou brit­ské ost­ro­vy nabíd­nout, jejich posta­vy jsou neu­vě­ři­tel­ně hlou­pě napsa­né, čímž trpí celý obraz hrdi­nů. Nelogické cho­vá­ní a moti­va­ce jsou už tak nějak sou­čás­tí bale­ní. Je to poměr­ně ško­da. To co totiž z upou­tá­vek vypa­dá jako neško­dá nai­vi­ta, je v celém roz­sa­hu téměř hodi­ny a tři čtvr­tě nesku­teč­ně zahuš­tě­no a v něko­li­ka posled­ních scé­nách si máte až ten­den­ci říkat, proč vlast­ně tomu­to fil­mu věnu­je­te čas.

Chceš pěs­tí? je tak v koneč­ném důsled­ku hod­ně hloupou a naiv­ní kri­mi­nál­kou, kte­rá zaha­zu­je svůj vel­ký poten­ci­ál zby­teč­nou sebestřed­nou sna­hou o zají­ma­vost. Stačilo tak tro­chu dopi­lo­vat někte­ré ele­men­ty, část hlav­ní­ho pří­bě­hu znač­ně pro­škr­tat a mohl z toho být poměr­ně fajn výpla­cho­vý akč­ňák. Takhle je to jen čis­tě prúměr­ný akč­ní poli­cej­ní film, kte­rý si ve sna­ze být něčím víc svo­ji neo­pa­tr­nos­tí podrá­ží sám nohy.

Chceš pěs­tí? Ne, děku­ji, asi se bez toho obe­jdu. Eran Creevy a jeho poměr­ně neče­ka­né zkla­má­ní. Dva cha­risma­tič­tí bri­to­vé, parád­ní vizu­ál­ní strán­ka a při­tom scé­nář hod­ný tak maxi­mál­ně na vyho­ze­ní z okna. Hloupá, naiv­ní a pří­liš sebestřed­ná kri­mi­nál­ka, to je tenhle export z Velké Británie. Už když si člo­věk říkal, že to bri­to­vé jed­no­du­še umí, vždyc­ky pod­ra­zí nohy někdo, od koho bys­te to jed­no­du­še neče­ka­li. Pokud tedy hle­dá­te akč­ní video­béč­ko, kte­ré se celou dobu tvá­ří jako něco víc, smě­le do toho. Pokud však čeká­te něco víc, hle­dej­te jin­de. Větší a uvě­ři­tel­něj­ší nápa­di­tost totiž najde­te i na oba­lu od vánoč­ní­ho pun­če.

Podívejte se na hodnocení Chceš pěstí? na Kinoboxu.

Hodnocení: 55%
50% Čistokrevné video­béč­ko