Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Rozbitý svět | Broken [80%]

Rozbitý svět | Broken [80%]

rp Broken Movie Stills images Hollywood Film Broken Photos 2.jpg
Filmové fes­ti­va­ly letos v létě nabíd­ly poměr­ně zají­ma­vou nabíd­ku všech sním­ků, od kla­sic­kých fes­ti­va­lo­vých dra­mat oby­čej­ných lidí až po poměr­ně neob­vyk­lé doku­men­ty o všem mož­ném. Tak jako kaž­dý rok, ty úspěš­něj­ší z nich se koneč­ně dostá­va­jí do kino­dis­tri­buce, aby si je moh­lo užít širo­ké obe­cen­stvo. To je přes­ně i pří­pad chvá­le­né­ho dra­ma­tu Rozbitý svět, kte­ré nabí­zí Tima Rotha nebo Cilliana Murphyho v hlav­ních rolích. Vyrazíte do kina?

Archie je úspěš­ný práv­ník a uzná­va­ný člo­věk v sou­sed­ství, jeho život ale tak úpl­ně bezr pro­blé­mu není. Zatímc pra­cov­ní strán­ka je v pořád­ku, doma má, poté co ho opus­ti­la man­žel­ka, dvě dospí­va­jí­cí děti, na kte­ré mu dohlí­ží vycho­va­tel­ka Kasia. Především mla­dá Skunk nemá zrov­na jed­no­du­chý život. Ve spo­leč­nos­ti nepat­ří k nej­ob­lí­be­něj­ším a tak se vět­ši­nou stý­ká jen se svým bra­t­rem Jedem a podi­vín­ským Rickem odna­pro­ti. Její život navíc stě­žu­je sil­ná cuk­rov­ka.. Kolotoč kon­flik­tů v sou­sed­ství roz­ví­ří obvi­ně­ní ze sexu­ál­ní­ho napa­de­ní jed­né z dívek prá­vě samo­tář­ským Rickem. Není to však jedi­ná udá­lost, kte­rá při­nu­tí dospí­va­jí­cí dív­ku pře­hod­no­tit svůj pohled na život a vůbec pří­stup k němu.

Emocionálně vydí­ra­jí­cích dra­mat je za celý rok v dis­tri­buč­ní nabíd­ce vždy něko­lik. Většina z nich ope­ru­je s kla­sic­kým pří­bě­hem jedin­ce, kte­rý je něja­kým způ­so­bem vylou­čen na okrej spo­leč­nos­ti a něja­ká nepřed­po­klá­da­ná udá­lost změ­ní jeho pří­stup k živo­tu. Sami jste urči­tě za posled­ní rok vidě­li něco tako­vé­ho. Jednoduše vět­ši­na fes­ti­va­lo­vých fil­mů je posta­ve­na na hod­ně podob­né bázi. Tak čím, že se od nich Rozbitý svět liší?
Především tím, že ačko­liv občas i on sklouzá­vá k pasá­žím zavá­ně­jí­cím leh­kým kal­ku­lem, nikdy neztrá­cí lid­skou tvář a vždy fun­gu­je jako lid­ské dra­ma, se kte­rým nemá te pro­blém se zto­tož­nit. Postavy oží­va­jí bez nejmen­ších pro­blé­mů a i přes jejich čás­teč­ně ome­ze­ný roz­měr a snad­no tak zapad­nou do reál­né­ho svě­ta. díky tomu tak pro­stor kte­rý posta­vy obý­va­jí není nic víc odliš­ný od toho kte­rý obý­vá­te vy nebo já. Navíc díky přes­ně pad­nou­cím herec­kým před­sta­vi­te­lům a jejich bez­chyb­ným výko­nům je divák doslo­va vta­žen do jejich stras­tí a slas­tí a v dru­hé polo­vi­ně doslo­va roz­me­ten emo­ci­o­nál­ním kolo­to­čem, kte­rý zdán­li­vě hlou­pá lež nako­nec v sou­sed­ství roz­d­mý­chá.
Snímek navíc zapů­so­bí i zpra­co­vá­ním, kte­ré mu jen dodá­vá na neo­by­čej­nos­ti. Především dis­po­nu­je jed­nou vel­mi sil­nou mon­tá­ží v závě­ru sním­ku, kte­rá pat­ři­la k jed­no­mu z nej­pří­jem­něj­ších fil­mo­vých pře­kva­pe­ní za posled­ní dobu. Divadelní reži­sér Ruffus Norris se nesna­ží ve svém celo­ve­čer­ním debu­tu půso­bit sebestřed­ně, ovšem také nechce poměr­ně hut­né avšak ve všech ohle­dech lid­ské dra­ma podá­vat zby­teč­ně oby­čej­ným způ­so­bem.
Rozbitý svět je tak vel­mi pří­jem­nou pod­zim­ní nezá­vis­lou podí­va­nou, kte­rá nepo­tě­ší jen zatvr­ze­lé fanouš­ky arto­vých sním­ků a fil­mo­vé hni­do­pi­chy, ale svo­ji cit­li­vou strán­kou i polo­hou až mra­zi­vé odta­ži­tos­ti doká­že divá­ka emo­ci­o­nál­ně nala­dit na svo­ji úro­veň a uká­zat mu v nej­lep­ším svět­le sílu dra­mat z pří­bě­hu oby­čej­ných lidí. Bezchybná atmo­sfé­ra a parád­ní herec­ké výko­ny na tom mají více než vel­kou záslu­hu. Ke kva­li­tám tema­tic­ky podob­né­ho a emo­ci­o­nál­ně až zdr­cu­jí­cí­ho Honu to sice nedo­sa­hu­je, avšak v pro­gra­mo­vé nabíd­ce se jed­ná o vel­mi kva­lit­ní kou­sek, kte­rý si vaši pozor­nost bez nejmen­ších výhrad zaslou­ží. Pokud jste si ve spo­leč­nos­ti bloc­kbus­te­rů uži­li celé léto a hle­dá­te cit­li­vé dra­ma u kte­ré­ho strá­vit jeden z čím dál tím chlad­něj­ších veče­rů, Rozbitý svět je ide­ál­ní vol­ba.

Tak jako se kaž­dý pod­zim vyva­lí spous­ta naděj­ných dra­ma­ta, tak někte­ré z nich pros­tě vyční­va­jí nad prů­mě­rem oby­čej­né­ho fes­ti­va­lo­vé­ho kon­struk­tu. Tento pod­zim je to jed­no­du­še pří­pad Rozbitého svě­ta. Osobité brit­ské dra­ma plné výbor­né atmo­sfé­ry, parád­ních herec­kých výko­nů a vysta­vě­né na emo­ci­o­nál­ním kolo­to­či, kte­rý vás pře­de­vším jed­nou mon­tá­ží v závě­ru doslo­va seme­le, bez ohle­du na men­ší nedo­stat­ky a občas­né tíh­nu­tí k momen­tům zavá­ně­jí­cím pře­hna­nou kon­struk­cí. Jednoznačný palec naho­ru.

40% Drama
30% Atmosféra
30% Dospívání ve svět­le rea­li­ty