Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Star Wars: Poslední z Jediů | Star Wars: The Last Jedi

Star Wars: Poslední z Jediů | Star Wars: The Last Jedi

Poslední vel­ká fil­mo­vá udá­lost letoš­ní­ho roku. dlou­ho oče­ká­va­ný dru­hý díl nové tri­lo­gie z pře­da­le­ké gala­xie se dostá­vá dneš­ním dnem do čes­kých a slo­ven­ských kin a při­ná­ší dal­ší dob­ro­druž­ství Rey. Tentokrát je u kor­mi­d­la Rian Johnson, kte­rý v prů­bě­hu dokon­čo­vá­ní fil­mu dostal na sta­ros­ti i dal­ší tri­lo­gii fil­mů z pře­da­le­ké gala­xie, kte­ré budou násle­do­vat po devá­tém díle za něko­lik let. Jak tedy dopadla jeho pre­mi­é­ra ve svě­tě Hvězdných válek? A poda­ři­lo se mu zahnat tro­chu slab­ší dojmy ze spin-offu Rogue One?

Osud rebe­lů v gala­xii je stá­le nejas­ný. Po zni­če­ní Republiky Prvním řádem se vydá­vá zby­tek Rebelů na zbě­si­lý útěk před pro­ná­sle­du­jí­cí let­kou, kte­rá vypá­t­ra­la jejich základ­nu a má v úmys­lu jed­ním úto­kem vyhla­dit zbyt­ky Rebelů jed­nou pro­vždy. Mezi tím se Rey (Daisy Ridley) po vypá­t­rá­ní Lukea Skywalkera (Mark Hamill) sna­ží pře­svěd­čit legen­dár­ní­ho mis­tra Jedi aby pomohl zasta­vit agre­siv­ní První řád vede­ný Nejvyšším vůd­cem Snokem (Andy Serkis). to ovšem nebu­de tak jed­no­du­ché, neboť Luke má dob­ré důvo­dy, proč se na dlou­hé roky scho­vá­val na kon­ci gala­xie...
Jedna věc se Poslednímu z Jediů upřít nedá. Rian Johnson se sna­ží s lát­kou jít tro­chu jiným smě­rem a i když sklouzá­vá něko­li­krát k podob­né recyk­la­ci jako posled­ně J.J. Abrams, nikdy to nepů­so­bí tak oka­tě. Jeho Star Wars půso­bí pře­kva­pi­vě odváž­ně jinak a přes­to důvěr­ně zná­mě. Problém je ovšem s tím, že i když někte­ré momen­ty půso­bí famóz­ně a fanou­šek u nich zaple­sá rados­tí, jiné táh­nou film nekom­pro­mis­ně ke dnu. Je to poměr­ně podob­ný pří­pad, jako loni Rogue One: Star Wars Story, v detai­lu mís­ty skvě­lá podí­va­ná, v cel­ku se člo­věk ovšem ne a ne zba­vit roz­pa­či­té­ho dojmu. A i když i ten­to­krát bude not­ná část pub­li­ka slin­tat bla­hem a vrnět rados­tí už z prin­ci­pu, fak­tem je, že osmá epi­zo­da na to být podob­ně kva­lit­ním dějo­vým pokra­čo­vá­ním jako bylo Impérium vra­cí úder pro původ­ní tri­lo­gii zkrát­ka nemá. Tady se totiž mís­ty dostá­vá­me až do úrov­ně dru­hé­ho dílu preque­lo­vé tri­lo­gie...
I když totiž v někte­rých momen­tech zvlá­dá film před­vést půso­bi­vé momen­ty a roz­ví­jet dějo­vě tuhle pří­bě­ho­vou nástav­bu kla­sic­ké­ho pří­bě­hu tro­chu jiným a neo­če­ká­va­ným smě­rem, ne vše fun­gu­je tak jak by si asi tvůr­ci rádi přá­li. Navíc, Rian Johnson hned v něko­li­ka momen­tech až zby­teč­ně moc tla­čí na pilu, což ve výsled­ku nepů­so­bí jen jako sna­ha o distanc od pro­za­tím nato­če­ných dílů, jeho počí­ná­ní se mož­ná až nebez­peč­ně při­bli­žu­je napří­klad nedáv­ným Strážcům gala­xie. A to není úpl­ně ono.
Příběhová frag­men­ta­ce pří­bě­hu do ve své pod­sta­tě tří sepa­rát­ních dějo­vých linek je poměr­ně osvě­žu­jí­cí díky jejich roz­lič­nos­ti, na kon­ci se ovšem člo­věk nemů­že zba­vit dojmu, že jejich pro­po­je­nost a vzá­jem­ná návaz­nost je mož­ná až tro­chu moc umě­lá a škro­be­ná. to ostat­ně pla­tí i o samot­ných posta­vách. Nově pří­cho­zí Kelly Marie Tran nebo Benicio Del Toro zvlá­da­jí zís­kat divác­ké sym­pa­tie cel­kem snad­no, pro­blém je, že nově zave­de­né posta­vy této série na podob­ně vrstve­ný pří­běh jed­no­du­še nema­jí (snad s výjim­kou Snokea, kte­rý díky vět­ší­mu pro­sto­ru zvlá­dá zapů­so­bit nesku­teč­ným způ­so­bem, pře­de­vším díky skvě­lé tri­ko­vé rea­li­za­ci této posta­vy). Vyloženě pak zamr­zí reduk­ce posta­vy admi­rá­la Huxe v kome­di­ál­ní figur­ku, kte­rou všich­ni vyu­ží­va­jí jako svo­ji rohož­ku. Když navíc tenhle díl tro­chu zvlášt­ním sty­lem adap­tu­je poje­tí síly a před­vá­dí nové věci,  nemo­hu říct, že bych sdí­lel nad­še­ní ostat­ních. Přístup hra­ni­čí­cí až s bana­li­za­cí celé­ho mytho­su o rytí­řích Jedi se nejen­že tak tro­chu vyme­zu­je pro­ti pře­de­šlým lát­kám rea­li­zo­va­ným v rám­ci toho­to uni­ver­za, on i mís­ty půso­bí i tro­chu směš­ně.

Když se pak navíc při­dá ne zrov­na dob­ře zvlád­nu­tý závěr, je pak vlast­ně vyma­lo­vá­no. Chápu, že reži­sér chtěl udě­lat radi­kál­ní kro­ky a vydat se tak se sérií tro­chu jiným smě­rem (zvláš­tě pak po kri­ti­ce, jakou si vyslou­žil sed­mý díl), přes­to si úpl­ně nemys­lím, že tohle byla ta správ­ná vol­ba. Příběhově totiž tenhle celý téměř tří­ho­di­no­vý kolo­toč půso­bí spí­še tuhle naho­di­le, tuhle zase až moc umě­le a vykon­stru­o­va­ně až hrůza.

Není to ovšem jen pro­blém s tím, jakým způ­so­bem se tu při­stu­pu­je k posta­vám a jakou šacho­vou par­tii s nimi reži­sér roze­hrá­vá. Je to i v samot­ném zpra­co­vá­ní. John Williams se v někte­rých momen­tech pouš­tí do půso­bi­vých moti­vů (jen tak z hla­vy mě napa­dá tře­ba marš vojá­ků v jed­né ze závě­reč­ných scén), jin­dy zase pře­svěd­či­vě recyklu­je a roz­ví­jí důvěr­ně zná­mé moti­vy pro tuhle sérii. Zkrátka člo­věk si díky jeho hudeb­ní slož­ce při­pa­dá jako doma, i když obje­vu­je v pod­sta­tě nový pří­běh. O to více zamr­zí fakt, že jak digi­tál­ní tri­ky, tak kame­ra Stevea Yedlina nejsou tím, co by si zaslou­ži­lo zrov­na moc chvá­ly. Jistě, něko­lik momen­tů kte­ré jsou půso­bi­vé by se tu našlo, napří­klad scé­ny ode­hrá­va­jí­cí se v kaju­tě Snokea pat­ří k tomu nej­lep­ší­mu co tenhle film nabíd­ne, vše ostat­ní ovšem zase tako­vá slá­va není. jis­tě, nelze upřít půso­bi­vost zpra­co­vá­ní loka­ce závě­reč­né­ho sou­bo­je, přes­to i v něko­li­ka­ná­sob­ně vět­ším měřít­ku nezvlá­dá tenhle sou­boj vykouz­lit ani zda­le­ka tak půso­bi­vou atmo­sfé­ru vojen­ské­ho kon­flik­tu, jako v pří­pa­dě sou­bo­jů v sed­mič­ce a ani zda­le­ka tako­vou, jako v pří­pa­dě Rogue One: Star Wars Story.
Zamrzí obzvláš­tě to, že někte­ré tri­ky jsou pak na tak bíd­né úrov­ni, že dáva­jí vzpo­me­nout napří­klad na X-Men: Poslední vzdor (v jed­né z posled­ních scén s Rey). Jindy se zase kame­ra sna­ží svým sní­má­ním nabíd­nout komor­něj­ší a intim­něj­ší pohled na posta­vy, to ovšem pří­liš nefun­gu­je v této podo­bě a už vůbec sne s tak­to digi­tál­ním poza­dím. Je to zkrát­ka ško­da, kdy­by se tvůr­ci sna­ži­li tro­chu více zapra­co­vat na svém sdě­le­ní, mís­to toho se sna­žit nacpat Porgy do kaž­dé­ho dru­hé­ho tře­tí­ho zábě­ru, moh­lo to dopad­nout tro­chu jinak.
Star Wars: Poslední z Jediů není ve výsled­ku špat­ný film, nejsou to ale pří­liš dob­ré Star Wars. Film kte­rý se roz­lé­tl za nový­mi obzo­ry pro tuhle sérii nezvlá­dl pře­svěd­čit a pře­de­vším v mno­ha momen­tech nudí. Hluchá mís­ta, mís­ty nepře­svěd­či­vé tri­ky a pří­běh, na kte­rý jeho posta­vy jed­no­du­še nema­jí. Přístup ke káno­nu jako slon v por­ce­lá­nu a pří­slib toho, že to příš­tě nijak dia­me­t­rál­ně odliš­né nebu­de. Nemá to totiž kdo táh­nout a Chewie to sám neod­hu­lá­ká.

Jiní mož­ná budou slin­tat bla­hem, u mě se radost­né vrně­ní nedo­sta­vi­lo. Rian Johnson se sice pokou­ší o něco nové­ho a nepro­bá­da­né­ho, ne vždy mu to ovšem fun­gu­je. Příběhové zákru­ty mís­ty půso­bí naho­di­le, mís­ty zase pře­hna­ně umě­le, po vět­ši­nu času ovšem nudí, pro­to­že na to ty posta­vy jed­no­du­še nema­jí. Přístup ke káno­nu jako jsem slon v por­ce­lá­nu a v někte­rých scé­nách vylo­že­ně zasta­ra­lé digi­tál­ní tri­ky tomu moc nepo­má­ha­jí, stej­ně fakt, že atmo­sfé­rou se jed­ná o jeden z nej­slab­ších dílů série vůbec. Rozpačité jako Rogue One, kva­li­ta­mi někde u preque­lo­vé tri­lo­gie se sna­hou být nové Impérium vra­cí úder. Výchozí situ­a­ce pro závěr tri­lo­gie tak zrov­na dva­krát naděj­ná není.

Star Wars: Poslední z Jediů
(Star Wars: The Last Jedi, Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi, Star Wars: Poslední Jediovia)
Akční / Dobrodružný / Fantasy / Sci-Fi

USA, 2017, 150 min

Režie: Rian Johnson
Scénář: Rian Johnson
Kamera: Steve Yedlin
Hudba: John Williams
Hrají: Daisy Ridley, Adam Driver, Carrie Fisher, Mark Hamill, John Boyega, Oscar Isaac, Billie Lourd, Domhnall Gleeson, Benicio Del Toro, Gwendoline Christie, Andy Serkis, Lupita Nyong’o, Laura Dern, Kelly Marie Tran, Anthony Daniels, Jimmy Vee, Peter Mayhew, Warwick Davis, Thanh Van Ngo, Crystal Clarke, Akshay Kumar, Andy Nyman, Mark Lewis Jones, Togo Igawa, Joseph Gordon-Levitt, Tom Hardy
Producenti: Kathleen Kennedy, Ram Bergman
Střih: Bob Ducsay
Scénografie: Rick Heinrichs