Vedle českých pohádek patří k vánočnímu televiznímu programu neodmyslitelně už tři dekády i nejslavnější americká rodinná komedie všech dob Sám doma (režie Chris Columbus, scénář John Hughes), která měla světovou premiéru 16. listopadu 1990, české premiéry se dočkala o více než rok později (12. prosince 1991) a na tuzemské televizní obrazovky vstoupila přesně před třiceti lety, když ji na Štědrý den prvního roku svého vysílání odvysílala TV Nova jako druhý večerní film (po Pyšné princezně). Příběh neodolatelného rošťáka Kevin McCallistera (Macaulay Culkin) měl však pro mou generaci i nečekaně edukativní rozměr, jelikož nás právě tento blonďatý čertík jako možná vůbec první seznámil s americkou pop-kulturou i společností. Až s Kevinem jsme pochopili, jak moc se od Američanů lišíme.
Děj filmu je všem natolik známý, že jej stačí shrnout v kostce. McCallisterovi se chystají strávit Vánoce v Paříži u jednoho z bratrů Petera McCallistera (John Heard), přičemž se v jejich domě v Chicagu den před odletem sejde početné příbuzenstvo, zejména děti všech tří bratrů. Nejmladší syn Petera a Kate (Catherine O’Hara) Kevin však při balení poněkud překáží. Po konfliktu s celou rodinou, ke kterému jej vyprovokuje jeho nejstarší bratr Buzz (Devin Ratray), vysloví Kevin hříšné přání, aby jeho rodina zmizela. Když se však ráno probudí, je jeho rodina je pryč (ve skutečnosti v letadle do Paříže). Kevinovi se nejprve absolutní svoboda zalíbí, ale později se mu začne stýskat, zejména pak po matce, s níž má velmi křehký vztah. Následně sledujeme, jak se Kevin osamostatňuje a navíc dokáže ubránit vlastní dům před „Mokrými bandity“, tzn. dvojicí vypečených zlodějíčků Harrymu (Joe Pesci) a Marvovi (Daniel Stern), kteří si na McCallisterovic dům dělají zálusk. Paralelně, když McCallisterovi s hrůzou zjistí, že Kevina postrádají, se snaží kontaktovat policii a sousedy. Když všechno selže, vydává se Kate na strastiplnou zpáteční cestu za svým synem, v čemž je zbytkem rodiny (resp. Peterem a Kevinovými čtyřmi sourozenci) následována. Je tu i vedlejší linka postaršího souseda Marleyho (Roberts Blossom), kterého se Kevin kvůli Buzzovým pomluvám nejprve bojí, ale později se spřátelí, přičemž Kevin dodá Marleymu odvahu, aby nalezl cestu zpět ke své ztracené rodině (zejména k synovi), a na oplátku Marley Kevinovi zachrání život.
Peter a Kate McCallisterovi a jejich pět dětí: nejstarší Buzz, Megan, Linnie, Jeff a benjamínek Kevin
Sám doma je tedy především oslavou rodiny, která i přes vzájemné rozepře drží vždy při sobě a v případě nouze jeden pro druhého obětuje cokoliv. Nádherně to zde demonstruje Kevinův vývoj, kdy si nejprve přeje zmizení své rodiny, aby si později uvědomil, co pro něj rodina znamená. Ve druhém plánu však film působí i jako manifestace životního stylu americké vyšší střední třídy. Náhled do života McCallisterů tehdy pro lidi z bývalého východního bloku musel představovat šok. Rodina žijící v tak velkém domě a trávící Vánoce v zahraničí byla pro našince, kteří nejkrásnější svátky v roce trávili maximálně na horách, jako z jiného světa. S tím souvisí i diametrálně odlišné vánoční zvyky společné pro angloamerický svět jako je rozbalování dárků až na Boží hod ráno včetně punčoch nad krbem.
Pro mou generaci, která v té době byla plus mínus ve věku jako Kevin, tu bylo jedno velké seznámení s americkou pop-kulturou, kterou pro nás do té doby představovaly hlavně animáky. Zřejmě nejvýrazněji je to vidět ve scénách Kevinova boje s Mokrými bandity, které obsahují větší než malé množství násilí, které je kvůli cílovce humorně odlehčeno. Pravda, ještě před revolucí k nám dorazili Tom a Jerry, kteří si prováděli nejrůznější vylomeniny, ale ti byli kreslení, takže nepůsobili oproti Kevinově devastaci Harryho s Marvem tolik naturalisticky. Na Youtube můžeme najít hned několik videí, která analyzují, zda by zranění, která oba desperáti z Kevinových pastí utrpěli, byla smrtelná či nikoliv, jako například toto nebo toto.
Mokří banditi Marv a Harry dostali od Kevina pořádnou nakládačku.
Zajímavý moment nabízí rovněž scéna rozhovoru Kevina s Marleym v kostele, kde si Kevin stěžuje, že od prarodičů dostal svetr s vyšívaným Kačerem Donaldem, ve kterém by se jako kluk z druhé třídy hanbou propadl. Nabízí se tu tak kontrast k Česku, ve kterém se disneyovky staly po revoluci obrovským hitem zvláště mezi mými vrstevníky. Zde mimořádně sedí přísloví „Odříkaného chleba největší krajíc“, jelikož pro komunisty byla značka Disney téměř sprosté slovo a na ČST nic s touto značkou nevysílala (prošla jedině německá Včelka Mája, belgičtí Šmoulové a krátce před revolucí i výše zmínění Tom a Jerry) proto pro nás měly disneyovské animáky takové kouzlo, obzvlášť staré grotesky (výběr dvaceti nejlepších najdete zde) měly punc těžko dostupného zboží, které musel mít někdo nahrané na VHS, případně je musela vysílat některá dostupná zahraniční TV stanice, abychom se k nim dostali. Oproti tomu v USA byly disneyovky odjakživa, takže pro větší děti už představovaly cosi dětinského. Ostatně na svetr s vyšívaným Rákosníčkem by český osmiletý kluk v té době reagoval stejně jako Kevin na Donalda.
Jako sci-fi na nás působil i Malý Nero, který rozvážel pizzu, což dnes působí až absurdně, jelikož v současnosti je již rozvážka jídla zcela běžná věc. Ovšem i samotná pizza, jakkoliv se jedná o pokrm italského původu, se stala součástí fastfoodu a tím pádem i americké pop-kultury. Ještě větší šok nám však tehdy způsobil fakt, že Američani pizzu (stejně jako ostatní jídlo) zapíjejí mlékem. Akorát Kevinův bratranec Fuller (Kieran Culkin, mladší bratr Macaulaye) ji zapíjel Pepsi Colou, z čehož se počůrával.
Malý Nero na nás tehdy působil jako z jiného světa, dnes už je však rozvoz pizzy v Česku běžná věc.
České děti, kterým vždy nosil dárky Ježíšek, zároveň šokovalo, že za mořem místo miminka v jesličkách nosí dárky vousatý stařec v červeném oblečení, který přijíždí na saních se sobím spřežením a jmenuje se podobně jako náš tehdejší ministr financí a pozdější premiér i prezident. Pravda, Sovětský svaz nám sice také vnucoval svého Dědu Mráze, ale toho našinci nikdy doopravdy nepřijali, zatímco Santa Claus jako cokoliv amerického měl pro nás zpočátku velkou přitažlivost, jakkoliv se následně stal symbolem komercializace Vánoc. Ostatně souboj mezi Ježíšem a Santa Clausem coby symbolů duchovního a materiálního rozměru Vánoc o pár let později humorně zachytila pětiminutová animovaná groteska The Sprit of Christmas (1995), ze které se následně vyvinul kontroverzní satirický seriál Městečko South Park.
Ještě méně známou postavičkou pro nás byl Grinch neboli pohádkový skřítek z kreslené rýmované knihy Theodora Giesla Jak Grinch ukradl Vánoce!, která byla v roce 1966 zfilmovaná do stejnojmenného půlhodinového animáku. Na přelomu milénia v roce 2000 se Grinch v režii Rona Howlanda dočkal své hrané verze a o 18 let později následoval celovečerní animák. Vsadím se však, že většina mých vrstevníků zaregistrovala zeleného mrzouta, který nemá rád Vánoce, poprvé ve chvíli, když u něj pospával Kevin.
Grinch a Santa Claus - vánoční symboly americké pop-kultury
Pro fenomenální úspěch se Kevin o dva roky později vrátil na stříbrné plátno v pokračování Sám doma: Ztracen v New Yorku opět v režii Chrise Columbuse. Tentokrát už McCallisterovi Kevina nezapomněli doma, ale ztratil se jim na letišti, kde místo na Floridu nasedl do letadla do New Yorku. Opět se zde setkáváme s celou McCallisterovic rodinou i s Morkými bandity, kteří si už však říkají „Dlouhoprsťáci“ (což vymyslel Marv), jen Marleyho nahradila smutná holubářka (Brenda Fricker). Kuriozitou je cameo, které si tu střihnul miliardář a pozdější prezident USA Donald Trump, kterého můžeme zahlédnout v hotelu Plaza, kde se Kevin ubytoval. Druhý díl nepostihl osud mnoha další „dvojek“ a prvnímu dílu se kvalitativně minimálně vyrovnal, v kadenci humorných situací (i v Kevinově násilí vůči Harrymu a Marvovi) jej možná i mírně předčil. O další dva roky mladší komedie Sám doma a bohatý, kterou již nerežíroval Columbus, ale Donald Petrie, však byla řádově slabší a navíc měla se svými dvěma předchůdci společného jen Macaulaye Culkina v hlavní roli, navíc se tady už nejmenoval Kevin. Další tři filmy s titulem Sám doma již nebyly sequely, ale velmi nepovedenými remaky, které na ČSFD najdeme v černém pásmu.
V pokračování Sám doma 2: Ztracen v New Yorku se mihnul i staronový prezident USA Donald Trump.
Zmínit musím i český dabing, kterému v roli Kevina dominovala tehdejší dětská hvězda Jan Kalous, v téže době mimo jiné známý i jako hlas Dulíka, jednoho ze tří synovců strýčka Skrblíka v prvním dabingu Kačeřích příběhů (1987). Tento mladý talent však v pouhých 39 letech v důsledku depresí spáchal sebevraždu. Kevinovým rodičům Peterovi a Kate propůjčili hlasy Ladislav Frej a Kateřina Macháčková. Absolutní dabingové mistrovství předvedl Václav Postránecký jako Harry, přičemž mu velmi zdatně sekundoval Vladislav Beneš jako Marv. Buzz promlouvá hlasem Tomáše Juřičky, který oproti seriálu Sanitka (1984) „povýšil“ z mladšího na nejstaršího bratra. Z úst starého Marleyho můžeme slyšet specifický sametový hlas „Old Shatterhanda“ Vladimíra Ráže. Za zmínku stojí i protivný strýc Frank (Gerry Bamman), jehož nemohl dabovat nikdo jiný než Oldřich Vlach, toho času rovněž Brůča z Gumídků (1985).
Jak jsem již nastínil v úvodu, Sám doma se za 30 let od české televizní premiéry stal jednou ze stálic vánočních obrazovek, tentokrát jej můžeme vidět na Štědrý den na Primě. Jen my xeniálové a raní mileniálové však víme, že Sám doma není jen jednou z mnoha komedií pro celou rodinu, ale že Kevin byl naším průvodcem americkou pop-kulturou, která pro nás na rozdíl od starších generací již nebyla tabu.
Článek o vlajkové lodi všech rodinných komedií je letos na mém blogu posledním (nepočítám-li tradiční silvestrovskou anketu na Panáčkovi). Chtěl bych vám, mým drahým čtenářům, poděkovat za věrnost a popřát vám krásné Vánoce a všechno nejlepší do nového roku 2025, v němž se na blogu dočkáte několika novinek, z nichž ta první, zbrusu nový občasník Příběh seriálu odstartuje již začátkem ledna.
Tento článek vychází zároveň na blogu DJ Vlado’s World.
Zdroj: Wikipedie, ČSFD, FDb.cz, Youtube, Foto: 20th Century Fox
Nejnovější komentáře