V létě bude mít premiéru nové české drama, které se zabývá složitými otázkami autority a zneužívání v prestižním dívčím sboru. Režisér Ondřej Provazník se ve snímku Sbormistr inspiroval skutečnými událostmi, zejména skandálem se sexuálním zneužíváním v pěveckém sboru Bambini di Praga na počátku tisíciletí. Film si klade za cíl osvětlit složité vztahy mezi oběťmi a pachateli, stejně jako společenské problémy při uznávání a řešení takového zneužívání.
Příběh se odehrává na pozadí nově nabyté svobody v České republice v 90. letech a sleduje třináctiletou Karolínu v podání Kateřiny Falbrové, která se pohybuje v konkurenčním světě vyhlášeného dívčího pěveckého sboru vedeného charismatickým, ale autoritářským Vítězslavem Máchou, jehož hraje Juraj Loj. Očima Karolíny film zkoumá témata ambicí, manipulace a nejasné hranice mezi mentorstvím a vykořisťováním.
Inspirováno skutečnými událostmi
Provazníka, známého díky oceňovanému filmu Staříci, motivovalo k vytvoření filmu Sbormistr zkoumání kontroverzního případu Bohumila Kulínského, bývalého dirigenta sboru Bambini di Praga, který byl odsouzen za sexuální zneužívání nezletilých členů sboru. Režisér zdůraznil, že film je fiktivní výpovědí, jejímž cílem je zobrazit složitost a citové zmatky, které oběti zažívají.
„Tento příběh není přímým převyprávěním případu Bambini di Praga, ale rozhodně byl zdrojem inspirace,“ uvedl v tiskovém prohlášení. „Fascinovalo mě, jak si lidé, kteří zažili stejné události, mohou na ně vzpomínat tak odlišně - a jak se mohou stírat hranice mezi pamětí, loajalitou a popíráním.“
Kulínský, skutečný dirigent odsouzený za zneužívání nezletilých členů sboru, byl v roce 2009 po letech soudních řízení a veřejných kontroverzí odsouzen k více než pěti letům vězení. Případ byl poznamenán protichůdnými svědectvími: někteří bývalí členové ho obviňovali ze závažného pochybení, jiní ho veřejně obhajovali. Toto napětí - mezi různými verzemi pravdy a společenskými tlaky, které je utvářejí - tvoří emocionální jádro filmu Sbormistr.
Karolínu ztvárňuje nováček Falbrová, která byla obsazena po celostátním hledání. Podle producentů role vyžadovala nejen silné herecké schopnosti, ale také schopnost zpívat na profesionální úrovni, protože všechna sborová vystoupení ve filmu byla nahrávána živě. Na rozdíl od typických filmů s hudební tematikou se při natáčení nepoužíval playback, dívky zpívaly společně v reálném čase, často jen na několik záběrů, aby se vše povedlo.
„Dodává to autentičnost, kterou prostě nelze předstírat,“ řekl Provazník o živých pěveckých vystoupeních.
Inscenace sestavila smíšené obsazení z profesionálních hereček a skutečných členů sboru, aby napodobila atmosféru fungujícího souboru. Loj prošel několikaměsíčním tréninkem s dirigenty Tonem Popovičem a Petrem Louženským, aby přesvědčivě ztělesnil dirigentovo držení těla, gesta a přítomnost. Louženský zůstal na place po celou dobu natáčení jako hudební poradce a pomáhal inscenovat mnoho scén představení.
Natáčení v Česku a New Yorku
Aby byla zajištěna autenticita, obsadili filmaři vedle mladých hereček skutečné členy sboru a zachytili živá pěvecká vystoupení bez playbacku. K navození dobové estetiky byl při natáčení použit 16mm film a natáčelo se v Brně, Praze, Mladé Boleslavi, Jizerských a Orlických horách a v New Yorku.
Scény z New Yorku představovaly výzvu při ztvárnění prostředí 90. let, ale tým úspěšně natáčel na místech, jako je manhattanské metro, Central Park a hotel Bossert v Brooklynu.
Soundtrack kombinuje klasickou sborovou hudbu s moderními prvky od českých producentů Aid Kida a Isamy Zinga, jejichž jemné příspěvky podtrhují psychologickou složitost filmu, aniž by přebíjely jeho klidnější momenty. „Hudba tu není jen kulisou,“ řekl producent Vratislav Šlajer ze společnosti Endorfilm. „Je nedílnou součástí života a emocionálních stavů postav - zdrojem krásy i prostředkem ovládání.“
Film Sbormistr který produkovala společnost Endorfilm ve spolupráci s Punkchart Films, Českou televizí, Innogy a Barrandov Studiem, získal podporu různých filmových fondů, včetně Eurimages a Českého audiovizuálního fondu. Do českých kin bude film uveden 10. července 2025.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře