Skleněný (Glass) – Recenze – 40%

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
Filmem Skleněný zavr­šu­je reži­sér, sce­náris­ta a pro­du­cent M. Night Shyamalan tri­lo­gii, kte­rou zapo­čal v roce 2000 sním­kem Vyvolený, na nějž pak poně­kud pře­kva­pi­vě navá­zal v roce 2016 fil­mem Rozpolcený. Ve Skleněném se tudíž koneč­ně potká­va­jí všich­ni tři hrdi­no­vé obou před­cho­zích fil­mů – David (Bruce Willis), kte­rý ve spo­lu­prá­ci se svým (již dospě­lým) synem tres­tá coby samozva­ný ochrán­ce spra­ve­dl­nos­ti zlo­čin­ce v uli­cích Filadelfie, Kevin (James McAvoy), jenž ve stej­ném měs­tě uná­ší a věz­ní mla­dá děv­ča­ta, a tero­ris­ta Elijah ali­as Pan Skleněný (Samuel L. Jackson), toho času na inva­lid­ním vozí­ku a v polo-kómatu.
Skleněný (Glass) – Recenze
Zdroj fotek: falcon.cz


Předně je potře­ba říct, že je nut­né vidět Vyvoleného i Rozpolceného, abys­te se doká­za­li v pří­bě­hu Skleněnéhoori­en­to­vat. Pak je nut­né vzít na vědo­mí, že hrdi­no­vé těch­to fil­mů jsou sice nada­ní jaký­mi­si zvlášt­ní­mi schop­nost­mi (David dis­po­nu­je mimo­řád­nou sílou a odol­nos­tí, stej­ně jako schi­zofre­nic­ký Kevin, jemuž tyto vlast­nos­ti pro­půj­ču­je jed­na z jeho více než dva­ce­ti osob­nos­tí, napůl lid­ská a napůl zvířecí/nestvůrná, a Pan Skleněný, trpí­cí extrém­ní láma­vos­tí kos­tí, má zas geni­ál­ní mysl) a všech­ny ty fil­my navíc do jis­té míry koke­tu­jí s kon­ven­ce­mi super­hr­din­ské­ho a komik­so­vé­ho žán­ru, leč ani na vte­ři­nu do toho­to žán­ru nesklouzá­va­jí a spíš se sna­ží jít ces­tou komor­ních psy­cho­lo­gic­kých dra­mat.
Na začát­ku fil­mu tak sice dojde nej­pr­ve k třesku­té­mu střet­nu­tí Davida s Kevinem, leč oba jsou záhy zaja­ti a pře­ve­ze­ni do psy­chi­at­ric­ké léčeb­ny (v níž je již del­ší dobu zavře­ný i Pan Skleněný), kde se jich ujme doktorka-psychiatrička Ellie (Sarah Paulson) se zámě­rem pře­svěd­čit je, že jejich nad­při­ro­ze­né schop­nos­ti jsou pou­hým výplo­dem jejich fan­ta­zie, pro­to­že nic tako­vé­ho jako super­hr­di­no­vé ve sku­teč­nos­ti nee­xis­tu­je. Většina fil­mu je násled­ně věno­vá­na tera­pe­u­tic­kým seze­ním, během nichž se dok­tor­ka sna­ží celé tro­ji­ci skep­tic­ky roz­mlou­vat jejich pře­svěd­če­ní, a násled­né­mu pře­mí­tá­ní hlav­ních hrdi­nů nad sebou samot­ný­mi a jejich zpo­chyb­ňo­vá­ní vlast­ní jedi­neč­nos­ti a výji­meč­nos­ti.
Celá ta myš­len­ka, že ani jeden z hrdi­nů vlast­ně nijak nad­při­ro­ze­ný není a všich­ni si tuto před­sta­vu myl­ně vští­pi­li sami, je svým způ­so­bem zají­ma­vá, nicmé­ně je hroz­ně kon­tra­pro­duk­tiv­ní, když je divák záro­veň kon­fron­to­ván se scé­na­mi, v nichž tyto schop­nos­ti vyplou­va­jí na povrch, a z nichž jed­no­znač­ně vyplý­vá, že tomu tak být nemů­že. Navíc jsou dok­tor­či­ny argu­men­ty, s nimiž se sna­ží hrdi­ny nahlo­dat a kon­fron­to­vat jejich nad­lid­ské činy s alter­na­tiv­ním a „rea­lis­tic­kým“ výkla­dem, neu­vě­ři­tel­ně hloupé („Ten výstřel z bro­kov­ni­ce vám nic neu­dě­lal, pro­to­že ta puš­ka byla sta­rá a nábo­je navlh­lé.“)
Skleněný (Glass) – Recenze

Celkově pak pří­běh fil­mu pozůstá­vá ze dvou rovin, z nichž jed­na je pro­vá­zá­na s komik­so­vou tra­di­cí a do urči­té míry vyu­ží­vá šab­lo­ny a někte­rá klišé super­hr­din­ských fil­mů, zatím­co ta dru­há s tím vším pole­mi­zu­je, klišé a šab­lo­nám se nao­pak vysmí­vá a neu­stá­le dává naje­vo, že tohle žád­ný super­hr­din­ský film není, a to zejmé­na tím, jaký důraz kla­de na oby­čej­nost postav a svě­ta kolem nich. Film Skleněný se tak záro­veň sna­ží být napl­ně­ním komik­so­vé­ho žán­ru a záro­veň jeho dekon­struk­cí, při­čemž divá­kův pocit z toho, jest­li tyto dva nato­lik odliš­né tvůr­čí pří­stu­py spo­lu hra­jí ve vzá­jem­né har­mo­nii, nebo si nao­pak pro­ti­ře­čí a navzá­jem se ruší, může být znač­ně indi­vi­du­ál­ní a sub­jek­tiv­ní.
Shyamalan kaž­do­pád­ně dělá všech­no pro­to, aby si divák pokud mož­no vůbec neu­žil všech­no to, co si lze ve fil­mech o super­hr­di­nech obvykle užít, a to zejmé­na akci, vyvr­cho­le­ní, napě­tí a spád (a v pří­pa­dě dekon­struk­cí i něja­kou vnitř­ní logi­ku, smy­sl a sofis­ti­ko­va­nost). Z komik­so­vých vzo­rů sice čer­pá, ale pou­ze iro­nic­ky a posměš­ně a výhrad­ně pro­to, aby se jim mohl vysmí­vat a pou­ží­vat je úpl­ně opač­ně, než je obvykle zvy­kem. A ješ­tě se při­tom zřej­mě domní­vá, že točí něja­ké výsost­né umě­ní, tak­že své hrdi­ny pře­hna­ně čas­to zabí­rá v zrca­dlech a vše­li­ja­kých jiných odra­zech od lesk­lé stě­ny po oční bul­vu, jako kdy­by zrov­na zjis­til, že to tak také jde.
To, že se sko­ro celý film ode­hrá­vá v jed­né budo­vě a blíz­kém oko­lí a až na prv­ních a posled­ních dva­cet minut se v něm nic moc zásad­ní­ho nesta­ne (v pod­sta­tě jde o nepří­liš chyt­ré dia­lo­go­vé dra­ma, v němž hrdi­no­vé jen zahlou­ba­ně pře­mýš­le­jí o vlast­ní exis­ten­ci), je jed­na věc. Druhá věc je, že film od polo­vi­ny dál láká na urči­tý typ závě­ru, jen aby jej pak mohl divá­ko­vi drze ode­přít a mís­to toho ve finá­le bod­nout fanouš­ky před­cho­zích dvou fil­mů do zad (a vše zavr­šit něko­li­ka absurd­ní­mi zvra­ty, pro­to­že to by nebyl Shyamalan, aby ve fil­mu neměl na kon­ci zvra­ty), což je zřej­mě odváž­ný tvůr­čí záměr, jímž se reži­sér sna­ží jít pro­ti prou­du a nasta­vo­vat zrca­dlo holly­wo­od­ským super­hr­din­ským bloc­kbus­te­rům.
Skleněný (Glass) – Recenze

Otázkou pak je, jest­li jsou i ty jedi­né dvě scé­ny, v nichž spo­lu David s Kevinem zápa­sí (a jiná akce se ve fil­mu nevy­sky­tu­je), nato­če­né tak mimo­řád­ně špat­ně, nevzru­ši­vě a sko­ro až trap­ně a dile­tant­sky prá­vě z toho důvo­du, aby záměr­ně neby­ly zábav­né. Jestli je tvůr­čí záměr i to, že fil­mu napros­to schá­zí jaké­ko­li napě­tí, že film zce­la zaml­ču­je důvo­dy toho, proč má dok­tor­ka Ellie na pře­svěd­čo­vá­ní tro­ji­ce hrdi­nů pou­hé tři dny, že per­so­nál psy­chi­at­ric­ké léčeb­ny, v níž se děj ode­hrá­vá, před­sta­vu­je vrchol nedba­los­ti (paci­en­ti si mohou libo­vol­ně opouš­tět své cely, bez­peč­nost­ní cen­t­rá­la s počí­ta­či a kame­ro­vým sys­té­mem se neza­my­ká, když přes sebe paci­ent pře­ho­dí dok­tor­ský plášť, tak ho ochran­ka dokon­ce bez okol­ků pus­tí ven z budo­vy), a že to všech­no nejsou jen důsled­ky laj­dác­ké režie, stu­pid­ní­ho scé­ná­ře a zásad­ní nedo­myš­le­nos­ti.
Skleněný je v tom všem nato­lik důsled­ně kon­zis­tent­ní, že by se i dalo uvě­řit tomu, že ho Shyamalan chtěl naschvál nato­čit a napsat tak mizer­ně, hlav­ně když tím půjde pro­ti vše­mu, co je v super­hr­din­ském žán­ru pova­žo­vá­no za main­stre­am (prak­tic­ky jedi­né, co se oprav­du poved­lo, jsou šíle­né a poměr­ně zábav­né herec­ké kre­a­ce Jamese McAvoye, zatím­co Samuel L. Jackson a Bruce Willis mají povět­ši­nou jeden a ten samý výraz a mohou se tak spo­lé­hat jen na vlast­ní cha­risma).
Na jed­né stra­ně tak lze Shyamalana oce­nit pro jeho ambi­ci­óz­ní odva­hu při­jít s rea­li­za­cí něče­ho tako­vé­ho (pokud to tedy sku­teč­ně byl záměr), na stra­ně dru­hé je však spor­né poža­do­vat od divá­ků fil­mu, kte­rý má být uspo­ko­ji­vý prá­vě tím, jak je ve vět­ši­ně ohle­dů vrchol­ně neu­spo­ko­ji­vý, něja­kou pozi­tiv­ní zpět­nou vazbu, pokud jim tedy nebu­de ten­to záměr sám o sobě impo­no­vat. Samotná myš­len­ka žánro­vé dekon­struk­ce totiž v tom­to pro­ve­de­ní ničím pří­liš nová nebo objev­ná není a v tom­to pří­pa­dě je navíc mís­ty až otrav­ně doslov­ná, neb hrdi­no­vé nevá­ha­jí sem tam expli­cit­ně vysvět­lo­vat, čím se jejich koná­ní a udá­los­ti ve fil­mu pre­zen­to­va­né mají od super­hr­din­ských komik­sů vlast­ně lišit.
Druhá mož­nost je, že nic z toho ve sku­teč­nos­ti Shyamalanovým zámě­rem neby­lo, a to je pak 40% ješ­tě pře­hna­ně moc.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Skleněný na Kinoboxu.
Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?
2. září 2025Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?Na konci prázdnin do českých kin vstoupila dokumentární road-movie Velký vlastenecký výlet. Snímek pojednává o českém filmovém štábu, jenž do blízkosti reálných bojů na Ukrajině přivezl Čechy, kteří věří ve vítězství Ruska a v to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kin
30. srpna 2025Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kinKdyž měly Čelisti v roce 1975 premiéru, nejenže vyděsily diváky, ale také změnily filmový průmysl. Thriller Stevena Spielberga o přímořském městečku ohroženém velkým bílým žralokem se stal kulturním fenoménem, který zahájil éru letních blockbusterů a změnil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleru
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře