Mrtví se objeví v odsouzeném losangeleském výškovém domě, aby rozebrali jeho obyvatele obzvlášť krvavým způsobem ve filmu Smrtelné zlo: Probuzení, který tento víkend vstupuje do pražských a světových kin. Tato krvavá aktualizace ignoruje události původní trilogie Sama Raimiho, vynikajícího restartu z roku 2013 i televizního seriálu Ash vs Evil Dead, ale to je jen dobře: konzistence vyprávění nikdy nebyla pro tuto sérii problémem.
Přestože Smrtelné zlo: Probuzení postrádá komiksovou nápaditost Raimiho původních filmů a naprostou hrůzu rebootu Fedeho Álvareze, jedná se o nesporně dobře zvládnutý kus hororové filmařiny, který se pohybuje na škále od plíživého strachu v prvních scénách až po přehnanou krvavou lázeň ve finále. Fanoušci série a hororoví nadšenci obecně si opravdu nemohou stěžovat na to, co zde scénárista a režisér Lee Cronin (Díra v zemi) předvádí.
Dějově bohatší než předchozí díly, Smrtelné zlo: Probuzení začíná ve známé chatě v lesích, kde Teresa (Mirabai Pease) a Caleb (Richard Crouchley) zjistí, že se jejich kamarádka Jessica (Anna-Maree Thomas) stala posedlým zombie tělem, kterému se v celé sérii (ale ne zde) říká láskyplně Deadite.
Ale na ty zapomeňte - opravdu. Smrtelné zlo: Probuzení místo toho sleduje zájezdovou kytarovou techničku Beth (Lily Sullivanová), která se objeví v zaplivané losangeleské výškové budově obývané její sestrou Ellie (Alyssa Sutherlandová), neteřemi Bridget (Gabrielle Echolsová) a Kassie (Nell Fisherová) a synovcem Dannym (Morgan Davies) poté, co se dozví, že čeká vlastní dítě.
Ale co byste neřekli: poté, co máma pošle děti pro pizzu, zemětřesení vyřadí proud a otevře díru do krypty ve sklepě. Danny, vždycky badatel, se vydá dolů na průzkum a vrátí se s Necronomiconem a pár zaprášenými vinylovými deskami, a všichni víme, co se stane, když si je pustí.
Dějově náročný první akt Smrtelné zlo: Probuzení je odklonem od předchozích dílů série, množstvím (a typem) expozice odpovídá spíše něčemu jako nedávnému Papežův vymítači, jinak pro příběh nepodstatný, působí, jako by byl přilepen, aby divákům připomněl, o jaký film se jedná (ale nakonec film rámuje jako jakýsi backdoor prequel).
Žádný jiný film o Evil Dead necítil potřebu se takto vysvětlovat a čím více se dozvídáme o pozadí Knihy mrtvých, tím méně je to zajímavé. Náhodnost výskytu knihy v předchozích dílech je mnohem zajímavější než známé věci o katolickém knězi, které tento díl trousí.
Jakmile se ale zápletka rozjede, Smrtelné zlo: Probuzení se změní jak v krvavou lázeň, která je postupem času čím dál děsivější, tak v masitou alegorii na mateřství a zneužívání dětí. Maminka Ellie se jako první promění v Deadita a rychle přejde k terorizování svých dětí; v jedné z nejefektnějších děsivých scén filmu posedlá matka prosí své nejmladší dítě, aby ji pustilo zpět do jejich bytu.
Přítomnost dětí mezi hlavními hrdiny Smrtelné zlo: Probuzení je také neobvyklá, a co je ještě více šokující pro mainstreamový horor, film se nevyhýbá ani dětskému násilí. Děti zde zvracejí červy, jedí sklo, jsou pobodány, zapáleny a zality krví a znovu se spojí se svou matkou, aby vytvořily nestvůrné monstrum v opravdu ukázkovém vyvrcholení, v němž se objeví motorová pila i sekáček na dřevo.
V jádru je to však film o tom, co děti dělají svým rodičům a co rodiče dělají svým dětem, a to vše prožíváme očima nastávající matky. Jak v samotné alegorii, tak ve vší té krvi, která se na plátně prolije, je sice pár opravdových nepříjemností, ale o to v hororu jde především.
Diváci, kteří očekávají filmařskou originalitu, jakou Raimi předvedl v prvních dílech Evil Dead, možná zůstanou zklamaní (gag s krví ve výtahu, který je vykradený z filmu Osvícení, působí skoro až ostudně), ale Smrtelné zlo: Probuzení je prvotřídní splatterfest. Po Renfieldovi z minulého víkendu se zdá, že v roce 2023 bude v kině obzvlášť krvavý čas.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře