V původní Subnatice jste se v roli přeživšího pádu vesmírné lodi Aurora snažili přežít a dostat se z planety 4546B pryč. Tentokrát se ocitáte v roli Robin Ayou a na tuto planetu se vydáváte dobrovolně. Ve hře vás stejně jako v původní hře čekají úchvatné scenérie, spousta plavání a v neposlední řadě boj o život.
Hlavní protagonistka se na planetu vydává s cílem odhalit pravdu o úmrtí její sestry, která na planetě prováděla výzkum pro korporaci Alterra. Tentokrát vás ale nečeká tropický ráj, ale naopak zmrzlá část planety 4546B. Robin se na planetu vydává pouze v záchranném modulu, jehož jedinou výbavu tvoří fabricator – super moderní udělátko pomocí něhož jste schopni si vyrobit téměř vše. V hratelnosti se oproti původní Subnautice v podstatě nic nemění a jedinou přidanou hodnotu tak tvoří pouze zima. Hře to ale vůbec neškodí.
Zjistit pravdu, zachránit mimozemšťana, anebo si postavit základnu?
Postupem hraní vám je, kromě motivace odhalení pravdy o smrti sestry, poskytnuta i další motivace posouvání příběhu, a to ve formě pomoci mimozemské formě života. Příjemně se tak příběh větví a hráči nabízí dostatek důvodů k tomu hru hrát dál. Mimo hlavní příběh samozřejmě nechybí i vedlejší aktivita ve formě stavby vlastního zázemí, které sice není nezbytné, ale hraní značně usnadňuje. Dostatečnou základnu vám ale také vytváří nové podmořské plavidlo v podobě mořského náklaďáku, které nahrazuje ponorky Cyclops a Seamoth z prvního dílu. Osobně jsem ale spíše fanda dopravních prostředků z původní hry.
Dopravní prostředky vám značně umožňují pohyb v moři a tím pádem i jeho průzkum. A že je co prozkoumávat. Různé biomy ve hře představují to, v čem Subnautica (obě hry) exceluje. Scenérie jsou tu opravdu dechberoucí, a to samé platí i o živočiších, kteří oceán obývají. A i když jsem se zpočátku bál toho, že se nepříjemný pocit z nekonečného oceánu a špatné možnosti orientace nedostaví opak je pravdou, a i obří podmořské příšery v podobě leviathanů stále nahánějí hrůzu. Below Zero se snaží koketovat i s prostředím mimo oceán, kde strávíte také trochu času a musím říct, že Subnautice to více sluší ve vodě.
Téměř dokonalé podmořské dobrodružství
Co se týče grafického zpracování, tak vizuálně hra vypadá úžasně, a i hudební podkres je dobře zpracován. Herní mechanismy fungují dobře a v průběhu hraní jsem nenarazil na nic co by hraní překáželo. Horší to je s uživatelským rozhraním, které dokáže být nepřehledné a jak je u mě zvykem mám opět problém s inventářem. Do toho se toho zkrátka moc nevejde a hra vám ani neumožňuje jeho zvětšení. A jelikož velkou část hry tvoří grind surovin na výrobu všeho možného, tak potřeba se neustále vracet na základnu (zejména na počátku hry) je hrozně nudná. I když u survival hry toto lze odpustit.
Samozřejmě je potřeba se zaměřit i na negativa hry. Tím nejvýraznějším je asi pomalé vykreslování terénu při rychlejším pohybu a několik grafických chyb na které lze narazit. Dalším z výrazných bugů je občasné prolnutí moře a základny, a tak se vám může stát, že vám uvnitř obýváku plave ryba, jindy máte zase bez zjevné příčiny zaplavenou půlku náklaďáku. Jako další negativum vidím to, že autoři vsadili na jistotu a Below zero je tak jen více toho samého, bez přidání nových herních mechanik. Autoři tuto hru použili jako prostor pro využití nepoužitých nápadů z původní hry. Což není na škodu ale např. podvodního broukovitého tvora Rock Puncher měli nechat u ledu (je úplně zbytečný a jeho špatná fyzika bije do očí).
Celkově lze říci, že se to tvůrcům z Uknown Worlds povedlo i podruhé, a tak Subnautica: Below Zero představuje téměř dokonalé podmořské dobrodružství s výbornou hratelností a obstojným příběhem, které trochu zastiňuje jeho předchůdce. Už teď se těším na další počin tohoto studia a doufám, že to bude pokračování, tak jak jej nastínil parádní konec hry.
Foto: Unknown Worlds Entertainment
Nejnovější komentáře