Už jako malé dítě Till Eulenspiegel provokuje lidi kolem sebe, ale do skutečných problémů se dostává v dospělosti. Poznávání lidí ho baví a dokáže se dostat z každé šlamastyky. V jedné hospodě pomůže kuchaři a připraví loupežnému rytíři Kunzovi netradiční pokrm. Kunz je drsný pán, ale podařený sluha se mu zalíbí. Na svém rozpadlém hradě si žije jako hradní pán a jeho služebnictvo spolu s ním žije v podivném nepořádku a v ještě podivnějších vztazích. Pro ženské je to prostor naplněný drsným sexem, který jim však docela vyhovuje. Till Eulenspiegel však za čas mění působiště a dostane se do služby postupně k mnichovi a potom i do knížecího domu ve městě. S klidem sobě vlastním se Till vydává za malíře a skutečně vymaluje jeden sál. S malováním si neláme vůbec hlavu a pomocí barev stěny zabarví. K hodnocení svého díla použuje podobnou fomulaci jako je v pohádce o Císařovi a jeho nových šatech. Tady si Till Eulenspiegel zahrává s lidskou domýšlivostí, nadutostí a přetvářkou, které mu umožní ze situace vtipně vyváznout a pokračovat dál. Dostává se až do císařského paláce, kde se nejdříve dostane do přízně císaře, ale pak se situace změní a Till se musí zachránit z nebezpečné situace.
Postava Tilla Eulenspiegela je známá jako legendární lidový šprýmař vycházející z dolnoněmeckého folkloru a je vnímána jako součást středověké tradice. Písemně byla tato postava zachycena poprvé na počátku 16.století. Scénárista Jürgen Klauss psal scénář filmu na základě populární knihy autorů Christiny a Gaharda Wofových. Till Eulenspiegel není žádným moralistou a především chce v drsné době přežít. Daří se mu to díky vtipu a současně ukazuje namyšlenost a omezenost společnosti. Scénář využívá zobrazení drsných mravů, hrubých slov, hambatých scén i „fekální“ humor. Všechno však zapadá do doby, která nebyla pro život jednoduchá a rozdíl mezi životem a smrtí byl malý. Scénář nemá žádnou ústřední myšlenku a dějovou linku. Jednotlivé situace na sebe jen hodně volně navazují a jediným spojujícím článkem je Till. Je to jako v knížce, kde jednotlivé kapitoly na sebe nijak nenavazují, jen mají společného hlavního hrdinu. Divák na takovou formu vyprávění přistoupí a začne vnímat každou novou situaci samostatně.
Film natočil německý režisér a scénárista Rainer Simon, který pracoval v Bývalém NDR. Režíroval 17 filmů a získal ocenění Zlatý medvěd za film Žena a Stranger. Simon je známý nekonvenčním natáčením pohádek a také tento film lze obtížně zařadit. Je to drsnější až naturalistická komedie, která byla uvedena do kin v roce 1975. Nejde však o společenskou satiru nebo podobenství, ačkoliv některé situace a obrazy mohly vyznívat jinak v souvislosti s politickým režimem panujícím v době natáčení. V současné době působí film svou otevřeností a situační komikou především na dospělé diváky.
Hlavní postavu Tilla si zahrál roli Winfried Glatzeder, který se svou výškou 192 cm většinu ostatních herců převyšuje a současně je pohybově vybaven tak, že zvládá prvky jednoduché akrobacie i žonglování. Jeho Till Eulenspiegel působí na první pohled jako nesmělý sluha, který moc rozumu nepobral. Proto se vtip některých scén projeví až na jejich konci. Jeho dobrým protihráčem je polský herec Franciszek Pieczka, který si zahrál svérázného a hrubého hradního pána Rittera Kunze. Hraje s velkým nasazením a přehrává svou roli do komické polohy. Pieczka je u nás známý především díky filmu Díky za každé dobré ráno, kde si zahrál otce hlavní hrdinky.
Film Till Eulenspiegel je barevný a má délku 100 minut, což je divácky přijatelné. Hodně situací je natočeno v přírodě, interiéry jsou reálné s minimálním vybavení rakvizitami. Diváka tak nic nerozptyluje, vše závisí jen na hercích. Ve filmu je však i několik scén, kdy se před kamerou postupně vytváří živý obraz. Tak probíhá malování sálu v knížecím paláci nebo scéna, kde na cestu před odsouzené vbíhají slepice bez useknutých hlav. I když uvedené scény vybočují z celkového ladění filmu, nabízejí neobvyklý vizuální zážitek. Nesmíme zapomínat, že i režiséři se nechávají inspirovat a v době vzniku filmu bylo užití bizardních scén a obrazů moderní.
Film není podívanou pro malá dítka a konzervativně laděné jedince. Je to zajímavé dílo ze 70.let minulého století, kdy filmaři hledali jiné náměty, aby nemuseli točit budovatelské náměty. Je zajímavé, že v roce 1975 vznikl i u nás film s historickým hrdinou. Nazýval se Pacho, hýbský zbojník a natočil ho režiséra Martina Ťapáka. Pro šprýmaře Tilla zvolili tvůrci odvážnější a provokativnější způsob natáčení a tím je film zajímavý i dnes.
Nejnovější komentáře