Top Gear byl britský motoristický magazín vytvořený BBC a vysílaný na BBC Two mezi 22. dubnem 1977 a 17. prosincem 2001. Pořad se zaměřoval na řadu motoristických témat, nejčastěji na recenze automobilů, bezpečnost silničního provozu a spotřebitelské poradenství. Pořad původně uváděli Angela Ripponová a Tom Coyne, ale v půlhodinových blocích se vystřídala řada moderátorů a reportérů, včetně Noela Edmondse, Jeremyho Clarksona, Tiffa Needella, Williama Woollarda a Quentina Willsona. Na přelomu 80. a 90. let se pořad těšil velké oblibě a vznikla k němu řada spin-offů, včetně vlastního časopisu s názvem Top Gear Magazine.
V roce 1999 sledovanost Top Gearu po odchodu významných moderátorů klesla, což vedlo k tomu, že BBC pořad v roce 2001 zrušila. Zatímco řada moderátorů a produkčních přešla na Channel 5, kde vznikl nový motoristický pořad, Clarkson a jeho kolega Andy Wilman přesvědčili BBC, aby pořad obnovila v přepracovaném formátu a znovu jej uvedla o rok později v říjnu 2002.
Formát
Top Gear fungoval ve formátu magazínu zaměřeného na klíčová témata, která bylo možné pokrýt v rámci 30minutového vysílacího času každé epizody. Moderátoři se zaměřovali na různá témata související s motorismem, nejčastěji na silniční testy nových vozů, spotřebitelské rady, bezpečnost silničního provozu a motoristický sport. Další témata se v průběhu 24leté historie pořadu měnila, ale zahrnovala prvky jako bezpečnost silničního provozu a rozhovory s osobnostmi souvisejícími s dopravou a automobily. Vedle standardních epizod obsahoval pořad i řadu speciálů zaměřených na automobily nebo cesty.
Historie
Původ
Původní pořad a jeho název vymyslel producent Derek Smith, který navrhl BBC Midlands koncept měsíčního televizního seriálu s magazínovým formátem zaměřeného na různá témata, jako jsou nové automobily, bezpečnost silničního provozu a další témata, a zahrnujícího moderátory podporované reportéry. Tento formát se již osvědčil v dobře zavedeném pořadu Drive-In (později Wheels) televize Thames, který se vysílal od roku 1974 a v němž vystupovali budoucí moderátoři Top Gearu Chris Goffey a Sue Bakerová. BBC Midlands si objednala sérii devíti epizod Top Gearu na rok 1977, produkční štáb pracoval ve studiu Pebble Mill v Birminghamu, Smith byl pověřen funkcí výkonného producenta a Angela Ripponová a Tom Coyne, vedoucí místního večerního zpravodajského pořadu Midlands Today, byli najati, aby nový pořad uváděli spolu s místními reportéry. Protože byl Top Gear koncipován především jako regionální pořad, byl během svého vysílání dostupný pouze divákům BBC Midlands.
V roce 1978 projevila BBC o Top Gear zájem a rozhodla o jeho celostátním vysílání v celém Spojeném království a objednala deset dílů první série. Smith i Rippon zůstali ve svých rolích, Barrie Gill nahradil Coynea na pozici spolumoderátora, přičemž tématy první série byly například jízda na dovolené, testy MOT, hledání řidičky rallye, dopravní zácpy, rez a koroze a tachografy u nákladních automobilů. Vedle standardních motoristických témat zařadil štáb do vysílání také filmy zaměřené na motoristické události, jako je 24hodinový závod v Le Mans nebo britský mezinárodní autosalon. O rok později BBC objednala druhou sérii, v níž Rippon a Gill zůstali ve svých rolích a k nimž se připojil nový tým reportérů.
1980-1990
V roce 1980 rostoucí popularita pořadu vedla k tomu, že BBC zařadila Top Gear do svého vysílacího schématu BBC Two a objednávala dvě série ročně - jednu pro vysílací schéma konec zimy a začátek jara a druhou pro vysílací schéma podzim a začátek zimy. Protože však Rippon a Gill po druhé sérii pořadu odešli, byl moderováním Top Gearu pověřen Noel Edmonds, který si roli hlavního moderátora udržel po dvě série, než ho v roce 1981 nahradil William Woollard, bývalý moderátor vědeckého seriálu Svět zítřka na BBC1. Bývalí moderátoři pořadů Drive-In / Wheels Chris Goffey a Sue Bakerová ve stejném období přeběhli od Thames k BBC a Top Gearu.
Roli výkonného producenta si Smith udržel další tři roky, než ji v roce 1983 předal Dennisi Adamsovi. V letech 1980-1985 byly do vysílání pořadu zařazeny speciály, které se zaměřovaly na zpravodajství z motoristických akcí, včetně dvakrát ročně konaného britského autosalonu a londýnského motosalonu, ačkoli Top Gear dosáhl výhradní dominance v rallye, sportu, který sportovní divize BBC nemohla kontrolovat.
V roce 1986 Dennis Adams rezignoval na funkci výkonného producenta, což vedlo k tomu, že na jeho místo byl přijat Tom Ross, který se v roce 1988 stal redaktorem a svou bývalou funkci přenechal Jonu Bentleymu a Kenu Pollockovi. Do té doby prošel pořad řadou nenápadných změn ve své prezentaci, navzdory údajným hrozbám uvnitř BBC o jeho zrušení, které měly za cíl zvýšit jeho prestiž a zvýšit jeho sledovanost prostřednictvím širšího spektra motoristických témat - ta zahrnovala spotřebitelské otázky, klasické automobily, motocykly a širokou škálu motoristických událostí. V této době se do pořadu Top Gear začali zapojovat noví moderátoři, z nichž se několik stalo významnými osobnostmi televizního vysílání, včetně bývalého jezdce Formule 1 Tiffa Needella a novináře Jeremyho Clarksona, kterého společnost Bentley získala poté, co se seznámila s jeho prací v časopise Performance Car Magazine.
Přes přetrvávající kritiku prezentace pořadu, včetně obav, že pořad podporuje nezodpovědné chování řidičů a ignoruje otázky týkající se vlivu jízdy na životní prostředí, měl Top Gear vysokou sledovanost a po roce 1988 se pravidelně stával nejsledovanějším pořadem BBC Two s průměrnou sledovaností pět milionů diváků. Částečně se na této zvýšené popularitě podílelo Clarksonovo angažmá, protože jeho styl prezentace a recenzování automobilů se u diváků osvědčil - v recenzi původního vozu Vauxhall Vectra Clarkson otevřeně vyjádřil svůj názor na tento vůz, když prohlásil: „Vím, že je to náhrada za Cavalier. Já vím. Ale říkám vám, že je to jen krabice na kolech.“
V roce 1991 Ross a Woollard pořad po 25. sérii opustili. Zatímco Bentley převzal funkci šéfredaktora pro 26. sérii, v 90. letech se účastnila řada nových tváří, které nahradily ostatní, včetně prodejce automobilů Quentina Willsona, Steva Berryho, závodnice Vicki Butler-Hendersonové a novináře Jamese Maye. Byly přidány další formáty, včetně série automobilových cen pro nejlepší vůz podle názoru moderátorského týmu. Kromě toho se pořad dočkal i řady dalších vedlejších dílů a dalších speciálů. Po úspěchu pořadu Top Gear na přelomu 80. a 90. let se objevila řada konkurenčních pořadů, včetně pořadu Driving na Channel 4, Pulling Power na Central, Vroom Vroom na Granadě a India’s Wheels na BBC World.
Od roku 1994 vycházel také měsíčník. Jeho součástí byl průzkum spokojenosti zákazníků, který byl nejprve zdůrazněn v pořadu a poté podrobně zveřejněn v časopise. Vozy staré dva a tři roky hodnotili jejich zákazníci v poměru 1:5 podle faktorů, jako je výkon, spotřeba paliva, kvalita konstrukce, spolehlivost a služby prodejců. V prvních čtyřech anketách (1994 až 1997) zvítězila Toyota Corolla, v letech 1998 a 1999 Subaru Impreza a v letech 2000 a 2001 Subaru Legacy. Vauxhall Frontera byl v původním průzkumu v roce 1994 vyhodnocen jako nejméně uspokojivý vůz, o rok později následoval Ford Escort, v letech 1996 a 1997 Lada Samara, v roce 1998 Vauxhall Vectra, v roce 1999 Ford Galaxy a v letech 2000 a 2001 Vauxhall Sintra. Trvale dobrých výsledků v průzkumu dosahovaly také vozy značek Honda, Mazda a Škoda, zatímco u mnoha vozů značek Alfa Romeo, Citroen, Fiat, Peugeot, Renault a Rover tomu bylo často naopak. Mercedes-Benz a Volkswagen byly také občas vyzdvihovány, protože nedokázaly dostát svým tradičně vysokým standardům kvality výroby a spolehlivosti.
Zánik a následky
V roce 1999, po odchodu Clarksona, začala sledovanost Top Gearu na vrcholu, i když stále příznivá, klesat, což bylo dále ovlivněno odchodem dalších členů moderátorského týmu - významným odchodem byl Brendan Coogan, který byl nucen odstoupit poté, co byl v červenci usvědčen z řízení pod vlivem alkoholu. O moderování se starali především Willson a Kate Humbleová, než se v poslední sérii ujal vedení Jason Barlow, který navázal na svou práci v pořadu Driven na Channel 4. Přestože Top Gear zůstal na BBC Two oblíbeným pořadem, jehož poslední řada běžela nepřetržitě od září 2000 do října 2001, BBC usoudila, že si Top Gear nezaslouží další série, a v prosinci 2001 pořad zrušila.
Po zrušení Top Gearu se většina produkčního štábu a několik moderátorů pořadu rozhodlo přejít na Channel 5 v rámci dohody o vytvoření nového motoristického pořadu. V rámci jeho formátu, zaměřeného jako nové pojetí vlastního Top Gearu, by pořad obsahoval vlastní recenze automobilů, spotřebitelské rady a další zkoumání motoristické tematiky, přičemž jeho moderátory by byli Tiff Needell, Quentin Willson a Vicki Butler-Hendersonová a Jon Bentley by pracoval jako producent. Pořad byl spuštěn v dubnu 2002 pod názvem Fifth Gear, protože BBC se nechtěla z právních důvodů vzdát práv na název Top Gear.
- Foto: Suzuki Liana, World of Top Gear by Oast House Archive & Wikimedia Commons & CC BY-SA 2.0
- Zdroj: Anglická Wikipedie
- Automobilové aktuality online - Autopunkt.cz
Nejnovější komentáře