Majitel umělecké galerie v L.A. a otec dvou dětí se musí postarat o své děti, když se jeho žena přihlásí na odvykací kúru ve filmu Vlastně tě mám ráda, tati, který se nyní hraje v pražských kinech. Toto nenáročné, ale lehce poutavé komediální drama získává obrovskou podporu díky nesmírně empatickému výkonu ústřední postavy Michaela Keatona, který překonává jinak nevýraznou látku a díky němuž opravdu stojí za to si ho pustit.
Keaton hraje Andyho Goodriche, kterého v úvodní scéně filmu probudí telefonát jeho ženy (Laura Benanti, po většinu filmu neviditelná), která mu oznámí, že bude příštích 90 dní nepřítomná, zatímco se bude léčit ze závislosti na prášcích na předpis, o které Andy ani nevěděl. Po následující tři měsíce bude Andy najednou muset hrát pana mámu pro jejich dvě děti, devítiletá dvojčata Billyho (Vivien Lyra Blair) a Moseho (Jacob Kopera).
Kromě toho musí Andy zachránit svou skomírající uměleckou galerii, která právě přišla o významného klienta, ale možná má šanci získat majetek jiného prostřednictvím Loly Thompsonové (Carmen Ejogo), jejíž matka, slavná malířka, nedávno zemřela A musí také napravit vztah se svou dospělou dcerou Grace (Mila Kunis), která je nyní těhotná a která vidí, jak Andy pracuje na tom, aby se stal otcem svých dvou malých dětí, kterým pro ni nikdy nebyl.
Jak se mu podaří přežít? Dramatický tah filmu Vlastně tě mám ráda, tati spočívá v odhalení, jak to tato postava zvládne, ale podobně jako ve filmu Sarah Jessica Parker Nevím, jak to dělá, je odpověď přímo na plátně: Andyho rozlehlé sídlo v Beverly Hills, odvykací léčebna připomínající letovisko, kde se jeho žena ubytovává, jeho několikapatrový umělecký butik na nejlepším místě v L.A., soukromá škola jeho dětí a chůva/chůva, která je vždy na telefonu... peníze.
V Vlastně tě mám ráda, tati je přitažlivé téma Andyho zbavování se pout: k manželce, o které předpokládal, že tu bude navždy, ke kariéře, které zasvětil tolik života, k té 31 let staré láhvi whisky. A znovu objevuje to, na čem mu skutečně záleží: dceru, kterou dlouho ignoroval, a dvě děti, s nimiž se ubíral podobnou cestou.
Bylo by však mnohem zajímavější sledovat, jak tímto bojem prochází skutečný člověk; na rozdíl od většiny má Andy záchrannou síť, díky níž je většina dramatu nepodstatná. Vnější hrozby v průběhu Vlastně tě mám ráda, tati pomalu probublávají na povrch, ale na rozdíl třeba od bojujícího otce Willa Smithe ve filmu Honba za štěstím má Andy tu výsadu, že je ze sebe nechá jen tak sklouznout. Přehnaná opulentnost těchto postav téměř znemožňuje soucítit s nimi.
Ale jen téměř, protože Keaton je v průběhu filmu nejsympatičtější a z postavy, která by mohla být povrchní, udělá postavu s opravdovou hloubkou. Film nám říká, že byl špatný otec a špatný manžel, ale postava, kterou vidíme na plátně, je dobrosrdečná a má dobré úmysly a v každém okamžiku říká správné věci; navzdory tomu, jak nesympatická by tato postava měla být, Keatonův jemný takt dělá z Andyho někoho, komu fandíme a s kým soucítíme na každém kroku
V Vlastně tě mám ráda, tati mu pomáhá vedlejší herecké obsazení a zejména Kunisová v roli jeho dospělé dcery, která se Keatonovi vyrovná charismatem a má dvě výrazné scény směřující k vyvrcholení filmu. Dobří jsou zde také Kevin Pollak jako Andyho spolupracovník z umělecké galerie Cy, Michael Urie jako kolega samoživitel, s nímž si vytvoří pouto, a Andie MacDowellová v nádherném cameu v jedné scéně jako Andyho bývalá manželka.
Scenáristka a režisérka Hallie Meyers-Shyer, dcera Nancy Meyers a Charlese Shyera, předtím natočila nedoceněnou, ale o to konvenčnější romantickou komedii s Reese Witherspoon Znovu doma. Ve filmu Vlastně tě mám ráda, tati sáhla po hlubší tematické látce v duchu charakterových studií ze 70. let a díky skvělým hereckým výkonům alespoň roztančila některé hluboké pravdy.
Vlastně tě mám ráda, tati často působí uzavřeně v izolované losangeleské bublině, ale některé hluboce lidské výkony vdechují život příběhu, který by jinak mohl působit odtrženě od každodenních bojů. Je to skromný film s nenápadným kouzlem, ale díky upřímnému zkoumání osobního růstu a vykoupení, které se realizuje v Keatonově poutavém ústředním výkonu, stojí za to si ho vyhledat.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře