Romantické filmy jsou velice nevyzpytatelným žánrem. Mohou skončit jako zapomenuté průměrné snímky bez nápadu plné srdceryvných scén, některé se ovšem povedou. Francis Lawrence, jehož jméno je známé díky skvělé komiksové adaptaci Constantine, kterou v roce 2005 převedl na filmová plátna, se pustil do další látky podle již existující předlohy. A musí se mu nechat, že odvedl výbornou práci.
Jen co se týče hlavní role, do které se nezdráhal obsadit křečovitého Roberta Pattisona. (Nechť je má hlava uříznuta a uvařena v kotli fanynkami Twilight ságy, ale kritiku na jejich hrdinu snést musím.) Ten mladík působí jako socha z mramoru, má stále tentýž výraz. Možná výrazy dva. Jeden pro znázornění neutuchající lásky a druhý výraz zděšení. K jeho smůle, jeden je horší než druhý.
Francis Lawrence byl dříve známý především díky tomu, že točil hudební klipy. Když se mu v roce 2005 naskytla možnost natočit film Constantine, ukázal, že jeho rozsah je daleko větší. Fanoušci komiksu s jeho prací příliš spokojení nebyli. Nelíbilo se jim hlavně obsazení Keanu Reevese do role Johna Constatnina. I mně Reeves připadal, jako by se ještě neprobral z Matrixu, nicméně mi jinak do té role sedl. (Nečetla jsem komiks, proto mi bylo celkem jedno, že originální John má mít světlé vlasy.)
V roce 2011 se Lawrence chopil látky podle knižního bestselleru autory Sary Gruenové a vykřesal z ní opravdu silně emotivní film. Příběh se odehrává v roce 1931, v období hospodářské krize. Navíc v cirkusovém prostředí, kde platí trochu jiná pravidla. Cirkusová společnost je sice jedna velká rodina, ale když zrovna není na výplaty, neštítí se ředitel August vyhodit pár přebytečných mužů z jedoucího vlaku. Naštěstí při obsazování došlo pouze v případě Pattisona k selhání. Ostatní role, ale především Christoph Waltz a jeho postava Augusta jsou skvěle zahrané. Christoph Waltz je vůbec opravdu vynikající herec. Do povědomí se dostal svou rolí plukovníka SS Hanse Landy v posledním Tarantinově filmu Hanebný pancharti, za kterou si také právem odnesl Oscara i Zlatý Glóbus. Waltz je neuvěřitelně charismatický člověk, takže i když hraje největšího prevíta, dokáže si získat divákovi sympatie. (Pokud se ovšem nesnaží uškrtit svou ženu).
Právě tento protiklad přirozeného, charismatického hereckého projevu Waltze a nepěkná strnulost Pattisona bije divákovi do oči po celou dobu filmu. Mně byl sympatičtější Hal Holbrook v roli starého Jacoba. Jeho výraz byl mnohem přirozenější.
Nechci tvrdit, že Pattisona zdegenerovala role třpytivého upíra Edwarda v Twilight sáze (přiznávám, že jsem ani jeden film neviděla), jenže Voda pro slony není pubertální love story, kde stačí, když hlavní herec nasadí jeden tragický výraz.
Samotný příběh je moc pěkně napsaný a pevně se drží hesla, že „život je to nejúžasnější představení na Zemi.“ Život Jacoba Jankowského byl vskutku velice dobrodružný, a ne příliš idylický. Jako mladík, zrovna v době své státní závěreční zkoušky zjišťuje, že při nehodě přišel o oba rodiče.
Narativní styl filmu trochu připomene Titanic. Jenže Voda pro slony nemá zázemí notoricky známé katastrofy, kam se zasadil jeden z nejromantičtějších příběhů, které kdy byly převedeny na plátno. Starý Jaocob nemůže udělat stejnou službu jako stará Rose vyprávějící skupině hledačů ztracených pokladů z Titaniku o svém dobrodružství. I když má Hal Holbrook svoje kouzlo, nevypráví tak skvělý příběh. A Pattison není DiCaprio a Reese Witherspoon je sice krásná a ponořená do své role, ale není to Rose.
Ne že by se herci snažili kopírovat nebo parazitovat na Titanicu. Nicméně trochu vám ho přeci jen Voda pro slony připomene. A tak se zdá, že veškeré herecké břímě leží na Waltzovi, jenž opravdu hraje skvěle a přebírá na sebe pozornost i tam, kde by měla stát v popředí ústřední milenecká dvojice.
Reese Witherspoon je jako Marlena sice věrohodná, ale má tu smůlu, že nedokáže zahrát velkou lásku k Jacobovi. Nevytvoří ono milostné jiskření. Sice mezi nimi funguje jistá chemie, ovšem není to nic, z čeho by divákovi nabíhala husí kůže. Nesedí jim to spolu.
Kdo nesnese pohled na trpící zvířata, měl by se před návštěvou tohoto snímku obrnit tím, že nějaké to menší týrání tu proběhne. August musí zachránit krachující živnost, proto kupuje slonici Rosie. Z té se nakonec opravdu stane hlavní hvězda cirkusu, jenže než i tomu dojde, užije si divák opravdu pekelní chvíle, kde hlavní roli ztvární Rosie, August a hlavně hák, kterému bude v této scéně věnovaná velká pozornost.
Natáčení se zvířaty muselo přinést tvůrcům hodně snažení a práce, ta se ale povedla. Zvířata hrají skvěle. A slonice Rosie si rozhodně získá nejvíce pozornosti, je svéhlavá ale především velice inteligentní. A jaká je to náhoda, že je zvyklá na povely v polštině. Jacob je totiž Polák a svou rodnou řeč nezapomněl.
Opravdu škoda toho jalového Pattisonova projevu. Zdá se, že jediná jeho oběť je v tom, že se naučil pár polských slovíček. Mohl věnovat více pozornosti tomu, aby se na jeho tváři alespoň na chvíli objevil nějaký jiný výraz. Opravdu jsem se snažila si ho oblíbit, ale nedařilo se mi to. Ale jsem možná jedna z mála, protože skupinka mladších dívek v zadních řadách by s mou kritikou opravdu nesouhlasila. Podle oněch projevů sympatií, které se ke mně občas donesly.
Voda pro slony rozhodně není špatný film ani ztráta času. Je to příjemné romantické drama s očekávaným koncem, nijak zvláštním přesahem, ale šikovnou režií, povedenou výpravou, hezky výtvarně zpracovaný a s pěknými kostýmy. Cirkusovou atmosféru naladil povedeně (a já se přesvědčila, že moje utvrzení v tom, že do cirkusu nikdy více nevkročím je oprávněné). Sází na silný příběh, který se snaží zpracovat v duchu starých tradic. Ale jako celek nepůsobí příliš vyrovnaně. Pokud ale patříte k příznivcům romantického žánru, budete tímto snímkem potěšeni.
Film se jmenuje Vlak do neznáma 😉
V angličtině Water for Elephants. Tudíž překlad správný - Voda pro slony:)