Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > The Batman – Recenze – 55%

The Batman – Recenze – 55%

b3
b3

Ještě, že jsem měl od nového Batmana tak nízké očekávání. Jsem totiž asi jediný poměrně nespokojený divák široko daleko. Proč? To se dozvíte v následujících řádcích, kde se zároveň pokusím vyhnout co nejvíc spoilerům.

Ale o čem nový Batman je? Bruce Wayne (Robert Pattinson) už nějakou tu dobu masku netopýřího muže používá a má vybudované renomé. To využívá i ve spolupráci s policií a konkrétně se známým komisařem Gordnem (Jeffrey Wright). Bojuje nejen s přebujelým zločinem v temném Gothamu, ale také se svým vnitřním já, které mu čím dál víc napovídá, že by to snažení měl prostě vzdát.

Novou jiskru pak ale zažehne tajemný a brutální Hádankář (Paul Dano), který postupně vraždí důležité osoby města. Hádánkář adresuje ve svých nápovědách právě Batmana, který tak musí vynaložit všechny své schopnosti, aby vraha společně s policií dopadl.

Během vyšetřování však naráží na spoustu překážek, násilí, politické pletichy a dokonce na temnou minulost své vlastní rodiny. Podaří se Hádankáře dopadnout včas? Co všechno bude muset Batman obětovat, aby Gothamu opět zachránit budoucnost? To se můžete stále ještě dozvědět v některých kinech, ale také na streamovacích službách.

b1

A teď si pojďme říct, proč jsem zvolil poměrně nízké hodnocení oproti mým ostatním „kolegům“ recenzentům. Začneme ale trochu od podlahy.

Batman vždy patřil do výkladní skříně komiksů DC díky své komplexnosti.

Není to jen o hrdinovi v kápi, který bojuje se zločinem a má jedno zásadní pravidlo. Je to především o celém světě kolem něho. Především pak o dalších postavách, které formují jeho charakter. Nesmíme totiž zapomenout na jeho druhou část, kterou je neodmyslitelně Bruce Wayne – boháč, playboy, filantrop, vážená osoba, trochu podivín a především nositel odkazu rodiny Waynů.

V kombinaci se zajímavými zápornými postavami a několika dalšími, které bychom spíš zařadili někam do zóny šedé (včetně samotného Batmana), dostáváme velmi zajímavý leč mnohdy ponurý a temný svět zločinu a spoustu osobních příběhů.

b6

Tenhle mix se snaží představit svým divákům v novém Batmanovi i režisér Matt Reeves, který má nelehký úkol – konkurovat Nolanově trilogii o temném rytíři, se kterou bude celkem logicky většina diváků snímek srovnávat. Reeves se proslavil jako režisér a scénárista hlavně jako tvůrce filmů o planetě opic a mnozí si budou pamatovat ještě Cloverfiled. Všechno jsou to snímky, kde je velmi dobře představen a vybudování poměrně temně laděný svět.

To samé se tedy dá tvrdit i u Batmana. Gotham má své kouzlo jak ve dne (několik širokoúhlých záběrů fakt stojí za to), tak ale především v noci. Město si žije neustále svým životem a v zapadlých uličkách se děje ledacos. A velmi často prší, což atmosféře dodává potřebnou dávku ponurosti, ale také je to parádní režisérská berlička, jak si usnadnit práci s efekty a hloubkou záběrů.

Do tohoto světa je zasazen příběh. Hlavní dějová linka se točí kolem Riddlera (česky hádankář), který je poměrně oblíbenou komiksovou postavou. Tady je divákům představen spíš jako geniální šílenec a sériový vrah, který má nějaký plán. To by nebylo nic špatného, ale postava až příliš připomíná kombinaci plitkých sériových vrahů s koženou maskou z jiné TV tvorby a Zodiaca (o kterém by natočen také celovečerní krimi snímek). O co hůř, tento děj je rozprostřen do celé délky filmu, což má za následek ztrátu tempa.

Co u ostatních Batmanů v čele s Temným rytířem fungovalo, tady působí jako „příliš málo másla namazaného na příliš velký krajíc chleba“. Zkrátka tenhle hádánkář tempo ty dlouhé 3 hodiny sám neutáhne (a ano pomrkávám tady třeba na Jokera v podání Ledgera).

To si Reeves při psaní scénáře spolu s Petrem Craigem téměř určitě uvědomovali a příběhové pozadí obohatili o politický boj. Ten totiž nakonec Riddlera stvořil a svým způsobem stvořil i nového Batmana.

Rodina Waynů nebyla politické hře ušetřena a Bruce Wayne v obleku Batmana postupně odhaluje i temnou minulost jeho rodiny. Politické pletichy jsou tu nicméně bohužel předkládány dost chaoticky a jejich představitelé jakbysmet. Skáče se ode zdi ke zdi, nikde se moc dlouho nezdržíme a na vysvětlování politického byznysu alá Godfather (Kmotr) můžete rovnou zapomenout. Kvůli tomu na mě příběh působil jako veliké unavující klišé, které ničím nepřekvapí, ale hlavně vám nenabídne nějakou výraznější perspektivu.

b4

Tomuto pocitu nepomáhají ani postavy, které mají být velmi důležitou součástí tříhodinového eposu. Tady u mě režisér narazil nejvíc. Ve své snaze vybudovat temný Batmanův svět zapomněl na to, že by do něj měl zasadit množství zajímavých postav, které mají svojí minulost a pohnutky. Co víc, postavy, které mají své reálné komiksové předlohy, se kterými je diváci budou často srovnávat.

Bohužel nic z toho úplně nevyšlo. Vůbec jsem neřešil barvu pleti postav nebo podobné nesmysly, jen abych to uvedl na pravou míru. Nicméně komisař Gordon je ve výsledku téměř neschopný detektiv, který kdykoliv má možnost, rozsvítí lampičku a čeká na netopýra. Ze své detektivní činnosti nepředvede vůbec nic a dalšího příběhu a interakce s Batmanem taky bylo velmi pomálu. Kdyby místo něj byl jmenován kdokoliv jiný (klidně i Pepík z Břevnova), tak to bude divákovi jedno, protože ve filmu není nic, co by legendární duo nějak opravdu propojovalo.

Další takovou postavou je samotný komorní Aflred. Zrovna na Alfreda Pennywortha v podání Andyho Serkise jsem se docela těšil, ale o to větší zklamání přišlo. Ve filmu má tak málo replik a prostoru, že kdyby ho tvůrci úplně vyškrtli, asi by to nikdo nepoznal. Těch několik vět, které celkově má navíc působí hodně škrobeně a snaží se vykrást podobné repliky Alfreda v podání Michaela Caina. Tohle mi lámalo srdce.

Další veledůležitou postavou měla být Catwoman (Kočičí žena) v podání Zoë Kravitz. Nikdo neočekával fenomenální výkon jako od Michelle Pfeiffer, ale tohle byla opravdu bída. Z ladné sebevědomé a všestranně schopné ženy se stala histerka v latexu a ustřižené kukle, která hledá svojí kamarádku prostitutku, během čehož jen tak mimochodem chce okrást největší kriminálníky ve městě. Jo a chce dostat Batmana mermomocí do postele, což je až úmorně trapný pokus. Její vliv na příběh he minimální, její scény kostrbaté, akce velmi často na zeleném plátně a CGI (protože Zoë asi neumí hrát a neumí se hýbat), takže to působí opravdu komicky a zároveň opět smutně. Jo jediná příběhová zmínka a pozadí, že tohle je kočičí žena je v momentě, kdy Batman stojí u ní v bytě, kolem jeho nohou chodí kočky a on utrousí „máte hodně koček“. To je vše. Nechápavě jsem zíral několik vteřin s otevřenou pusou na obrazovku a ptal se sám sebe, co jsem to sakra teď viděl a slyšel. Aby toho nebylo málo, tak nejsilnější moment měl přijít ke konci filmu, kdy Catwoman promlouvá do duše Batmana a snaží se ho přimět ke změně názoru. Místo femme fatale jsme ale všichni dostali zase jenom pokryteckou histerku, která „chce zatočit s těma bílejma boháčema“. Vážně se tvůrci snížili na takovou úroveň a na sílu tam napěchovali tuhle rasovou otázku (mimochodem Catwoman je černá)? Ano bohužel ano, a tady už jsem opravdu skřípal zubama.

Rád bych mluvil o dalších postavách, které utvářejí svět a Batmana samotného, ale bohužel moc není o čem mluvit. Falcone, Maroni, Tučňák, Brucovi rodiče Thomas a Martha. Všechno je to jen letem světem a nic konkrétního. O těchto postavách se často mluví ze třetí strany a v úvahách, takže nevidíte nic konkrétního. U Tučňáka se aspoň povedlo jeho dost odlišné, ale zajímavé ztvárnění. Je to dostatečně vlivný a slizký kriminálník, který se snaží pořád ještě vyšplhat v hierarchii nahoru k vedoucím rodinám. Toho jediného jsem docela pochopil a užíval si jeho přítomnost, což mě mile překvapilo. Jo a Colina Farrella by v něm poznal asi málo kdo, takže maskéři si zaslouží příplatek.

Tu nejdůležitější postavu jsem si nechal samozřejmě nakonec. Tou je samotný Batman v podání Roberta Pattinsona. Zde jsem měl opravdu nulová očekávání, takže můžu říct, že mě to nijak neurazilo. Před shlédnutím jsem vyjádřil několikrát obavu, že Pattinson nebude dobrý Batman, ale že nakonec může být solidní Batman, když se povede maska, oblek a akční scény. V tom jsem měl docela pravdu, Batmanova přítomnost je velmi výrazná a v obleku působí docela mohutně (scéna v metru budiž příkladem). Těch akčních scéna nakonec tolik není, protože zdejší Batman je spíš detektiv, což ale odpovídá komiksové předloze, za což jsem rád. Co se týče dialogů a samotného slovního vyjadřování, tady už Batman výrazně pokulhává. Měl znít tajemně a měl by působit až hrozivě. Na mě v tu chvíli ale působí jako teenager s maskou, co se snaží hrát na drsňáka, ale moc mu to nejde.

Menší obavy jsem měl i směrem k jeho ztvárnění Bruce Wayna. Tady mi to tvůrci nakonec dost usnadnili, protože Bruce se téměř nedočkáme. To, že ztvárnil nového Batmana právě Robert Pattinson je v tomto případě kámen úrazu, ne nutně kvůli jeho hereckým schopnostem, ale kvůli vzezření. Tento Batman/Bruce Wayne je totiž ten, který už má něco za sebou a bojuje se svými vnitřními démony. Měl by vypadat jak po psychické stránce, tak především po té fyzické jako dost zlomený člověk. Ta psychická se povedla, protože Pattinson opravdu působí jako vyšinutec, který už nedbá rodinného odkazu a hodlá obětovat městu v boji všechno, včetně svého života. Po fyzické stránce je tento Bruce v podání Roberta až příliš mladý a uhlazený týpek (správně byl mu mělo být mezi 45-50), který má pár jizev (ty se tedy moc nepovedly). O jeho muskulatuře jsem celou dobu spekuloval a těch pár záběrů, kde se to mohlo prodat mi potvrdilo, že z Pattinsona zázrak nevykřeseš. Tohle prostě není ani Kilmer, ani Clooney, natož Bale. Postava Batmana/Bruce Wayna jen doplňuje tu plejádu nemastných neslaných kolem něj, takže je velká škoda, že ani hlavní postava není tou, která by svou výjimečnou přítomností táhla a zachránila strohý příběh.

b5

Aby moje hodnocení bylo kompletní, musím zmínit ještě dvě „drobnosti“. Tou první je hudební doprovod. Nikdo včetně mě neočekával epický výkon, který předvedl Hans Zimmer v Nolanově trilogii. Bohužel ale musím konstatovat, že tuhle hudbu si opravdu jako samostatný soundtrack nepustím. Dostal jsem se k němu ještě před shlédnutím a zdál se mi hodně jednotvárný, plochý. Ale pořád dost temný, tak jsem ho nechtěl hned zatratit. Ve filmu se ale naplno projevila prázdnota. Ten strohý tón, který měl dotvářet atmosféru, zde udělal úplně jinou službu a podpořil nevýrazný pocit. Celé to bylo utahané, někdy až nudné a hudba vůbec ničím nepřekvapí. Žádné výrazné hudební téma, které by si divák pamatoval, žádná výrazná podpora slabších scén, které by hudba rozhodně mohla trochu zachránit. Už u posledních dvou Spidermanů jsem měl ten vtíravý pocit, že hudba není úplně ok, a tady se autor (Michael Giachino) těchto dvou zmíněných předvedl naplno. Nevýrazný, nudný, bez nápadu.

Druhou drobnost, která ale dost zásadním způsobem dokresluje postavu Batmana je jeho výbava. Spousta komiksových nadšenců kouká na každou novinku ve výstroji a lační po tom, aby netopýří muž zase použil nějakou tu svojí technickou vymoženost. Ani toho se zde moc nedostane. nějaké to vystřelovací lano, kontaktní čočky s nahráváním (podle mě totální kravina), a velký „nůž“ na hrudi. Toť vše. Kde Batman zapomněl zbytek vychytávek, které z něho dělají ninju, hrozbu číhající v temných zákoutích a zároveň brutálního bojovníka v boji tváří v tvář? To opravdu netuším. Kapitola sama o sobě je nový Batmobile, který je spíš parodií. Nolanův Temný rytíř zašel hodně daleko, ale i ostatní Batmani měli opravdu výrazné vozy se zajímavými prvky. Tento má k dispozici akorát trochu opancéřovaný „muscle car“ s motorem V8. Ten jediný ho trochu zachraňuje, protože ikonický zvuk „vé osmičky“ je vždycky super. Jinak je to opravdu dost obyčejné vozidlo, které se ve filmu příliš neukáže. Honička na dálnici s Tučňákem je pak už opravdu jen torzo zábavy, kterou by si diváci přáli. Žádná pořádná akce, žádné technické finesy nové káry, prostě jen silniční honička plná bordelu, podivných kamerových úhlů a deště (masivního deště mimochodem).

b2

Já osobně z nového Batmana rozhodně nejsem nadšen. Štěstí je, že jsem od něj také nic neočekával. Když se totiž na tento snímek podíváte bez růžových brýlí a hladem po komiksové zábavě, tak zjistíte krutou pravdu. Pravdu, že Batman z roku 2022 je příběhově plochý snímek, plný nezajímavých postav, neposkytující ani zajímavý hudební doprovod. Jediné dvě věci, které tak táhnou nového netopýra z vrstvy guana je velmi zajímavě vystavěný svět (a to vizuálně) a značka. Batman totiž značkou byl, je a bude. Brát to ale jako plus tohohle filmu je opravdu spíš jako poslední záchrana a mě překvapuje, jak málo stačí k tomu, aby se dnešní divák uspokojil. 55% je z mé strany ještě milosrdenství, protože kdybych se začal hrabat v komiksech, logice a moderních trendech, tak by se mi udělalo zle a hodnocení by šlo neoprávněně dolu. Potvrzeno už je i nové pokračování, ve kterém bude Joker, tak si přeji, aby Reeves zapracoval na tvorbě charakterů a na hudbě, protože když se to povede, tak s Jokerem v popředí to může být trhák.

Podívejte se na hodnocení The Batman na Kinoboxu.

Jak bude reklama vypadat?
-