Podezřelé dění v pozadí původní divadelní inscenace Pasti na myši Agathy Christie na londýnském West Endu v 50. letech minulého století je dokonalou kulisou pro film Vražda v Londýně, svižnou detektivku, která se nyní hraje v pražských kinech a streamuje na Disney .
Snímek Vražda v Londýně, který podle scénáře Marka Chappella natočil režisér Tom George, je prodchnutý svérázným smyslem pro humor ne nepodobným komediím bratří Coenů (viz: Zdrávas, Césare!), ale hraje si na příliš širokou strunu, než aby nás do příběhu skutečně vtáhl, a vedle vážněji míněné Skleněné cibule bledne.
Přesto však angažované ústřední herecké výkony Sama Rockwella a Saorise Ronana v rolích londýnských detektivů vyšetřujících vraždu, která je jádrem zápletky filmuVražda v Londýně, pomáhají zabránit tomu, aby se film stal přílišnou fraškou. Rockwellův detektiv-alkoholik dokonce poskytuje filmu dojemnou podzápletku, ačkoli Ronanová zůstává v roli jeho neskutečně impulzivního parťáka.
Dvojice vyšetřuje vraždu hollywoodského režiséra Lea Kopernicka (Adrien Brody) během večírku na oslavu uvedení stého představení Pasti na myši v Londýně roku 1953. Kopernick byl pověřen režírováním filmové adaptace Christieho hry, která měla jít do výroby, až skončí její uvádění; pěkný vtípek vzhledem k tomu, že o 70 let později Past na myši stále běží (navzdory pandemické přestávce).
V narážce na Christieho zápletku se všichni hlavní podezřelí shromáždí kolem mrtvoly v době, kdy na scénu dorazí Rockwellův inspektor Stoppard (poklona dramatičce českého původu) a Ronanův konstábl Stalker.
Je tu i herec Richard Attenborough (Harris Dickinson), který se krátce před vraždou dostal do pěstního souboje s Koperníkem. Attenborough byl skutečnou hlavní postavou filmu Past na myši v době jeho premiéry, než se objevil ve filmech jako Rillington Place 10; v dalším vtipu většina ostatních londýnských detektivů vyšetřuje vraždy spáchané Johnem Christiem, kterého Attenborough v tomto filmu hrál.
Mezi dalšími podezřelými jsou producent Shepperton Studios John Woolf (Reece Shearsmith), kterého Kopernick během svého pobytu v Londýně vydíral, spisovatel Mervyn Cocker-Norris (David Oyelowo), který se s Kopernickem dostal do ostrého sporu kvůli adaptaci Pasti na myši, a producentka hry Petula Spencerová (Ruth Wilsonová).
Zatímco každý z podezřelých má jasný motiv a Stalker po každém rozhovoru rychle dělá závěry, Stoppard varuje před rozumnějším přístupem... i když to může být jen záminka, jak vyšetřování oddálit, zatímco se zastaví v hospodě.
Jemná práce s charaktery těchto dvou postav je tím nejlepším, co See How They Run nabízí, přičemž nuancovaná práce Rockwella a Ronanové je příjemnou protiváhou široce komediálních výstupů jejich hereckých kolegů. Přesto jsou akce, které Stalker podnikne těsně před vyvrcholením, absurdně přehnané.
Finále filmu Vražda v Londýně je pěknou poklonou samotné Pasti na myši, i když film identitu vraha zastírá způsobem, který by se Christie nejspíš nelíbil. V závěru se dokonce objeví i sama spisovatelka, kterou důrazně ztvárnila Shirley Hendersonová, a to během přehnaného vyvrcholení vytrženého přímo z Koperníkova hollywoodského závěru.
Tento film rozhodně neobjevuje klasickou záhadnou vraždu, ale solidní návrat ke klasickému vzorci a výborné dobové ztvárnění Londýna roku 1953 pomáhají udělat z filmuVražda v Londýně utíkají příjemnou malou oddechovku.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře