V jarní várce filmů, které sice vyšly loni a jsou tak nominované na Oscary za loňský rok, nicméně k nám se kvůli zpoždění dostávají až letos, jeden snímek výrazně vyčnívá. Je to film Brutalista, který už stihl získat ceny New Yorských, Floridských i Los Angeleských filmových kritiků, hlavní cenu festivalu v Benátkách, tři Zlaté glóby, včetně těch za nejlepší film a režii a na hromadu dalších je nominovaný. Výrazně pak oslovil americkou Akademii, která mu letos udělila 10 nominací na Oscary. A není se čemu divit.
Za filmem stojí poměrně neznámý mladý režisér Brady Corbet. Začínal jako herec, ve vedlejších rolích se objevil například v Melancholii Larse von Triera, anebo americké verzi Funny games Michaela Hanekeho. Jako režisér má pak za sebou dva nepříliš výrazné filmy - Mládí vůdce z roku 2015 (které tedy získalo ocenění pro nejlepší debuty na festivalu v Benátkách) a Vox Lux z roku 2018. Brutalistu pak napsal ještě se svojí manželkou Monou Fastvold a psali to jako takový svůj vysněný projekt již několik let zpátky. První termíny natáčení měly být v letech, kdy nakonec proběhla covidová pandemie, a tak se výsledek dostal na plátna teprve loni. A že je na co koukat. Snímek vypráví příběh fiktivního maďarského architekta László Tótha, který se snaží po druhé světové válce, kterou kvůli svému židovskému původu strávil za ploty koncentráku, hledat v Americe svůj nový domov. Jenže v Americe jeho evropské úspěchy nikoho moc nezajímají, až na jednoho mecenáše, se kterým se Tóth shodou náhod seznámí.
Že Brutalista není jen tak obyčejný film napoví již jeho stopáž. Snímek má totiž na první pohled morbidních 215 minut s tím, že uprostřed je patnáctiminutová přestávka čili ve výsledku se jedná o dva, snadno odkoukatelné stominutové filmy. Druhým ukazatelem nevšednosti je pak formát, ve kterém je film natočen. Autoři totiž použili systém VistaVision, který zažíval boom právě v době, ve které se příběh odehrává. A když už jsem nakousl tu kameru, tak u ní i zůstanu. I když o obsahu by se daly vést dlouhé debaty, všichni se asi shodneme na tom, že ten film opravdu nádherně vypadá. Díky krásné kompozici záběrů, použitému materiálu od Kodaku, společně s barevností mizanscény a velmi kreativním a esteticky vkusným ztvárněním titulků dodává tento snímek divákovi výborný vizuální vjem a je to dle mého názoru už dost pádný argument, proč si na film zajít. Druhým pádným argumentem je pak samozřejmě ten příběh. Ano, můžeme se bavit o tom, že spousta scén by se dala vyhodit, že příběh občas zaběhne do vedlejších uliček, a i o tom, že závěrečné zvraty jsou poněkud nepřehledné. Já si ale myslím, že toto není úplně příběh, ve kterém se mají hledat velká tajemství. Jestli chcete vidět dlouhý a tajemný film, pusťte si třeba Tarkovského, nebo něco od Lynche. Toto se dle mého názoru mnohem více blíží například Kmotrovi, Tenkrát v Americe, nebo vzdáleně i Pánovi prstenů, a to nejen svou stopáží. Jsou to prostě velké, dramatické a epické příběhy, kde nemáte hledat nějaká složitá a mystická podobenství (i když je tam samozřejmě můžete najít). Máte u nich žasnout nad jejich velikostí a nad propracovaným a komplikovaným příběhem, který je prostě řemeslně i technicky výborně zvládnutý. A to se tady dle mého názoru děje. Čtyři hvězdičky pak udílím proto, že stejně jako výše jmenované i tento film bude nutné vidět vícekrát. Tady se nám zcela jistě zrodil kultovní snímek, který nám čas od času budou připomínat v Aeru a který si najde svou fanouškovskou základnu, jež si ráda udělá volné odpoledne na sledování tohoto opusu. A tu pátou hvězdičku přidám až tak po druhém třetím zhlédnutí, kdy odhalím to všechno, co mi při prvním sledování uniklo.
O tom, že tento snímek nějakého toho Oscara posbírá, není pochyb. Ale ať už to bude Adrien Brody za hlavní mužskou roli, Lol Crawley za kameru, anebo snad i Brady Corbet za režii, myslím, že to bude právem. Brutalista asi není filmem pro každého. Někoho odradí ta dvěstěminutová stopáž, někoho vidina dlouhého historického dramatu o architektuře, ale ti, kteří se nakonec odhodlají, si myslím, nebudou litovat. A pokud budou, nezbyde jim nic jiného, než aby si tento snímek dali ještě jednou.
Nejnovější komentáře