Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Oscarový Brutalista vstupuje do kin

Oscarový Brutalista vstupuje do kin

Photo © A24
Photo © A24
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (2 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Loading...

V jar­ní vár­ce fil­mů, kte­ré sice vyšly loni a jsou tak nomi­no­va­né na Oscary za loň­ský rok, nicmé­ně k nám se kvů­li zpož­dě­ní dostá­va­jí až letos, jeden sní­mek výraz­ně vyční­vá. Je to film Brutalista, kte­rý už sti­hl zís­kat ceny New Yorských, Floridských i Los Angeleských fil­mo­vých kri­ti­ků, hlav­ní cenu fes­ti­va­lu v Benátkách, tři Zlaté gló­by, včet­ně těch za nej­lep­ší film a režii a na hro­ma­du dal­ších je nomi­no­va­ný. Výrazně pak oslo­vil ame­ric­kou Akademii, kte­rá mu letos udě­li­la 10 nomi­na­cí na Oscary. A není se čemu divit.

Za fil­mem sto­jí poměr­ně nezná­mý mla­dý reži­sér Brady Corbet. Začínal jako herec, ve ved­lej­ších rolích se obje­vil napří­klad v Melancholii Larse von Triera, ane­bo ame­ric­ké ver­zi Funny games Michaela Hanekeho. Jako reži­sér má pak za sebou dva nepří­liš výraz­né fil­my -  Mládí vůd­ce z roku 2015 (kte­ré tedy zís­ka­lo oce­ně­ní pro nej­lep­ší debu­ty na fes­ti­va­lu v Benátkách) a Vox Lux z roku 2018. Brutalistu pak napsal ješ­tě se svo­jí man­žel­kou Monou Fastvold a psa­li to jako tako­vý svůj vysně­ný pro­jekt již něko­lik let zpát­ky. První ter­mí­ny natá­če­ní měly být v letech, kdy nako­nec pro­běh­la covi­do­vá pan­de­mie, a tak se výsle­dek dostal na plát­na tepr­ve loni. A že je na co kou­kat. Snímek vyprá­ví pří­běh fik­tiv­ní­ho maďar­ské­ho archi­tek­ta László Tótha, kte­rý se sna­ží po dru­hé svě­to­vé vál­ce, kte­rou kvů­li své­mu židov­ské­mu půvo­du strá­vil za plo­ty kon­cen­t­rá­ku, hle­dat v Americe svůj nový domov. Jenže v Americe jeho evrop­ské úspě­chy niko­ho moc neza­jí­ma­jí, až na jed­no­ho mece­ná­še, se kte­rým se Tóth sho­dou náhod sezná­mí.

Že Brutalista není jen tak oby­čej­ný film napo­ví již jeho sto­páž. Snímek má totiž na prv­ní pohled mor­bid­ních 215 minut s tím, že upro­střed je pat­nác­ti­mi­nu­to­vá pře­stáv­ka čili ve výsled­ku se jed­ná o dva, snad­no odkou­ka­tel­né sto­mi­nu­to­vé fil­my. Druhým uka­za­te­lem nevšed­nos­ti je pak for­mát, ve kte­rém je film nato­čen. Autoři totiž pou­ži­li sys­tém VistaVision, kte­rý zaží­val boom prá­vě v době, ve kte­ré se pří­běh ode­hrá­vá. A když už jsem nakou­sl tu kame­ru, tak u ní i zůsta­nu. I když o obsa­hu by se daly vést dlou­hé deba­ty, všich­ni se asi shod­ne­me na tom, že ten film oprav­du nád­her­ně vypa­dá. Díky krás­né kom­po­zi­ci zábě­rů, pou­ži­té­mu mate­ri­á­lu od Kodaku, spo­leč­ně s barev­nos­tí mizanscé­ny a vel­mi kre­a­tiv­ním a este­tic­ky vkus­ným ztvár­ně­ním titul­ků dodá­vá ten­to sní­mek divá­ko­vi výbor­ný vizu­ál­ní vjem a je to dle mého názo­ru už dost pád­ný argu­ment, proč si na film zajít. Druhým pád­ným argu­men­tem je pak samo­zřej­mě ten pří­běh. Ano, může­me se bavit o tom, že spous­ta scén by se dala vyho­dit, že pří­běh občas zaběh­ne do ved­lej­ších uli­ček, a i o tom, že závě­reč­né zvra­ty jsou poně­kud nepře­hled­né. Já si ale mys­lím, že toto není úpl­ně pří­běh, ve kte­rém se mají hle­dat vel­ká tajem­ství. Jestli chce­te vidět dlou­hý a tajem­ný film, pusť­te si tře­ba Tarkovského, nebo něco od Lynche. Toto se dle mého názo­ru mno­hem více blí­ží napří­klad Kmotrovi, Tenkrát v Americe, nebo vzdá­le­ně i Pánovi prs­te­nů, a to nejen svou sto­pá­ží. Jsou to pros­tě vel­ké, dra­ma­tic­ké a epic­ké pří­běhy, kde nemá­te hle­dat něja­ká slo­ži­tá a mystic­ká podo­ben­ství (i když je tam samo­zřej­mě může­te najít). Máte u nich žas­nout nad jejich veli­kos­tí a nad pro­pra­co­va­ným a kom­pli­ko­va­ným pří­bě­hem, kte­rý je pros­tě řeme­sl­ně i tech­nic­ky výbor­ně zvlád­nu­tý. A to se tady dle mého názo­ru děje. Čtyři hvěz­dič­ky pak udí­lím pro­to, že stej­ně jako výše jme­no­va­né i ten­to film bude nut­né vidět více­krát. Tady se nám zce­la jis­tě zro­dil kul­tov­ní sní­mek, kte­rý nám čas od času budou při­po­mí­nat v Aeru a kte­rý si najde svou fanouš­kov­skou základ­nu, jež si ráda udě­lá vol­né odpo­led­ne na sle­do­vá­ní toho­to opu­su. A tu pátou hvěz­dič­ku při­dám až tak po dru­hém tře­tím zhléd­nu­tí, kdy odha­lím to všech­no, co mi při prv­ním sle­do­vá­ní unik­lo.

O tom, že ten­to sní­mek něja­ké­ho toho Oscara posbí­rá, není pochyb. Ale ať už to bude Adrien Brody za hlav­ní muž­skou roli, Lol Crawley za kame­ru, ane­bo snad i Brady Corbet za režii, mys­lím, že to bude prá­vem. Brutalista asi není fil­mem pro kaž­dé­ho. Někoho odra­dí ta dvěs­tě­mi­nu­to­vá sto­páž, něko­ho vidi­na dlou­hé­ho his­to­ric­ké­ho dra­ma­tu o archi­tek­tu­ře, ale ti, kte­ří se nako­nec odhod­la­jí, si mys­lím, nebu­dou lito­vat. A pokud budou, nezby­de jim nic jiné­ho, než aby si ten­to sní­mek dali ješ­tě jed­nou.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,13711 s | počet dotazů: 269 | paměť: 63756 KB. | 17.03.2025 - 09:19:40