Příběh nového Vymítače ďábla začal na Haiti, kde fotograf Victor (Leslie Odom, Jr.) přišel před dvanácti lety v důsledku katastrofálního zemětřesení o těhotnou manželku Sorenne (Tracey Graves). Naštěstí se podařilo zachránit novorozenou dcerku Angelu (Lidya Jewett), o kterou se Victor od té doby vzorně stará. Absolutně ho proto vykolejí, když se jednoho dne Angela nevrátí domů ze školy. Zmizela společně se spolužačkou Katherine (Olivia O’Neill) ´´v lese za městem a zoufalí rodiče, policisté, vojáci a dobrovolníci po nich marně pátrají. Třetího dne se stane zázrak. Dezorientované a vyčerpané dívky se objeví na malé farmě, daleko od místa, kde zmizely. Bezmeznou radost však záhy vystřídá narůstající znepokojení. Po důkladném lékařském vyšetření jsou sice Angela i Katherine označeny za zcela zdravé, jejich chování ale naznačuje, že si z toho, co prožily, odnesly víc než jen nepříjemnou vzpomínku. Zkušený exorcista by na první pohled poznal, že jsou obě dívky posedlé. Victor je ale pragmatik, který na peklo ani nebe nevěří, dokud ho nezažije na vlastní kůži. Tou dobou už ale může být pozdě. Pro všechny....
Vymítač ďábla Williama Friedkina z roku 1973 je nestárnoucí hororovou klasikou, která v roce 1973 zvládla diváky šokovat nejen díky ikonickým a dodnes mrazivým momentům. Jde dodneška o významný milník žánru, jehož největším problémem je, že se mu nevyhla realizace spousty pokračování. Původní Vymítač ďábla se v letech 1977 a 1990 dočkal dvou pokračování, v letech 2004 a 2005 poté došlo na dvojici prequelů, kde v roli otce Martina nahradil Maxe von Sydowa Stellan Skarsgård. Respekt, kteří mnozí k původnímu Friedkina chovají, podtrhuje fakt, že mnoho tvůrců prohlásilo, že by bylo bláznovství reagovat nějaký reboot původního snímku, nejen díky faktu, že se žádný navazující snímek kvalitám Friedkinova filmu nepřiblížil. Každý ovšem ví, že se časy mění. Studio Universal se tak pár let nazpátek rozhodlo investovat celkem 400 milionů dolarů (!!!!) do zcela nové trilogie, přičemž režie prvního snímku se chopil David Gordon Green. Ten režisér Travičky zelené nebo nebo Prince a pruďase, který se pár let nazpátek chopil režie i scénáře nejnovější trilogie Halloween. William Friedkin se poté sice premiéry nového filmu nedožil a zemřel před 2 měsíci, ještě před smrtí ovšem stihl prohlásit, že ve snímek Greena nevkládá velkou důvěru. A není se ani moc čemu věřit.
Halloween z roku 2018 (který navázal pouze na původní film Johna Carpentera z roku 1978 a všechny ostatní následně ignoroval) možná zvládl mnohé fanoušky původního filmu potěšit, se zbytkem nové trilogie to ovšem tak snadné nebylo. Jak ještě někteří zvládli v jisté rovině ocenit druhý díl s názvem Halloween zabíjí, třetí díl s názvem Halloween končí je pro mnohé lidi jedním ze hřebíků do rakve ikonického slasherového zabijáka Michaela Myerse, a jak byl po premiéře prvního dílu trilogie Green mnohými vyzdvihován, po závěru nové trilogie zbyla již pouze nenávist. Dává tak vlastně smysl, že Green již nyní bere zpět prohlášení o tom, že se chopí celé trilogie a naznačuje, že tomu tak úplně nebude. Green tentokrát do hry sice nevrací Jamie Lee Curtis, ale Ellen Burstyn z původního Exorcisty, místo Carpenterovi vzdává chvílemi poctu zmíněnému Friedkinovi, Znamení víry ovšem ve finále utvrdí pouze status zbytečného filmu. A fakt, že investovat 400 milionů dolarů zrovna do této trilogie možná nebyla nejrozumnější investice.
Vymítač ďábla sice mohl v roce 1973 vyděsit diváka mnohem snadnějším způsobem a doba letí raketovým způsobem, přesto je původní Vymítač ďábla milníkem i díky faktu, že skrývá dodnes mnoho památných momentů a má především Friedkinovu vizi, skrývá funkční linku konfliktu otce Karase v podání Jasona Millera s jeho vírou, a dá se snadno odůvodnit proč je tak snadné i 50 let po premiéře k původnímu snímku chovat zasloužený respekt. Ten sice může na první pohled chovat i Green, výsledek přesto působí tak trochu bez srdíčka. Chybí tomu děsivá atmosféra, silnější momenty a především nádech té nepříjemnosti, který zvládá i po 50 letech vyvolávat původní film. Halloween z roku 2018 sice mohl do jisté míry fungovat jako milostný dopis původnímu filmu, nový Vymítač ďábla ovšem tento nádech postrádá. A chvílemi vlastně snadno vyvolá pocit, že to tak ledabyle snad ani dopadnout nemohlo.
Málokterý film byl v posledních letech tak výraznou ukázkou toho, že se tu snad jenom ždímá populární značka bez žádné přidané hodnoty navíc. Kdyby byl podtitul Znamení víry (v originále Believer) povýšen na hlavní název filmu, z filmu by zmizela Ellen Burstyn i Linda Blair i ikonický hudební motiv a film by tak přišel o jakoukoliv spojitost se značkou Vymítač ďábla, nic by to v podstatě znamenat nemuselo. Tam, kde se v Greenově Halloweenu s návratem Jamie Lee Curtis do role Laurie Strode pracovalo nějak smyslně, působí návrat Ellen Burstyn do role Chris MacNeil nejen směšně, ale vůči herečce vyloženě neuctivě. Motiv konfliktu s vírou tentokrát není tolik silný jako v případě zmíněného otce Karase, vše je navíc až příliš předvídatelné.
Původní Vymítač ďábla zvládl být provokativní v několika momentech, například díky momentu, kdy posedlá Regan v podání Lindy Blair v původním Vymítači ďábla masturbuje pomocí krucifixu. Momenty jako otáčení hlavy o 360 stupňů nebo chůze po čtyřech pozpátku jsou momenty, které zvládají dodnes vyvolávat mráz. V původním filmu se nějak zajímavě pracovalo s motivem vírou v boha, nejen skrz postavu otce Karase. S ničím takovým se v tomto případě počítat nedá. Herci možná umí hrát a je to vidět, kromě Burstyn a dostatečně výrazného Leslie Odom Jr. v hlavní roli stojí za zmínku hlavně ústřední posedlé dívky v podání Lidye Jewett a Olivie O’Neill. Jenomže pořád je to tak trochu málo.
Znamení víry trvá necelé dvě hodiny, v kontrastu s původním dvouhodinovým snímkem ovšem nedokáže Green nějak pečlivě vybudovat ústřední zápletku, stejně tak mu vlastně chybí nějaká nápaditost a výraznější vize. Scénář, který Green napsal spolu s Peterem Sattlerem, možná pracuje se zajímavým motivem o tom, že fungují různé přístupy k exorcismu, ani z tohoto nápadu ovšem nic tak obstojného nevypadne. Žádná postava nemá tak výrazný dějový oblouk jako několikrát zmíněný Karas z původního filmu, Leslie Odom Jr. se sice může snažit sebevíce, jeho konflikt s vírou kvůli osobní tragédii ovšem zase tolik nosný není. A našroubování Chris MacNeil do děje je tak trochu křečovité, kdy to celé skutečně působí dojmem, že jde pouze o nějakou formu snahy, aby šlo Znamení víry skutečně vnímat jako pravou součást celé série. Kdyby ovšem její postavu nahradila nějaká zcela nová a neznámá, emocionální váhu by film zřejmě zanechal stejnou.
Nejvíce ve finále bolí závěrečné vymítání, a to nejen při nostalgickém vzpomínání na finální část původního snímku. To, co má nejspíš působit děsivě, ve finále spíše působí směšně. Postav je příliš, některé z nich tam prostě jsou, a pak to celé dojde k nějakému zdánlivě šokujícímu finále, které je ovšem snadné odhadnout na míle dopředu. David Gordon Green rozhodně není patlal a u Znamení víry pořád ovládá nějaké řemeslné kvality, po Halloween končí jde ovšem o další ukázku toho, že mu v hororovém žánru zřejmě pšenka nepokvete. A Friedkinův duch by rázem mohl mít svobodné právo Greena posednout. Film o tom, jak duch režiséra hororové klasiky posedne duši někoho, kdo nedůstojným pokračováním vrhá na původní film nemilé světlo, by rozhodně mohl být o poznání zajímavější.
Do nové trilogie Vymítač ďábla bylo investováno celkem 400 milionů dolarů, už po prvním dílu je ovšem jasné, že tohle nebyla ta nejlepší investice. David Gordon Green je rozumný, že už tak nějak začíná naznačovat, že rychle zmizí. Znamení víry není peklem v pravém slova smyslu, protože Green pořád ovládá řemeslo a není vyložený patlal. V porovnání s jeho prvním Halloweenem je ovšem jasné, že tahle sázka na jistotu prostě nefunguje, jedná se jednoduše o zbytečný hororový návrat, který kvality, atmosféru i horor původního filmu nevidí ani z rychlíku. Tenhle horor vymítání nepotřebuje, na to je příliš bez svého vnitřního démona. Nejzásadnější film Williama Friedkina si rozhodně zasloužil více, Green by po tragickém závěru své Halloween trilogie měl vlastně zvážit, zda se mu chce u hororového žánru nadále setrvat....
Verdikt: 4 z 10
Části seriálu: Vymítač ďábla
- Vymítač ďábla - nejslavnější film Williama Friedkina (Francouzská spojka)
- Vymítač ďábla: Znamení víry
Nejnovější komentáře