Yves Sain Laurent - 60 %

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Životní pří­běhy slav­ných osob­nos­tí láka­jí fil­ma­ře jed­nak tím, jak je jejich ces­ta za život­ním úspě­chem nároč­ná, ale z obchod­ní­ho hle­dis­ka se jed­ná o sáz­ku na jis­to­tu zná­mé­ho jmé­na. Módní návr­hář Yves Saint Laurent spl­ňu­je obě pod­mín­ky. Měl talent, úspěch, slá­vu a ori­gi­nál­ní nápa­dy. Současně však byla v jeho živo­tě obdo­bí, kte­rá pro něj neby­la jed­no­du­chá.

Dětství strá­vil Yves se svou rodi­nou v Alžíru a jako sedm­nác­ti­le­tý ode­šel do Paříže. Začíná svou slav­nou kari­é­ru v salo­nu uzná­va­né­ho Christiana Diora. Plachý mla­dík se sám nepro­sa­zu­je, ale má talent, kte­rý nelze pře­hléd­nout. V lis­to­pa­du 1957 ve věku pou­hých 21 let je požá­dán, aby se stal umě­lec­kým ředi­te­lem mód­ní­ho domu nedáv­no zesnu­lé­ho Christiana Diora. Veřejnosti se před­sta­ví svou prv­ní mód­ní kolek­ci hau­te cou­tu­re, kte­rá se stá­vá oka­mži­tým hitem. Během mód­ní pře­hlíd­ky se také sezna­mu­je s Pierrem Bergém, svou budou­cí lás­kou a život­ním i obchod­ním part­ne­rem. Talent a cit pro ori­gi­nál­ní nápa­dy dostá­va­jí mla­dé­ho návr­há­ře do popře­dí zájmu spo­le­čen­ské sme­tán­ky. Pracovní nasa­ze­ní i stre­so­vé situ­a­ce ale půso­bí na cit­li­vou ner­vo­vou sou­sta­vu Yvese tak, že musí být hospi­ta­li­zo­ván v léčeb­ně. Odtud odchá­zí s dia­gnó­zou mani­o­de­pre­siv­ní poru­chy. Pro obchod­ní znač­ku Dior pře­stá­vá být per­spek­tiv­ní a spo­lu s Pierrem Bergém začí­na­jí s novou obchod­ní znač­kou Yves Saint Laurent. Následuje úspěš­né zakot­ve­ní ve svě­to­vé návr­hář­ské špič­ce. Yves a Pierre jsou nejen spo­lu­pra­cov­ní­ky, ale stá­va­jí se život­ní­mi part­ne­ry. Prožívají spo­lu úspě­chy i obdo­bí hod­ně obtíž­ná.

Režisérem fil­mu je fran­couz­ský herec  Jalil Lespert, kte­rý má na svém kon­tě hod­ně fil­mo­vých postav. Režisérsky se uve­dl fil­mem Proti vět­ru, kde se podí­lel také na tvor­bě scé­ná­ře. Stejný postup zvo­lil i pro svůj dru­hý film Yves Sain Laurent. Předlohou se sta­la živo­to­pis­ná kni­ha vyda­ná v roce 1993 od novi­nář­ky Laurence Benaïm.  Na scé­ná­ři ješ­tě spo­lu­pra­co­val  Jacques Fiesch ( Markýz de Sade) a Marie-Pierre Huster. Tvůrci fil­mu se sna­ži­li maxi­mál­ně vyu­žít doku­men­ty, kte­ré jim posky­tl sám Pierre Bergé. Z cel­ko­vé­ho vyzně­ní fil­mu je zřej­mé, že sna­hou auto­rů fil­mu bylo vychá­zet ze zná­mé fak­to­gra­fie a cit­li­vě při­blí­žit kom­pli­ko­va­ný cito­vý život hlav­ní posta­vy. Film zachy­cu­je obdo­bí začát­ků kari­é­ry mla­dé­ho návr­há­ře, jeho zdro­je inspi­ra­ce i zájmy. Současně se ale pro­je­vu­jí růz­né strán­ky jeho kom­pli­ko­va­né pova­hy ve vzta­hu ke své rodi­ně, pří­te­li, spo­lu­pra­cov­ní­kům i náhod­ným zná­mým. Filmový pří­běh opouš­tí hrdi­nu v obdo­bí, kdy je už úspěš­ný, ale musí si ješ­tě urov­nat svůj osob­ní život. V závě­ru fil­mu vzpo­mí­ná Pierre Bergé na své­ho zemře­lé­ho pří­te­le s obdi­vem  sou­čas­ně s likvi­da­cí jejich spo­leč­né sbír­ky umě­lec­kých před­mě­tů.

Atmosféru večír­ků i záku­li­sí mód­ních pře­hlí­dek sní­mal kame­ra­man Thomas Hardmeier bez sna­hy o šoku­jí­cí zábě­ry. Některé scé­ny jsou inspi­ro­va­né docho­va­nou foto­do­ku­men­ta­cí a jak je to u fran­couz­ských fil­mů čas­té, je tu i sna­ha o pře­ne­se­ní  umě­lec­ké atmo­sfé­ry. Kamera sní­má také cit­li­vě intim­ní scé­ny, kte­ré kon­čí názna­kem a pone­chá­va­jí dosta­teč­ný pro­stor pro divá­ko­vu fan­ta­zii.

Hlavní roli hra­je Pierre Niney, mla­dý talen­to­va­ný herec, kte­rý má za sebou zku­še­nos­ti z něko­li­ka fil­mů i ze slav­né Comédie-Françai. Režiséři vyu­ží­va­jí nejen jeho schop­nos­ti zahrát role dra­ma­tic­ké, ale více mož­nos­tí dosud dostá­val v kome­di­ích. Přestože role Yvese byla Pierrovi blíz­ká věkem i fyzic­kou podo­bou, neby­lo snad­né zahrát uza­vře­nou a cito­vě kom­pli­ko­va­nou posta­vu zná­mé­ho návr­há­ře. Pierre dal své posta­vě urči­té vnitř­ní napě­tí, kte­ré je patr­né v kaž­dé situ­a­ci. To v kon­tras­tu s ostat­ní­mi her­ci fun­gu­je a pod­tr­hu­je jeho odliš­nost. Zkušenějšího pří­te­le a obchod­ní­ho part­ne­ra hra­je Guillaume Gallienne, kte­rý posta­vě Pierra dává umír­ně­ně naje­vo své city a vystu­pu­je jako chá­pa­jí­cí a trpí­cí tatí­nek nebo star­ší kama­rád.

Film Yves Sain Laurent je zají­ma­vým výle­tem do svě­ta mód­ní­ho prů­mys­lu, ale zůstá­vá na půli ces­ty. Zpočátku se děj slib­ně roz­ví­jí, začát­ky u Diora, blá­zi­nec, nový pří­tel a vznik fir­my. Vypadá to na začá­tek pes­t­ré­ho a zají­ma­vé­ho živo­to­pis­né­ho fil­mu. Jenže potom násle­du­je jen prá­ce, prá­ce, prá­ce nebo večír­ky, dro­gy, večír­ky. Občas se obje­ví náznak rodí­cí­ho se nové­ho vzta­hu, ale to nijak neo­vliv­ňu­je pro­voz samot­né fir­my. Scénář nedá­vá divá­kům mož­nost poznat způ­sob obchod­ní a pra­cov­ní spo­lu­prá­ce obou hlav­ních postav. Ve fil­mu je malý pro­stor pro zachy­ce­ní for­mo­vá­ní jejich vzta­hu a tak zůstá­vá jen otáz­ka, proč zůsta­nou přes růz­né úle­ty s dro­ga­mi celo­ži­vot­ní­mi part­ne­ry.  Scéna v bazé­nu z Maroka při hře na prav­du při­bli­žu­je nijak důle­ži­té infor­ma­ce ze živo­ta hlav­ní­ho hrdi­ny a stej­ně tak může­me chá­pat lis­to­vá­ní umě­lec­kou pub­li­ka­cí jako jed­ním ze zdro­jů tvo­ři­vé mód­ní inspi­ra­ce.

Je jas­ně, že 106 minut dlou­hý film nemů­že sta­čit pro vysti­že­ní živo­ta člo­vě­ka. Přesto si mys­lím, že se hlav­ně tvůr­cům fil­mu nepo­da­ři­lo nalézt motiv, kte­rý by pří­běh pro­po­jil. Co se nepo­da­ři­lo vysvět­lit, to má zachrá­nit závě­reč­ná scé­na vzpo­mí­ná­ní. I bez této scé­ny by film při­ne­sl pohled na zají­ma­vou osob­nost mód­né­ho a obchod­ní­ho svě­ta. Soužití Pierra a Yvese neby­lo urči­tě pro­cház­ka růžo­vým sadem, ale poda­ři­lo se jim vytvo­řit záze­mí pro tvor­bu ori­gi­nál­ních mode­lů a zná­mou obchod­ní znač­ku.

Pro milov­ní­ky živo­to­pis­ných fil­mů zůsta­ne Yves i nadá­le tro­chu tajem­ný a kdo čeká vzru­ši­vé scé­ny nebo naho­tin­ky, ten bude zkla­mán.

Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?
2. září 2025Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?Na konci prázdnin do českých kin vstoupila dokumentární road-movie Velký vlastenecký výlet. Snímek pojednává o českém filmovém štábu, jenž do blízkosti reálných bojů na Ukrajině přivezl Čechy, kteří věří ve vítězství Ruska a v to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kin
30. srpna 2025Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kinKdyž měly Čelisti v roce 1975 premiéru, nejenže vyděsily diváky, ale také změnily filmový průmysl. Thriller Stevena Spielberga o přímořském městečku ohroženém velkým bílým žralokem se stal kulturním fenoménem, který zahájil éru letních blockbusterů a změnil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleru
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře