Kritiky.cz > 101 nejlepších hororů > #21 - Ďábelské ženy (1955)

#21 - Ďábelské ženy (1955)

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Ještě před prv­ním hit­chcocko­vým fil­mem, s nímž se zapsal do dějin horo­ru, tu máme film, kte­rý si zaslou­ží být mezi těmi nej­lep­ší­mi stej­ně dob­ře jako Mistrovy fil­my.

Ďábelské ženy

Les Diaboliques

Francie, 1955, 116 minut

Režie:Henri-Georges Clouzot

Scénář: Henri-Georges Clouzot a Jérôme Geromini na zákla­dě romá­nu Pierra Boileaua a Thomase Narcejace

Hrají:

Simone Signoret (Nicole Horner)

Véra Clouzot (Christina Delassalle)

Paul Meurisse (Michel Delassalle)

Charles Vanel (Alfred Fichet)

Obrovským sko­kem jsme opus­ti­li 40. léta a dosta­li jsme se až do dru­hé polo­vi­ny let pade­sá­tých. Důvod je jed­no­du­chý. V mezi­do­bí nevznik­ly fil­my, kte­ré by auto­ři kni­hy o 101 nej­lep­ších horo­rech pova­žo­va­ly za dosta­teč­ně vhod­né pre­zen­ta­ce a repre­zen­ta­ce žán­ru. A co si bude­me poví­dat, ve Spojených stá­tech té doby nevzni­ka­jí v prav­dě šper­ky. Hlavně, když si uvě­do­mí­me, že na počát­ku 50. let začí­ná točit Ed Wood.

Ale byly zde i dal­ší pro­blémy. Klasické horo­ro­vé sním­ky s mon­st­ry už pros­tě netáh­ly a Hollywood zatím nedo­ká­zal při­jít s náhra­dou. Samozřejmě pokud nepo­čí­tá­me mis­tra Hitchcocka, kte­rý už se v 50. letech blýsk­nul sním­ky jako Okno do dvo­ra, Vražda na objed­náv­ku a dal­ší­mi. U Hitchcocka je ale tro­chu pro­blém, že v sou­čas­né době se vět­ši­na jeho fil­mů řadí k thrille­rům, a tak auto­ři 101 nej­lep­ších horo­rů vybra­li pro svou pub­li­ka­ci pou­ze Hitchcockovi fil­my, kte­ré se horo­ro­vé­mu žán­ru blí­ží nej­ví­ce, a navíc jsou jed­ně­mi z jeho nej­lep­ších – PsychoPtáci. Ale o těch až poz­dě­ji.

Pro sku­teč­ně dob­rý film se musí­me podí­vat do Francie. A o Hitchcockovi se nezmi­ňu­ji vůbec náho­dou. Henri-Georges Clouzot je totiž nazý­ván fran­couz­ským Hitchcockem, a je nut­né říci, že po zhléd­nu­tí „Ďábelských žen“ s tím­to názo­rem napros­to sou­hla­sím. Jeho budo­vá­ní atmo­sfé­ry je doko­na­lé a nut­no říci, že podob­né Hitchcockovu. První polo­vi­nu fil­mu sle­du­je­me, jak se dvě ženy, kte­ré spo­lu pra­cu­jí na jed­né ško­le (jed­na je ředitelkou/majitelkou, dru­há uči­tel­kou, jakousi pomoc­nou silou) sna­ží pro­vést svůj plán vraž­dy muže. Ten je man­že­lem ředi­tel­ky a záro­veň milen­cem dru­hé. Zápletka jed­no­du­chá a ve své jed­no­du­chos­ti doko­na­lá. Seznámení s posta­va­mi, ukáz­ka toho, jaký je muž haj­zl, chlad­nost jed­né ženy, bojác­nost a pobož­nost dru­hé. Ale nako­nec dojde k vraž­dě.

Jenže nic není tako­vé, jak se na prv­ní pohled zdá. Začnou se dít podiv­né věci, kte­ré mnoh­dy nema­jí logic­ké vysvět­le­ní. Alespoň zdán­li­vě. Ale je to dáno jen tím, že Clouzot přes­ně věděl, co má divá­ko­vi uká­zat. Skutečnou poin­tu se dozví­me až ve finá­le, i když ostří­le­né­mu milov­ní­ku fil­mů může být jas­ná pře­dem. Rozhodně se ale nejed­ná o druh poin­ty, kte­rá by byla jas­ná již po prv­ních minu­tách fil­mu. Divák si na ni musí pěk­ně počkat.

Clouzot vytvo­řil film, kte­rý spo­lu s Hitchcockovými vytvá­řel horo­ro­vý předob­raz pro mno­hé jiné sním­ky své doby, jež však pře­de­vším kopí­ro­va­ly a nepři­chá­ze­ly s novou myš­len­kou. Clouzotovy postu­py jsou nad­ča­so­vé, a i přes­to, že je film čer­no­bí­lý, je jeho vyzně­ní úžas­né. Nebo mož­ná prá­vě pro­to, že je čer­no­bí­lý. Francouzské kine­ma­to­gra­fii za „Ďábelské ženy“ tles­kám, neboť uká­za­la, že nee­xis­tu­je pou­ze Hollywood, ale že sku­teč­ně kva­lit­ní sním­ky lze dělat i jin­de.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Skvělá atmo­sfé­ra, para­no­id­ní, mys­te­ri­óz­ní, pros­tě nád­he­ra. Herecké výko­ny jsou výteč­né, ono se také není čemu divit, tako­vá Simone Signoret je drži­tel­kou Oscara, skvě­le jí sekun­du­je i Véra Clouzot, reži­sé­ro­va man­žel­ka, kte­rá za svůj život hrá­la pou­ze ve třech fil­mech – všech­ny má na svě­do­mí Henri-Georges.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Asi by se dalo pole­mi­zo­vat o tom, jest­li se sku­teč­ně jed­ná o horor. Ale už jsem si zvy­kl, že kate­go­rie horo­ru je chá­pá­na tak širo­ce, že i tenhle film do ní může­me bez pro­blé­mů zařa­dit.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 5.8.2019


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hodnocení Ďábelské ženy na Kinoboxu.

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#91 - Šestý smysl (1999)
30. listopadu 2020#91 - Šestý smysl (1999)M. Night Shyamalan a jeho mistrovské dílo, kterým si získal fanoušky, jež v poslední době ztrácí. Bohužel. "Šestý smysl" je ale legendou. Šestý smysl The Sixth Sense USA, 1999, 107 minut Režie: M. Night Shyamalan Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#90 - Záhada Blair Witch (1999)
23. listopadu 2020#90 - Záhada Blair Witch (1999)Mnohými milovaný, mnou zatracovaný horor, který začal éru "found footage", která na rozdíl od japonských duchařských hororů zatím nic na zájmu neztratila. Záhada Blair Witch The Blair Witch Project USA, 1999, 81 minut Režie: Daniel Myrick…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#89 - Kruh (1998)
16. listopadu 2020#89 - Kruh (1998)Japonský "Kruh" započal doslova šílenství. Šílenství po japonských hororech s duchy, černovlasými, děsivými. Už to trochu opadlo, ale i tohle přinesl konec 90. let. Kruh Ringu Japonsko, 1998, 96 minut Režie: Hideo Nakata Scénář: Hiroshi Takahashi…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#88 - Vřískot (1996)
9. listopadu 2020#88 - Vřískot (1996)"Vřískot" se stal úhelným kamenem moderního hororu, filmem, který znamenal i obrodu parodií, bohužel v tom nejhorším slova smyslu. Vřískot Scream USA, 1996, 111 minut Režie: Wes Craven Scénář: Kevin Williamson Hrají: Neve Campbell (Sidney) Skeet…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#87 - Dellamorte Dellamore (1994)
2. listopadu 2020#87 - Dellamorte Dellamore (1994)"Dellamorte Dellamore" je filmem, který mě překvapil a zařadil jsem si ho mezi nejlepší komedie, které jsem zatím na poli hororu viděl. Hned vedle "Braindead" a filmu "Re-Animátor". Dellamorte Dellamore Dellamorte Dellamore Itálie, Francie, Německo, 1994,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#86 - Drákula (1992)
26. října 2020#86 - Drákula (1992)Mnohými je tahle adaptace klasického upířího románu odsuzována, ale podle mě si Coppola vedl skvěle a natočil "Draculu", jaký by měl být. Drákula Dracula USA, 1992, 128 minut Režie: Francis Ford Coppola Scénář: James V. Hart…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 2,18599 s | počet dotazů: 243 | paměť: 39931 KB. | 29.08.2025 - 22:36:45