Jestliže víte, co znamená slovo „voyeur“, víte i, co se skrývá pod označením „Peeping Tom“. Taková postava je sama o sobě dost lákavou studnicí možností, kterými lze příběh rozvést. Michael Powell se vydal cestou vraždění.
Peeping Tom
Velká Británie, 1960, 101 minut
Režie:Michael Powell
Scénář: Leo Marks
Hrají:
Karlheinz Böhm (Mark Lewis)
Anna Massey (Helen Stephens)
Maxine Audley (Mrs. Stephens)
Moira Shearer (Vivian)
Ano, i herec, který se proslavil především rolí okouzlujícího císaře Franze Josefa po boku nádherné princezny Sissi v podání Romy Schneider, může být masovým vrahem. A to vrahem skutečně výtečným. Böhmovo podání je jednou z hlavních deviz filmu. Umí se tvářit nevinně, ale přesto stále vidíme, že na něm něco není v pořádku. Divák okamžitě zjistí, co to je, ale postavy se to dovídají až průběžně. Divák tak zná pravdu od začátku, ale stává se svědkem toho, jak se s ní seznamují ostatní. Sám se stává Peeping Tomem.
„Peeping Tom“ je návratem do Velké Británie a zároveň návratem k barevnému filmu. Skoro se zdá, že američtí hororoví autoři se s barvou nedokázali úplně vypořádat a raději natáčely své filmy nadále černobílé. Na jednu stranu některým filmům to prospělo, jiné by si barvu zasloužily. Později to pochopil i Hitchcock, který „Psychem“ prokázal své mistrovství v černobílé a „Ptáky“ zase ukázal, že to přece jen jde i jinak a není nutné se v hororu spoléhat pouze na omezené barevné spektrum.
„Peeping Tom“ je jednoduše voyeur, ten, kdo se rád dívá. Většinou si je představujeme jako chlapíky, co v křoví sledují dvojici, která se líbá, případně se rovnou plně oddává své touze, zatímco dotyčný se pohledem na ně ukájí. Ale Mark Lewis to dotáhl dál. Po dětství, které prožil po boku zvláštního vědce, který pomocí kamery sledoval, jak jeho vlastní syn reaguje na strach, se z Marka stala osoba, která je zamilovaná do své kamery. A to doslova. Přesto si ale během filmu uvědomujeme, že je to láska i prokletí zároveň. V momentě, kdy se jí totiž na jeden večer vzdá, zjistí, že se bez ní dá žít a že ten život může být příjemný. Směje se, cítí radost. A zamiluje se. Jedna z velmi dojemných scén filmu, především v kontextu zbytku.
Strach je základem filmu, stejně jako je neoddělitelnou součástí Markova života. Jeho potřeba je jednoduchá. Potřebuje vidět strach ve svých obětech. Chce vidět tu čiročirou esenci hrůzy, která se zračí v očích obětí těsně před smrtí. Záběr musí být dokonalý a Mark se doslova propadá do zoufalství-šílenství ve chvíli, kdy tomu tak není.
Mark je skutečně podivnou postavou. Je divákem, ale zároveň režisérem. Chce být tím, kdo scénu vytváří, ale zároveň chce být u toho, aby viděl, jak jeho scéna působí na ostatní. Režíruje si tak vlastně svoje vlastní krátké filmy, které následně sleduje z pozice diváka. Sám divák filmu se pak dostává do zvláštní pozice, kdy není jasné, jestli je pouze součástí publika, anebo přímo součástí filmu. Linie diváka a linie herce se zde prolíná skvělým způsobem. A to vše v barvě a za neustálé přítomnosti kamery.
Film je unikátem a ukazuje, že Britové pochopili potenciál barveného filmu o hodně dříve než Američané. „Peeping Tom“ je skvělou ukázkou toho, kam horor směřoval. Výtečně zahraný masový vrah, zajímavý příběh a snaha o přiblížení skutečnosti v její realistické podobě. Přesto je „Peeping Tom“ v záběrech poměrně mírný, dnešní kinematografie by se rozhodně nebránila detailnějším záběrům zabíjení. Ale i tohle patří ke kouzlu filmu a doby.
Proč film zařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Film je na svou dobu velmi syrový, s čímž se kritika těžko vyrovnávala a téměř snímek odsoudila k záhubě. Ale naštěstí se prokázalo, že kvalita se neztratí a snímek až do dnešní doby přežil. Díky bohu za to.
Proč film nezařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Mírné nedostatky v tricích, především pak poslední scéna, kdy se Mark zabíjí je poměrně nezvládnutá, hlavně ve chvíli, kdy do sebe zabodává hrot, kterým v minulosti tolikrát vraždil.
Další film patřící mezi „101 nejlepších hororů“ vyjde 16.9.2019
Článek je součástí seriálu 101 nejlepších hororů na internetovém magazínu Horor-Web.cz.
Podívejte se na hodnocení Peeping Tom na Kinoboxu.
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
30. listopadu 2020#91 - Šestý smysl (1999)M. Night Shyamalan a jeho mistrovské dílo, kterým si získal fanoušky, jež v poslední době ztrácí. Bohužel. "Šestý smysl" je ale legendou. Šestý smysl The Sixth Sense USA, 1999, 107 minut Režie: M. Night Shyamalan Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
23. listopadu 2020#90 - Záhada Blair Witch (1999)Mnohými milovaný, mnou zatracovaný horor, který začal éru "found footage", která na rozdíl od japonských duchařských hororů zatím nic na zájmu neztratila. Záhada Blair Witch The Blair Witch Project USA, 1999, 81 minut Režie: Daniel Myrick…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
16. listopadu 2020#89 - Kruh (1998)Japonský "Kruh" započal doslova šílenství. Šílenství po japonských hororech s duchy, černovlasými, děsivými. Už to trochu opadlo, ale i tohle přinesl konec 90. let. Kruh Ringu Japonsko, 1998, 96 minut Režie: Hideo Nakata Scénář: Hiroshi Takahashi…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
9. listopadu 2020#88 - Vřískot (1996)"Vřískot" se stal úhelným kamenem moderního hororu, filmem, který znamenal i obrodu parodií, bohužel v tom nejhorším slova smyslu. Vřískot Scream USA, 1996, 111 minut Režie: Wes Craven Scénář: Kevin Williamson Hrají: Neve Campbell (Sidney) Skeet…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
2. listopadu 2020#87 - Dellamorte Dellamore (1994)"Dellamorte Dellamore" je filmem, který mě překvapil a zařadil jsem si ho mezi nejlepší komedie, které jsem zatím na poli hororu viděl. Hned vedle "Braindead" a filmu "Re-Animátor". Dellamorte Dellamore Dellamorte Dellamore Itálie, Francie, Německo, 1994,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
26. října 2020#86 - Drákula (1992)Mnohými je tahle adaptace klasického upířího románu odsuzována, ale podle mě si Coppola vedl skvěle a natočil "Draculu", jaký by měl být. Drákula Dracula USA, 1992, 128 minut Režie: Francis Ford Coppola Scénář: James V. Hart…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Nejnovější komentáře