Kritiky.cz > 101 nejlepších hororů > #69 - Kvílení vlkodlaků (1981)

#69 - Kvílení vlkodlaků (1981)

Kvileni
Kvileni
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

V roce 1981 vznik­ly dva fil­my o vlkod­la­cích, kte­ré změ­ni­ly ten­to žánr. Tím prv­ním bylo prá­vě „Kvílení vlkodla­ků“, prv­ní trans­for­ma­ce vlkodla­ka v reál­ném čase.

Kvílení vlkodla­ků

The Howling

USA, 1981, 91 minut

Režie: Joe Dante

Scénář: John Sayles a Terence H. Winkless pod­le romá­nu Gary Brandnera

Hrají:

Dee Wallace (Karen White)

Patrick Macnee (Dr. George Waggner)

Dennis Dugan (Chris)

Christopher Stone (Bill Neill)

Joe Dante je reži­sé­rem, kte­rý na fil­mo­vá plát­na pře­ve­dl původ­ní horor „Piraňa“, ale také „Gremliny“ pod­le scé­ná­ře Chrise Columbuse. Ano, toho Columbuse, co má na svě­do­mí prv­ní dva „Pottery“ nebo prv­ní dva fil­my „Sám doma“. Právě za „Gremliny“ jsem mu maxi­mál­ně vděč­ný. Je to jeden z mých prv­ních „horo­rů“ a vůbec jeden z fil­mů mého mlá­dí, kte­ré jsem pros­tě milo­val. Ani po dlou­hé době se nic nezmě­ni­lo.

„Kvílení vlkodla­ků“ je fil­mem, o kte­rém jsem věděl, ale nikdy dří­ve jsem ho nevi­děl. Zase tak moc neli­tu­ji. Film roz­hod­ně není pro­pa­dák, to nechci říkat, ale na dru­hou stra­nu, mě osob­ně pří­liš neu­chvá­til. Přiznám se, že nevím, čím přes­ně to je. Ale mám pocit, že v tomhle fil­mu šlo pře­de­vším o to, abychom se popr­vé podí­va­li, jak se člo­věk mění ve vlkodla­ka, a to tak, aby se před námi ode­hrál celý pro­ces. Ten je sice vel­mi pove­de­ný, ale sku­teč­nost, že hlav­ní posta­va jen sto­jí a sle­du­je, jak se člo­věk mění v mon­strum, mi to celé kazi­la. Takhle se pros­tě nehra­je. Kdyby se pře­de mnou někdo měnil ve vlkodla­ka, tak kolem sebe trou­sím a sna­žím se zmi­zet, jak rych­le to jde. Škoda, pro­to­že jinak by se mi scé­na vel­mi líbi­la.

Ale co fil­mu pří­liš nelze vytknout, jsou prá­vě mas­ky a efek­ty, i když v jed­nu chví­li, kdy se dva lidé mění před ohněm, je patr­né, že spíš jde o ani­mo­va­ný film než o film hra­ný. Jinak jsou ale mas­ky úžas­né, a když při­jde na scé­nu Eddie, jehož trans­for­ma­ci sle­du­je­me kom­plet­ní, musí­me uznat, že tohle pros­tě dělal pro­fe­si­o­nál. Žádné digi­tál­ní efek­ty, nic tako­vé­ho. V tomhle je film pros­tě úžas­ný. Skoro se mi chce říct, že se mu moder­ní digi­tál­ní „Vlkodlak“ nemů­že nikdy rov­nat. Ale i přes­to mě „Kvílení vlkodla­ků“ tolik nenadchlo.

Asi je to pře­de­vším herec­ký­mi výko­ny, kte­ré nejsou ničím osl­ni­vým, a v pod­sta­tě o ně vůbec nejde. Dee Wallace mi jako hlav­ní hrdin­ka pří­liš nese­dí a pro mě film netáh­ne. Kdyby tam byl někdo jiný, vůbec bych se nezlo­bil. Unylost někte­rých nápa­dů je pro mě až smr­tí­cí kom­bi­na­ce. Hlavně nemož­nost nastar­to­vat auto­mo­bil. To už oprav­du není mož­né vymys­let nic jiné­ho? Já nevím, mož­ná před tři­ce­ti lety to byl sku­teč­ně pro­blém, zas tak dale­ko moje paměť nesa­há.

Děj sním­ku se točí kolem toho, že tele­viz­ní repor­tér­ka je málem obě­tí vraž­dy, z čehož se nedo­ká­že jen tak dostat, v čemž jí má pomo­ci pobyt v osa­dě, kde jsou dal­ší lidé s pro­blé­mem. Jenže psy­cho­a­na­lý­za je tady tro­chu pro­blém, pro­to­že všich­ni v osa­dě jsou váž­ně div­ní. Ne jen tím lid­ským způ­so­bem.

Ale film má své sil­né posel­ství. Poukazuje pře­de­vším na to, jak je spo­leč­nost zka­že­ná. Nechci tvr­dit, že jsme všich­ni vlkod­la­ci, ale do jis­té míry je to prav­da. Snažíme se najít mís­ta, kde nám pomo­hou, jako je komu­ni­ta ve fil­mu, ale při­tom vlast­ně nachá­zí­me něco úpl­ně jiné­ho. Nejsilnější je pak zakon­če­ní fil­mu, kte­ré má oprav­du sil­né posel­ství. Ať se v tele­vi­zi děje v pod­sta­tě coko­li, je to jen tele­vi­ze, je to jen fik­ce. Pokud toho nejsme svěd­ky pří­mo na mís­tě, abso­lut­ně nás to neza­sáh­ne a je nám to jed­no.

Finální scé­na a finál­ní záběr je sku­teč­ně pove­de­ný a pro mě osob­ně závěr vyzdvi­há­vá film o něco výše. Hlavně je zde pro­stor pro pokra­čo­vá­ní, čehož se tvůr­ci chyt­li a nato­či­li celou řadu dal­ších fil­mů. O kva­li­tě lze opět pole­mi­zo­vat.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Film má skvě­lé mas­ky a efek­ty. Film je asi jed­ním z nej­lep­ších fil­mů o vlkod­la­cích, ale osob­ně si mys­lím, že tenhle horo­ro­vý podžánr má na více. Uvidíme, jak se k tomu posta­ví „Americký vlkodlak v Londýně“, kte­rý bude recen­zo­ván brzy, neboť byl natá­čen ve stej­né době jako „Kvílení vlkodla­ků“.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Unylé herec­ké výko­ny pro mě osob­ně nej­ví­ce film srá­že­jí k zemi. Do jis­té míry to vyna­hra­zu­je úpl­né finá­le, kte­ré si sku­teč­ně nese posel­ství a je vel­mi sil­ným momen­tem.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 6.7.2020


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hodnocení Kvílení vlkodlaků na Kinoboxu.

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#91 - Šestý smysl (1999)
30. listopadu 2020#91 - Šestý smysl (1999)M. Night Shyamalan a jeho mistrovské dílo, kterým si získal fanoušky, jež v poslední době ztrácí. Bohužel. "Šestý smysl" je ale legendou. Šestý smysl The Sixth Sense USA, 1999, 107 minut Režie: M. Night Shyamalan Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#90 - Záhada Blair Witch (1999)
23. listopadu 2020#90 - Záhada Blair Witch (1999)Mnohými milovaný, mnou zatracovaný horor, který začal éru "found footage", která na rozdíl od japonských duchařských hororů zatím nic na zájmu neztratila. Záhada Blair Witch The Blair Witch Project USA, 1999, 81 minut Režie: Daniel Myrick…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#89 - Kruh (1998)
16. listopadu 2020#89 - Kruh (1998)Japonský "Kruh" započal doslova šílenství. Šílenství po japonských hororech s duchy, černovlasými, děsivými. Už to trochu opadlo, ale i tohle přinesl konec 90. let. Kruh Ringu Japonsko, 1998, 96 minut Režie: Hideo Nakata Scénář: Hiroshi Takahashi…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#88 - Vřískot (1996)
9. listopadu 2020#88 - Vřískot (1996)"Vřískot" se stal úhelným kamenem moderního hororu, filmem, který znamenal i obrodu parodií, bohužel v tom nejhorším slova smyslu. Vřískot Scream USA, 1996, 111 minut Režie: Wes Craven Scénář: Kevin Williamson Hrají: Neve Campbell (Sidney) Skeet…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#87 - Dellamorte Dellamore (1994)
2. listopadu 2020#87 - Dellamorte Dellamore (1994)"Dellamorte Dellamore" je filmem, který mě překvapil a zařadil jsem si ho mezi nejlepší komedie, které jsem zatím na poli hororu viděl. Hned vedle "Braindead" a filmu "Re-Animátor". Dellamorte Dellamore Dellamorte Dellamore Itálie, Francie, Německo, 1994,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#86 - Drákula (1992)
26. října 2020#86 - Drákula (1992)Mnohými je tahle adaptace klasického upířího románu odsuzována, ale podle mě si Coppola vedl skvěle a natočil "Draculu", jaký by měl být. Drákula Dracula USA, 1992, 128 minut Režie: Francis Ford Coppola Scénář: James V. Hart…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 2,30194 s | počet dotazů: 249 | paměť: 30569 KB. | 02.09.2025 - 05:58:20