#7 - Vrah mezi námi (M)

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Tenhle film by se i v češ­ti­ně měl nazý­vat pros­tě M. Je to výstiž­né, je to tajem­né a je to záro­veň sym­bo­lic­ké pojme­no­vá­ní, kte­ré k tomuhle fil­mu pros­tě pat­ří. Proto jsem si dovo­lil pone­chat M ale­spoň v závor­ce.

Vrah mezi námi

M

Německo, 1931, 110 minut

Režie: Fritz Lang

Scénář: Fritz Lang a Thea von Hrabou na zákla­dě novi­no­vých člán­ků o vra­ho­vi Peteru Kurtenovi od Egona Jacobsona

Hrají:

Peter Lorre (Hans Beckert)

Ellen Widmann (Paní Beckamnnová)

Inge Landgut (Elsie Beckamnnová)

Otto Wernicke (Inspektor Karl Lohmann)

Rovnou říkám, že nemám rád čes­ké pře­kla­dy názvů fil­mů, a tak i když se na vrcho­lu toho­to člán­ku skví jmé­no Vrah mezi námi, tenhle film pro mě bude vždyc­ky jen M. A rov­nou říkám, že to je film geni­ál­ní, ale stej­ně tak dodá­vám, že tako­vý film nepat­ří k 101 nej­lep­ším horo­rům, a to i přes­to, že jed­no­znač­ně pat­ří mezi 100 nej­lep­ších fil­mů, jaké kdy byly nato­če­ny.

M má veskr­ze jed­no­du­chý pří­běh. Ve měs­tě řádí vrah dětí, kte­ré­ho chce dopad­nout nejen poli­cie, ale také míst­ní zlo­čin­ci, na kte­ré díky vraž­dám padá špat­ná pověst. Aby nemě­li pro­blémy, tak se urči­tým způ­so­bem vlast­ně sta­ví na stra­nu záko­na. Samozřejmě po svém.

Většina fil­mu je kon­ci­po­vá­na jako hon­ba za vra­hem, nej­pr­ve pát­rá­ní po jeho totož­nos­ti, a pak i sna­ha ho pří­mo chy­tit. Film je vysta­věn v prav­dě geni­ál­ně a někte­ré momen­ty jsou nato­lik sil­né, že se člo­vě­ku nechce ani věřit, že bylo mož­né vytvo­řit tako­vý film již před osm­de­sá­ti lety. Ale je tomu tak a já jsem rád, že jsem ho mohl koneč­ně zhléd­nout.

M neza­čí­ná prv­ní vraž­dou, začí­ná ve chví­li, kdy se vrah chys­tá už k vraž­dě osmé. A nut­no říci, že úvod fil­mu je snad doko­na­lý. Navození atmo­sfé­ry pís­ní, kte­rou si pro­zpě­vu­je malá díven­ka. Písní, kte­rá oka­mži­tě donu­tí divá­ka pře­mýš­let o tom, co se sta­ne. A divák nemu­sí čekat dlou­ho. Scéna, kdy si dív­ka hází míčem o sloup, na kte­rém je pla­kát o hle­da­ném vra­ho­vi, je sku­teč­ně sil­ná, hlav­ně ve chví­li, kdy se na pla­ká­tě obje­ví stín. Smysl je napros­to jas­ný. Malá Elsie se dostá­vá do pro­blé­mů. Za vše pak hovo­ří chví­le, kdy se k drá­tům vyso­ké­ho napje­tí vzná­ší baló­nek, kte­rý Elsie od tajem­né­ho muže dosta­la. V momen­tě, kdy se Elsiina mat­ka dívá scho­diš­těm dolů, celý dům je prázd­ný, a volá její jmé­no, dochá­zí divá­ko­vi nezvrat­nost osu­du, kte­rá je zde tak patr­ná, že není potře­ba vidět, jak je malá Elsie zabi­ta. Násilí ve fil­mu v pod­sta­tě nee­xis­tu­je, respek­ti­ve není zob­ra­zo­vá­no, ale o to sil­něj­ší je dopad na divá­ka.

Policejní razie, pří­chod Karla Lohmanna, pora­da poli­cej­ní­ho sbo­ru a pora­da zlo­čin­ců, kte­ré jsou sní­má­ny sou­běž­ně, aby zde vzni­kl kon­trast mezi obě­ma sku­pi­na­mi, ale záro­veň aby bylo patr­né, že obě sku­pi­ny mají něco spo­leč­né­ho. Nejsilnější scé­ny se však nachá­ze­jí pře­de­vším v dru­hé polo­vi­ně fil­mu. Rozhodně mezi ně pat­ří vel­ké M, kte­ré si jeden ze zlo­čin­ců napí­še na ruku, kte­rou pak obtisk­ne na záda vra­ha, aby tak kaž­dý poznal, koho má sle­do­vat. Je to ve chví­li, kdy si vrah, s nevin­nou tvá­ří Petera Lorrea, již vybral dal­ší oběť. V této chví­li chá­pe­me, že se vrah nedo­ká­že ovlá­dat. Scéna u výlo­hy, kde v odra­zu vidí malou dív­ku jas­ně doka­zu­je, že potře­bu­je tu dív­ku, že ji potře­bu­je zabít.

I když se zpr­vu zdá, že se jed­ná o chlad­no­krev­né­ho vra­ha, finál­ní scé­na u sou­du zlo­čin­ců, uka­zu­je, že Hans Beckert je v pod­sta­tě šílen­cem, že si nemů­že pomo­ci, že musí vraž­dit pro­to, že nemá na výběr. Když nevraž­dí, sly­ší výčit­ky, sly­ší hla­sy mrtvých dívek, vidí jejich tvá­ře, tvá­ře jejich matek. Pouze když páchá zrůd­né činy, má klid. Zde se uká­za­lo, že Lorre je skvě­lým her­cem a že M se musí řadit mezi nej­lep­ší fil­my his­to­rie. Soud má tak sil­né vyzně­ní, že mě až mra­zi­lo. Snad mož­ná pro­to byl film zařa­zen mezi 101 nej­lep­ších horo­rů, i když tam pros­tě pod­le mě nepat­ří. Nechci říkat, že mám patent na defi­no­vá­ní horo­ru, ale M je pod­le mě vel­mi sil­ným dra­ma­tem s detek­tiv­ní záplet­kou, snad mož­ná thrille­rem, ale dle mého názo­ru se nejed­ná o horor. I když nut­no říci, že pocit, kte­rý si z fil­mu divák odná­ší, je mnoh­dy sil­něj­ší než u moder­ních horo­rů.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Film umí vzbu­dit strach, hlav­ně ve chví­li, kdy si divák uvě­do­mí, pro­ti komu to sto­jí, kdo je vlast­ně Hans Beckert a co je to za zrů­du. Je dob­ře nato­če­ný, pro­ti tomu vůbec nic, vlast­ně si mys­lím, že se jed­ná o nej­lep­ší film noir vůbec.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Film není horor. Primárním úče­lem fil­mu není v lidech vzbu­dit strach či hrů­zu nebo zne­chu­ce­ní. Dle mého názo­ru je zařa­zen mezi horo­ry pře­de­vším pro­to, že se jed­ná o film děsi­vý, niko­li horo­ro­vě, ale činem, kte­rý M spáchal.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 29.4.2019


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Vrah mezi námi na Kinoboxu.
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře