#95 - 28 dní poté (2002)

Načítám počet zob­ra­ze­ní...

„28 dní poté“ je pro mě osob­ně jeden z nej­lep­ších zom­bie horo­rů poro­me­rov­ské éry. Prázdný, vylid­ně­ný Londýn, to je váž­ně síla.

28 dní poté

28 Days Later...

Velká Británie, 2002, 113 minut

Režie: Danny Boyle

Scénář: Alex Garland

Hrají:

Cillian Murphy (Jim)

Naomie Harris (Selena)

Brendan Gleeson (Frank)

Christopher Eccleston (Major Henry West)

Danny Boyle je jeden z nej­lep­ších brit­ských reži­sé­rů a doka­zu­je to kaž­dým svým fil­mem. Vlastně mu ani tak nezá­le­ží na téma­tu. Může nato­čit horo­ro­vou apo­ka­ly­p­su, pří­běh indic­ké­ho klu­ka ane­bo sko­ro doku­men­tár­ní film o jed­nom týp­ko­vi, co nechal ruku pod kame­nem. To ani nemlu­vím o „Trainspottingu“. Každý jeho film je udá­los­tí, kaž­dý je jiný. Událostí se sta­lo i „28 dní poté“. Už prv­ních něko­lik minut vás dosta­ne. V tom nej­lep­ším slo­va smys­lu, v jakém na vás může film zapů­so­bit. Je ohro­mu­jí­cí, je str­hu­jí­cí, je děsi­vý, je dra­ma­tic­ký. Přitom je to jen o lidech a o tom, jak se zacho­va­jí v nej­kri­tič­těj­ší situ­a­ci, když zemi, nebo spí­še Británii, zasáh­ne apo­ka­ly­psa.

Jeden z nej­lep­ších zom­bie horo­rů vlast­ně vůbec není o zom­bie. Máme tu infek­ci, kte­rá se šíří stej­ně jako zom­bie infek­ce, ale vůbec tu nejde o poží­rá­ní lid­ské­ho masa, ale pros­tě jenom o to, že agre­se se musí šířit. Nejen koře­ní musí prou­dit.

Příběh „28 dní poté“ vyprá­ví o tom, jak je eko­lo­gie pro náš svět vlast­ně nebez­peč­ná. Pitomá sna­ha akti­vis­tů osvo­bo­dit uvěz­ně­ná zví­řa­ta vede k tomu, že celá Británie do 28 dní skon­čí jako vyprázd­ně­ný ost­rov, kde žije jen pár nor­mál­ních lidí, zby­tek jsou vřeš­tí­cí šíle­né opi­ce, kte­ré se sna­ží jen kous­nout, mož­ná tro­chu rozkou­sat, ale pak jít dál. Infikovat a šířit náka­zu. Úvod je vel­mi krát­ký, ale v tomhle fil­mu víme, co náka­zu způ­so­bi­lo. Vážně jen mali­cher­nost. Snaha zachrá­nit malič­kost zni­či­la celý svět.

Ale na fil­mu je důle­ži­těj­ší, co násle­du­je. Záběr na vylid­ně­ný Londýn je jed­nou z nej­ú­žas­něj­ších sce­né­rií fil­mu vůbec. Na obra­zo­vém dojmu při­dá­vá skvě­le zvo­le­ná digi­tál­ní kame­ra. Kamera, hud­ba, Cillian Murphy, režie a pří­běh jsou tím hlav­ním, co dělá z „28 dní poté“ tak skvě­lý film, kte­rý pat­ří k těm nej­lep­ším horo­rům, co byly nato­če­ny, roz­hod­ně pak k nej­lep­ším brit­ským horo­rům vůbec.

„28 dní poté“ je o náka­ze, ale podob­ně jako u komik­su „Živí mrt­ví“ je náka­za pou­ze odra­zo­vým můst­kem, poza­dím, na němž se ode­hrá­vá pří­běh oby­čej­ných lidí. Jim, Selena a Hannah. Zjišťujeme, jak je nový svět jiný, jak je nebez­peč­ný, ale hlav­ně, uvě­do­mu­je­me si, že někte­ří lidé jsou pros­tě stej­ná hova­da, jaká byla před kata­stro­fou. V tom­to pří­pa­dě jsou to vojá­ci, ale mohl by to být kdo­ko­li jiný. Kromě hovad, kte­rá půjdou jen po svém pro­spě­chu, a nebu­de jim zále­žet na ničem, jsou tu ale i lidé, kte­ří se musí nau­čit žít spo­lu. I když je film kata­stro­fic­kou ukáz­kou budouc­nos­ti, kon­čí hap­py endem, za kte­rý se Boyle nemu­sí sty­dět. Ne ve všech pří­pa­dech je nut­né, aby byli hlav­ní hrdi­no­vé požrá­ni. Tady svit­la nadě­je. Nejsme si sice záchra­nou jis­tí, ale vidí­me ji jako světlou mož­nost.

„28 dní poté“ je fil­mem, kte­rý oži­vil zájem o zom­bie horo­ry, po něm při­šli nové Romerovy fil­my, Snyderův rema­ke kla­si­ky „Úsvit mrtvých“, ale také komiks „Živí mrt­ví“, kte­rý, jen tak mimo­cho­dem, také začí­ná v nemoc­ni­ci. „28 dní poté“ je důle­ži­tým mez­ní­kem sub­žán­ru a roz­hod­ně je to film, kte­rý by měl kaž­dý fanou­šek horo­ru vidět. Jsou tu tak nád­her­né zábě­ry, že vám to váž­ně vyra­zí dech.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Skvěle vybra­né pro­stře­dí, nád­her­né prázd­né uli­ce a svět, kde je pře­ži­tí den­ním chle­bem. Film sta­ví na vel­mi zná­mém téma­tu, ale je scho­pen jej podat nově, zají­ma­vě a evrop­sky.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Vzhledem k tomu že se jed­ná o jeden z mých oblí­be­ných horo­rů, nechce se mi nic moc vytý­kat, ale pokud, tak v někte­rých pasá­žích mi pou­ži­tí digi­tál­ní kame­ry při­jde dost neu­mě­lé. A naka­že­ní Brandona Gleesona... No, mož­ná by to šlo pro­vést i tro­chu jinak.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 4.1.2021


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hod­no­ce­ní 28 dní poté na Kinoboxu.
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#91 - Šestý smysl (1999)
30. listopadu 2020#91 - Šestý smysl (1999)M. Night Shyamalan a jeho mistrovské dílo, kterým si získal fanoušky, jež v poslední době ztrácí. Bohužel. "Šestý smysl" je ale legendou. Šestý smysl The Sixth Sense USA, 1999, 107 minut Režie: M. Night Shyamalan Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře