Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Smrtelné stroje (Mortal Engines) – Recenze – 40%

Smrtelné stroje (Mortal Engines) – Recenze – 40%

SmrtelnC3A9strojerecenzefilmu
SmrtelnC3A9strojerecenzefilmu
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...
Americké post-apokalyptické sci-fi Smrtelné stro­je se ode­hrá­vá někdy po roce 3100, kdy zbyt­ky civi­li­za­ce, z vel­ké čás­ti vyhla­ze­né před tisí­cov­kou let niči­vou glo­bál­ní vál­kou, pře­ží­va­jí povět­ši­nou v moto­ri­zo­va­ných měs­tech na běží­cích pásech (kte­rá se poží­ra­jí mezi sebou), pří­pad­ně kde­si za hra­ni­cí východ­ní Evropy za vel­kou zdí (kam měs­ta nesmě­jí). Motorizovaný Londýn má pod pal­cem jeden z jeho vlád­ců jmé­nem Thaddeus (Hugo Weaving), jemuž jde po krku zjiz­ve­ná dív­ka Hester (Hera Hilmar), kte­ré před lety zabil mat­ku. Hester však její pomsta nevy­jde kvů­li mla­dé­mu muzej­ní­mu archi­vá­řo­vi Tomovi (Robert Sheehan), s nímž se poslé­ze ocit­ne na útě­ku…
Smrtelné stroje (Mortal Engines) – Recenze – 40%
Zdroj fotek: cinemart.cz


Smrtelné stro­je jsou adap­ta­cí prv­ní­ho dílu čtyř­díl­né kniž­ní ságy z let 2001-2006 a spa­da­jí do stej­né­ho žán­ru jako napří­klad série Hunger Games, Divergence či Labyrint a dis­po­nu­jí i podob­ný­mi prv­ky, zejmé­na dvo­ji­cí mla­dých hrdi­nů, boju­jí­cích pro­ti moc­něj­ší­mu kor­po­rát­ní­mu nepří­te­li ve fan­task­ním svě­tě dysto­pic­ké budouc­nos­ti. Kromě toho ale obsa­hu­jí i podob­né nešva­ry, pře­de­vším pře­kva­pi­vě tuc­to­vý, zkrat­ko­vi­tý a šab­lo­no­vi­tý děj, na němž je extrém­ně výraz­ně poznat, že jeho před­lo­hou je mno­hem obsáh­lej­ší a kom­plex­něj­ší román, násled­kem čehož je vět­ši­na postav zre­du­ko­vá­na na neza­jí­ma­vé figur­ky, pří­běh je ome­zen na pro­s­to­du­ché tor­zo a před­sta­ve­ní svě­ta, v němž se děj ode­hrá­vá, je kupo­di­vu zce­la igno­ro­vá­no.
Věc se má totiž tak, že pří­běh je sice zasa­zen do pro­stře­dí, jež je už od pohle­du veli­ce atrak­tiv­ní, úžas­né, ori­gi­nál­ní a nápa­di­té, avšak přes­to se o něm divák nedo­zví vůbec nic. Bylo by urči­tě nesmír­ně zají­ma­vé sly­šet, jak došlo k výstav­bě těch moto­ri­zo­va­ných měst, jak ta měs­ta fun­gu­jí, kdo vál­čí pro­ti komu, co se sta­lo s jiný­mi měs­ty (ve fil­mu je z těch zná­mých jenom Londýn) a jaká situ­a­ce panu­je na jiných mís­tech po svě­tě (film se ode­hrá­vá v Evropě). Nic z toho se ale ve fil­mu neře­ší, ani coko­li dal­ší­ho v tom­to smys­lu. Nějakým vysvět­lo­vá­ním se totiž nikdo nezdr­žu­je, tak­že tře­ba i tu zásad­ní sku­teč­nost, že se pří­běh ode­hrá­vá někdy po roce 3100, musí­te sami vyčíst z kon­tex­tu dia­lo­gů pro­ná­še­ných až v prů­bě­hu fil­mu.
Hlavní hrdin­ka je pak stan­dard­ní rebel­ka tou­ží­cí po pomstě, před­ur­če­ná zami­lo­vat se do náhod­né­ho mla­dí­ka, v jehož spo­leč­nos­ti je nuce­na trá­vit čas, ovšem aniž by vznik tako­vé­ho vzta­hu měl v tom­to pří­pa­dě jaké­ko­li opod­stat­ně­ní – za celou dobu se mezi hrdi­ny nesta­ne vůbec nic roman­tic­ké­ho, ani jis­kra nepře­sko­čí, dotyč­ní dokon­ce ani na oka­mžik nepů­so­bí nijak zami­lo­va­ně (ani na kon­ci fil­mu ne). Tom je navíc mimo­řád­ně nevý­raz­ný a vět­ši­nu fil­mu strá­ví ve vle­ku udá­los­tí, jejichž sled nemá jak ovliv­nit.
Smrtelné stroje (Mortal Engines) – Recenze – 40%

Většina dal­ších postav násled­ně už nesto­jí moc za řeč, pro­to­že buď neu­dě­la­jí za celý film nic moc rele­vant­ní­ho, nebo se ani pořád­ně nedo­zví­te, co jsou zač – kro­mě zmí­ně­né­ho Thaddeuse (Hugo Weaving je z her­ců jedi­ný, jehož kre­a­ce se dají nazvat dob­rým herec­kým výko­nem) a jaké­ho­si robo­tic­ké­ho zombie-lovce, jenž Hester pro­ná­sle­du­je a chce ji zabít, a jehož minu­los­ti je věno­vá­no víc času než jaké­ko­li jiné ved­lej­ší posta­vě, přes­to­že je to minu­lost dost zvlášt­ní a při­ta­že­ná za vla­sy. Vtipné je ovšem to, že jde o zabi­jác­kou mrt­vo­lu, kte­rá ako­rát vraž­dí lidi, ale tvůr­ci fil­mu se jejím pro­střed­nic­tvím stej­ně sna­ží lou­dit z divá­ků emo­ce, slzy a doje­tí, což se míjí účin­kem pří­mo kata­stro­fál­ně.
Film nato­čil málo zná­mý reži­sér Christian Rivers, dlou­ho­le­tý spo­lu­pra­cov­ník Petra Jacksona. Na to, jak se Peter Jackson dušo­val, že Smrtelné stro­je jsou jeho vysně­ným pro­jek­tem (film pro­du­ko­val a podí­lel se i na scé­ná­ři spo­lu s dal­ší­mi dvě­ma sce­náris­ty, kte­ří s ním adap­to­va­li už i Pána prs­te­nů a Hobita) tak je výsled­ný film až pře­kva­pi­vě gene­ric­kým a navíc i dost nepo­da­ře­ným, nesmy­sl­ným a špat­ně vyprá­vě­ným zástup­cem žán­ru „young adult fan­ta­sy“, kte­rý může být uspo­ko­ji­vý snad pou­ze pro skal­ní fanouš­ky toho­to žán­ru a pří­pad­ně i jako zjed­no­du­še­ná fil­mo­vá ilu­stra­ce pro čte­ná­ře kniž­ní před­lo­hy (s mís­ty pod­stat­ně změ­ně­ným dějem). Kupodivu i kva­li­ta digi­tál­ních tri­ků (od pres­tiž­ní­ho stu­dia Weta Digital) je znač­ně pro­měn­li­vá.
Smrtelné stroje (Mortal Engines) – Recenze – 40%

Samotný Christian Rivers, pro něhož jsou jinak Smrtelné stro­je režij­ním celo­ve­čer­ním debu­tem (před­tím nato­čil ako­rát jeden krát­ko­me­tráž­ní horor a jeden seg­ment z horo­ro­vé­ho povíd­ko­vé­ho fil­mu), pak ješ­tě jakž­takž zvlá­dá akč­ní scé­ny (úvod­ní honič­ka dvou měst správ­ně navna­dí), ale se zbyt­kem si pora­dit nedo­ká­zal – a ani scé­nář, mizer­ně vysta­vě­ný, sche­ma­tic­ký a plný do očí bijí­cích nekon­zis­ten­cí a klišé, mu prav­dě­po­dob­ně nebyl opo­rou. Výsledný pro­dukt pak půso­bí, jako by byl posle­po­va­ný z růz­ných jiných fil­mů od Star Warsa Pána prs­te­nů po Terminátora a posled­ní­ho Šíleného Maxe (s nímž Smrtelné stro­je sdí­le­jí kro­mě auto­ra hudeb­ní­ho dopro­vo­du i zda­ři­lý industriálně-steampunkový vizu­ál), a sku­teč­ně ino­va­tiv­ních nebo neotře­lých nápa­dů je v něm vylo­že­ně spo­ra­dic­ky (a když už, tak svou bizar­nos­tí výraz­ně vyční­va­jí – tře­ba když jsou v lon­dýn­ském muzeu his­to­rie vysta­ve­ny tisí­ci­le­té soš­ky dvou Mimoňů coby dáv­ných ame­ric­kých bož­stev).
Šance, že vznik­nou pod­le zbý­va­jí­cích romá­nů v sérii dal­ší fil­mo­vá pokra­čo­vá­ní, se kaž­do­pád­ně bude odví­jet pod­le toho, jest­li Smrtelné stro­je vydě­la­jí dost peněz. Naštěstí ale nejsou ukon­če­ny ote­vře­ným závě­rem, tak­že by ani tolik neva­di­lo, kdy­by dal­ší díly už nevznik­ly – a kdy­by pře­ci jen, tak snad je bude natá­čet někdo schop­něj­ší.


Podívejte se na hodnocení Smrtelné stroje na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Tisková konference ČT18. května 2023 Tisková konference ČT Posted in Videa
  • Záměna (The Switch)12. srpna 2011 Záměna (The Switch)   Dnes bych vám chtěla představit snímek Záměna ( The Switch), který měl ve světě premiéru na počátku září letošního roku. Do našich kin dorazí, ale až na […] Posted in Recenze
  • Little Deaths (2011)11. srpna 2020 Little Deaths (2011)  Tři krátké britské příběhy, které se nás snaží šokovat perverzní náplní svých obsahů. Ovšem ne v takové míře, jak by si mé zvrhlé JÁ představovalo!Tento britský kousek obsahuje […] Posted in Horory
  • Old Shatterhand - Průběh natáčení5. srpna 2018 Old Shatterhand - Průběh natáčení Natáčení filmu Old Shatterhand začalo 23. září 1963 v Národním parku Krka. U Skradinských vodopádů vystavěli filmaři misijní stanici, v níž pobýval pod ochranou Lata Nalguta malý Tom […] Posted in Speciály
  • Vánoční koleda - Vydřigroš vs. tři duchové Vánoc28. prosince 2019 Vánoční koleda - Vydřigroš vs. tři duchové Vánoc Není od času špatné, když se natočí  nová verze  slavné klasiky.  Anglická BBC  natočila třídílnou adaptaci Vánoční koledy znova po 20 letech. Tentokrát se do ní vrhly tvůrci z BBC s […] Posted in TV Recenze
  • Last Exorcism, The (2010)26. července 2017 Last Exorcism, The (2010) Podvádět při vymítacím obřadu se nemá! O čemž se ostatně reverend  Marcus přesvědčí na vlastní kůži… Reverend Cotton Marcus je mezi svými „věřícími […] Posted in Horory
  • Jen vraždy v budově - Charles-Haden Savage25. srpna 2022 Jen vraždy v budově - Charles-Haden Savage Charles-Haden Savage je hlavní postavou ve filmu Only Murders in the Building. Savage, který žije v Arconii již téměř 30 let, je herec v polovině života, který byl hvězdou populárního […] Posted in Profily postav
  • Soulek4. září 2020 Soulek Motolkomix, jehož autorem je Donald, podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní . Posted in Komiks
  • Kdo je váš favorit? | Survivor CZ&SK28. ledna 2022 Kdo je váš favorit? | Survivor CZ&SK Posted in Videa
  • Mezi námi děvčaty14. listopadu 2003 Mezi námi děvčaty Jamie Lee Curtis a Lindsay Loga v nové komedii od Walta Disneye. Premiéra 11. 12. 2003Dr. Tess Coleman (JAMIE LEE CURTIS) a její patnáctiletá dcera Anna (LINDSAY LOHAN) spolu příliš […] Posted in Filmové premiéry
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,63370 s | počet dotazů: 266 | paměť: 63282 KB. | 16.02.2025 - 10:19:30