Režisér a scénárista Mel Gibson po úspěchu svých filmů Statečné srdce a Umučení Krista představuje další počin s názvem Apocalypto. O filmu se hodně namluvilo už během jeho natáčení a spolu s několika dalšími filmovými projekty patřil mezi „ostře sledované vlaky“. Tato recenze vám, doufám, napoví, o čem film vlastně je a o čem rozhodně není. Apocalypto je výraz pocházející z řeckého jazyka a znamená „nový začátek“. Název je dvojnásob symbolický, neboť se může přeneseně vnímat jako nový začátek pro Mela Gibsona, jenž svým filmem (což se nedá říct o Umučení Krista) zkouší nikoho nepobouřit, ale zároveň můžeme název vnímat i jako nový začátek pro hlavního hrdinu tohoto filmu.
Je jim mladý indián jménem Jaguáří tlapa (Rudy Youngblood), který je členem malého kmene obývajícího yucatánský poloostrov. Po krátkém nahlédnutí do poklidně plynoucího života kmene následuje první dějový zvrat, kdy je vesnice přepadena skupinou nepřátelských bojovníků. Díky momentu překvapení (útok časně zrána, kdy všichni obyvatelé ještě spí, nebo jsou rozespalí a dezorientovaní) a početné výhodě překonají útočníci odpor místních a lidi, co přežili, vezmou do zajetí.
Jaguáří tlapa během útoku stihne schovat malého syna a těhotnou ženu do jámy blízko vesnice a zdá se, že jim štěstí přeje, neboť cizí bojovníci jeho milé neobjeví. Potíž je ovšem v tom, že bez pomoci se oba z jámy nedostanou a Jaguáří tlapa je spolu s ostatními zajat. Hlavní hrdina je odváděn pryč od rodiny s vědomím toho, že dlouho nepřežijí. Jejich jedinou nadějí je on. Musí proto za každou cenu zůstat naživu a co nejrychleji dostat se zpátky do (již zničené a liduprázdné) vesnice. Toliko k příběhu.
Je pochopitelné, že se po Umučení Krista a při natáčení Apocalypta vyrojilo hodně „zaručených informací“, hodně dohadů a diskusí jednak o samotném Melu Gibsonovi, jednak o stylu jeho práce. Ano, tím osobitým stylem mám na mysli ony „řeky krve“. Setkal jsem se s lidmi, kteří z filmu Apocalypto neviděli jedinou fotku, ale dokázali velice vášnivě mluvit o jeho krvavosti, neboť zřejmě vycházeli právě z Umučení Krista. V poslední době (před premiérou filmu v našich kinech) upoutávky v rádiích rovněž často zdůrazňovaly: „… že o krev a násilné scény v novém filmu Mela Gibsona Apocalypto rozhodně nebude nouze.“ Jde tedy o první mýtus, který zde hodlám vyvracet.
První násilná pasáž, kdy je vesnice přepadena znepřátelenými ozbrojenci, je krvavá. Ale rozhodně ne takovým způsobem, že by snad měla svou brutalitou budit pohoršení. Rozhodně nebyla krvavější než mnohé bitvy ze Statečného srdce. Schválně-stěžoval se někdo u tohoto filmu na jeho brutalitu? Z anglických vojáků krev stříkala mnohem víc, než z indiánů v Apocalyptu, ale nikomu to nevadilo, všichni jsme obdivovali bitevní sekvence a nějaká useknutá ruka či noha nám nekradla zážitek ze sledování. Po útoku na vesnici se dlouho (jdeť-li o krev) nic neděje a až po příchodu do města následuje to, co zřejmě vyvolává onen haló-efekt. Vězni se totiž mají obětovat, aby tím utišili žízeň božstva po krvi a na oplátku byl obyvatelům města seslán déšť.
V následujících scénách divák uvidí, jak se vyřízne srdce z těla a uvidí useknutou hlavu kutálet se ze schodů. Za celý film asi jediná opravdu krvavá pasáž, která ale netrvá dlouho a nakonec nevidím důvod se nad ní pohoršovat, neboť se všeobecně ví, jak jsou podobné rituály krvavé. Možná bude některým divákům vyhovovat postup uplatňovaný v PC hrách, kdy se krev nahrazuje zelenou tekutinou (oblíbený to postup hlavně u sci-fi), hra dostává povolení pro nižší věkovou hranici a všichni se tváříme, že v ní násilí není.
Dalším mýtem, který film velmi nesprávně provází, je nádech jakési velkoleposti. Hned to vysvětlím. Z každého rohu na nás distributoři vyvolávají, že jde o velkolepou podívanou, mýtický akční příběh, pravda o zániku starobylé říše a kdesi cosi… Není tomu tak. Možná, že právě proto odcházejí někteří lidé z kina zklamaní. Když vám někdo slibuje, že dostanete minerálku a dají vám vodu z kohoutku, budete oprávněně rozladění. Stejně se i tito lidé stali zajatci svých představ a upoutávek na film.
Nejde o žádnou pravdu (a už vůbec ne historickou) o zániku starobylé říše. Kdyby tomu tak bylo, potom by film Král Artuš musel být součástí školních osnov (avšak zaslouženě není). V Apocalyptu nahlédnete do krátké epizody ze života úzkého okruhu lidí (hlavně již zmiňovaného hlavního hrdiny). Nic víc a nic míň. Jenom epizoda ze života jednoho indiána. O příčinách zániku Mayské říše, o vztazích uvnitř této říše, o společnosti se nedovíte zhola nic (snad kromě krátkého, leč úchvatného pohledu na město a jeho obyvatele, který však trvá jen krátce).
Tak to bychom měli za sebou krev a historickou přesnost. Co ovšem stojí za to, je estetická stránka věci. Na film se rozhodně hezky dívá. Bujná vegetace, všelijak pomalovaná těla indiánů, kdy se kocháte každým ornamentem a hlavně je zajímavé poslouchat místní dialekt (je to určité zpestření). Stejně jako v Umučení Krista, kdy Mel Gibson nechává postavy promlouvat aramejštinou a latinou, v Apocalyptu se mluví mayským dialektem yucateca. Film tuto situaci řeší stejně jako jeho předchůdce, tedy anglickými titulky. Správně tušíte, že dialogy nebudou upovídané.
Hlavní důraz je kladen na vizuální dojem z filmu, pak se chvílemi objevuje dynamika a akce. S souvislosti s akcí je fér zmínit, že bohužel po slibně rozjetém začátku na dlouhou dobu uhasne, aby se objevila až ke konci, který ovšem většina diváků poměrně snadno (a hlavně správně) odhadne z předcházejícího děje.
Ve filmu rovněž nepotkáte žádnou známou hereckou tvář (tedy nevím, jak jste na tom s indiánskými kamarády-já tu nikoho nepoznával). M. Gibson tento postup volí schválně, neboť podle svých slov jeho film nemá být o konkrétním hrdinovi či historické osobě, ale hrdinou jeho filmu je lid samotný. Pokud se vám to také zdá trochu přehnané a nabubřelé, zvedněte ruku a vítejte v klubu! Každopádně dívat se na neherce (z nichž většina také nehraje, ale slouží jen jako dekorace) nehrozí v daném případě újmou na zážitku.
Tedy sečteno a podtrženo. Apocalypto není špatný film. K danému závěru dojdete také, pokud se dokážete oprostit od určité předpojatosti a vyhnete se všem informačním šumům, které film dlouhou dobu provázejí. Pokud odoláte touze poddat se iluzi z upoutávek na film, jež ho záměrně (a vcelku pochopitelně) snaží podat jako něco neskutečně perfektního a dosud nevídaného, co stojí za to jednou vidět a zemřít. Film se vám poměrně rychle vytratí z mysli a zůstane jenom křehká vzpomínka, jde o dílo, které nevyvolává hlubší emoce a nehrozí vám velký zážitek ze sledování. Bylo by ovšem chybou odsoudit dílo, které i přes některé nedostatky, stojí za pozornost.
Český název: Apocalypto
Originální název: Apocalypto
Česká premiéra: 25. ledna 2007
Světová premiéra: 8. prosince 2006 Natočeno: USA, 2006
Režie: Mel Gibson
Scénář: Mel Gibson, Farhad Safinia
Kamera: Dean Semler
Hudba: James Horner
Délka: 130 minut
Žánr: Akční / Dobrodružný / Drama
Nejnovější komentáře