Apocalypto

🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Režisér a scé­náris­ta Mel Gibson po úspě­chu svých fil­mů Statečné srd­ce a Umučení Krista před­sta­vu­je dal­ší počin s názvem Apocalypto. O fil­mu se hod­ně namlu­vi­lo už během jeho natá­če­ní a spo­lu s něko­li­ka dal­ší­mi fil­mo­vý­mi pro­jek­ty pat­řil mezi „ostře sle­do­va­né vla­ky“. Tato recen­ze vám, dou­fám, napo­ví, o čem film vlast­ně je a o čem roz­hod­ně není. Apocalypto je výraz pochá­ze­jí­cí z řec­ké­ho jazy­ka a zna­me­ná „nový začá­tek“. Název je dvoj­ná­sob sym­bo­lic­ký, neboť se může pře­ne­se­ně vní­mat jako nový začá­tek pro Mela Gibsona, jenž svým fil­mem (což se nedá říct o Umučení Krista) zkou­ší niko­ho nepo­bou­řit, ale záro­veň může­me název vní­mat i jako nový začá­tek pro hlav­ní­ho hrdi­nu toho­to fil­mu.

Je jim mla­dý indi­án jmé­nem Jaguáří tla­pa (Rudy Youngblood), kte­rý je čle­nem malé­ho kme­ne obý­va­jí­cí­ho yuca­tán­ský polo­ostrov. Po krát­kém nahléd­nu­tí do poklid­ně ply­nou­cí­ho živo­ta kme­ne násle­du­je prv­ní dějo­vý zvrat, kdy je ves­ni­ce pře­pa­de­na sku­pi­nou nepřá­tel­ských bojov­ní­ků. Díky momen­tu pře­kva­pe­ní (útok čas­ně zrá­na, kdy všich­ni oby­va­te­lé ješ­tě spí, nebo jsou roze­spa­lí a dez­o­ri­en­to­va­ní) a počet­né výho­dě pře­ko­na­jí útoč­ní­ci odpor míst­ních a lidi, co pře­ži­li, vez­mou do zaje­tí.

Jaguáří tla­pa během úto­ku stih­ne scho­vat malé­ho syna a těhot­nou ženu do jámy blíz­ko ves­ni­ce a zdá se, že jim štěs­tí pře­je, neboť cizí bojov­ní­ci jeho milé neob­je­ví. Potíž je ovšem v tom, že bez pomo­ci se oba z jámy nedo­sta­nou a Jaguáří tla­pa je spo­lu s ostat­ní­mi zajat. Hlavní hrdi­na je odvá­děn pryč od rodi­ny s vědo­mím toho, že dlou­ho nepře­ži­jí. Jejich jedi­nou nadě­jí je on. Musí pro­to za kaž­dou cenu zůstat naži­vu a co nej­rych­le­ji dostat se zpát­ky do (již zni­če­né a lidu­prázd­né) ves­ni­ce. Toliko k pří­bě­hu.

Je pocho­pi­tel­né, že se po Umučení Krista a při natá­če­ní Apocalypta vyro­ji­lo hod­ně „zaru­če­ných infor­ma­cí“, hod­ně doha­dů a dis­ku­sí jed­nak o samot­ném Melu Gibsonovi, jed­nak o sty­lu jeho prá­ce. Ano, tím oso­bi­tým sty­lem mám na mys­li ony „řeky krve“. Setkal jsem se s lid­mi, kte­ří z fil­mu Apocalypto nevi­dě­li jedi­nou fot­ku, ale doká­za­li veli­ce váš­ni­vě mlu­vit o jeho krva­vos­ti, neboť zřej­mě vychá­ze­li prá­vě z Umučení Krista. V posled­ní době (před pre­mi­é­rou fil­mu v našich kinech) upou­táv­ky v rádi­ích rov­něž čas­to zdů­raz­ňo­va­ly: „… že o krev a násil­né scé­ny v novém fil­mu Mela Gibsona Apocalypto roz­hod­ně nebu­de nou­ze.“ Jde tedy o prv­ní mýtus, kte­rý zde hod­lám vyvra­cet.

První násil­ná pasáž, kdy je ves­ni­ce pře­pa­de­na zne­přá­te­le­ný­mi ozbro­jen­ci, je krva­vá. Ale roz­hod­ně ne tako­vým způ­so­bem, že by snad měla svou bru­ta­li­tou budit pohor­še­ní. Rozhodně neby­la krva­věj­ší než mno­hé bitvy ze Statečného srd­ce. Schválně-stěžoval se někdo u toho­to fil­mu na jeho bru­ta­li­tu? Z ang­lic­kých vojá­ků krev stří­ka­la mno­hem víc, než z indi­á­nů v Apocalyptu, ale niko­mu to neva­di­lo, všich­ni jsme obdi­vo­va­li bitev­ní sek­ven­ce a něja­ká usek­nu­tá ruka či noha nám nekradla záži­tek ze sle­do­vá­ní. Po úto­ku na ves­ni­ci se dlou­ho (jdeť-li o krev) nic nedě­je a až po pří­cho­du do měs­ta násle­du­je to, co zřej­mě vyvo­lá­vá onen haló-efekt. Vězni se totiž mají obě­to­vat, aby tím uti­ši­li žízeň bož­stva po krvi a na oplát­ku byl oby­va­te­lům měs­ta seslán déšť.

V násle­du­jí­cích scé­nách divák uvi­dí, jak se vyříz­ne srd­ce z těla a uvi­dí usek­nu­tou hla­vu kutá­let se ze scho­dů. Za celý film asi jedi­ná oprav­du krva­vá pasáž, kte­rá ale netr­vá dlou­ho a nako­nec nevi­dím důvod se nad ní pohor­šo­vat, neboť se vše­o­bec­ně ví, jak jsou podob­né ritu­á­ly krva­vé. Možná bude někte­rým divá­kům vyho­vo­vat postup uplat­ňo­va­ný v PC hrách, kdy se krev nahra­zu­je zele­nou teku­ti­nou (oblí­be­ný to postup hlav­ně u sci-fi), hra dostá­vá povo­le­ní pro niž­ší věko­vou hra­ni­ci a všich­ni se tvá­ří­me, že v ní nási­lí není.

Dalším mýtem, kte­rý film vel­mi nespráv­ně pro­vá­zí, je nádech jakési vel­ko­le­posti. Hned to vysvět­lím. Z kaž­dé­ho rohu na nás dis­tri­bu­to­ři vyvo­lá­va­jí, že jde o vel­ko­le­pou podí­va­nou, mýtic­ký akč­ní pří­běh, prav­da o záni­ku sta­ro­by­lé říše a kde­si cosi… Není tomu tak. Možná, že prá­vě pro­to odchá­ze­jí někte­ří lidé z kina zkla­ma­ní. Když vám někdo sli­bu­je, že dosta­ne­te mine­rál­ku a dají vám vodu z kohout­ku, bude­te opráv­ně­ně roz­la­dě­ní. Stejně se i tito lidé sta­li zajat­ci svých před­stav a upou­tá­vek na film.

Nejde o žád­nou prav­du (a už vůbec ne his­to­ric­kou) o záni­ku sta­ro­by­lé říše. Kdyby tomu tak bylo, potom by film Král Artuš musel být sou­čás­tí škol­ních osnov (avšak zaslou­že­ně není). V Apocalyptu nahléd­ne­te do krát­ké epi­zo­dy ze živo­ta úzké­ho okru­hu lidí (hlav­ně již zmi­ňo­va­né­ho hlav­ní­ho hrdi­ny). Nic víc a nic míň. Jenom epi­zo­da ze živo­ta jed­no­ho indi­á­na. O pří­či­nách záni­ku Mayské říše, o vzta­zích uvnitř této říše, o spo­leč­nos­ti se nedo­ví­te zho­la nic (snad kro­mě krát­ké­ho, leč úchvat­né­ho pohle­du na měs­to a jeho oby­va­te­le, kte­rý však trvá jen krát­ce).

Tak to bychom měli za sebou krev a his­to­ric­kou přes­nost. Co ovšem sto­jí za to, je este­tic­ká strán­ka věci. Na film se roz­hod­ně hez­ky dívá. Bujná vege­ta­ce, vše­li­jak poma­lo­va­ná těla indi­á­nů, kdy se kochá­te kaž­dým orna­men­tem a hlav­ně je zají­ma­vé poslou­chat míst­ní dia­lekt (je to urči­té zpes­t­ře­ní). Stejně jako v Umučení Krista, kdy Mel Gibson nechá­vá posta­vy pro­mlou­vat ara­mej­šti­nou a lati­nou, v Apocalyptu se mlu­ví mayským dia­lek­tem yuca­te­ca. Film tuto situ­a­ci řeší stej­ně jako jeho před­chůd­ce, tedy ang­lic­ký­mi titul­ky. Správně tuší­te, že dia­lo­gy nebu­dou upo­ví­da­né.

Hlavní důraz je kla­den na vizu­ál­ní dojem z fil­mu, pak se chví­le­mi obje­vu­je dyna­mi­ka a akce. S sou­vis­los­ti s akcí je fér zmí­nit, že bohu­žel po slib­ně roz­je­tém začát­ku na dlou­hou dobu uhas­ne, aby se obje­vi­la až ke kon­ci, kte­rý ovšem vět­ši­na divá­ků poměr­ně snad­no (a hlav­ně správ­ně) odhad­ne z před­chá­ze­jí­cí­ho děje.

Ve fil­mu rov­něž nepo­tká­te žád­nou zná­mou herec­kou tvář (tedy nevím, jak jste na tom s indi­án­ský­mi kamarády-já tu niko­ho nepo­zná­val). M. Gibson ten­to postup volí schvál­ně, neboť pod­le svých slov jeho film nemá být o kon­krét­ním hrdi­no­vi či his­to­ric­ké oso­bě, ale hrdi­nou jeho fil­mu je lid samot­ný. Pokud se vám to také zdá tro­chu pře­hna­né a nabubře­lé, zved­ně­te ruku a vítej­te v klu­bu! Každopádně dívat se na neher­ce (z nichž vět­ši­na také nehra­je, ale slou­ží jen jako deko­ra­ce) nehro­zí v daném pří­pa­dě újmou na zážit­ku.

Tedy sečte­no a pod­tr­že­no. Apocalypto není špat­ný film. K dané­mu závě­ru dojde­te také, pokud se doká­že­te opros­tit od urči­té před­po­ja­tos­ti a vyhne­te se všem infor­mač­ním šumům, kte­ré film dlou­hou dobu pro­vá­ze­jí. Pokud odo­lá­te tou­ze pod­dat se ilu­zi z upou­tá­vek na film, jež ho záměr­ně (a vcel­ku pocho­pi­tel­ně) sna­ží podat jako něco nesku­teč­ně per­fekt­ní­ho a dosud neví­da­né­ho, co sto­jí za to jed­nou vidět a zemřít. Film se vám poměr­ně rych­le vytra­tí z mys­li a zůsta­ne jenom křeh­ká vzpo­mín­ka, jde o dílo, kte­ré nevy­vo­lá­vá hlub­ší emo­ce a nehro­zí vám vel­ký záži­tek ze sle­do­vá­ní. Bylo by ovšem chy­bou odsou­dit dílo, kte­ré i přes někte­ré nedo­stat­ky, sto­jí za pozor­nost.

Český název: Apocalypto
Originální název: Apocalypto
Česká pre­mi­é­ra: 25. led­na 2007
Světová pre­mi­é­ra: 8. pro­sin­ce 2006   Natočeno: USA, 2006
Režie: Mel Gibson
Scénář: Mel Gibson, Farhad Safinia
Kamera: Dean Semler
Hudba: James Horner
Délka: 130 minut
Žánr: Akční / Dobrodružný / Drama


Podívejte se na hod­no­ce­ní Apocalypto na Kinoboxu.
Autor: Redakce Kritiky.cz
Apocalypto – Brutální honba za přežitím v srdci mayské říše
28. listopadu 2025Apocalypto – Brutální honba za přežitím v srdci mayské říšeFilm je zasazen do posledních dnů před pádem mocné (a brutální) říše Mayů. Hlavním hrdinou je mladík Jaguáří tlapa, jehož vesnice je přepadena právě bojovníky Mayů. Ti, kteří nejsou povražděni jsou zajati a vlečeni do srdce…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Nekonvenční pohled Mel Gibsona na Statečné srdce: Od historických rozporů po filmařské žerty a interní vtípky
3. ledna 2024Nekonvenční pohled Mel Gibsona na Statečné srdce: Od historických rozporů po filmařské žerty a interní vtípkyV rozhovoru pro deník Daily Mail v říjnu 2009 Mel Gibson přiznal, že film Statečné srdce (1995) je z velké části smyšlený, ale tvrdil, že změny byly provedeny z dramatických důvodů. Přiznal také, že měl vždy…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Pan Nepolapitelný – Belmondův kanadský synovec?
26. října 2023Pan Nepolapitelný – Belmondův kanadský synovec?Kanadští filmaři žijí ve stínu svých kolegů z USA. Čas od času však umí překvapit nenápadným kouskem, který si zaslouží pozornost, nebo alespoň sympatie. Patří Pan Nepolapitelný právě do tohoto ranku? Nebo ho můžete s klidem…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Lze v dnešní době použít slavné kasinové triky z oblíbených filmů?
1. srpna 2023Lze v dnešní době použít slavné kasinové triky z oblíbených filmů?Počítání karet v blackjacku ze snímku Rain Man, skrytí esa v rukávu jako Mel Gibson v Maverickovi či manipulování s automaty z filmu Casino. Tyto filmové manévry využité k poražení kasin patří díky své genialitě mezi nejznámější. Všechny sice zní velmi…Vydáno v rubrice: Ze života
Smrtonosná zbraň
4. dubna 2023Smrtonosná zbraňSmrtonosná zbraň je americká akční policejní komedie z roku 1987, kterou režíroval a spoluprodukoval Richard Donner, scénář napsal Shane Black a koproducentem byl Joel Silver. Vedle Garyho Buseyho, Toma Atkinse, Darlene Love a Mitchella Ryana v…Vydáno v rubrice: Speciály
Pravda o Statečném srdci
24. února 2022Pravda o Statečném srdci„Historii píšou ti, kteří navlékají hrdinům oprátku,“ sděluje vypravěč na úvod a zajišťuje si tak alibi pro příští minuty. Mel Gibson, v pětadevadesátém roce už několik let hollywoodská herecká hvězda a režisér, si vybral pro svůj…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Smrtonosná zbraň 2
8. července 2021Smrtonosná zbraň 2Los Angeles. Policisté Martin Riggs (Mel Gibson) a Roger Murtaugh (Danny Glover) jsou na stopě pašeráků drog. Sledování účetního Lea Getze (Joe Pesci), který zpronevěřil mafiánské peníze, je přivádí k jihoafrickému diplomatovi Ruddovi (Joss Ackland). Oba…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny
10. května 2021Hacksaw Ridge: Zrození hrdinyS válečnými filmy mám trochu problém. V úplně obecné rovině je mám docela rád, trochu to přičítám tomu, že ve mně pořád dýchá něco z toho kluka, který si rád hrál na vojáky. Pro upřímnost bych…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Fatman - Mel Gibson je jako Santa, který chlastá, umí střílet z pistole...
28. listopadu 2020Fatman - Mel Gibson je jako Santa, který chlastá, umí střílet z pistole...Neortodoxní Chris Cringle/Santa Claus (Mel Gibson) se musí vypořádat s nájemným zabijákem Jonathanem Millerem/Skinny Manem (Walton Goggins), který byl najat zlobivým chlapcem Billy Wenamem (Chance Hurstfield), kterého urazilo, že mu dal Santa k Vánocům uhlí... Představte…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Boss Level - Mel Gibson je už opravdu „dědek“
27. listopadu 2020Boss Level - Mel Gibson je už opravdu „dědek“Vysloužilý voják Roy Pulver (Frank Grillo) se dostává do zvráceného vládního projektu, který ho nutí pořád dokola prožívat den jeho smrti s cílem najít své vrahy a zastavit toto zdánlivě nekonečné utrpení... Režisér a scenárista Joe…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře