Marná sláva, krev se vyjímá nejlépe na sněhu a strach a děs nejlépe vynikne v okamžiku, kdy je konfrontován s emocemi z opačného emočního spektra.
A tohle vše lze nalézt ve filmu „Ať vejde ten pravý“.
A samozřejmě i mnohem více.. :). Je to prostě jeden z těch filmů, na které po jejich shlédnutí jen tak nezapomenete a které vás (možná) donutí i přečíst si jejich knižní předlohu...
Ve švédském Stockholmu (někdy v osmdesátých letech) žije na městské periferií (které se kupodivu nehemží nekalými živly) osamělý dvanáctiletý chlapec Oskar. Jak už to u hochů Oskarova typu bývá, stane se terčem nechutné šikany ze strany spolužáků a - jak už to také nejenom ve filmech bývá - Oskar počne plánovat nějakou pomstu, jen chudák přesně neví jak. Do bytu vedle se mu také nastěhuje podivná dvojice, postarší pán s malou holčinou (asi otec a dcera, hmm...) a v blízkém okolí začnou mizet lidé...
Ať vejde ten pravý je žánrově asi trochu horor, ale lekačky ani jiné atributy tohoto děsivého žánru tu moc nenajdeme. Spíše je tu přítomna celkem vkusná prvolásková romantika zabalená do upírské tematiky (to není žádné vyzrazení budoucího děje, to, že ve filmu jsou upíři se divák dozví poměrně záhy). Kdepak, film se rozhodně nechce svézt na populární vlně různých „Twajlajtů“, v jistém smyslu je dokonce jejich pravým opakem. Tam, kde je Twilight víceméně transparentní a konvenční romantikou, tak Ať vejde ten pravý nabízí o poznání „reálnější“ a uvěřitelnější zážitek zabalený do artového hávu. Film často jen jemně naznačí, zbytečně nedovysvětluje podrobnosti a spíše než na strhující děj plný cliffhangerů a šokujících odhalení (ona je upír!!) se soustředí na celkový dojem a z minima se tu dostane maximum.
Velkým plusem jsou určitě výkony dětských herců (Hedebrant a Leandersson), které jsou uvěřitelné a bez zbytečného patosu. Moc velkou roli tu sice nehraje hudba, ale to je podle mě i částečně záměr, nechat vyniknout mrazivé ticho.
Existuje i americký remake tohoto snímku, ale jak už to tak bývá, pochybuji, že by mělo vůbec smysl se na něj dívat...
5. srpna 2019 #22 - Bad Seed (1956) Horory mají mnoho podob, ale ty, v nichž vystupují děti jako zosobnění zla, jsou velmi znepokojující. Dětská naivita a nevinnost jsou v rozporu se zlem, které dýmá kdesi uvnitř. The Bad […] Posted in 101 nejlepších hororů
22. července 2020 ANNA GEISLEROVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVEL Jak s odstupem času vzpomínáte na natáčení? Strašně se mi líbila příprava na natáčení. Většinou točím s lidmi, kteří na přípravu dbají. A I tady jsme byli velmi pečliví. Připravovali […] Posted in Rozhovory
14. října 2022 Titulky k Moonhaven S01E05 - Dreadfeel Maite vzpomíná na časy s Bellinou matkou, vydává se do Prima. Odchází po zajímavém rozhovoru s Bellou... Ostatní včetně Belly, Paula a také velvyslankyně ji hledají. Tomm se pokusí získat […] Posted in Titulky
21. srpna 2017 Jan Svěrák Režisér, scenárista a syn Zdeňka Svěráka se narodil v Žatci. Na pražské FAMU vystudoval katedru dokumentární tvorby a do povědomí diváků se zapsal hned svým prvním hraným filmem Obecná […] Posted in Profily osob
6. dubna 2016 Jak básníci čekají na zázrak - BUDE TO JEŠTĚ NĚKOHO BAVIT? Tuto otázku jsem slýchal, když jsme připravovali pátý díl. Tehdy byla pauza mezi čtyřkou a pětkou deset let. Lidé z marketingu, od distributora, byli skeptičtí, ale já říkal pořád dokola: […] Posted in Speciály
Nejnovější komentáře