Film Bathory slavného slovenského režiséra Juraje Jakubiska sice poprvé spatřil světlo světa už v roce 2008, ale i po sedmnácti letech od premiéry je to snímek, který stále rozděluje diváky. První klapka padla už v roce 2005 (a bouchla prý úctyhodných 5 640krát), ale celý nápad vznikl ještě dříve – podle tehdejších vyjádření zhruba 4,5 roku před začátkem natáčení. Film vznikl v koprodukci britské společnosti FILM and MUSIC Entertainment (UK), EUROFILM Studio (HU) a Juraj Jakubisko Film a stal se šestnáctým celovečerním filmem tohoto výjimečného režiséra.
Na natáčení se podílelo neuvěřitelných 1000 lidí, z nichž se 200 objevilo před kamerou, a bylo ušito kolem 5000 kostýmů – 82 z nich přímo pro hlavní postavu Erszebeth Bathory. Na place se mluvilo deseti jazyky, popsalo se obrovské množství papíru a vzniklo 20 různých verzí plakátů. Rozpočet dosáhl astronomických 350 milionů korun, což tehdy z filmu udělalo jeden z nejdražších ve střední Evropě. Jen za telefonáty padly 3 miliony korun a herci a štáb během natáčení najezdili přes 2,5 milionu kilometrů – spolu s tím zaplatili 100 pokut.
Hlavní postavou je samozřejmě Erszebeth Báthory, přezdívaná „krvavá hraběnka“, která je zapsána v Guinessově knize rekordů jako největší ženská vražedkyně všech dob. Jakubiskův film se ale nesnaží pouze šokovat – naopak. Nabízí alternativní pohled na její život a zpochybňuje tradiční legendy o koupelích v krvi panen. Báthoryová totiž nikdy nebyla oficiálně souzena a všechna svědectví jsou nepřímá, často zpochybněná a možná i vykonstruovaná.
Když film v roce 2008 konečně dorazil do kin, očekávání byla obrovská. Já sama jsem se tehdy těšila velmi – možná až příliš. A o to větší pak bylo mé zklamání. I dnes, v roce 2025, musím konstatovat, že Bathory se do mého filmového srdce nezapsala tak, jak jsem doufala. Znám jen velmi málo lidí, kteří by byli s výsledkem stoprocentně spokojeni.
Filmy Juraje Jakubiska bývaly vždy osobité – s poetickým, místy až snovým vyprávěním, bez potřeby komerčního pozlátka. Bathory však v tomto směru trochu klopýtla. Výsledný dojem totiž místy připomíná bombastické televizní produkce – trailery a upoutávky nalákaly, ale film samotný už nedokázal nabídnout hlubší zážitek. Ano, byl to vizuálně poutavý film, ale potřebu zhlédnout ho znovu jsem nikdy nepocítila.
Film je rozdělen do tří dějství, která se sice místy prolínají, ale plynulost vyprávění trochu pokulhává. Pokud divák nezná pověsti o Čachtické paní alespoň rámcově, může se v ději ztratit. Stopáž 144 minut je relativně dlouhá, ale díky vizuálně bohatému zpracování (nádherné kostýmy, působivé lokace) film uběhne překvapivě rychle.
Zvláštní kapitolou jsou dvě odlehčující postavy – mnich Petr (Bolek Polívka) a mnich Cyril (Jiří Mádl) – kteří přinášejí do filmu nadsázku a humor, což působí sympaticky, byť místy až příliš vytrženě z celkového ladění. Inline brusle a kamera v roce 1600? Proč ne. Otázkou však zůstává, jestli se to do celku hodilo.
Herecké výkony ale hodnotím velmi pozitivně – Anna Friel jako Erszebeth i Deana Jakubisková jako její pravá ruka Darvulie podaly výborné výkony. Scénografie a kostýmy jsou na vysoké úrovni, i když některé záběry na Čachtický hrad působí dnes, v době 4K a ultra HD, poněkud amatérsky.
Pokud jste příznivci historických dramat a otevření vůči netradičním výkladům historie, film by vás mohl zaujmout. Ale pokud věříte pevně v krvavou legendu, připravte se na zcela jiný pohled. A rozhodně nedoporučuji film dětem – nejen kvůli násilným scénám, ale i kvůli složitému ději, kterému by mladší diváci těžko rozuměli.
Shrnuto a podtrženo: Bathory je ambiciózní projekt, který zůstal někde na půl cesty. Má silné stránky – herecké výkony, výpravu, hudbu – ale selhává v celkovém uchopení příběhu a dramaturgii. Z dnešního pohledu jde o zajímavý artefakt své doby, který stojí za vidění už jen kvůli odvaze, s jakou se snaží bourat historické mýty.
Části seriálu: Juraj Jakubisko
- Bathory: Velkolepý film s krvavou historií, který nenaplnil očekávání
- Post Coitum - Jakubisko si umí sehnat slavné herce
Nejnovější komentáře