Mezinárodní filmový festival Sitges 2019 – První dojmy (Color Out of Space, Weathering with You…)

Mezinárodní filmový festival Sitges 2019 – První dojmy (Color Out of Space, Weathering with You…)Mezinárodní filmový festival Sitges 2019 – První dojmy (Color Out of Space, Weathering with You…)
🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

 

Weathering with You (Makoto Šinkai, Japonsko) – Animované roman­tic­ké dra­ma o šest­nác­ti­le­tém klu­ko­vi, kte­rý se v Tokiu po útě­ku z domo­va zami­lu­je do podob­ně sta­ré osi­ře­lé dív­ky, kte­rá umí na přá­ní zasta­vit déšť a při­vo­lat Slunce – ale pokaž­dé za to dra­ze pla­tí. Upřímně je to hroz­ně krás­ný film o síle lás­ky, tou­ze po svo­bo­dě a o namá­ha­vém pro­tlou­ká­ní se živo­tem ve vel­ko­měs­tě, kte­ré postup­ně mizí pod náno­sy vody. Lze ho číst i v rovi­ně meta­fo­ric­ké­ho komen­tá­ře k extrém­ním výky­vům poča­sí, jichž v posled­ní době při­bý­vá. Jeho jedi­nou nevý­ho­dou je, že oprav­du hod­ně při­po­mí­ná před­cho­zí reži­sé­ro­vy fil­my a zejmé­na pak sní­mek Your Name, kte­rý byl navíc pří­bě­ho­vě koša­těj­ší, tajem­něj­ší a emo­ci­o­nál­něj­ší. Místy to sko­ro vypa­dá, jako by Makoto Šinkai chtěl svůj úspěch po pře­de­šlém hitu zopa­ko­vat, a tak pou­žil zno­vu stej­nou for­mu­li (zami­lo­va­ná mla­dá dvo­ji­ce, kte­rou spo­jí magic­ká fan­ta­sy schop­nost) a opět ji opent­lil svý­mi oblí­be­ný­mi moti­vy (ruš­ná met­ro­po­le, déšť, vla­ky, soun­d­track, hro­zí­cí kata­stro­fa, rizi­ko osu­do­vé ztrá­ty milo­va­né oso­by) s před­po­kla­dem, že to bude fun­go­vat stej­ně, a ono to samo­zřej­mě fun­gu­je, ako­rát že výsle­dek je ten­to­krát o něco prů­hled­něj­ší, pří­mo­ča­řej­ší a dra­ma­tič­nost musí dohá­nět umě­le, nej­čas­tě­ji přes růz­né honič­ky s poli­cis­ty. Finále moh­lo být klid­ně pod­stat­ně del­ší a pře­kva­pi­věj­ší. I tak ale Šinkai zno­vu potvr­zu­je svou pozi­ci mis­tra v prá­ci s detai­ly a s poe­tic­ký­mi obra­zy, s dia­lo­gy, věr­ným zachy­ce­ním pro­stře­dí i s vyprá­vě­ním, kte­ré umí čap­nout za srd­ce na těch správ­ných mís­tech. (80%)
 

 


Synchronic(Justin Benson + Aaron Moorhead, USA) – Sci-fi thriller o dvou záchra­ná­řích (Jamie Dornan a Anthony Mackie), kte­ří se v posled­ní době nacho­mýt­li hned k něko­li­ka pří­pa­dům sou­vi­se­jí­cím s novou dro­gou, po jejímž uži­tí se lidé pro­pa­da­jí do jiných svě­tů. Na atrak­tiv­ní mys­te­ri­óz­ní námět se pak naba­lí ješ­tě jeden kla­sic­ký motiv sci-fi žán­ru, kte­rý sní­mek pozo­ru­hod­ně kom­bi­nu­je s emo­ci­o­nál­ním dra­ma­tem o kama­rád­ském vzta­hu dvou hlav­ních hrdi­nů a jejich tíži­vých pro­blé­mech a s akčními/hororovými pasá­že­mi ve sty­lu za málo peněz hod­ně muzi­ky. Klidně to moh­la být stu­pid­ní holly­wo­od­ská ptá­ko­vi­na, nicmé­ně zruč­ná režie, chyt­rý scé­nář (až na jed­nu ber­lič­ku), skvě­lý Anthony Mackie (má pod­stat­ně víc pro­sto­ru než Dornan, ško­da, že film jejich posta­vy nepro­po­ju­je ve vyprá­vě­ní víc) a absen­ce pato­su děla­jí ze sním­ku impo­zant­ní autor­ský počin, kte­rý i navzdo­ry pří­tom­nos­ti něko­li­ka klišé půso­bí ori­gi­nál­ně a svě­že. (80%)

 
Leap of Faith: William Friedkin on The Exorcist (Alexandre O. Philippe, USA) – Po doku­men­tech věno­va­ných Psychu a Vetřelci se nyní doku­men­ta­ris­ta Alexandre O. Philippe zao­bí­rá Vymítačem ďáb­la z roku 1973, v nemé­ně kom­plex­ním sním­ku, za jehož vzni­kem sto­jí (nedáv­ný) šes­ti­den­ní roz­ho­vor na toto téma s reži­sé­rem Williamem Friedkinem. Ten o Vymítači ďáb­la i o jeho rea­li­za­ci nejen­že zevrub­ně a zábav­ně vyprá­ví, jako kdy­by jej natá­čel minu­lý týden, ale navíc neo­po­me­ne zmí­nit leckte­ré fan­tas­tic­ké his­tor­ky z natá­če­ní, fil­mař­ské postu­py vyu­ží­va­né při rea­li­za­ci kon­krét­ních scén, detail­ní roze­brá­ní jed­not­li­vých moti­vů a tvůr­čích zámě­rů i to, že divá­ci mají ten­den­ci ve fil­mu hle­dat víc, než bylo zamýš­le­no. Neuvěřitelná zápla­va infor­ma­cí za dopro­vo­du mnoh­dy až pře­kva­pi­vě fas­ci­nu­jí­cích obra­zo­vých mate­ri­á­lů (nejen z Vymítače). Pro fil­mo­vé fanouš­ky abso­lut­ní labuž­nic­tví. Jen je nut­ně potře­ba toho Vymítače ďáb­la vidět pře­dem. (90%)
Greener Grass(Jocelyn DeBoer + Dawn Luebbe, USA) – Nehorázně legrač­ní spo­le­čen­ská sati­ra ode­hrá­va­jí­cí se v pas­te­lo­vě barev­ném svě­tě, kde všich­ni dospě­lí nosí rov­nát­ka (na roz­díl od dětí, s nimiž je naklá­dá­no jako s majet­kem), jez­dí v gol­fo­vých vozí­cích, jed­na­jí zce­la mimóz­ně a nápad­ně si závi­dí své domy, zahra­dy, bazé­ny i potom­ky. Ve fil­mu se dá vysle­do­vat pří­bě­ho­vá linie jed­né z hrdi­nek, kte­rá se po sérii špat­ných roz­hod­nu­tí mar­ně poku­sí vyma­nit z vše­ob­jí­ma­jí­cí kon­for­mi­ty, jinak ale sní­mek děj nemá a sestá­vá spíš z tema­tic­ky pro­po­je­ných ske­čů, v nichž jsou nej­růz­něj­ší všed­ní situ­a­ce a malo­měš­ťác­ké ste­re­o­ty­py obo­ha­co­va­né o netu­še­né, absurd­ní a non­sen­so­vé poin­ty. Výsledkem je surre­a­lis­tic­ká pře­hlíd­ka nápa­di­tých epi­zo­dek, z nichž sice ne všech­ny dopa­da­jí na úrod­nou půdu, leč úžas­ně hra­vá a k popuká­ní jich je vět­ši­na. Humor je nicmé­ně sub­jek­tiv­ní, tak­že se může samo­zřej­mě snad­no stát, že vám to hrubě nesed­ne. (70%)
 

 

Color Out of Space (Richard Stanley, USA) – Stejnojmenná povíd­ka horo­ro­vé legen­dy H. P. Lovecrafta, vyprá­vě­jí­cí o mete­o­ri­tu z vesmí­ru, kte­rý si začne mís­to své­ho dopa­du na Zemi pře­dě­lá­vat k obra­zu své­mu, se dočka­la fan­tas­tic­ké moder­ní fil­mo­vé adap­ta­ce, v níž ten­to fia­lo­vě září­cí mete­o­rit dopad­ne na odlehlou far­mu pěti­člen­né rodin­ky, kte­rá je násled­ně zba­ve­na raci­o­nál­ní­ho vní­má­ní a vysta­ve­na svým nej­hor­ším noč­ním můrám. V nekom­pro­mis­ní, bru­tál­ní, sno­vě opoj­né, neo­no­vě psy­che­de­lic­ké a oso­bi­té vizi nechy­bí radi­o­ak­tiv­ní mon­stra, čaro­děj­né ritu­á­ly, pís­ka­jí­cí stud­na, lamy alpa­ky, nád­her­ně hys­te­ric­ký herec­ký výkon Nicolase Cage a dokon­ce ani reflexe úzkos­ti sou­čas­né spo­leč­nos­ti z envi­ron­men­tál­ní kri­ze. Děsivý a inten­ziv­ní film s půso­bi­vou kame­rou, pad­nou­cí hud­bou a ori­gi­nál­ně ztvár­ně­nou „lovecraf­tov­skou“ atmo­sfé­rou pro­hlu­bu­jí­cí­ho se zou­fal­ství, bez­mo­ci a stra­chu ze zda­ři­le ztvár­ně­né­ho nezná­mé­ho zla, kte­ré je dosta­teč­ně kon­krét­ní a sou­čas­ně i mys­te­ri­óz­ně záhad­né. (80%)
 
Her Blue Sky(Tacujuki Nagai, Japonsko) – Anime o dospí­va­jí­cí hudeb­ni­ci, kte­rá se po tři­nác­ti letech shle­dá s býva­lým pří­te­lem své pod­stat­ně star­ší sest­ry. Vyhořelý a před­čas­ně zestár­lý muž se jí však záro­veň zje­vu­je coby duch i ve své o tři­náct let mlad­ší podo­bě, v jaké si ho pama­tu­je z dět­ství. Dramatický pří­běh s magic­ký­mi, hudeb­ní­mi i roman­tic­ký­mi prv­ky vyni­ká skvě­lou kresbou i moti­vy toho, jak se lidé časem mění. V hlav­ní roli puber­tál­ní naštva­nost, lás­ky­pl­né dile­ma, rodin­ná pou­ta a střet ambi­cí s rea­li­tou, kte­rá obí­rá člo­vě­ka o dáv­né sny a před­sta­vy. Vyprávění by ale bylo potře­ba vysta­vět sevře­ně­ji a neře­dit ho ved­lej­ší­mi posta­va­mi a zby­teč­ný­mi úkro­ky stra­nou (tře­ba k tema­ti­ce měst­ské­ho finan­co­vá­ní). Několik emo­ci­o­nál­ně půso­bi­vých scén z prů­bě­hu fil­mu pak snad­no pře­bi­je i jed­no­du­ché finá­le, v němž i ta hudeb­ní rovi­na děje vyzní­vá do prázd­na. (60%)
 

 
 
Come to Daddy(Ant Timpson, Kanada) – Z počát­ku hut­né dra­ma o shle­dá­ní otce (Stephen McHattie) a syna (Elijah Wood) po zhru­ba tři­ce­ti letech, sto­jí­cí na pre­mi­se, že z ono­ho otce se za ta léta stal nená­vist­ný opi­lec­ký magor, z jehož sru­bu v divo­či­ně není moc kam utéct, se po zásad­ním zvra­tu asi v polo­vi­ně pří­bě­hu pře­houp­ne do jiné­ho žán­ru, kte­rý s před­cho­zím děním prak­tic­ky nesou­vi­sí a navíc je poně­kud bizar­ně roz­kro­čen mezi napí­na­vým thrille­rem a uje­tou čer­nou kome­dií. Na papí­ře to moh­lo vypa­dat zají­ma­vě a zábav­ně, rea­li­zo­vá­no je to však neu­spo­ko­ji­vě – nohy tomu podrá­ží řada režij­ních i sce­náris­tic­kých pře­hma­tů a zou­fa­le necha­risma­tic­ký hlav­ní hrdi­na. (40%)
Huachicolero/The Gasoline Thieves (Edgar Nieto, Mexiko) – Sociální dra­ma o chudém klu­ko­vi, kte­rý se naiv­ně zami­lu­je do spolužačky-zlatokopky, a aby si vydě­lal, při­dá se k par­tě zlo­dě­jů ben­zi­nu. Poctivě reží­ro­va­ný film sbí­rá body za při­ro­ze­né her­ce, auten­tic­ky půso­bí­cí pro­stře­dí mexic­ké­ho zapa­dá­ko­va i doku­men­tár­ně ladě­nou kame­ru. Syrovému vyprá­vě­ní s úder­ným závě­rem slu­ší i urči­tá neu­če­sa­nost a pozvol­nost, ved­lej­ší linie s poli­cis­tou zas napo­má­há jeho dra­ma­tic­ké rovi­ně a umoc­ňu­je socio-ekonomické sdě­le­ní fil­mu. Akorát to dost půso­bí, jako kdy­by kra­de­ní ben­zi­nu a poten­ci­ál­ní ris­ko­vá­ní živo­ta neby­lo až tak špat­né a tak pro­ble­ma­tic­ké jako sna­ha cho­dit s hol­kou, kte­rá svo­lí k ran­de jedi­ně výmě­nou za nový iPhone, což ale asi zámě­rem fil­mu být nemě­lo. (70%)
 

The Vigil (Keith Thomas, USA) – Klasický horor se stra­ši­del­ným domem, duchy a démo­nem, v němž hlav­ní hrdi­na – mla­dý muž, jehož trá­pí trau­ma z minu­los­ti i nedo­sta­tek finan­cí – vez­me za vděk jed­no­rá­zo­vým kšef­tem jako stráž­ce mrt­vé­ho čle­na židov­ské obce (což je sou­část tra­di­ce), aniž by tušil, jaké zlo se to na něj bude sna­žit z mrt­vé­ho těla pře­sko­čit. Snímek po solid­ní expo­zi­ci cel­kem rych­le sklouz­ne do horo­ro­vé ruti­ny a série stan­dard­ních leka­ček, kte­rá vyu­ží­vá židov­ské ele­men­ty jen spo­ra­dic­ky a povrch­ně a mís­to toho se upí­ná k laci­ným klišé. Napětí je budo­vá­no cel­kem hut­ně (ačko­li pou­ze v rám­ci jed­not­li­vých scén), řada pasá­ží je pat­řič­ně mra­zi­vá a košer kame­ra hez­ky pra­cu­je s tmou, to ale vysta­čí sotva na mír­ný nad­prů­měr, opro­ti slib­né­mu námě­tu až pře­kva­pi­vě gene­ric­ký a s pří­liš uspě­cha­ným kon­cem. (50%)


Porno (Keola Racela, USA) – Navzdory lech­ti­vé­mu názvu a vzru­šu­jí­cí­mu námě­tu o mla­distvých zaměst­nan­cích kina, kte­ří na počát­ku 90. let náho­dou obje­ví pro­kle­tý fil­mo­vý pás s por­no­gra­fic­kým obsa­hem a jeho pro­mít­nu­tím vyvo­la­jí žen­ské­ho sexu­ál­ní­ho démo­na, jde o poměr­ně cud­ný a mra­vou­č­ný kome­di­ál­ní horor, jehož posel­ství spo­čí­vá v tom, že por­no je zlo a že smil­ní­kům hro­zí bru­tál­ní zde­vas­to­vá­ní pohlav­ních orgá­nů (což si v jed­né scé­ně uži­je­te zblíz­ka). Mizerně napsa­né a otrav­né posta­vy hlav­ních hrdi­nů jsou čle­no­vé křes­ťan­ské mlá­de­že, kte­ří se při pohle­du na hanba­tý pla­kát div nekři­žu­jí, a film víc než na explo­a­tač­ních výje­vech sto­jí na jejich dia­lo­zích, kte­ré jsou však tupé, nevtip­né, bez­zubé a neschop­né jak­ko­li pod­nět­ně vyu­žít nabí­ze­né dobo­vé moti­vy, jako je pří­stup k por­no­gra­fii v době před inter­ne­tem a k homose­xu­a­li­tě jako k něče­mu nepři­ro­ze­né­mu. Nezábavný brak, kte­rý za těch pár vte­řin nahých prsou váž­ně nesto­jí. (20%)

 

Navždy s tebou? - Romantická komedie, která by neměla skončit pod radarem
26. listopadu 2025Navždy s tebou? - Romantická komedie, která by neměla skončit pod radaremLarry (Miles Teller) se po smrti ocitne na velmi zvláštním místě, které připomíná rušný veletrh. Zástupy prodejců zde zájemcům nabízejí nekonečné možnosti posmrtných životů. Larryho přidělená koordinátorka Anna (Da'Vine Joy Randolph) mu sdělí, že má přesně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sny o vlacích - Černý kůň oscarové sezóny?
21. listopadu 2025Sny o vlacích - Černý kůň oscarové sezóny?Dřevorubec Robert Grainier (Edgerton) pomáhá budovat železnici napříč Spojenými státy, což ho nutí trávit dlouhé měsíce daleko od své ženy Gladys (Jones) a dcery, a zároveň se potýká s hledáním svého místa ve světě, který se…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Keeper - Novinka od režiséra Longlegs a Opice
13. listopadu 2025Keeper - Novinka od režiséra Longlegs a OpiceLiz (Tatiana Maslany) a Malcolm (Rossif Sutherland) chtěli strávit pár dní v malebné chatě mimo civilizaci a užít si jeden druhého. Jenže jejich plány berou za své, když se musí Malcolm vrátit do města a Liz…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nájemník v mém sklepě
12. listopadu 2025Nájemník v mém sklepěPo dlouhé době jsem dostala chuť podívat se na nějaký thriller s prvky hororu a mystiky, a tak není divu, že jsem sáhla po novince, kterou lze nyní shlédnout na @Disney+, a to "Nájemník v mém…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Běžící muž - Glen Powell kráčí ve stopách Arnolda Schwarzeneggera
12. listopadu 2025Běžící muž - Glen Powell kráčí ve stopách Arnolda SchwarzeneggeraFilm Běžící muž se odehrává ve světě blízké budoucnosti, kde k vrcholům zábavy patří stejnojmenná televizní soutěž. Její účastníci musí před kamerami, za dohledu miliónů diváků, přežít třicet dnů, během nichž jsou pronásledováni nejen profesionálními zabijáky, ale také svými…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sisu: Odplata - Aatami Korpi proti Rudé armádě
12. listopadu 2025Sisu: Odplata - Aatami Korpi proti Rudé armáděAatami Korpi (Jorma Tommila), „muž, který odmítá zemřít", se vrací do domu, kde byla během války brutálně zavražděna jeho rodina, rozebere ho, naloží na nákladní auto a je odhodlán ho znovu postavit na bezpečném místě na…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Podfukáři 3 - Návrat nejstylovějších iluzionistů
11. listopadu 2025Podfukáři 3 - Návrat nejstylovějších iluzionistůVe třetím pokračování úspěšné série se oblíbení hrdinové spojí s novými tvářemi, aby čelili jedné z největších výzev kariéry. Jejich cílem je získat diamantové srdce, nejvzácnější drahokam, který je v rukou nejhorších světových zločinců. Každý krok…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
LÁSKA + VÁLKA
9. listopadu 2025LÁSKA + VÁLKADokumentární film "LÁSKA + VÁLKA" přibližuje profesi "válečného fotografa" coby v osobě ženy, a to přímo v centru dění těch nejhorších válečných, ale i ozbrojených konfliktů, z celého světa. Samotným dokumentem provází pohledem velmi křehká, a…Vydáno v rubrice: Dokumenty
Frankenstein Guillerma del Tora - Guillermo del Toro si plní další sen
7. listopadu 2025Frankenstein Guillerma del Tora - Guillermo del Toro si plní další senVictor Frankenstein (Oscar Isaac), geniální, ale egoistický vědec, v monstrózním experimentu přivede k životu stvoření (Jacob Elordi), což nakonec vede k zániku jak samotného tvůrce, tak jeho tragického výtvoru... Mexický filmař Guillermo del Toro zvládl za…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Myši v akci: Vánoční past – nenáročná oddychovka
7. listopadu 2025Myši v akci: Vánoční past – nenáročná oddychovkaNa slavnostní premiéru filmu Myši v akci: Vánoční past jsem se těšila. Plakát i upoutávka slibovaly veselou rodinnou podívanou s dobrým koncem a milou vánoční atmosférou. Na promítání jsem se vydala do Kina 35 ve Štěpánské ulici,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře