Honza, Karel a Petr dostanou bezva nápad. Honzovi rodiče odjíždějí do Francie - proč si teda nepůjčit volnej kvartýr k pořádný pařbě? A protože vyjma Karla nemají pod palcem nějakou prima kočku, rozhodnou se pro ryze pánskou noční jízdu. Vodky i trávy je dostatek, zábava se rozjíždí. Když po pár jointech Petr navrhne, že by to přece jen nějakou tu roštěnku chtělo, kontaktují připití a řádně nadržení kluci prostitutku jménem Nicol. A Nicol opravdu přichází. Předvádí konsternovaným kamarádům skutečně excelentní striptýz a pak jednomu po druhém v soukromí ložnice Honzových rodičů pomáhá zbavit se nahromaděného vzrušení a splnit ty nejkrásnější sny. Ovšem jen do okamžiku, kdy jaksi vytuhne. Bohužel pro trio uspokojovaných mušketýrů vytuhne v důsledku předávkování se kokainem nadobro
Brak Honza, Karel a Petr dostanou bezva nápad. Honzovi rodiče odjíždějí do Francie - proč si teda nepůjčit volnej kvartýr k pořádný pařbě? A protože vyjma Karla nemají pod palcem nějakou prima kočku, rozhodnou se pro ryze pánskou noční jízdu. Vodky i trávy je dostatek, zábava se rozjíždí. Když po pár jointech Petr navrhne, že by to přece jen nějakou tu roštěnku chtělo, kontaktují připití a řádně nadržení kluci prostitutku jménem Nicol. A Nicol opravdu přichází. Předvádí konsternovaným kamarádům skutečně excelentní striptýz a pak jednomu po druhém v soukromí ložnice Honzových rodičů pomáhá zbavit se nahromaděného vzrušení a splnit ty nejkrásnější sny. Ovšem jen do okamžiku, kdy jaksi vytuhne. Bohužel pro trio uspokojovaných mušketýrů vytuhne v důsledku předávkování se kokainem nadobro. A tak se skvěle rozjetá párty mění v noční můru. Hoši se musí postarat nejen o její mrtvé tělo, ale řádně zpacifikovat i přidrzlého poslíčka pizzy, který nastalou situaci záhy pochopil a chce z ní něco vytěžit (nejlépe prachy na nějakou malou motorku). Ke vší smůle není pizzonoš posledním nevítaným hostem této noci, neboť na inspekci přichází i Nicolin pasák Iggi, který si hodlá zkontrolovat, jak probíhá pracovní směna jeho zaměstnankyně, a rozhodně není nadšen, že mu Nicol už žádnou kačku nevydělá. Trpké ranní probuzení kluků přináší kromě notně bolavých hlav i klíčovou otázku posledních hodin: Kam s ní? V roce 2000 vyhlásily a.s. Ateliéry Bonton Zlín spolu s Vyšší odbornou školou filmovou ve Zlíně nultý ročník soutěže o nejlepší scénář, které se mohli zúčastnit studenti filmových škol v Česku i na Slovensku. Cílem soutěže, která by se měla stát každoroční, je maximálně umožnit mladým filmovým tvůrcům účast na dlouhometrážních nízkorozpočtových snímcích. Scénář filmu Brak, který je nyní uváděn do kin, se stal vítězem zmiňovaného nultého ročníku a je pod ním podepsán Karel Spěváček, který film zároveň i režíroval. Svůj debut pojal jako klasickou černou komedii, v níž se trojice mladíků dostává do pěkné bryndy a řeší problém s mrtvým tělem. Námět sice nosný, ale vyskytující se v každém třetím snímku tohoto žánru. Spěváček ovšem ani originální být netouží, spíš naopak. Ve velkém si půjčuje scény, motivy a repliky (či dokonce postavy) z jiných českých i cizích filmů a nijak se tím netají. Nechce tyto filmy vykrádat, ale snaží se diváka x-krát viděnými scénami v jiném aranžmá, prostředí a příběhu pobavit. A tak jsme svědky (nejen) úvodní scény z kultovního Pulp Fiction nebo jízdy ze Svěrákovy Jízdy. Na řadu dalších filmů jen naráží (Pátek třináctého), stejně jako podsouvá do úst jednotlivým postavám drobně upravené reklamní slogany (Zavřete oči, odcházím). Zábavě má sloužit co nejlépe odpozorovaná a nejpřesněji reprodukovaná mluva dnešní mladé generace. Ve filmu se tak hovoří velmi vulgárně - hrubým odhadem vychází v průměru dvě sprostá slova na jednu větu jednoduchou, přičemž výrazy typu vole či prdel patří do té jemnější slovní zásoby postav. I z tohoto hlediska bude asi hodně diskutovaná přístupnost snímku, kterou distributor stanovil na 15 let. Podtrženo, sečteno - ze snímku čiší snaha útočit na bránici diváka za každou cenu, což se daří velmi nevyváženě: momenty, které opravdu budí smích v publiku jsou střídány pasážemi téměř trapnými, v nichž je např. použití hrubších výrazů zcela samoúčelné. Asi nejvíce povedená na celém snímku je hudební dramaturgie, kterou má na svědomí sám režisér. Starší i novější skladby především české provenience svým textem trefně a vtipně dotvářejí situace na plátně. Své si odvedl kameraman Tomáš Kresta - k nejlépe snímaným scénám patří ta s tančící a svlékající se Nicol. Její představitelkou není nikdo jiný než bývalá pornohvězda Paula Wild, která svou letitou profesi pověsila na hřebíček před dvěma lety a nyní se snaží stát se seriozní herečkou. Role Nicol je její první nepornografickou - ovšem o Pauliných dalších hereckých ambicích toho příliš nenapoví, protože zde nepředvádí příliš jiného, než na co byla zvyklá. Každopádně pohled na její dokonalé tělo rozhodně špatný není. Zajímavou, důležitou a řádně drsnou roli dostal zpěvák Jiří Korn, pro něhož je účast na Braku druhou velkou filmovou příležitostí. Ta první je sice staršího data, ale určitě jen málokdo si nevzpomene na dobráka Honzu, který se málem stal králem. Postavy chlapeckých hrdinů, přestože mají logicky více prostoru, bohužel tak výrazné nejsou a dosti splývají. Spěváčkův Brak určitě rozčeří stojaté vody českého filmu poslední doby. Zcela jistě si najde zaryté odpůrce stejně jako vděčné fanoušky, neboť přiznejme si, vkusu současných teenagerů jde setsakramentsky po krku. Zda „tento útok“ bude dostačující k tomu, aby se Brak stal dravou štikou podobnou dnes již kultovním Samotářům, ukáže čas. Pravděpodobněji se ovšem jeví varianta , že jej čeká osud vánočního kapra: většina si pochutná, ovšem na Silvestra si na něj už nevzpomene. |
|||||||||||||||||||||||
Podívejte se na hodnocení Brak na Kinoboxu.
|
Nejnovější komentáře