Kdo bude mít slunce v duši, ten bude šťastný? Pomůže nám víra v tajemné síly přírody vyřešit problémy reálného života? Tak tohle se mi motalo v hlavě, když jsem sledovala nový film Bohdana Slámy .
Příběh jedné rodiny a jejich přátel z malého města vypráví podle autorů o touze proměnit svůj život k lepšímu. Jára (Jaroslav Plesl) je jako otec rodiny trochu jednoduše založený. Rád by působil jako zodpovědný a citlivý otec a manžel a současně ulítává jednou marjánkou, podruhé na výletě s kamarádem Karlem (Karel Roden). Je to podivín, kterého jeho vlastní žena Evička (Klára Melíšková) bere jako velké dítě, ale na Járu působí důvěryhodně. Daleko méně už Karla chápe a v jeho schopnosti věří Járova žena Jana (Anna Geislerová). Ta se musí vypořádat s problémy s nevlastním synem Vénou (Marek Šácha), trpět úlety svého muže a ustát roli živitelky rodiny. Jana je nešťastná a unavená. Všechno se na ni vrší a tak není divu, že podlehne zájmu třídního učitele, kterého její syn Véna nesnáší. Véna je právě v tom báječném období, kdy ho škola nebaví a z domova by nejraději zmizel do party s neodolatelným Jerrym (Jiří Mádl). Ten umí sehnat marjánku, chlast i holky se na něj lepí. Je to takový kožený frajírek s vypatlanou hlavou, ale citlivka. Vždyť ani s ním se život nijak nemazlil . Teď učí ty mladší jelimánky přežívat a dotáhne je až tam, odkud nemusí být návrat. Při všem tom dennodenním srabu a nedorozuměních se příběh dostane ke smířlivému konci.
Co svým dílem chtěl Bohdan Sláma sdělit, to mi nějak unikalo mezi jednotlivými scénami. Zaujal mě syrový způsob snímání kamerou i dialogy, které odrážejí současnou reálnou češtinu. Žádného velkého moudra se divák nedočká ani od esoterického guru Karla. Režisér nechává své postavy toužit po změně i tvrdě narazit na vlastní chyby. Samostatným krátkým příběhem je výlet Járy s Karlem za tajemným Mistem. Oba si výletu „užijí“ a z cesty si přiváží Karel jen falešný kámen a Jára je bohatší o další negativní zkušenost. Chvilkami film balancuje na hranici grotesky a současně působí jako rodinné drama. Podobně působí i předchozí díla (Divoké včely, Štěstí, Venkovský učitel), jenže tentokrát je příliš rozehraná mozaika postav a jejich příběhů na úkor myšlenky.
Nicméně film má své kouzlo, a to díky hereckým výkonům všech hlavních hrdinů. Anna Geislerová působí půvabně utahaně a její milenecký úlet je možné klidně tolerovat. Nejvíce mě však zaujal Karel Roden a Jiří Mádl. Oba dodali svým postavám osobitost v celkovém projevu. Jiří Mádl se chvilkami dostává až na hranici karikatury vypatlaného frajírka a stejně tak na hraně hraje Karel Roden svého totálně nepraktického esoterika. Možná, že tyto postavy budou pro někoho směšné, ale jsou okoukané z reálu a jejich skutečný život by směšný nebyl.
Zpočátku filmu mi vadila kamera Diviše Marka, která byla na můj vkus až moc roztěkaná. Chápu současný trend po reportážním stylu snímání, ale prostě toho bylo moc. Roztěkaní hrdinové s roztěkanou kamerou mě postupně uspávaly. Možná i proto mě film zcela nezaujal. Při závěrečných titulcích mě vzpružila až písnička Čtyři slunce od Vypsané fixy a díky tomu jsem se na film začala dívat více „slunečně“.
Film Čtyři slunce nedosahuje kvalit filmů Štěstí ani Vesnický učitel, ale může si nalézt své obdivovatele díky postavám a jejich hereckým představitelům.
Nejnovější komentáře