Je 31.srpna 1997 a princezna Diana společně se svým přítelem Dodim opouští pařížský hotel Ritz. Doprovází je několik přátel, ochranka a jejich řidič. Jejich cestu dál ale už nesledujeme, protože ji známe z novinových titulků a tak víme, co bude následovat.
Následující děj filmu nás vrací o dva roky zpátky. Tehdy žila Diana odloučeně od svého manžela, prince Charlese, v soukromém zámku v Londýně. Stále byla princeznou z Walesu, ale zároveň chtěla žít jako ostatní mladé ženy. Měla svou práci, ale v osobním životě se jí moc nedařilo. Během jedné z charitativních akcí se potkává v nemocnici s pákistánským chirurgem Hasnatem Khanem a je jím okouzlena. Má o něj viditelně zájem, ten ale zpočátku nejeví příliš velké nadšení. Diana ale ví, co chce, a tak mezi nimi vznikne vztah. Ten je ale od počátku skrytý před blízkými a hlavně společností. Diana myslí i na budoucnost, ale jedinou možností, jak být oficiálně s Hasnatem, je žít v cizině. Tehdy ale oba narazí na realitu a společnost, které jim jejich společnou budoucnost znemožňují.
Předlohou k filmu Diana byla kniha Kate Snell Diana: její poslední láska a autorem scénáře je pak Stephen Jeffreys (Libertin). Ten se dokonce s princeznou Dianou kdysi setkal a rozhovor mezi nimi mu pak sloužil jako inspirace při tvorbě filmu. Za kamerou stál Rainer Klausmann (Proti zdi), střihu se ujal Hans Funck (Poslední dny Sophie Scholl) a hudbu měl na starosti David Holmes (Dannyho parťáci). Na režisérské židli pak seděl Oliver Hirschbiegel, který se do povědomí diváků zapsal filmem o Adolfu Hitlerovi (Pád třetí říše).
Důležitým faktem pro režiséra bylo výběr hlavní milostné dvojice - Diany a Hasnata. Dobrým tahem bylo obsazení Naomi Watts (21 gramů) do role Diany. Nejen že je postavě princezně fyzicky velmi podobná, ale je jí i blízká věkem. Watts tuto roli zvládla skvěle, hlavně mimiku, gesta a veškeré projevy princezny na veřejnosti. Scéna rozchodu Diany s přítelem je pak natolik emotivní a reálné, že se ani nechce věřit, že taková mohla být i princezna Diana. Partnerem Wattsové je pak Naveen Andrews (Anglický pacient), který své postavě lékaře dává punc exotiky, tajemna a možná i muže snů mnoha žen.
Režisér Hirschbiegel nenatočil životopisné drama, ale krátký příběh o ženě, která byla nejslavnější na světe. Zároveň ale měla i svůj soukromý život, do kterého nechtěla dát nahlédnout veřejnosti. Do tohoto života nás režisér nechá sice trochu nahlédnout, ale zároveň dává divákům prostor pro vlastní názor a poznání. Je ale škoda, že není ve filmu zachycen Dianin život v širším období, aby více vynikli některé souvislosti a skutečnosti. Vypadá to, že se Diana kromě charitativní práce a tajného milostného života nestýkala s dalšími členy rodiny a přáteli, což se mi zdá nereálné. Naopak oceňuji, že se režisér nezabýval britskou královskou rodinou a nechal ji tak pouze ve vzpomínkách Diany. Zajímavé pak je, že oba poslední partneři Diany nejsou typickými představiteli anglické aristokracie.
Jednotlivé záběry a střihy vytváří plynulý příběh, dokreslený příjemnou hudbou. Dějová linka je sice jednoduchá, ale od počátku jasná. Touha jedince najít si své místo ve světě je pochopitelná pro diváky bez ohledu na společenské postavění a národnost.
Nejnovější komentáře